op tijd op school komen

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door tuc, 14 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Misschien gewoon even zp sluiten en ontspanning zoeken? Sterkte!

2. mimi83

mimi83 Niet meer actief

niet alleen door dit topic tuc.

ik merk dat ik me overal teveel van aantrek en twijfel al langer of het nog wel goed voor me is om op zp te zitten en ik ken mezelf kan beter gewoon echt de stekker eruit trekken als half.

3. mimi83

mimi83 Niet meer actief

dank je fuddey.

4. tuc

tuc Niet meer actief

Ja dat kun je zelf het beste beslissen. Maar jammer!

5. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.272
    25.745
    113
    Wat vervelend dat je overspannen bent. Dat topic heb ik gemist, want ik heb geen tijd om alles te volgen. Maar goed, mijn opmerkingen waren dus niet specifiek op jou gericht. Trek het je dus niet aan. Moet je sowieso niet doen, maar dat is in jouw situatie natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan.
    Sterkte en beterschap

6. Sjaanbanaan

Sjaanbanaan Actief lid

2 jan 2017
    423
    26
    28
    #86 Sjaanbanaan, 14 apr 2017
    Laatst bewerkt: 14 apr 2017
    Ik kan structureel te laat komen (uitzonderingen daar gelaten) ook niet begrijpen.
    Het ergst vind ik het voor de kinderen zelf, want die zullen er wel last van hebben.
    Mijn dochter dacht gisteren dat we te laat waren en ze schoot in de paniek, tranen in haar ogen toen de deur van het gebouw dicht was.
    We waren te vroeg, maar dat koppie was zo sneu om te zien.
    Ik heb een kennis die ook altijd structureel te laat is, gewoon door haar wekker heen slaapt en daardoor dagelijks te laat haar kinderen afdropt.
    Laatst is ze hier ook op aangesproken, en er werd ook aangegeven dat haar kinderen er zelf last van hadden.
    Ze probeert het nu te beteren, ik ben benieuwd hoe lang het duurt.

7. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Precies.
    Hier mogen ze in de bovenbouw de klas pas in als ze te laat zijn als de juf/meester het zegt. Dus als ze klaar zijn met instructies/kring/lesonderdeel en ze aan het werk gaan of wat anders doen. Tot die tijd moet de de laat komer op de gang wachten. Zo verstoren ze zo min mogelijk de rest. Soms zitten ze daar 10 minuten, soms een half uur. Daarnaast krijgen ze een kruisje bij hun naam, na zoveel kruisjes volgt een gesprek met de ouders.

Uiteraard houdt school er rekening mee als je te laat komt door broers of zussen op speciaal onderwijs die rond dezelfde tijd beginnen o.i.d. waardoor je het gewoon niet altijd op tijd redt. Maar goed, de meeste scholen zullen daar begrip voor hebben.

8. Sleepless

Sleepless Bekend lid

1 jun 2013
    892
    173
    43
    Vrouw
    Brabant
    En voor welke ouder is dat irritant? Dat is toch het probleem van de juf? Gewoon een alledaags probleem wat erbij hoort als je juf bent. Iets waar de juf en de kinderen in de klas gewoon aan moeten wennen en mee moeten dealen omdat het een alledaagse situatie is in iedere klas en op iedere school. Voor de kinderen is het verder helemaal niet storend voor hun ontwikkeling. Ze moeten wel even schakelen op zo'n moment maar dat is juist goed voor hun hersenen en het ontwikkelen van hun flexibiliteit.

9. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier op school is het een terugkerend punt op de agenda van de MR, daar zit ik dus in, dus daardoor is het ook 'mijn' probleem en weet ik dat het voor de leerkrachten ook gewoon echt een probleem is ;) En voor het kind dat continu te laat komt is het ook echt een probleem. Niet enkel storend voor de rest van de klas en de docent.

10. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Er zijn genoeg kinderen voor wie juist dat schakelen en die flexibiliteit heel lastig is en die dat daardoor niet leren, maar er wel door ontregelt raken (en daar kunnen ouders dan weer last van hebben).

11. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.272
    25.745
    113
    Huh, dus het zou goed zijn voor de hersenen en ontwikkeling van flexibiliteit van een kind om steeds gestoord te worden in hun concentratie... Ja hoor, zo kan je ook recht praten wat krom is.
    Een juf en kinderen moeten er dus aan wennen dat andere kinderen constant te laat komen :( Omgekeerde wereld! Kinderen horen te leren dat ze verplichtingen hebben en deze na moeten komen. En daar hoort op tijd komen bij. En flexibiliteit leren ze wel weer op andere manieren.
    Wat een flauwekul dit!

Trouwens, dan is het handig dat de juf een schema gaat maken met wie wanneer te laat mag komen, anders ontwikkelen ze nooit allemaal die flexibilteit. Is ook weer zo lullig 😜

12. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Dat zei de kleuterjuf ook. Voor die kleuters is het vaak al moeilijk om de concentratie vast te houden. Niet alleen als de juf wat vertelt, maar ook als een ander kind net wat vertelt en weer gestoord wordt.

Net zoals het vervelend is dat mobieltjes tijdens een presentatie of vergadering afgaan, noem maar op, kwestie van respect en aandacht voor een ander hebben.

13. Sleepless

Sleepless Bekend lid

1 jun 2013
    892
    173
    43
    Vrouw
    Brabant
    Waar ik het mee eens ben, is dat het niet prettig is voor het kind zelf. Waar ik het mee oneens ben, is dat het niet goed zou zijn voor andere kinderen. En wat ik al helemaal niet begrijp, is dat andere moeder zich hieraan moeten irriteren. En dan kunnen andere moeders er allerlei argumenten op loslaten waarom het voor hen irritant is, maar die zijn in mijn ogen echt onzin. Het heeft geen invloed op je eigen kinderen en hun ontwikkeling en om die reden heb je er als andere moeder dus helemaal niets mee te maken.

14. Sleepless

Sleepless Bekend lid

1 jun 2013
    892
    173
    43
    Vrouw
    Brabant
    Jij kan het onzin vinden maar de wetenschap laat toch echt zien dat het gezond is voor kinderen om niet alleen binnen kaders te leven en te ervaren en juist ook te moeten schakelen. Zo is het voor kinderen bv ook helemaal niet goed als je een 'perfecte' ouder zou zijn; bv nooit boos worden, ruzie maken, als ouder nooit iets doen wat niet goed is omdat de hersenen van kinderen dan niet flexibel worden en ze dan minder hersenverbindingen ontwikkelingen. Gewoon wetenschappelijk aangetoond, wat jij daar ook van vindt.

Ben het wel met je eens dat het niet goed is als kinderen in de klas steeds gestoord worden uit hun concentratie. Maar ik kan me moeilijk voorstellen dat kinderen in de eerste 10 min van de lesdag al zo vaak worden verstoord door kinderen die te laat komen. Dat zal best wel een keer gebeuren maar door de dag heen worden ze tijdens de les veel vaker gestoord door een ander kind dat bv naar de wc moet, niet luistert, etc etc. Dus er wordt nu een groter drama van gemaakt dan het werkelijk is.

15. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    School begint om 8.20 en deur gaat om 8.05 open.
    De helft van de tijd staan we voor een gesloten deur te wachten en de rest zijn we er nog rond 8.10.

Ik breng 2 jongens naar de klas en ik wil beiden optijd binnen hebben. Ik hou er zelf niet van om te laat te zijn en probeer dat ook de jongens bij te brengen.

En ja, hier ook een kindje met extra gebruiksaanwijzing...

16. Sleepless

Sleepless Bekend lid

1 jun 2013
    892
    173
    43
    Vrouw
    Brabant
    Er zitten in een klas natuurlijk kinderen voor wie dat extra moeilijk is, logisch. Maar deze kinderen hebben er ook extra last van als andere kinderen tijdens de les geluiden maken en afleidend zijn. Dat heeft dus niets te maken met het feit dat sommige kinderen wat te laat binnenkomen maar als te maken met hun extra behoefte vanwege hun verminderd vermogen om prikkels te verwerken. Toch is dit hoe een klas op regulier onderwijs werkt, dat er dus soms kinderen te laat binnenkomen, en ook zij zullen moeten leren om daarmee om te gaan.

17. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    #97 NiekeKris, 14 apr 2017
    Laatst bewerkt: 14 apr 2017
    Ik zeg ook niet dat het alles 100% voorkomen kan en moet worden, maar wel dat er dus kinderen zijn die er last van kunnen hebben en waar het storend voor is. En als het iedere dag hetzelfde kind betreft, dan vind ik dat eerlijk gezegd niet iets normaals, hoewel het dan wel weer voorspelbaar is natuurlijk. ;) :p

Ik ben trouwens erg benieuwd naar het specifieke onderzoek/artikel, dus als je titel/namen hebt? :)

18. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Iedere dag een kwartier te laat is natuurlijk ook 5 kwartier minder lestijd per week...kan ook nog een probleem worden als je erg op de regeltjes bent. ;)

19. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.272
    25.745
    113
    Dat kinderen moeten leren schakelen ben ik met je eens en dat zal allemaal ook best wetenschappelijk onderzocht zijn. Net als dat het leven niet perfect moet verlopen en kinderen om moeten leren gaan met tegenslagen. Maar in jouw eerdere opmerking klonk het alsof structurele laatkomers in een klas een goede techniek is om dat aan kinderen te leren. En dat vind ik dus onzin.
    Je kan kinderen prima op andere manieren leren schakelen, zonder toe te staan dat er constant kinderen te laat komen op school.
    En inderdaad wordt een les door de dag heen al regelmatig verstoord door de kinderen zelf. Daar heb je laatkomers dus niet voor nodig hoor.

En misschien niet wetenschappelijk onderbouwd, maar gebaseerd op jarenlange onderwijservaring, het is dus niet alleen vervelend voor het laatkomertje, maar zeker ook voor juf en klas. Sterker nog, kinderen die structureel te laatkomen, krijgen van huis uit geleerd dat het niet zo belangrijk is om je aan afspraken te houden en vonden het allemaal niet zo vervelend om later de klas in te strompelen (uitzonderingen daargelaten).
    Daarbij steken ouders elkaar ook vaak aan. Het zijn soms net kinderen ;) Zodra de leerkracht niet optreed tegen laatkomers, of ook het te lang blijven hangen in de klas van ouders, gebeurt het steeds meer en gaan ouders steeds later weg.
    Het heeft dan een heel positief effect op de rust in de klas om daar als leerkracht tegen op te treden. Dat is iig mijn ervaring.

20. Sleepless

Sleepless Bekend lid

1 jun 2013
    892
    173
    43
    Vrouw
    Brabant
    Ik heb nooit bedoeld te zeggen dat het goed is voor een klas als er strutureel kinderen te laat komen, anders zou dat waarschijnlijk wel in het lesprogramma zijn opgenomen ;). Ik wilde alleen maar zeggen dat wij, als andere moeders, geen enkele reden hebben om ander ouders te veroordelen als zij zelf hun kinderen te laat naar school brengen. Het heeft geen effect op de ontwikkeling van onze eigen kinderen dus laat het oordelen alsjeblieft achterwege (ik zou het btw anders vinden als mijn kinderen hierdoor wel negatief beïnvloed zouden worden). En ik ben het ook met je laatste alinea eens maar ik vind dus wel dat dit dan bij de juf ligt, en niet bij andere ouders.

Wat ik jammer vindt, is dat sommige ouders altijd wel iets hebben aan te merken op andere ouders omdat zij dingen anders doen dan zij. Dan irriteren ze zich daaraan of veroordelen ze anderen zonder dat het invloed heeft op hen en zij er dus eigenlijk iets mee te maken hebben. Dat vind ik jammer, die negativiteit, en erg onnodig.

Deel Deze Pagina