Ik ben wel nieuwsgierig naar wat voor soort operatie jij hebt gehad. Ik kon nl na mijn ooglaseroperatie gewoon vaginaal bevallen. En ook de operatie ooit aan mn ingegroeide teennagel belemmerde geen vaginale bevalling. En na mijn vorige bevalling ben ik aan mn eileiders geopereerd. Ook nu mag ik nog steeds vaginaal bevallen. Ik ga steeds meer denken dat jij wellicht je onderkantje dicht hebt laten maken en dat je daardoor niet vaginaal kunt bevallen. Want wat zou anders de reden kunnen zijn GEINTJE! Maar eerlijk... Eerlijk... Je sloot die alinea af met dat je het wilde omdat je niet onnodig pijn wilde lijden. Is dat niet waar het om draait? Dat jij doodsbenauwd bent dat vaginaal bevallen pijn doet en dat je daarom het door een arts wilt laten oplossen? Ik vind het namelijk nogal raar dat je niet meer informatie geeft. Als je namelijk vertelt wat voor operatie je ooit hebt ondergaan heb je kans dat er meiden zijn die zich herkennen in jouw verhaal en je dan eventueel concrete tips kunnen geven. Wel grappig hoe mensen kunnen verschillen onderling: ik ben doodsbenauwd voor een keizersnede en hoewel ik wellicht in aanmerking zou kunnen komen voor een keizersnede op bestelling (tweeling waarvan kindje 1 in onvolkomen stuit ligt en kindje 2 dwars) ga ik er ALLES aan doen om de kinderen vaginaal te laten geboren. Een keizersnede is namelijk zowel voor een kindje als de moeder niet per definitie te beste oplossing. Misschien zou je beter je energie kunnen steken in een goede zwangerschapscursus te doen of een goed boek te lezen (veilig bevallen van Beartijs Smulders bijvoorbeeld) om je goed voor te gaan bereiden op je bevalling zodat je er vertrouwen in gaat krijgen, dan te blijven verzetten en zoeken naar een gyn.
Ik heb mijn bevalling als heel heftig ervaren en die is uiteindelijk uitgelopen op een keizersnede. Na de ks zei ik dat ik bij de volgende absoluut weer voor een ks zou gaan als ik de keus had, want die pijn die ik ervoor had wil ik nooit weer (en ben het echt nog niet vergeten). Maar nu, 5 weken later, ben ik wel van mening veranderd. Ja, de bevalling heeft me ontzettend veel pijn gedaan, maar de buikwond van de ks was minstens zo pijnlijk en het duurde wel even voordat ik geen pijn meer had. Ik zou dus bij een volgende zwangerschap absoluut niet zomaar 'kiezen' voor een ks. Maar ik zou bij een vaginale bevalling wel gaan voor pijnbestrijding, als dat überhaupt mogelijk is, want ik ging heel snel van 2 naar 8 cm ontsluiting. Onderschat de pijn van een ks niet.