AMK tijdens Zwangerschap

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Sincerity, 14 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sincerity

Sincerity Actief lid

14 okt 2010
    105
    0
    0
    Enschede
    Ik wist niet zeker 100% waar ik dit moest plaatsten maar technisch gezien heeft dit wel iets met de zwangerschap en kind te plaatsen dus..

Mijn vraag is wat kan AMK precies doen tijdens de Zwangerschap of na de onderzoek Bureau Jeugdzorg beinvloeden om te doen?

Ik ben er vandaag achter gekomen dat mijn (toekomstige) schoonmoeder een melding heeft gedaan, en ik werd vandaag verteld door de medische maatschappelijke werker dat hij officieel door ziekenhuis protocol ook een melding moest doen.

Medische Maatschappelijke Werker heeft tegen mij gezegt dat het niet ligt aan het feit dat hij niet gelooft wat ik alleen of met mijn vriend niet voor de kind kan zorgen, alleen om de dingen hier om heen; de huisvesting, financien, extra hulp etc..

Door advies van mijn medische maatschappelijke werker heb ik mijn traject bij de GGZ op stop gezet. Ik liep namelijk 2 jaar onder Mediant en hun hebben in 2 jaar tijd geen therapie aangeboden, nergens voor gezorgt terwijl ze wel een diagnose van borderline bij me stellen. (Terwijl een andere arts Persoonlijkheidsstoornis/Angstoornis/Psychotrauma bij mij heeft gediagnoseerd). In ieder geval de meeste zijn het eens dat het niet 100% gaat terwijl ik al meerdere malen heb aangegeven dat ik hulp wil, en er voor open sta, maar er niks word aan gedaan. De zwangerschap verloopt ook moeizaam omdat ik niet 100% een goede band kan opbouwen met het kind. Ik wil het wel en ik wil gelukkig zijn alleen dat lukt op dit moment niet.

Ik heb nou medicijnen via de gynecoloog onder het ziekenhuis gekregen, op advies van de Maatschappelijke werker zoek ik nu ook naar een andere psychiater, er is ook urgentie gegeven bij een van de wooncorporaties hier voor een woning. Ik heb zelf op dit moment een uitkering, het is niet helemaal 100% financieel in orde maar het is niet alsof er helemaal niks in orde is of word gedaan. Ook grotendeels van de babyuitzet is al bij elkaar gehamsterd.. nog niet helemaal compleet maar toch wel bijna 3/4de compleet

Ik weet dat het misschien raar klinkt.. maar mogen ze je kindje weghalen alleen omdat je op dit moment geen zelfstandige woonruimte hebt? Of moeten ze dan gewoon samen met jou woonruimte vinden. Ik reageer dagelijks op huizen alleen bij een van de drie corporaties hier is een loterij systeem, de andere is altijd te duur en een heb ik urgentie bij.. Ik ben trouwens een jonge toekomstige moeder van 18 jaar.

Waar ik nu woon, bij mijn toekomstige schoonvader in (ex van de persoon die de melding heeft gedaan), is de dochter uit huis gehaalt door een melding van AMK van ons (Ironisch hé)

Dit kwam echter omdat zijn dochter minderjarig is en hij niet voor zijn dochter kan zorgen, schulden, nooit schone kleren, iedere avond patat.. alcoholist etc. Zij zit nou ook bij haar moeder omdat ze daar uit huis is gehaalt..

Ik ben gewoon een beetje bezorgd.. Dit is totaal niet de plek waar ik mijn kind wil opvoeden en stel ik zou met 7/8 maanden nog geen zelfstandige woning hebben zou ik hier sowieso niet blijven, alleen wat kan AMK/Bureau Jeugdzorg wel en niet doen?

