Ga je met de auto of vliegen naar Spanje? Met de auto heb ik geen verstand van, maar ik ben afgelopen zomer 2 keer naar Spanje gevolgen. In geval van vliegen wordt de oorspronkelijke aankomsttijd aangehouden, dus in geval van vertraging is je testuitslag nog steeds geldig. Overigens is mijn ervaring dat ze niet naar het tijdstip maar naar de datum van testen kijken. Daarnaast moet je ook nog de Spth app downloaden, daar je gegevens invullen, zodat je de spaanse qr code krijgt. Zonder deze qr code kom je er niet in. (Heb al wat geflipte Engelsen gezien op de luchthaven in Spanje, in Nederland checken ze dat al voordat je überhaupt in kan checken.) De Spth app geldt voor iedereen, ongeacht je vaccinatie status. In Spanje werkt men niet met een corona pas, dus je kan gewoon gebruik maken van de horeca. Wel werkt men met gezondheidsregio's, die ieder hun eigen corona regels hebben. Hier kan je ze per regio in het Nederlands vinden: https://www.spanjevandaag.com/05/09/2021/huidige-corona-maatregelen-spanje-per-regio-in-een-overzicht-5-sept/ Verder is een mondkapje vanaf 6 jaar verplicht in openbare gebouwen en als de 1,5m afstand niet bewaard kan worden. In de praktijk dus in de supermarkt en verder niet. Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust.
Voor Spanje ken ik de regels niet zo goed. Maar Frankrijk heeft een zeer streng beleid met testen. Wij zijn op 6 verschillende plekken geweest en moesten bij alle accomodaties de app laten zien! Sommige plekken stond het op de website en andere hotels weer niet. Maar mwn gaat er gewoon vanuit dat jij de regels weet en je er aan zult houden. Is ook bij ons uitgebreid on het nieuws geweest. Een test is in Frankrijk bij iedere verblijfsaccomodatie verplicht (48 uur geldig maar ik heb ook al 24 uur meegemaakt). En ja ik heb ook mensen gezien die zijn weggestuurd.
Wij zullen geluk hebben gehad. Wij zijn net thuis en ik ben nergens gecontroleerd. Hotel niet en uit eten niet.
Wij zijn nu in Zuid Frankrijk met zoon van 10 en gaan misschien nog door naar Spanje. Zijn volledig gevaccineerd (man en ik) hier wordt wel na je qr code gevraagd, zelfs bij de McDonald's. Geen probleem mee overigens.