op tijd op school komen

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door tuc, 14 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

27 okt 2009
    4.545
    732
    113
    Sorry ja soms denk ik dat ik het type maar vergeet het er bij te zetten :D

2. Mop81

Mop81 Fanatiek lid

9 nov 2013
    4.130
    2.517
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Oh nee hoor ik maak me totaal niet druk.
    Kan er wel wel om lachen :)

3. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Wauw... ik sta om 7.30 uur op, mijn kinderen (10 en 7) hebben zelf hun ontbijt gesmeerd en mijn man smeert hun lunch. Douchen, fohnen en aankleden.
    Ontbijt naar binnen gooien en we gaan om 8.05 de deur uit. Soms gaan ze samen op de fiets en soms zet ik ze af omdat ik daarna doorga naar het werk.
    Hier begint school op 8.15...
    Ik ben geen ochtendmens en blijf zo lang mogelijk liggen.... maar te laat ben ik nooit!

4. Nescio

Nescio Niet meer actief

Hier in België gaan de kinderen ook in rijen naar binnen. Je zet je kind af bij de schoolpoort (loopt dus niet mee het plein op, laat staan mee naar binnen, ook niet als ze 2,5 jaar zijn en dus net beginnen), vervolgens worden per klas rijen gevormd. Bij de tweede bel gaan ze dan naar binnen.

Het komt weleens voor dat wij aankomen op het moment dat de rijen al gevormd zijn. Maar dan kunnen ze er nog snel bij.

Als je echt te laat komt, hoef je geen briefje te halen. Een juf komt de deur opendoen en neemt snel je kind mee naar binnen. Eerst moesten de kleuters wel een briefje halen, maar hier zijn ze vanaf gestapt.

Ik vind het prima zo. Veel meer rust voor de kinderen, ipv allemaal ouders die ook zo nodig mee naar binnen moeten en waar je zowat over struikelt omdat ze in de gang of voor de deur met elkaar blijven kletsen (mijn neef is onderwijzer op een school in NL en klaagt daarover, ze hebben daar dus iets aan moeten doen).

5. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik stond er op dit forum ook altijd van te kijken dat ouders in Nederland mee naar binnen gaan :)

Kind afleveren aan de schoolpoort, daarna is het voor de leerkrachten.. En dat kan hier vanaf acht uur, hoewel de school pas veertig minuten later start. Maar dan zijn er ook wel leerkrachten op de speelplaats - ook al iets dat in Nederland niet gebeurt voor zover ik begrijp?

6. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Het verschilt per school hoor, hier werden we vroeger ook tot op het plein gebracht en bleven ouders buiten het plein. Op de school van mijn dochter worden kleuters tot in de klas gebracht (en ook uit de klas weer opgehaald), maar vanaf groep 3 is het ook tot op het plein brengen en dan om 8.25 met de bel in rijen naar binnen, zonder ouders.
    Op het plein zijn vanaf 8.15 leerkrachten.

7. tuc

tuc Niet meer actief

Hier niet iig. De kleuterpoort gaat pas open als het tijd is. De kinderen worden in de klas gebracht en er is in de ochtend een inloop van 10 min waarin je een werkje met je kind kunt doen. S middags breng je de kinderen ook in de klas, maar dan moet je direct weg en begint het programma gelijk.

Bij het hoofdgebouw (gr 3 t/m 8) gaat de deur om 8.20 open, je moet tot die tijd ook bij je kind blijven, want je kan het plein ook niet op, je wacht voor de school aan de straatkant. Kinderen mogen dan tussen 8.20 en 8.30 binnenkomen, om 8.30 begint de les.

Ik ben wel blij dat het zeker bij de kleuters zo gaat, je hebt dan ook veel contact met de leerkracht, ik vind dat belangrijk en niet alleen 2x per jaar 10 bij het oudergesprek.

8. Nescio

Nescio Niet meer actief

Hier is zeker wel mogelijkheid en tijd om met de leerkracht te spreken hoor. Daarvoor hoef je niet met je kind mee in de klas (met nog 20 andere ouders, hoe gaat dat dan? Is er geen 'chaos'?)

Ze zijn hier erg van zelfredzaamheid stimuleren. Zeker bij de beginnende kleuters wordt er weleens gehuild bij het afscheid. Maar toch neemt de juf het kind mee de klas in, en niet papa of mama. Het idee is dat kinderen zo veel sneller wennen aan het schoolritme en beter hun draai vinden.

Hier begint school om 8.25 uur. Je kan je kind vanaf 8.10 uur brengen, dan zijn er leerkrachten op het plein. Je kan dan ook makkelijk de juf van je kind aanspreken als het nodig is. En bij het ophalen om 15.20 uur is die mogelijkheid er ook. Ze komen met z'n allen naar buiten en als je je kind ophaalt kan je makkelijk even een praatje maken. Als er meer tijd nodig is, vraag je gewoon een afspraak. Ook nooit een punt.

9. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Wij hebben geen 'poort' die open of dicht kan. Je kan ten alle tijden het schoolplein op of af lopen, maar wel maar op een beperkt aantal plekken. Verder staat er wel een hek om het plein heen.

Als wij te vroeg zijn, zijn de school deuren nog dicht en moet je dus buiten wachten. Op een bepaalt (vast) tijdstip maakt een leerkracht de deur open en kunnen alle kinderen naar binnen.
    Groep 1 (+ 2 tot de herfstvakantie) worden in het lokaal gebracht.
    Groep 2 (+ 3 tot de herfstvakantie) mogen tot de deur van het lokaal gebracht worden.
    Groep 3 en hoger wordt verwacht dat je buiten school, mag wel op het plein, afscheid neemt en de kinderen gaan zelf naar binnen.

Zo zijn de regels voor onze school, ik weet ook dat je bij genoeg scholen altijd mee naar binnen mag.
    En de deur gaat rond 8.05/8.10 open en om 8.20 beginnen de lessen. Je hebt dus 10 minuten inloop.
    Daarnaast staat of loopt er altijd wel een leerkracht of volwassene verbonden aan school rond op het plein. Maar de overige leerkrachten staan dus gewoon in de klas ;)

10. tuc

tuc Niet meer actief

Nee hoor geen chaos, er is of een kring met boekjes. Of er staan werkjes klaar op tafel. Kindjes weten dat ze allemaal een plekje moeten zoeken. Soms staan er naamkaartjes bij en soms zelf kiezen.

Wennen is hier bij beiden gelukkig nooit een probleem geweest.

11. tuc

tuc Niet meer actief

Hier staat idd de directeur buiten tijdens het binnenlopen. De leerkrachten gewoon in de klas.

12. Nescio

Nescio Niet meer actief

Wel leuk, dat samen een werkje doen. Nu zie ik daar niet veel van, alleen het eindresultaat :D

13. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Hier staan er in de ochtend altijd dingen klaar aan tafel, taakjes of vrij kiezen en in de middag beginnen ze in de kring en mogen ze een boekje pakken om 'te lezen'. Zowel groep 1 als 2, hogere groepen nog geen idee eigenlijk.

Chaos valt wel mee vind ik.

14. tuc

tuc Niet meer actief

Ja dat is ook echt leuk. Zeker de taal en rekenspelletjes, daar zie je verder niks van, dat kun je dan echt zien hoe ze dat aanpakken.

Deel Deze Pagina