Mijn medische maatschappelijke werker zij dat hij de melding vooral wilt doen om de instanties een schop onder de kont te geven, zodat hun zorgen dat wij een huis krijgen, dat hun helpen met de financiele zaken en dat ik ook de hulp krijg die ik om vraag.. Alleen voor mij is de grootste drempel gewoon de naam.. Het is niet dat ik mijn kind zou verwaarlozen of mishandelen.. emotioneel of psychisch beide niet. Ik heb zelf geen fijne jeugd gehad dus ik zou er alles aan doen om dit wel te kunnen doorgeven.

Ik weet een lang bericht.. alleen ik vroeg me af als iemand anders misschien ervaring heeft met het AMK tijdens de Zwangerschap? Ik ben niet echt boos dat ze een melding hebben gedaan ofzo alleen bang voor de uitkomst.. misschien onterecht.. wie weet..

2. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.789
    18.971
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik DENK (maar weet niet helemaal zeker) dat het AMK en jeugdzorg pas wat kunnen doen als je kindje geboren is. Eigenlijk "bestaat" jouw kind nog niet. Tenminste: op papier nog niet.

Ook als het kindje eenmaal geboren is, denk ik trouwens dat AMK (nog) niet veel zal doen. Ze zullen eerst wel een gesprek met jou willen. In de meeste gevallen zal AMK eerst hulp aanbieden. Jij bent daar duidelijk al mee (al werken de instantie nog niet zo mee). Ze kunnen jou op dit moment waarschijnlijk niet veel bieden. Waarschijnlijk zullen ze na een eerste gesprek wel met jou willen afspreken dat ze na een tijdje nog eens met je praten om te bekijken of de situatie verbeterd is.

Ze zullen je kindje niet bij je weg halen alleen maar omdat je geen eigen woonruimte hebt. Er zijn wel meer (jonge) moeders die nog bij hun (schoon-)ouders of andere familie inwonen. Ik kan me wel voorstellen dat ze de situatie dat je schoonvader alcoholist is zorgwekkend vinden. Je vindt dit zelf ook niet fijn, begrijp ik wel. Dus je zult er vast voor zorgen dat hij straks niet alleen is met je kindje. En je bent hard op zoek naar een andere woning. Zorg dat je dat ook op de één of andere manier kunt laten zien, als daarom gevraagd wordt.

Je geeft aan dat je zelf niet zo'n fijne jeugd hebt gehad. Ik lees in jouw tekst wel over je schoonouders, maar niet over je ouders. Kun je van je ouders geen hulp verwachten?

3. EIisah

EIisah Lid

18 apr 2010
    99
    0
    0
    Jeugdhulpverlener/kindercoach
    Allereerst wil ik je zeggen hoe knap ik het van je vind dat je hulp zoekt!

Ik werk zelf in de jeugdhulpverlening (met pubers vanaf 16) en weet er het een en ander van af. Allereerst word er een melding gemaakt door bv een bezorgd persoon. Dan word er door het AMK een onderzoek ingesteld om te kijken of de zorgen kloppen. Op het moment dat het AMK besluit dat er geen reden tot alarmbellen is, dan zal het onderzoek afronden en blijft het dossier wel bestaan, maar word er geen actie op gezet.

Op het moment dat het AMK wel degelijk zorg ziet, dan zetten ze er wel actie op, of het kindje geboren is of niet. Meestal duren zulke onderzoeken zolang, dat het kindje uit eindelijk al geboren is. Ik wil je zeker niet bang maken, maar wil wel eerlijk tegen je zeggen wat er 'kan' gebeuren. Het AMK staat in contact met Bureau jeugdzorg en die kunnen op hun beurt bij de rechter een ots aanvragen, dat is een voorlopige ondertoezichtstelling. Dit gebeurt in sommige gevallen zelfs al voor de geboorte, maar dan moet alles wel extreem zijn. Zo'n onderzoek zal veel vragen opleveren bij je, je moet ook zeker vragen stellen. Je hebt recht op antwoorden. Daarnaast begrijp ik uit je verhaal dat je zelf graag hulp wil. Je zou ook kunnen vragen naar hulp voor tienermoeders. Die hebben ook projecten waarbij je met je eventuele vriend en baby in een flatje kan wonen en daarnaast hulp krijgt bij de opvoeding, maar ook hulp in omgang met jezelf (bv de diagnose borderline)Waar woon je ongeveer?

