Op vakantie met IVF-medicijnen. Tips gevraagd

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door alles, 8 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. alles

alles Lid

12 jun 2012
    32
    1
    6
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal,

Mijn vriend en ik hebben al een tijd geleden een vakantie gepland. Nu valt het net samen met de eerste twee weken waarin ik decapeptyl moet gaan spuiten. Tijdens onze vakantie zullen we op vier plekken verblijven in een heet land, en we reizen met het OV. Ik ben op zoek naar tips en ervaringen om de deca koel te houden. In de hotels kan het in de koelkast, maar hoe doen we het onderweg?

Ik was de tip van een diabetestasje al tegengekomen, maar die koelt niet, maar houdt de temperatuur 8 graden koeler dan de omgevingstemperatuur. Als het buiten 40 graden is, hebben we daar dus niets aan..

De enige optie die ik voor me zie is een koelbox- of tasje met koelelementen. Ik heb de IVF-poli gebeld en zij dachten daar ook aan, maar ze zei het ook niet echt te weten.

Zijn er mensen met tips? Hoe lang blijft een koeltas koud? Suggesties voor bepaald merk, aantal koelelementen? Is het een hoop gedoe? Goed te doen? Ik ben een beetje bang dat een schommelende temp niet goed is voor de deca...

Ik heb trouwens al wel eerder deca gespoten, en geen last van bijwerkingen gehad.

2. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Het is moeilijk denk ik... Hoe lang mag dat spul uit de koelkast?

Het koelen met een koeltasje zou ik nu thuis uitproberen, zonder spul. Gooi er een thermometer in, zet hem in de zon en kijk na 2u eens hoe koud het is.

Wat gebeurt er met het spul als het bevroren is omdat het in aanraking komt met koelelementen.

Diabetestasjes (frio bijv) heb ik altijd ondingen gevonden, wel handig idd voor 40graden+ maar het blijft dan in het tasje rond de 20 graden steken (geen garanties)

Sorry geen kant en klare oplossing voor je... Ik worstel al jaren met insuline meenemen op vakantie en verder dan kamertemperatuur/20graden ben ik niet gekomen... Omdat het bij bevriezing niets meer doet...

3. alles

alles Lid

12 jun 2012
    32
    1
    6
    NULL
    NULL
    Dank je voor je reactie Mama1981.

Er staat wel op de verpakking dat het 3 maanden buiten de koelkast houdbaar is. Maar ik kan me niet voorstellen dat dat bij 35+ ook het geval is. Bevriezen waarschuwden ze bij de IVF-poli ook voor; belangrijk dus om de medicijnen in een doek te wikkelen.

Maar wat een goed idee om het uit te proberen! Goh, dat ik daar zelf nog niet aan had gedacht :)

Ideaal is het niet. Vakantie omboeken is erg duur, dat was eigenlijk ons plan. Dus nu eerst op zoek naar mogelijkheden voor we de IVF/PGD uit gaan stellen, het duurt al zo lang...

Lastig dat je zo worstelt met de insuline! Maar kamertemperatuur kan nog, of niet? Begreep dat het ook niet boven de 30 uit mag komen. Waarom vond je de Frio tassen ondingen? Daar had ik het idd over.

4. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Hoe lang ga je op reis en waarheen?
    Van insuline merk je direct als het niet meer goed is, namelijk hogere suikerwaardes, maar ik weet niet of je dat ook merkt bij ivf medicijnen. Wordt dat wel gecontroleerd voordat het eitje wordt teruggeplaatst? Het zou zonde zijn als de poging mislukt daardoor!

Insuline gooi ik overigens weg als ik het vermoeden heb dat het niet goed is. Ik denk dat de ivf medicijnen daar iets te kostbaar voor zijn ?

Koelelementen komen overigens heel moeilijk door de douane als je gaat vliegen (moet officieel wel kunnen). maar een koeltasje met wat koude flesjes water (achter de douane kopen?) moet het iig ook op kamertemperatuur houden. Insuline mag tot 25? graden officieel maar ik weet dat het bij 35 graden ook nog blijft werken.

Anders een vraag stellen aan de fabrikant of aan de gyn? Of ze daar iets van weten?

(frio tasjes moet je elke zoveel uur luchten omdat ze anders gaan lekken dacht ik)

5. zuuske

zuuske Fanatiek lid

9 okt 2010
    1.317
    0
    36
    Tilburg
    Ik heb het ook eens gedaan, maar dat was 8 dagen Spanje in juni. Heerlijk weer maar geen superhoge temperaturen.
    Ik had een koeltasje mee met een stuk of 4 koelelementen (gonalf en deca goed ingepakt om bevriezing te voorkomen). Overigens wel mee in de cabine genomen omdat in de laadruimte vh vliegtuig het vriestemperaturen zijn. Ownee, je gaat met OV, dus niet van toepassing.
    Verder heb ik wel een insuline tasje gebruikt om op uitstapjes mee te nemen en dat ging goed, maar zoals ik al zeg, graad of 30 was het denk ik.

Misschien nog een ander ding waar je iets aan hebt, maar ws heb je dat al gereasearched; regel een uitdraai (medisch paspoort) vd apotheek én een medicijnverklaring van de arts (ook engelstalig) om gedoe te voorkomen. Lijkt me ook handig bij OV/douanes etc
    Ik vond btw het erg komisch dat mijn handbagage zo door de scanner op het vliegveld ging, zonder op of omkijken van de douaniers, met al die spuiten erin.

Verder vond ik het prima gaan, maar de vakantie werd er wel anders door. Toch houd je steeds rekening met tijdstippen en dergelijke en ipv een vakantie om je gedachtes te verzetten draaide het toch veel om de behandeling. Dat is misschien ook een punt om te overwegen om het uit te stellen. Maar ik herken het gevoel dat het toch allemaal al lang genoeg duurt dus ik snap je afweging. Iig een fijne vakantie én een succesvolle behandeling gewenst.

6. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Begrijpelijk dat je het niet wilt uitstellen.
    Is dit misschien iets?
    FRIO Insuline koeltassen

Sorry, zie dat je dat al had gezocht :p
    Maar het kan toch best een oplossing zijn. Deca hoeft niet perse op 7gr te blijven, toch?
    En je kunt de tas toch weer koelen overdag als je ergens bent waar koud water is?

Deel Deze Pagina