Hallo, mijn zoontje van 6 maanden heeft altijd moeite gehad met loslaten. Hierdoor kon hij moeilijk in slaap komen. Hij wapperde veel mijn zijn armpjes en leek dan de hele tijd overalert. Als hij wakker is is hij trouwens altijd wel erg vrolijk. Nu hebben we al van alles geprobeerd. 3 maanden geleden begonnen met pacco inbakerdoek. Dit ging best goed maar nu we moeten afbouwen is het erger dan ooit. Dus maar weer terug naar volledig inbakeren maar nu ook met de doek dezelfde problemen. De laatste tijd zijn we vaak vanaf ongeveer half zeven tot 22.00 of soms nog later met hem bezig. We hebben een slaap ritueel en proberen zo veel mogelijk ritme en regelmaat toe te passen. Hij huilt (brult) en soms (als zijn armpjes vrij zijn) speelt hij even maar hij gaat niet slapen. Ik geef borstvoeding op verzoek maar heb de laatste tijd niet genoeg meer voor hem (hij wilt steeds meer) We zijn nu daarom begonnen met wat extra kunstvoeding ernaast geven maar daar reageert hij met uitslag of braken op. Nu aan de hypoallergenen voeding. Ik kolf niets bij elkaar en moet ook soms weer werken en straks weer fulltime naar school, ik weet niet hoe we dit nu moeten doen. Met vast voedsel wachten we nog even (op advies van diëtist) omdat het anders wel veel voor hem is (i.c.m. nieuwe kv) Hij wordt 's nachts ook nog veel wakker en ik ben echt vreselijk moe. Hierdoor houd ik het ook steeds minder goed vol wanneer hij zo huilt bij het naar bed brengen. Ik voel echt wanhoop en ik weet dat dit juist slecht is want baby's voelen dat aan maar ik trek het gewoon niet meer. Mijn man helpt me gelukkig wel maar ik zie dat we vast zitten in een negatieve spiraal.. Hebben jullie misschien tips hoe ik dit kan volhouden? Ik ben nergens meer toe in staat, en weet ook niet hoe ik straks weer kan gaan werken of studeren met dit slaaptekort en stress...
Uitslag en braken van de kv lijkt mij toch wel wijzen op een allergie. En dan helpt hypoallergene voeding je ook geen zak meer. Dus of zelf op een koemelkeiwitvrij dieet gaan en alleen bv geven, of in overleg met dietiste speciale kv (Pepti om te beginnen, Neocate/Nutramigen als dat niet afdoende blijkt te zijn), gaan geven (maar dan dus stoppen met bv). Waarom huilt hij? Heeft hij kramp of buikpijn? Scheetjes? Wil hij bij jullie zijn? Tandjes?
Hoe huilt hij? Is het jengelen of is hij echt overstuur? Uitslag krijg je niet van gewenning aan voedsel, dat is een allergische reactie. Zijn het huilen en de onrust erger geworden sinds hij fv (kv) erbij krijgt? En hoe doet hij het nu op de ha voeding? @ nyn Ze geeft aan dat ze niet genoeg melk meer heeft voor haar kleine...
Bedankt voor jullie reacties. Ik ben zelf ook gevoelig voor koemelk en neem dit ook nauwelijks in. We zijn nu begonnen met Nutrilon pepti ernaast bij te geven omdat hij dus meer honger heeft dan ik hem uit mijn borsten nog kan geven. Hij is ook veel groter dan de meeste baby's van zijn leeftijd dus is het vrij logisch dat mijn bv enkel niet meer genoeg is voor hem. Hij huilt zodra we hem nar bed leggen en inbakeren (met 1 armpje vrij) Soms is het jengelend maar dan gaat het (als we hem laten liggen) altijd over in heel hard huilen, echt overstuur. Hij trapt heel veel met zijn beentjes en wappert met zijn losse armpje. Je ziet wel dat hij echt heel moe is (soms trekken oogjes weg) maar dat het hem niet lukt om tot rust te komen. Ik denk dus dat hij huilt omdat hij de overgang van waken naar slapen erg moeilijk vind en omdat hij vaak niet verzadigd genoeg is. Krampjes zijn het zeker niet. Dat hadden we in het begin wel. Als ik hem oppak uit bed is het huilen ook vaak meteen weer voorbij. Overdag slaapt hij wel beter dan wanneer hij zijn nacht slaapje in moet gaan rond 18.00- 18.30 uur. Ik wil nu dus de Nutrilon Pepti gaan combineren met mijn bv. En ook gaan proberen hem echt op vaste tijden in bed te leggen. Dit lukt aleen niet goed omdat hij zo onregelmatig slaapt. (de ene keer om 13.00 's middags de andere keer weer om 12.00 of nog vroeger) Ik vind het heel lastig..
Waarom denk je dat jouw borstvoeding niet meer genoeg ? Het feit dat hij groter is dan andere baby's heeft geen enkele invloed op jouw productie..Die maken toch gewoon op verzoek de melk die hij nodig heeft? Rond de 6 maanden zie je dat er een sprongetje is. Je begint met.bijvoeding, en dan gaan veel bv kindjes rommelen aan de borst. Gelukkig gaat wel weer over. Een productieprobleem kan je op 2 manieren oplossen. De boel weer op niveau brengen, of kv bij gaan geven. In het laatste geval zal je merken dat het snel achteruit zal lopen
Ik ben al heel lang bezig om mijn productie omhoog te krijgen. Leg hem heel veel aan en wissel veel van borst, ook blijf ik ernaast kolven zodat de productie gestimuleerd wordt. Als hij aan mijn borst ligt zie ik hem vaak wel hard zuigen maar niet slikken. Er komt vaak, nadat ik hem bvb veel nachtvoeding heb gegeven, 's ochtends bijna niets meer uit. Dan drinkt hij wel een beetje maar kan dan niet slapen omdat hij nog honger heeft. Ik kan nu niet meer continu thuis zijn (ivm studie) en omdat ik niets bijgekolft krijgt heb ik dus geen voorraadje voor hem. Daarom weet ik niet hoe ik het anders kan/moet doen dan kv erbij te gaan geven. Het liefst geef ik natuurlijk wel alleen borstvoeding maar dan kan ik nooit meer de deur uit, plus is hij vaak niet verzadigd...