BJZ en het AMK zijn er absoluut niet op gericht om je kindje af te nemen, eerste prioriteit is dat je kindje bij jou opgroeit. Zij zijn er echter niet voor om jou hulp te bieden bij het vinden van een woning. Het AMK is er puur alleen voor onderzoek! De echte hulp gaat via andere jeugdhulpverleningsinstanties, waar BJZ en het AMK je wel naar kunnen doorverwijzen. Wat ze dus wel kunnen doen is jou/jullie adviseren, sterker nog dat is hun taak om dat te doen. Echt hoor, niemand is er bij gebaat om jou kindje zomaar af te nemen. Zolang jij je inzet laat zien en om hulp blijft vragen als je dat nodig hebt, dan zal niemand aan jou twijfelen. Het onderzoek zal moeten uitwijzen of het kindje in een veilige omgeving zal opgroeien.

Als 18 jarige heb je ook recht op een jongeren uitkering, die, als je moeder word, ook nog extra word aangevuld. Daarnaast zijn er ook veel fondsen die je aan kan schrijven voor geld om spulletjes te kopen voor je baby. Waarschijnlijk weet je maatschappelijk werkster hier meer over.

Heb je verder nog mensen in je omgeving die je om hulp kan vragen of die je met iets kunnen helpen?

Als je vragen hebt of even wil kletsen, voel je vrij om een berichtje te sturen of via deze topic. Nogmaals, ik vind het al een groot compliment waard dat je om hulp vraagt!

4. Sincerity

Sincerity Actief lid

14 okt 2010
    105
    0
    0
    Enschede
    Ik woon al vanaf mijn 16de op mijn eigen.. of iig.. bij mijn vriend zn moeder eerst in toen.. tijdje crisisopvang omdat we dakloos werden.. toen tijdje hier gezeten.. tijdje onze eigen woning gehad maar dat was anti kraak en daar konden we niet al te lang inblijven en toen hier..

Mijn moeder heb ik totaal geen relatie meer mee.. die woont in het buitenland en mijn vader durf ik gewoon niet de waarheid te vertellen.. ik heb altijd het gevoel gehad dat ik hem teleurstelde en ik wil het liefst gewoon zelf proberen op te lossen..

Zover mijn vader weet zitten we nog in onze eigen huis.. ik heb hem ook nog niet verteld dat we hier zitten.. ik ben al blij genoeg dat hij redelijk goed reageerde op de zwangerschap, daar was ik namelijk al bang genoeg voor omdat ik redelijk jong ben. Ik dacht laten we maar een ding op zijn tijds doen. Hij is teminste wel nou.. hij lijkt gedeelte blij dat hij opa word.. hij had het blijkbaar eerder verwacht..

Waar wij wonen hebben wij wel een Jonge Moeders Project, alleen die heeft een hele lange wachtrij, overigens sta ik er wel op. Alleen die mensen vinden dan ik sowieso mijn vriend moet laten opflikkeren en dan ik alleenstaande moeder moet wezen. In een stad die ik niet ken (Ik ben hier met mn 16de verhuisd om bij mn vriend in te wonen en ik ken eigenlijk nogsteeds geen mensen) Dan ga ik hier ook niet alleen met een kleine wonen. Vooral omdat het helemaal alleen zijn voor mij best wel een probleem is op dit moment.

Ik wil alleen het beste voor de kleine, het is alleen.. nou die naam schrikt me heel erg af.. ik bedoel, ik zou mn kind het beste toewensen.

