Vraag aan meisjesmama's

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Freddel, 2 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Freddel

Freddel Fanatiek lid

30 mrt 2015
    1.305
    406
    83
    Hier even een vraag aan de mama's van meisjes.
    Ik heb een dochter van 15 maanden en ze zit, sinds ze ongeveer 11 maanden is, regelmatig te friemelen downunder als ik haar verschoon of als ze uitgekleed is voor het bad. In het begin dacht ik dat het voornamelijk ontdekken was, maar ze blijft het doen.
    Daarnaast 'rijdt' ze vaak als ze zit (met luier aan) alsof ze jeuk heeft ofzo.
    Haar vagina is niet heel rood of opgezwollen dus het lijkt alsof er niets aan de hand is.

Heeft iemand hier ervaring mee en/of tips?
    En voor het friemelen, zeggen jullie dan dat ze dat niet moet doen? Ik vind het namelijk een beetje vies aangezien ze met haar handen aan haar vagina zit (voordat het schoon is gemaakt) en daarna zit ze weer met haar handen in haar mond. Ik maak het uiteraard wel schoon met een doekje, maar toch vind ik het een vies idee. Maar ik wil ook niet dat ze denkt dat een vagina een vies iets is waar je nooit aan mag zitten ofzo.

Ik hoor graag ervaringen van andere moeders van meisjes.

2. Blijdorp

Blijdorp Niet meer actief

Hi geen ervaring mee, maar wel veel over gelezen tijdens mn studie (maatschappelijk werk). Waarschijnlijk is het geen jeuk maar ontdekt je dochter dat het "friemelen" en "rijen" een lekker gevoel geeft. Is heel normaal zo ergens rond 1.5 jaar. Is niks seksueels ofzo maar gewoon een prettig gevoel.

Persoonlijke mening, als het echt vies is zou ik haar handje even rustig opzij doen terwijl je het schoonmaakt. Maar ik zou het proberen op zo'n manier te doen dat ze inderdaad niet het gevoel heeft dat het fout of vies is. Misschien na het schoonmaken nog even zonder luier laten liggen. Het lijkt me wel belangrijk dat ze zichzelf kan ontdekken. Maar dat is alleen maar een mening :)

3. Lindah

Lindah Fanatiek lid

21 apr 2012
    1.008
    145
    63
    Brabant
    Hoi!
    Hier twee meisjes, een van 4 jaar en een van bijna 6 maanden. Bij mijn oudste dochter heb ik dit gedrag niet gezien maar zoals hierboven al stond is het normaal gedrag. Het geeft een lekker gevoel en die kleintjes leggen natuurlijk helemaal niet de link met seks.
    Als het te erg wordt naar je zin zou je voorzichtig haar handje weg kunnen halen maar ws wordt het vanzelf minder. Ik zou ook gewoon wat vaker haar handjes poetsen maar voor de rest hoort het er een beetje bij

4. itakepictures

itakepictures Niet meer actief

Hier ook een dochter, ik heb het gedrag nog niet gezien (al word er ook wel eens gefriemeld als de luier uit is) maar ik las er laatst wel over (volgens mij in de Ouders van Nu die nu in de winkel ligt) dat het echt normaal gedrag is. En dat je dus beter niet kunt zeggen dat het vies is of dat ze het niet mag doen, aangezien je dan al jong een signaal meegeeft dat seksualiteit iets is om je voor te schamen.

https://kiind.nl/seksuele-ontwikkeling/

5. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.667
    5.701
    113
    Herkenbaar! Dochter zit ook wel eens met haar handen aan haar vagina. Ik kan ook niks ontdekken. Ik haal haar handje weg en zeg verder niks. Ik wil niet dat ze denkt dat het niet mag ofzo. Maar gezien het niet zo fris is.

6. mamabeertje

mamabeertje Fanatiek lid

9 sep 2015
    1.618
    349
    83
    Blijkbaar ben ik één van de weinige die er wel iets van zegt. Je kunt toch gewoon uitleggen dat er soms een beetje poep zit en dat dat vies is als je het aan de handen krijgt?
    Volgens mij krijgt ze daar echt niet meteen een trauma van.

7. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.645
    1.251
    113
    randstad
    Die fase hier ook gehad. Als ze had gepoept haalde ik haar handje weg maar andels liet ik t gaan en maakte daarna ff handje weer schoon. Na een paar maanden stopte t weer.

8. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Als het vies is, dan zou ik het handje even weghalen en schoonmaken. Maar verder is het doodnormaal gedrag. Net als bij jongetjes even uitleggen waar en wanneer het netjes is (midden in de Lidl is meestal niet zo prettig) en verder laten ontdekken.

9. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    Rijden geen ervaring mee maar mijn dreumes grijpt wel graag onder het verschonen. Als er nog geen doekje overheen geweest is pak ik haar handje weg en zeg ik dat het eerst schoon moet. Daarna mag ze van mij best even friemelen tot haar nieuwe pamper om zit. Zie er geen problemen in

10. Rataplan

Rataplan Fanatiek lid

25 apr 2015
    1.534
    107
    63
    Hier mijn jongste dochter die ook vaak met luier verschonen zit te frummelen. Laatste tijd valt het trouwens weer mee, heeft ze andere dingen die haar aandacht trekken.
    Ik zei aan het begin altijd op speelse manier 'he joh' en dat vond ze zo grappig dat ze, zodra ik haar luier uit deed, ze gelijk aan haar vagina begon te plukken om een reactie van mij uit te lokken hahaha. En dan zei ik het weer en dan gierde ze weer van het lachen.

Is trouwens wel behoorlijk irritant als ze een luier vol poep heeft en ze er gelijk met haar hand in graait. Dus om praktische redenen ben ik gestopt met er een spelletje van te maken. En volgens mij is het niks geks hoor, dat een jong kind er aan zit.

11. Freddel

Freddel Fanatiek lid

30 mrt 2015
    1.305
    406
    83
    Hier gaat het mij inderdaad vooral om. Ik vind het geen probleem dat ze aan het ontdekken is, maar vooral vies wanneer ze nog niet is schoongemaakt. Al helemaal wanneer ze heeft gepoept!
    Ik haal nu gewoon haar handje weg als het nog niet schoon is en voor de rest laat ik haar gewoon. Na het verschonen was ik dr handjes even.

Bedankt voor alle reacties en tips!

Deel Deze Pagina