wanneer..?

Discussie in 'Prematuur' gestart door tatsiana, 16 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tatsiana

tatsiana Actief lid

14 mei 2010
    100
    0
    16
    hoi!
    ik heb een vraagje, wanneer gingen jullie kindjes zitten en staan?
    Groetjes!

2. knor

knor Fanatiek lid

4 mrt 2007
    2.392
    0
    0
    Groningen
    Wat later dan gemiddeld... Mijn ervaring is dat alles vanzelf komt ook al is dit later. Als ze eraan toe zijn gaan ze wel dingen ondernemen. Mijn zoontje liep pas laat maar is bijv. nooit gevallen, lopen ging direct goed. Zelfde als potjes training ook wat later dan gemiddeld maar in 1 dag had hij het onder de knie (in tegen stelling tot het zoontje van mijn vriendin die al vroeg zindelijk was maar toch nog heel lang af en toe in de broek plaste bij bijv blijdschap) En zo ben ik tegen heel veel dingen aan gelopen, het komt allemaal vanzelf mss wat later maar het komt. Mijn zoontje is nu 4 en functioneert net als ieder ander kind van 4 (en soms zelfs wat hoger) Dus mijn advies is om er niet teveel over na te denken, hoop dat ik je een beetje gerust kan stellen zo... :)

3. tatsiana

tatsiana Actief lid

14 mei 2010
    100
    0
    16
    Dankjewel! En met hoeveel maand ongeveer?

4. Miepie80

Miepie80 VIP lid

6 mei 2007
    8.101
    4
    0
    Hier zijn ze met 29w geboren. Per kind is het hier heel wisselend; A is overal het snelst in, R blijft in ontwikkeling erg achter (heeft daar ook fysio voor). A doet en kijkt of ze het kan; N doet iets pas als ze weet dat ze het ook echt goed kan doen.

Los zitten als we ze neerzetten doet R nog niet, N deed dat met 10 maanden (7.5 gecorrigeerd) en A met 12,5 pas, maar die kon ook bijna direct zelf gaan zitten.
    Zelf gaan zitten deed A dus met 12,5 maand, N met 14. Met 14 maanden gingen ze ook allebei op de knietjes zitten.
    Tijgeren (echt gericht en snel vooruit) deden de meiden met ongeveer 12 maanden en met 12.5 ging A ook kruipen; N kroop met 14 maanden. R schuift nu achteruit en zit op handen en knietjes en probeert vooruit te komen.
    N staat nog niet; A kon al een tijdje gaan staan en stappen aan 2 vingers, maar trekt zich sinds vorige week ook op tot staan (met precies een jaar gecorrigeerd dus).

De meiden gaan dus ongeveer zo snel/iets langzamer dan verwacht kan worden voor hun gecorrigeerde leeftijd, maar zoals Knor ook al zei: elk kind doet dingen op zijn eigen tijd. Mijn man was niet prematuur en zat pas met 14 maanden en liep met 20 pas. En heeft zich verder toch echt normaal ontwikkeld ;).

Pas als je kind met gecorrigeerd 10 maanden nog niet kan zitten of met 1.5 jaar gecorrigeerd nog niet kruipt was er volgens onze fysio reden om actie te ondernemen (en bijv met fysiotherapie extra te stimuleren).

Maak je je zorgen over je kleintje? Vergeet niet dat prematuurtjes niet alleen langzamer motorisch ontwikkelen door hun vroege geboorte (dus daarin leeftijd corrigeren), maar ze hebben ook nogal een moeilijke start gehad en zijn dus - ook gecorrigeerd - vaak wat langzamer in hun motorische ontwikkeling. Kijk niet teveel naar kinderen bij wie de ontwikkeling wél snel of netjes 'volgens het boekje' loopt: jouw kind is uniek!

5. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    (alle leeftijden gecorrigeerd) blijven zitten als we hem neerzetten bij 10 maanden maar dat hebben we bijna nooit gedaan, rollen 7 en tijgeren 9. Optrekken met 11 maanden en met precies een jaar begon hij te kruipen en kon hij vanuit lig naar zit. Nu loopt hij aan 1 handje en langs de muur. Maar elk kind doet de dingen uiteindelijk wanneer hij/zij er klaar voor is.

6. tatsiana

tatsiana Actief lid

14 mei 2010
    100
    0
    16
    Onze kleine rolt sinds 2 weken heel af en toe van rug.naar buik
    En dan zeggen mensen soms van nu pas???

7. anmiri

anmiri Actief lid

15 aug 2010
    462
    0
    0
    NULL
    NULL
    Noah zit pas zelf sinds 2 weken. Tijgeren vanaf vlak na zijn verjaardag.
    Lopen is voorlopig nog niet aan de orde hier, meneertje heeft niet zo'n haast ;)

8. Miepie80

Miepie80 VIP lid

6 mei 2007
    8.101
    4
    0
    Tatsiana, vervelend he, als mensen nog even benadrukken dat je zoontje niet zover is als andere kindjes van zijn leeftijd? Maar bedenk wel dat hij eigenlijk (qua ontwikkeling) ook twee maanden jonger is en in die twee maanden veel energie in andere dingen dan rustig groeien heeft moeten stoppen!
    Hij komt er wel op zijn eigen tijd....

Anmiri, wat goed dat Noah zelf zit!

Lara, David gaat best snel zeg!

Aanvulling op mijn eerdere berichtje: R ging vanmiddag zelf zitten :D. Los zitten kan hij dus nog niet, maar zelf gaan zitten (vanuit kruiphouding dus) met 1 handje ondersteuning lukt hem wel, hahaha.

9. knor

knor Fanatiek lid

4 mrt 2007
    2.392
    0
    0
    Groningen
    Ter aanvuling: Wanneer hij precies is gaan zitten weet ik zo even niet meer.
    Weet wel dat ik het lastig vond dat de kleine van mijn vriendin (4 maand verschil) overal net zo snel mee was als onze kleine man.
    Maar NU; onze kleine man kan al fietsen zonder zijwieltjes en die van haar moet nog niks van een fiets MET zijwieltjes hebben... T komt vanzelf goed.

10. tatsiana

tatsiana Actief lid

14 mei 2010
    100
    0
    16
    Komt zeker wel goed! :)
    Alleen ik hoopte deze zomer nog om met de kleine te kunnen fietsen.
    onze kleine is ongecoriceerd 7 maanden,
    En de wijkverpleegkundige zij dat het deze zomer nog niet word.
    Dus moeten we nog even geduld hebben :)

11. knor

knor Fanatiek lid

4 mrt 2007
    2.392
    0
    0
    Groningen
    #11 knor, 25 mei 2012
    Laatst bewerkt: 25 mei 2012
    *bergrijp me niet verkeerd, ik snap je gevoel heel goed hoor maar wilde je even een hart onder de riem steken*

Hoop voor je dat je mss aan het eind van de zomer nog een stukje met de kleine te kunnen fietsen...

Ps heb de foto's erop nageslagen;) ongecorrigeerd met ongeveer 12 maanden zat hij... gecorrigeerd 10 maand.

12. tatsiana

tatsiana Actief lid

14 mei 2010
    100
    0
    16
    Ik hoop het :)

Deel Deze Pagina