hoe zit dat nou met zwangerschapsverlof en UWV?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door chacha, 7 sep 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. chacha

chacha Fanatiek lid

20 jan 2006
    4.918
    0
    0
    Inmiddels ben ik zwangerschapsverlof.
    Destijds heb ik aan mijn werkgever een zwangerschapsverklaring gegeven en hij heeft verder het allemaal geregeld.

Moet ik straks nou zelf het UWV op de hoogte stellen van de geboorte van mijn kindje of gaat dit ook weer via de werkgever?

2. Daphne

Daphne Fanatiek lid

1 jan 2006
    4.615
    0
    0
    Roosendaal
    Volgens mij gaat dit via je werkgever. Je krijgt je loon namelijk ook via je werkgever en je werkgever moet zorgen dat hij zijn kosten verhaalt op het UWV.

3. mieltje

mieltje Bekend lid

19 jan 2006
    913
    0
    0
    Ja gaat via je werkgever, je hoeft niets te doen. Lekker genieten.
    Succes

4. tassie

tassie Fanatiek lid

23 mrt 2006
    1.888
    0
    36
    Wel even je geboortekaartje naar de personeelsafdeling sturen!

5. karin29

karin29 Bekend lid

29 mei 2006
    663
    0
    0
    mama
    noord brabant
    Hoi Chacha,

Ik heb van het uwv een brief gekregen met wat ik aan geld krijg tijdens mijn zwangerschapsverlof. Direct na de bevalling moet ik hun schriftelijk ondertekend en wel laten weten wanneer ik bevallen ben. Dit i.v.m. bevallingsverlof. Dit loopt niet via de werkgever. Deze laat alleen het uwv weten wanneer het zwangerschapsverlof ingaat. Dat formulier moet je zelf ook ondertekenen.
    Groetjes Karin

6. chacha

chacha Fanatiek lid

20 jan 2006
    4.918
    0
    0
    Bedankt voor jullie antwoorden.

@ Karin29:

Ik heb nooit een brief van het UWV ontvangen, ook niet wat ik aan uitkering krijg. Ik heb wel gewoon mijn loon tijdens mijn verlof gekregen.
    Ik ga er dan maar vanuit dat alles via de werkgever is geregeld??

7. karin29

karin29 Bekend lid

29 mei 2006
    663
    0
    0
    mama
    noord brabant
    Hoi Chacha,

Ja dat zou ik dan wel zeggen. Neem anders even contact op met je werk of UWV. Algemeen bekend is dat het UWV een organisatie die voor lastige problemen kan zorgen. Zou het wel even nagaan.
    Groetjes Karin

8. Daphne

Daphne Fanatiek lid

1 jan 2006
    4.615
    0
    0
    Roosendaal
    Maar als je gewoon in loondienst bent, heb je toch zelf niks met het UWV te maken? Ik bedoel, je krijg je loon gewoon via je werkgever en niks via het UWV.

9. chacha

chacha Fanatiek lid

20 jan 2006
    4.918
    0
    0
    Ben toch maar ff op internet gaan zoeken....

Het heeft te maken met of het UWV rechtstreeks de uitkering aan je overmaakt of dat het uitbetaald wordt aan je werkgever.

Ik krijg gewoon loon, dus mijn werkgever verhaalt die kosten weer op het UWV.

Heb ik gevonden op arbeidsrechter.nl

Volgens mij moet het helemaal goedkomen dan...In ieder geval bedankt voor jullie reacties!

10. karin29

karin29 Bekend lid

29 mei 2006
    663
    0
    0
    mama
    noord brabant
    Hoi Chacha,

Ja bedankt voor het zoeken. Krijg het ook via mijn werkgever uitbetaald niet rechtstreeks via het uwv. Toch moet ik het zelf regelen.
    Groetjes Karin

11. Sam22

Sam22 Actief lid

28 jun 2006
    322
    0
    0
    Deventer
    Nou er werd mij vertelt dat je dat niet zelf aan kan vragen. Ik wordt ook door mijn baas uitbetaald en aangezien die het "was vergeten" kreeg ik geen geld vond ze....ja daag....dus ik ben erachter aan geweest en dat kan je helemaal niet zelf aanvragen werd mij bij UWV verteld.... :(

12. Linda Laene

24 nov 2005
    59
    0
    0
    In principe moet het UWV je een formulier sturen, die je ingevuld terug moet sturen als de baby geboren is. Alleen hebben ze bij het UWV veel werkvoorrraad (achterstand), waardoor het vaak mis gaat. Als werkgever zijnde moet je dan zelf doorgeven dat iemand toch echt bevallen is.
    De uitkering bestaat namelijk uit twee delen, een voor zwangerschapsverlof, als je nog niet bevallen bent, een een voor bevallingsverlof, voor als je wel bevallen bent. Als het UWV niet weet dat je bevallen bent, wordt deel twee niet uitbetaald.

13. chacha

chacha Fanatiek lid

20 jan 2006
    4.918
    0
    0
    Bedankt voor je antwoord, Linda Laene!
    Ik had gister een collega aan de telefoon die pas weer is begonnen na haar zwangerschapsverlof, zij kreeg na de bevalling pas een brief van het UWV. Dus ik wacht nog mooi ff af, maar hou het wel in de gaten.

14. Linda Laene

24 nov 2005
    59
    0
    0
    Graag gedaan.

15. lauden

lauden Lid

11 mrt 2006
    23
    0
    0
    Je werkgever meld je minimaal twee weken voordat je met zwangerschapsverlof gaat aan bij het UWV, hier hoef je zelf dus niks aan te doen, je moet wel een zwangerschapsverklaring inleveren bij je werkgever zodat die de verklaring mee kan sturen naar het UWV.

Daarna krijgt zowel de werkgever als de werknemer een brief dat het zwangerschapsverlof is aangevraagd en wanneer het ingaat. In deze brief staat ook vermeld dat zodra je kindje geboren is, je dit zelf moet melden bij het UWV. Hiervoor kan je een bevallingsformulier downloaden via http://www.uwv.nl.

Zodra je weer gaat werken, moet je werkgever dit melden bij het UWV.

Deel Deze Pagina