Het oude topic over brabbelen en praten is gesloten, maar lijkt me leuk om te lezen wanneer jullie prematuurtjes hun eerste woordjes zeiden en wat ze dan zeiden. David kan nu "papa" en "mama", dig (dicht), poe (poes) en alle andere dieren zijn "booeee" ik meen dat "nana" banaan moet betekenen maar zeker weet ik het niet.
Hier zijn ze net iets jonger en het is erg verschillend: A zegt mama(ma) en papa(pa) en verder kletst ze heel veel, maar niet echt gericht bepaalde woordjes ofzo. Nnnnma lijkt 'oma' te zijn . N zegt ook mama en papa en 'ba'(bal), 'bam'(boem), 'oek'-met een rare keelklank (koek) en ze probeert veel na te zeggen. Dat resulteert meestal in 'ba' of 'bam'. RRRgggg is haar broertje . R lapt alle 'regeltjes' voor leren praten aan zijn laars. Ik heb hem 1x 'mama' horen roepen toen hij heel boos was. Maar hij maakt de meest ingewikkelde klanken. We grappen wel dat Ata en Ina zijn imaginary friends zijn... Op dit moment ligt hij veel te kletsen met keelklanken en een hoop gelispel. Ik vind het enorm grappig om te zien hoe ze een taal leren (ook vanuit mijn vakgebied) en hoe verschillend ze dat doen. Af en toe lijken ze al hele gesprekken mt elkaar te hebben - ik vraag me af of zij het 'bababapapammmmpa!' van elkaar dan wel echt verstaan, hahahaha.
baba (papa), mama of mamamamammamama, die, daag. Snapt meer dan dat hij zegt. Wijst kikkers aan in boekjes, de bal en de beer. ERg leuk om te zien. Is volgens mij ook wat verlegen om het te proberen te zeggen.
Miepie, ze gaan waarschijnlijk voor een stukje ook een eigen meerlingentaal ontwikkelen, echt super grappig is dat. Dan hoor je een zeggen 'bla bla bla?' En de ander antwoordt met 'JA', staat op en dan gaan ze samen die plan uitvoeren Ot: ik weet het haast niet meer, echt schandalig Ik weet dat ze rond 13mnd 'auto' 'bumba' en 'bal' konden zeggen. Papa en mama kwamen hier veel later aan de beurt
Hier is alles gewoon Aah. Al verschilt de toon en intonatie ervan wel ! Zo hoorde ze de hond lopen, maar ze zag m niet en zij rondkijken in huis waar hij nou kon zijn.... Wij de hond roepen en zij Ah! heel hoog en kort ... Ah! hond, daar ben je dan! Hahaha, wij moesten zooo lachen! Ook Waahahahawaahaawhaaa komt voor en inmiddels ook babababa... En ze kan nu geluid maken met de tong naar buiten... Zo prrrrrrprprrrr. Ze deed mij op die manier voor het eerst na vandaag.... ohw *smelt*...
Simone begon met 'die' voor alles. Ik weet eigenlijk niet wanneer ze echte woordjes ging zeggen, ik denk dat ze 1.5 was ofzo voor we echt iets snapten. Nu leert ze elke dag woordjes bij lijkt het wel, maar wel alles met 1 lettergreep tot nu toe, dus een kikker is 'kik', eten is 'eet', open is 'oop' etc. Verder merk ik dat ze klanken omdraait. Als ze zit te eten en ze is klaar dan wijst ze naar de grond en zegt ze 'plees' terwijl ze 'speel' bedoelt. En klaar is 'lak', de p kan ze nog niet zo goed, daar maakt ze een k van dus slapen is 'slak' maar een slak is ook 'slak', erg verwarrend haha Vorige week kwam ze voor het eerst met een zinnetje van 2 woorden: 'poes eet'. Ze heeft een blauwe titus van bob de bouwer, die duwt ze steeds met zijn kop in de etensbak van de katten, zooo schattig.
Levi's eerste woordje was papa! Levi zegt nu: Mama (ook tegen papa ) Bal, pss (als er iemand gaat plassen) pss (als de douche aangaat), brroem broemm (auto) Bah, poetsie (poets doekje), poetsen, kikker, boom, tuin, steen, teen, kom maar, kom, kamer, doeg, byebye, schoen (bedoelt: voet, sok en schoen ). Hij kan een hond, kat, koe, varken, paard en slang nadoen . Hij probeert sowieso alles na te zeggen momenteel . Zoo schattig!