Op vakantie gaan naar het buitenland

Discussie in 'Alleenstaande moeders' gestart door Aapje22, 27 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tooto

Tooto Niet meer actief

Pfff wat een gedoe he? Hopelijk snel wat duidelijkheid.

2. mamiek

mamiek Actief lid

25 feb 2016
    448
    7
    18
    Deutschland
    ik vind niet dat anderen vakanties van anderen in kunnen vullen,
    het wel en niet naar het het buitenland gaan hoeft dus helemaal geen discussie te zijn.
    Dat ouders op vakantie gaan uit eigenwaarde ben ik het ook niet mee eens, daar waar jij je op je gemak voelt zul je dit overdragen aan de kinderen, of dit nou in thailand is of onder een hunebed in drenthe..

jouw geluk straal je uit op je kids en andersom net zo.

het gaat er om dat kinderen van gescheiden ouders in de gelegenheid gesteld moeten worden om vakantie te hebben met beide ouders, ongeacht locatie.

een ouder die dit tegenhoudt zal zonder onderbouwende reden niet in het gelijk gesteld worden door de rechter tijdens een kort geding.

er zijn uitzonderingen op basis van gebeurtenissen in het verleden,
    zo zou er in het verleden sprake geweest kunnen zijn van mogelijke ontvoering in het buitenland, of familie in het buitenland welke dreigen dat het kind niet terug zou komen.

het gewoon niet willen meewerken is geen goed argument.
    in zon geval zal ik de onkosten van een kortgeding verhalen op de niet mee werkende partij.

3. Aapje22

Aapje22 Fanatiek lid

8 feb 2012
    1.265
    42
    48
    Vrouw
    Pedagogisch medewerker
    Noord holland
    7 september kort geding voor de vakantie :)
    Duimen....

4. Tooto

Tooto Niet meer actief

Ik duim mee!
    Ik begreep van mij advocaat dat ze echt niet snel een vakantie weigeren tenzij er goede tegen argumenten zijn.

5. mamiek

mamiek Actief lid

25 feb 2016
    448
    7
    18
    Deutschland
    Indd.

Hoe doen jullie dat met de kosten voor een kortgeding? Verhalen op tegen Partij?
    Of zelf bekostigen?

6. Maev

Maev VIP lid

4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    Ga voor je duimen!

7. Maev

Maev VIP lid

4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    Ik laat tegenwoordig eigenlijk iedere keer verzoeken om te verhalen op de tegenpartij (ex doet dat overigens ook, zowel kort geding als bodemprocedure), is nog nooit toegewezen, zelfs niet toen hij niet-ontvankelijk werd verklaard... 9 van de 10x wordt er door een rechter bepaald ieder zijn eigen kosten, is echt heel uitzonderlijk als 1 partij veroordeeld wordt in de kosten (in het familierecht althans)

8. mamiek

mamiek Actief lid

25 feb 2016
    448
    7
    18
    Deutschland

Klopt,
    Hier zes jaar ervaring met zaken,
    Meer dan 10.000 Euro lichter.... en veel tijd gekost om de mentale schade weer goed te krijgen...

Zijn inmiddels gestopt. 😃

9. Aapje22

Aapje22 Fanatiek lid

8 feb 2012
    1.265
    42
    48
    Vrouw
    Pedagogisch medewerker
    Noord holland
    De kosten zijn voor mijn ex. Dit heb ik ook in de aangetekende brief gezet. Dat als het op een rechtszaak zou uitdraaien de kosten voor hem waren.

10. Aapje22

Aapje22 Fanatiek lid

8 feb 2012
    1.265
    42
    48
    Vrouw
    Pedagogisch medewerker
    Noord holland
    De reden dat mijn ex weigert is:
    Hij beweert dat mijn 3-jarige dochter tegen hem en zijn buurvrouw gezegd zou hebben dat ze geslagen wordt door mijn nieuwe vriend. Daarom vind mijn ex het niet in het belang van onze dochter te genieten van een buitenlandse vakantie.

Letterlijke uitspraak van de advocaat:
    Cliënt acht het daarom niet in het belang van dochter om zijn toestemming voor een buitenlandse vakantie te verlenen.

Gelukkig heb ik genoeg ervaring met mijn ex en ken ik mijn dochter goed genoeg om hierdoor heen te prikken.

11. Monique1985

Monique1985 Fanatiek lid

7 okt 2013
    1.472
    113
    63
    Almere
    Spannend .. Ik heb het kortgeding gewonnen ivb vakantie met zoon ..
    Wie dacht hij wel niet wie hij is zeg ..
    Nee vakantie is geen basis behoefte .. Maar wij zijn mensen die graag naar het buitenland gaan .. Daarbij verpest ex het niet voor maat 1 kind maar voor 4 kinderen totaal ..
    Dat ging mij echt te ver en daarbij was het ook nog onze huwlijks reis dus hij was lekker bezig .. Zoon had alleen een legitimatie bewijs en geen paspoort en die moest zoon ook hebben .. Ook dat weigerde hij ..
    Het staat in zijn dossier van ons hoor dat ex weigerde mocht er weer een rechtzaak komen ..
    Maar ja ex hebben wij voor het laatst in januari gezien .. Waarom
    Geen idee maar goed iedergeval goed afgelopen ..
    Dit jaar met auto naar Spanje gegaan .. Geen toestemming gevraagd ik ben gewoon gegaan .. Op Schiphol werd er ook niks gevraagd ( ik had wel de papieren hoor)
    S6 iedergeval dit ga je wel winnen hoor .. Dit is gewoon jaloezie van je ex ..

