Vakantie toestemming vader

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door BlijeKip, 23 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. BlijeKip

BlijeKip Nieuw lid

28 jan 2016
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal !

Ik stel deze vraag namens mijn beste vriendin, ze heeft al gezocht op Google maar komt er nog niet helemaal uit.

In de zomervakantie wil mijn beste vriendin met haar kindje op vakantie naar het buitenland, heeft zij hier toestemming voor nodig van de vader? Ze zijn niet getrouwd geweest en ze hebben ook nooit een geregistreerd partnerschap gehad. Gezemalijk gezag hebben ze ook nooit aangevraagd. De vader heeft het kind wel erkend.

Hopelijk kan iemand ons verder helpen !

Bedankt.

2. Veera

Veera Niet meer actief

Nee heeft ze niet nodig

3. BlijeKip

BlijeKip Nieuw lid

28 jan 2016
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik was vergeten erbij te zetten dat de vader het kind heeft erkend, het kind heeft dus een andere achternaam dan de moeder.

4. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Nee dat heeft ze in principe geen handtekening nodig maar ik kan me voorstellen, dat ze erkennen en geen gezag in het buitenland anders vinden. Ik zou gewoon een briefje meenemen of een duidelijk document waarin staat dat zij de enige is met hoofdelijk gezag.

5. soeee

soeee Niet meer actief

Nee niet nodig inderdaad. Om moeilijkheden te voorkomen kan ze bij het gemeentehuis een bewijs van gezag opvragen :)

6. heidi88

heidi88 Lid

10 jun 2014
    59
    3
    8
    Dat licht eraan waar ze naar toe gaat. Binnen de EU niet nodig, daarbuiten dus bijvoorbeeld ook Turkije wel nodig. De douane kan er dan om vragen en er zelfs voor zorgen dat ze niet mag reizen...

7. Ocean83

Ocean83 Bekend lid

13 mei 2015
    731
    82
    28
    Het ligt er inderdaad aan waar ze naartoe gaat. Zodra je de douane doorgaat (bijvoorbeeld op Schiphol) kan het problemen opleveren met verschillende achternaam. Ikzelf ben getrouwd en heb kinderen met mijn man (zij hebben zijn achternaam, ik ook, maar op mijn paspoort staat mijn meisjesnaam), maar als ik zonder hem zou reizen zou het kunnen zijn dat de douane van hem wil vernemen dat hij het goed vindt dat ze het land uitgaan. Wat precies de regels zijn weet ik niet, maar ik zou het even goed uitzoeken. Zolang ze gewoon naar Duitsland ofzo gaat zou het niet uit moeten maken (zeg maar, zolang je geen paspoort nodig hebt, zou het goed moeten zijn).

8. Monique1985

Monique1985 Fanatiek lid

7 okt 2013
    1.472
    113
    63
    Almere
    ik ben vorig jaar naar turkije geweest.. met gezin. oudste zoon heeft achternaam van mijn ex.. niet naar gevraagd en/of gekeken maar ik had wel het document bij mij van het gezagsregister.. voor de zekerheid, niet nodig gehad dus ...

9. Daan90

Daan90 Bekend lid

10 mrt 2013
    651
    3
    18
    Toestemming is niet nodig. Maar er kan wel gevraagd worden om aan te tonen dat ze alleen gezag heeft. Daar kun je verklaring voor krijgen als het goed is.

10. Mamadaisy

Mamadaisy Fanatiek lid

1 jan 2010
    1.533
    6
    38
    Je moet ten alle tijden kunnen aantonen of je kind van jou is.
    Dus toestemming van de naamdrager mee en een kopie paspoort.
    Het scheelt je een hoop gezeik, vlucht missen enzovoorts.
    Ze gaan ter plekke niet uitzoeken wie gezag/ erkenning heeft, als je niks bij je hebt moeten ze dat dus wel.

Ik bedenk altijd maar zo, stel dat het jouw kind is dat daar met een vreemde reist zonder jouw toestemming dan hoop je van ganser harte dat ze goed opletten bij de douane!

11. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.181
    4.495
    113
    Het scheelt inderdaad een hoop frustratie en tij om het mee te nemen.
    Echter als je binnen schengen gebied vliegt, heb je geen douane controle, wel tas controle maar geen id controle en je kunt je kind dan ook zonder verdere vragen meenemen.
    Al helemaal als je alleen handbagage meeneemt en online inchecked dan hoef je aan niemand je paspoort te laten zien (binnen dat schengen gebied)
    Uiteraard dien je wel altijd legitimatie bij je te hebben als erom gevraagd wordt.

12. void

void Fanatiek lid

19 mei 2012
    2.356
    19
    38
    0161
    Hier staat een document die je kan laten tekenen.. Je kan het beter wel dan niet doen.. Ik heb elke keer weer gezeik met die pleuris douane mee dat ik in Nederland aan kom en de laatste 2x zelfs op de terug weg.. Hallo Engels paspoort, ik ga echt nergens anders heen dan terug daarheen nadat ik klaar ben met mijn vakantie maargoed.. De laatste keer had ik zelfs dit formulier mee, geboorte akte gezien er hier verder geen bewijs is en alsnog begon hij oh en de volgende keer ook een kopie van paspoort vader.. Daar had ik al mooi een foto van op mijn telefoon die ik onder zijn neus heb gehouden..

TERWIJL ik van de engelse wet 28 dagen zonder toestemming van pa of rechter het land uit mag.. :x:x

Op schiphol zeiden ze voor de security zelfs nog, mevrouw bent u de moeder? uh Ja.. .; Nou dan moet u maar even bewijs van gezag laten zien..

Dus beide schiphol en eindhoven doen daar echt vreselijk mierenneukerig over en ik raad het echt aan om zware frustratie te verkomen, papieren te laten tekenen, foto van zijn paspoort maken en een bewijs van de gemeente te halen als bewijs van gezag voor het gaan.. Dan kunnen ze ook niet gaan huilen, er is namelijk niks vervelender dan niet mogen doorlopen bij de douane..

13. Mamadaisy

Mamadaisy Fanatiek lid

1 jan 2010
    1.533
    6
    38
    Dat klopt wel mamameer maar ook op de plaats van bestemming kan je gecontroleerd worden.
    Ik ben niet een controlfreak maar ik wil niet het risico lopen om alsnog vanalles te moeten regelen.
    Bij ons gaat de toestemming dus gewoon mee.

Deel Deze Pagina