Heldere meteoor boven Nederland Uitgegeven:16 augustus 2009 11:57Laatst gewijzigd:16 augustus 2009 11:56 GRONINGEN - Diverse Nederlandse sterrenwachten hebben zaterdagavond een heldere meteoor waargenomen. Dat heeft wetenschapper Theo Jurriëns van de Rijksuniversiteit Groningen zondag gemeld. Jurriëns verzamelt meldingen van opmerkelijke hemelobjecten boven Nederland. De vuurbol werd onder meer waargenomen boven Groningen, Drenthe, Zeeuws-Vlaanderen en Utrecht. De waarnemers, die hun meldingen plaatsen op de website hemelwacht.net, waren vooral verrast door de traagheid waarmee de vallende ster zich voortbewoog. Het fenomeen was bijna vijf seconden te aanschouwen. Volgens Jurriëns is er medio augustus altijd verhoogde activiteit van meteoren zichtbaar. De aarde doorkruist in haar baan om de zon dan gruis dat is achtergelaten door de komeet Swift-Tuttle. (nu.nl) Ik zag afgelopen zaterdag dus rond 22.00 uur een grote groene bol voorbij komen! ik vroeg me af of het vuurwerk was, niet dus! nog meer mensen die het gezien hebben? hier een filmpje op youtube; http://www.youtube.com/watch?v=6r19dBYfhhw
Ja, ik heb hem ook gezien! Ik zat bij mijn moeder (ze woont op de 10e verdieping) en zag iets langzaam voorbij schieten! Ik dacht echt dat het een vliegtuig was dat neer stortte! Totdat het inderdaad in de kleur groen veranderde! Het leek op een vallende ster... maar dan 50x groter! Was erg mooi om te zien!!
POTVER ik heb hem gemist ... me vriend stond net buiten en gilde tegen mij heel hard !!! IK HEB EEN vallendste ster gezien hij zegt hij was super mooi en heel fel.. dus ik baalde al, maar nu weet ik wat het was dus
WOW! IK HEB HEM GEZIEN! Wat vet zeg! Wij zaten al te filosoferen wat het was en mijn vriend deed het af als vuurwerk wat niet helemaal mooi afging, maar wow zeg! Kan ik echt van genieten zoiets moois.
Wij hebben hem ook gezien, mijn vriend zelfs langer als 5 seconde en wij wonen in zuid Limburg.. Was echt heel mooi en groot en ik zag er idd groen licht vanaf konen en daarna nog een andere kleur. Natuurlijk meteen een wens gedaan
Wij hebben hem ook gezien boven de Leidsche Rhijn Utrecht.. Heel mooi je zag hem ook steeds kleiner worden.. En je zag echt een "vuurstrook" erachter aan komen.
Hier hebben we hem ook gezien, zaten op de bank toen we opeens iets voorbij zagen 'schieten' in de lucht. Erg mooi om te zien
Ja die groene boog erachter was ook heel mooi. Wij wonen onder de aanvliegroute van Schiphol. Als de vliegtuigen bij Den Haag zijn doen ze hun landingslichten al aan. En wij zagen dus een vliegtuig aankomen en daar heel vlakbij dus die groene vuurbal. Dat was echt een bizar gezicht. We dachten dat het misschien iets daarmee te maken had of dus dat vuurwerk.