12. mamiek

mamiek Actief lid

25 feb 2016
    448
    7
    18
    Deutschland

Als dit zijn beweegredenen zijn om een vakantie niet toe te laten, wordt deze afgewezen.

De rechter kijkt verder
    - mag dochter buiten deze vakantie om wel bij moeder en nieuwe vriend VERBLIJVEN?
    - als er sprake zou zijn van mishandeling , want heeft vader hier dan in ondernomen? Heeft hij een melding gedaan en is deze ONDERZOCHT?

Als dochter buiten deze vakantie om gewoon bij moeder en diens vriend verblijft en vader heeft hier geen problemen mee zou een vakantie geen probleem moeten zijn.
    Daar komt bij dat niks er op wijst dat De vakantie zal zorgen voor meer problematiek dan thuis.
    Als de basis thuis goed en veilig is, zal een vakantie niet zorgen voor een onveiliger situatie.

(Ik ga er van uit dat er niks bewezen is en dat er geen sprake zou zijn van mishandeling)

Een reden om niet mee te mogen op vakantie zou zijn als de veiligheid van de minderjarige in het gedring komt. Echter verblijft dochter bij moeder en is er geen sprake van en onveilige situatie.

Een andere reden zou kunnen zijn als er mogelijke sprake zou zijn van kindontvoering.
    Bijvoorbeeld doordat dit in het verleden is gebeurd, of dat er bewijslast zou zijn waaruit blijkt dat de ouder hiertoe in staat Is geweest of op korte termijn zou zijn.
    Bijvoorbeeld een recente email waarin de ouder dreigt weg te gaan en niet meer terug te komen.

Als dit allemaal niet gaande is, dan zou ik mij geen zorgen maken.

Ik hoop voor je dat de kosten verhaald worden op je ex, gezien het lijkt op dwars zitten en het meer een persoonlijke aanval is dan dat het om het belang van het kind gaat.

Echter is een brief met daarin de eis dat hij de kosten dekt niet voldoende dat de rechter dit ook zal opleggen.

Ik duim voor je en hoop dat het goed komt, in het belang van jullie kindje.

13. Aapje22

Aapje22 Fanatiek lid

8 feb 2012
    1.265
    42
    48
    Vrouw
    Pedagogisch medewerker
    Noord holland
    Hij heeft meldingen gedaan bij de Raad van Kinderbescherming, Het CJG en Veilig thuis. De Raad moest al een onderzoek doen, dus ze nemen de melding mee. Dus of dit nu echt opgelost is.... Ik weet dat we 4e staan op de wachtlijst. Nog even wachten wat voor impact deze melding heeft.

Ik heb thuis een hulpverlener ivm hechtingsprobleem van onze dochter en zij heeft de zaak overgenomen van veilig thuis. daar is dus de melding al gesloten en afgerond verklaard.

Momenteel is de omgang nog steeds week op/week af. Dus co-ouderschap. En daarbij heeft mijn ex absoluut geen bewijzen dan dat ze dit gezegd zou hebben bij de buurvrouw en bij tegen hem. Ze heeft geen blauwe plekken, schrammen, is introvert etc. Het is een hartstikke vrolijk en druk meisje dat veel aandacht vraagt.

Mijn vriend en ik zien het ook heel anders want mijn dochter weet het goed uit te spelen. Laatst stuurde mijn ex nog een mailtje dat mijn moeder moet stoppen met mijn dochter te slaan. Terwijl mijn dochter een tijd lang uit frustatie mijn moeder sloeg. Dat ik dat bij haar moest afleren.. Al met al gewoon een k*t situatie waar mijn dochter in zit. En helaas ik ook schuldig aan ben gezien mijn ex maar blijft gooien met dat ik slecht voor haar zorg.

14. mamiek

mamiek Actief lid

25 feb 2016
    448
    7
    18
    Deutschland

al met al een gecompliceerde situatie,
    in nederland geldt toch " onschuldig tot tegendeel bewezen is"

daarbij komt dat vader geen bezwaar heeft tegen de huidige omgangsregeling, hij zou wellicht roepen " mijn dochter is daar niet veilig" maar heeft daarin nog geen daadwerkelijke stappen ondernomen welke aantonen dat dat hij de situatie bij jou veilig genoeg vindt.

Ik weet niet of er een beschikking is waarin vakantie regeling wordt vast gesteld ? bijv " 50/50" verdeling.
    Je dochter gaat natuurlijk nog niet naar school, dus echt uitgaan van de basisschool zomervakantie kan dan ook nog niet,
    wel kun je aangeven dat wanneer je zelf 2 weken met je dochter op vakantie gaat je het ook prima vindt dat je dochter 2 weken achtereengesloten bij haar vader is, ongeacht of ze met hem op vakantie gaat.

Misschien vindt je ex het moeilijk dat hij zijn dochter een langere tijd niet zal zien?
    ook kan je afspraken maken over bepaalde zaken,
    laat altijd je verblijf gegevens achter en probeer wekelijks contact te onderhouden gezien je dochter dit gewend is.
    Dit kan telefonisch, of spraak berichten via whats app met leuke fotos. zowel voor je dochter als voor haar vader erg leuk.

je zal een zwaar traject in gaan denk ik,
    erg lastige cirkel in NL met al die instanties..

Je gaf aan dat de melding van veilingthuis is overgenomen door Jouw persoonlijke hulpverlening? of heb ik dit verkeerd begrepen?

Deel Deze Pagina