verschil kosten gastouder en kinderdagverblijf

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door nicolioo, 16 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nicolioo

nicolioo Bekend lid

1 dec 2008
    901
    0
    0
    Simon gaat nu naar een gastouder waar ik verplicht hele dagen van 11 uur afneem en kom dan op een totaal van 95 uur per maand (voor 2 dagen) ik ben verplicht om 52 weken af te nemen, ruilen mag en kan altijd (mits er plek is maar dat is nog nooit een probleem geweest. Ook mag ik brengen tussen 7.00 en 8.00.
    Ze rekenen een uurtarief van 5,50 inclusief alles.

Nu is er een kdv in de buurt geopend waar Simon naar toe zou kunnen, ze vragen 6,36 per uur en rekenen 51 weken, ook het aantal uren zou iets lager uitvallen namelijk 85 uur per maand plus eventueel 8 halve uren per week voor eerder brengen.

Ik heb op de site van de belastingdienst gekeken en dan zouden we ongeveer 65 euro per maand "goedkoper" uit zijn ten opzichte van de gastouder.

Maar nu is de vraag hoe het gaat worden als de bezuinigingen ingaan, is er al bekend wat er precies gaat veranderen?

Ik wil deze week de knoop doorhakken maar ben bang om toch straks duurder uit te zijn als er bezuinigd wordt...

Wie heeft raad?

2. Towser

Towser Fanatiek lid

9 aug 2009
    1.222
    1
    0
    Gelderland
    Het hangt er een beetje vanaf wat de definitieve plannen gaan worden, er is nog niks definitief. Er zijn wel gastouders (zoals ikzelf;)), waar je geen minimum aantal weken per jaar hoeft af te nemen. Ook zijn er zeker veel gastouders ( ik denk zelfs een grote meerderheid) waar je niet verplicht 11 uur per dag hoeft af te nemen, dat is juist vaak het voordeel van een gastouder. Mocht je straks alleen nog maar de uren die je echt werkt vergoed krijgen, dan is het natuurlijk wel heel handig als je niet verplicht (veel) meer uren moet afnemen (hoewel ik ernstig betwijfel of het op een KDV mogelijk en wenselijk is om volgens het 'uurtje-factuurtje-principe' te gaan werken). Het hangt er een beetje vanaf waar je woont, maar er zijn ook zeker gastouders waar je inclusief GOB, onder de €5,09 per uur blijft en je dus de maximale vergoeding van de BD voor krijgt. Nou zijn er natuurlijk zeer veel meer argumenten die pleiten voor een gastouder of juist voor een KDV. Persoonlijk zou ik, als het enigzins financieel mogelijk zou zijn, ook kijken wat voor het kindje de beste plek is.

3. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.303
    2.583
    113
    wat raar zeg dat er bij die gastouder zulke strakke tijden zijn.
    Echt nog nooit van gehoord. voordeel van een gastouder zou juist de flexibiliteit zijn.
    Als onze gastouder met vakantie is hoeven we die ook niet te betalen en uren gaan altijd in overleg.

4. tulip

tulip Niet meer actief

ik heb dat van een gastouder ook nog nooit begrepen, het voordeel ervan is juist dat je puur het aantal uren afneemt dat je nodig hebt.

5. september08

september08 Fanatiek lid

20 okt 2008
    3.356
    4
    38
    Ja dat ken ik ook van een gastouder, wordt vaak gebruik gemaakt door ouders die niet veel uren werken op een dag zodat ze goedkoper uit zijn. Kdv hanteert volgens mij op uitzondering na altijd half en/of hele dag opvang.
    En vaak krijg je bij kdv ook meer terug van de belasting hoorde ik laatst.
    Er is idd nog niet helemaal duidelijk wat er gaat veranderen, maar waarschijnlijk wordt het zo dat je straks op kdv ook per uur gaat betalen. maar of de gastouder hier dan ook onder valt weet ik eigenlijk niet?!

6. nicolioo

nicolioo Bekend lid

1 dec 2008
    901
    0
    0
    Het is zou dat de gastouders waar Simon naar toe gaat vergelijkbaar zijn in faciliteit met een kdv, ze hebben echt een aparte ruimte (de hele benedenverdieping van een oud herenhuis) en ze hebben een aparte slaapruimte met een soort boomhutbedjes echt supermooi. Ze hebben een filmhoek waar ze 2 keer per week op groot scherm een film draaien en ze hebben een aparte badkamer met kleine toiltetjes voor de kids. het is een horizontale groep van ongeveer 6 kinderen per dag. De gastouders zijn een stel van rond de 40 die alleen dit als hun inkoemn hebben. Wel gaan ze met de zomervakantie 3 weken dicht en hebben ze met kerst een week dat ze vrij zijn. Voor mij geen probleem omdat ik in het onderwijs werk en meer vakantie heb.
    Ze willen graag kdv worden maar hebben nog steeds niet alle papierwerk rond, ze zijn zelf aan de opleiding bezig in de avonduren.

Het probleem is dus eigenlijk dat ze officieus een kdv zijn maar voor de belastingdienst een gastouder zijn.

Ik denk dat ik het maar even zo laat en dat ik beslis op het moment dat de bezuinigingen bekend zijn dan kan ik altijd nog kijken.

Bedankt voor alle reacties

7. mevrouwtje

mevrouwtje Bekend lid

11 feb 2011
    616
    66
    28
    NULL
    NULL
    Mijn raad; opzoek naar een andere gastouder!

Ik vind het heel raar dat je 11uren per dag af moet nemen (zijn er uberhaubt kinderen 11uren op een dag bij de opvang??)

Bij onze gastouder wordt alleen de tijd gerekend waarop het kind er werkelijk was (per kwartier!)

8. mevrouwtje

mevrouwtje Bekend lid

11 feb 2011
    616
    66
    28
    NULL
    NULL
    En als ze 48weken per jaar opvang bieden is het toch ook raar dat je er 52 moet betalen?

Deel Deze Pagina