Ik heb zelf op dit moment wel een uitkering en krijg 75% van het minimumloon wat dus voor mijn leeftijd 498 euro is.. nou geloof me als ik zeg dat het moeilijk is om hiervan een babyuitzet bij elkaar sparen. Ik heb 100 euro per maand waarvan 50 naar OV schuld gaat en 50 naar Saxion van leergeld achterstand toen ik nog studeerde. (Schulden zijn nooit goed alleen op een gegeven moment bij de crisisopvang was het of slecht of slechter kiezen)

Dan nog de verzekeringen, zorg, de aansprakelijkheids en inboedel verzekeringen, tv internet en telefoon heb ik ook allemaal zelf dat ik moet betalen. Huur is gelukkig niet al te veel, dan omdat mijn vriend op dit moment werkloos is moet ik ook nog voor ons beide zorgen (hij had part time werk maar word niet meer opgebeld door de uitzendbureau en nou bezig met een uitkering aanvragen) dan nog eten.. Ik ga ook af en toe langs bij mijn familie (1x per maand) maar hun vergoeden meestal de treinkosten als het er niet in zit dus das wel fijn.

Alleen dan is die 500 euro echt wel klein, op dit moment betaald hij zijn zorg sowieso niet want ik heb geen geld om dat te doen. Mijn zorg en rekeningen worden iedere maand netjes betaald, nooit ergens een achterstand. Ik hoop ook voor de eind van zwangerschap van beide schulden af te zijn, volgensmij heb ik maar nog maar 2 maanden open staan bij de saxion.

Als het aan mij ligt werk ik liefst er nog een paar daagjes bij, alleen op dit moment is dat gewoon niet mogenlijk. Mijn uitkering is een Wajong uitkering, en Mediant wou ook niet dat ik er bij ging werken voor mijn eigen gezondheid. (Ik weet dat veel mensen commentaar op mensen hebben die een wajong hebben maar ik kan anders prive wel uitleggen waarom).

Fijne is wel dat heel veel van de uitzet al bij elkaar is.. commode heeft mijn vader voor eens betaald (wat overigens niet een goedkoop ding is), ik heb laatst 350 euro extra uitkering gekregen voor medische vergoeding dat je iedere jaar krijgt dus daar heb ik alle verzorgingsartikelen van gekocht.. badje, standaard, hydbijna rofielen luiers, flanellen luiers.. alles op dat gedeelte is zo goed als gedaan.. en dan ook nog een tweedehandse combi wagen en een soort B merk maxi cosi. Krijg heel veel kleertjes van mijn grootouders en ook nog heel veel tweedehands.. dus het is niet echt dat de kleine te kort zal komen.

Als ik niet alles met 6/7 maanden heb bijzondere bijstand proberen aan te vragen, en anders gewoon zoveel tweedehands bij elkaar hamsteren dat mogelijk is - maar ik weet wel dat ALLES er zal zijn voor de kleine op tijd hoor!

Het is gewoon.. nja.. AMk. Hun hebben onderzoek gedaan toen ik 17 was en toen zaten ze echt met 4 man ofzo onder tafel en ze stelden allemaal verschillende vragen (intimederend eigenlijk). Er is toen uitgekomen dat bureau jeugdzorg niks hoefde te doen want ik was over een paar maanden 18 en ik was volwassen genoeg om voor mezelf te zorgen.. ook al had ik wat problemen.. dus ik hoop ook gewoon dat hetzelfde uitkomt als ze weer onderzoek gaan doen maar dan voor mijn kleine.

Ik weet heus dat ik niet de beste moeder zal zijn ter wereld.. maar ondanks dat weet ik wel dat ik een betere moeder zal zijn dan mijn moeder, en genoeg andere. Ik zal ook zeker mijn best doen om het alles te geven wat ze nodig heeft.. op welke manier dan ook..

Alleen nja, zijn veel instanties de ook zeggen dat ze je helpen en dan vervolgens gewoon laten wachten en in de koud laten staan.. misschien is het overigens dan wel beter dat AMK zegt van dit en dat hebben hun nodig en dan word dat ook geregeld.. het is alleen ik vind het gewoon zo eng.. wat als ze me niet goed genoeg vinden en wat als.. dat blijft gewoon in mijn hoofd spoken.. en ik krijg het er ook helaas niet uit.

Deel Deze Pagina