Als ik een dag kolf omdat ik weg ben en hem dan dus de afgekolfde melk bij elkaar gevoegd in een flesje geef drinkt hij gemakkelijk 250 ml weg. Volgens mij is dit best veel. Aan de borst door de gehele dag heen krijgt hij dit nooit in 1 keer binnen. Hij wilt altijd meer..
Ja, das op zich wel.begrijpelijk. Uit een fles drinken is stukken makkelijker dan uit de de borst drinken. En daar komt bij dat sommige kindjes snacken aan de borst, dus vaker drinken maar minder per keer, en anderen tanken in een keer een plons naar binnen. Het is idd best veel. Welke speen gebruik je? Overigens,als jij wil overstappen,prima natuurlijk. 6 maanden bv is supergoed. Vervelend dat het.zo'n worsteling is. Je doet al veel idd. Heb je domperidon overwogen? Wat mij wel opvalt in je verhaal, is dat hij stopt met huilen als je hem uit bed haalt. Als hij honger heeft,zou je eerder verwachten dat hij dan door zou brullen..
Ik denk ook niet dat het honger is... Zou het verborgen reflux, voortkomend uit KMA kunnen zijn? Dat kan ook het vele willen drinken en het stoppen met huilen als je hem oppakt kunnen verklaren.
Ik geef de Medela speen. Vandaag weer Nutrilon pepti gegeven ernaast. Twee keer 40 ml. Hij houdt het allemaal binnen en heeft ook geen uitslag. Vanmiddag heeft hij goed geslapen maar 's avonds (nu dus) weer huilen, huilen, huilen... Erg moeilijk. Hij is wel moe, dat is overduidelijk. Als we hem oppakken is het goed maar als hij in bed ligt komt hij niet tot rust. Ik ben niet zo van het laten huilen maar mijn partner wilt dit nu wel uitproberen.. Meestal ga ik naast hem zitten (zodat hij me niet ziet) en zing ik zachtjes... Ik vind het heel moeilijk om hem zo te horen schreeuwen...
Het ontzettend moeilijke avondslapen klinkt mij enorm bekend in de oren. Zou het geen verborgen reflux kunnen zijn? Heb je daar al eens naar laten kijken? Mijn zoontje heeft ook reflux en heeft/had daar om onverklaarbare reden ook het meest last van met slapen in de vroege avond. Wat hielp in 'moeilijkere' tijden was hem in slaap wiegen en dan in zn bedje leggen. Beter dat en geen gekrijs dan wel gekrijs en een ongelukkige baby. En al zou het geen reflux zijn is het nog geen gek idee om hem een tijdje in slaap te wiegen zodat je uit die vizuele cirkel komt en het slapen gaan voor hem prettiger is. Dan kun je het wiegen daarna af gaan bouwen door hem steeds korter te wiegen.
Mijn ervaring is: doe wat werkt. En elke keer is dat weer anders. Sprongetjes inderdaad kunnen alles op zn kop gooien. Werkt wiegen? Doen! Werkt in slaap voeden? Doen! Werkt het in slaap vallen in je armen. Doen! Je geeft aan dat je aan het einde van je latijn bent. Het laatste wat je dan moet doen is tegen je gevoel in gaan. Of proberen het 'gevecht' aan te gaan. Wij hebben ook een hele zware tijd gehad. En nu nog met periodes. Ik heb geleerd dat alle oplossingen die ik bedenk totaal geen verschil uitmaken en dat het vanzelf weer over gaat. Ineens hielp wiegen niet meer. En ineens viel hij niet meer in slaap na de voeding. Toen bleek ineens dat hij het nu (meestal) ook zelf kan. Als er medisch iets aan de hand is, dan is dat iets anders. Probeer dat uit te sluiten. En denk er nog even goed over na voordat je je kindje laat huilen. De meningen zijn verdeeld, maar ik ben er geen voorstander van. Met name omdat wij hebben gemerkt dat je door te reageren op je kindje, je het ook niet kunt verwennen of gewennen. Het zijn basisbehoeftes. En onrustige slaappatronen horen bij baby's. Wel kun je hem leren dat er niemand komt als ie huilt. Je moet jezelf afvragen of je hem dat mee wil geven.
Bedankt voor jullie goede reacties. Ik geef nu nog zo een 7 borstvoedingen in de 24 uur en daarnaast geven we nutrilon peti. Het laten huilen hebben we 1 avond/nacht geprobeerd maar gaat helemaal tegen mijn gevoel in en het werd ook alleen maar erger. Dit doen we dus niet meer. Een extra flesje geven helpt nu vaak wel en dan neuriën en stevig instoppen. Ik denk niet dat hij verborgen reflux heeft (gelukkig) Het duurt soms 1 uur, maar soms ook 3 uur voordat hij slaapt. Overdag veel minder.