Op voeding en gewicht letten en borstvoeding geven

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Mili, 28 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mili

Mili VIP lid

23 feb 2007
    6.199
    0
    0
    Hoi :D ,

Even een vraagje:

Ik lees her en der verschillende adviezen mbt op je voeding en gewicht letten terwijl je borstvoeding geeft.

Op de site van BV natuurlijk staat geloof ik dat je 750 gr maximaal af mag vallen als je BV geeft.

Ben niet van plan om bewust te gaan lijnen maar wil wel een gezond voedingspatroon in gaan bouwen.

Wilde dus als basis Sonja Bakker gaan gebruiken (voor de afwisseling en diversiteit in maaltijden) maar dan wel aanvullen met extra brood en fruit tussendoor omdat je anders te weinig krijgt.

Tevens begin ik in mei met medische training, om weer wat aan mn conditie te doen.

Vermoedelijk val ik dan dus wel wat af omdat ik gezonder ga eten en meer ga bewegen dan ik nu doe.

Mijn vraag: Mag dit (bovenstaande) en waar moet ik op letten?
    Wil namelijk niet dat mn meisje iets te kort komt :D

Groetjes,
    Mili

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Mili,

Wat een goed streven om zo gezond aan de slag te gaan.

Waar ze op doelen wanneer ze schrijven dat je niet teveel moet afvallen heeft te maken met het feit dat er tijdens je zwangerschap kilo's zijn aangekomen. reden is dat je lijf dan reserve heeft om op te teren wanneer je BV geeft.

Op zich kost het geven van BV niet meer dan 500 kcal per dag, dus dat valt wel mee.

Het gevaar wanneer moeders ineens heel drastisch op een afslank kuur gaan is dat ze ineens teveel afvallen (kilo's per week o.i.d.). Dat is slecht omdat er dan ook veel oud vet wordt aangesproken. De stoffen die daarin zijn opgeslagen komen dan vrij (denk aan afval stoffen en gifstoffen wat in je vetweefsel ligt opgeslagen).

Wanneer je zo drastisch gaat afvallen gaat dat heel vaak ten koste van de inname. Meestal is dat netaan genoeg voor jezelf.
    Wanneer je BV geeft gebruik je extra energie.
    Wanneer je 2 bruine boterhammen met kaas extra eet heb je die energie al te pakken. Dus extreem veel hoef je niet te eten.

Ik denk dat wanneer jij gezond gaat eten (met wellicht ietsje extra omdat ze zelf voedt) en geoznd gaat sporten dat het wel losloopt.

Wanneer je sport gebruik je immers energie, het vet wat dan aangesproken wordt wordt ook opgebruikt.

Belangrijk is wel dat je het niet in extremen trekt, dus niet ineens (ik noem maar wat hoor 15 kilo in 1 maand eraf terwijl je in de zwangerschap maar 10 was aangekomen)

Kan je hier wat mee?

Succes met je voornemen

Ilse

3. Mili

Mili VIP lid

23 feb 2007
    6.199
    0
    0
    Hoi Ilse,

Bedankt voor je reactie. Ik kan er zeker wel wat mee :D .

Heb alleen nog ff 1 vraagje:

Ik ben in mn zwangerschap namelijk maar 3 kg gegroeid, kan ik dan wel gewoon verder gaan met gezond eten en trainen?

T zijn namelijk geen zwangerschapskilo's die eraf moeten :) en daar had je t wel over in je voorbeeld van 15 kg terwijl iemand 10 kg aankwam in de zwangerschap.

Maar had dus al overgewicht en was voor de zwangerschap al begonnen met meer trainen etc.
    Nu wilde ik dat dus weer oppakken, dus verder gaan met gezond eten enz ;)

Maar van wat ik begrijp van je antwoord is dat geen probleem mits ik maar niet in extremen ga. En das niet de bedoeling.

Nogmaals bedankt en groetjes,
    Mili

4. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Lijkt me geen probleem. Ik zal je casus voorleggen aan collega LK. Misschien hebben zij nog een andere visie.

Je hoort nog,

Ilse

5. Mili

Mili VIP lid

23 feb 2007
    6.199
    0
    0
    Hey Ilse!

Super dat je dat wilt doen :thumup: !
    Dan kan weet ik ten minste op welke manier ik goed en veilig bezig ben, zowel voor mezelf als voor mijn kleine meid :D

Ik hoor het wel.

Groetjes,
    Mili

6. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Mili,

Ik heb je vraag bij wat collega gesteld. Hieronder een samenvatting van de antwoorden. de LK die hebben gereageerd zijn tevens dietist.

Ze vroegen zich af hoe het kan dat je bij een normale voeding "slechts" drie kg bent aangekomen, ze vragen zich af of je - wellicht onbewust op een verkeerde manier- met je gewicht bezig bent?

ALGEMEEN
    Wanneer je maximaal een pond per week afvalt, heeft dit geen gevolgen voor de hoeveelheid en kwaliteit van je melk. Ga je meer dan een pond per week afvallen dan worden de vetreserves in je lichaam flink aangesproken en komen de schadelijke stoffen die in het lichaamsvet zijn opgeslagen (dioxines etc.) in grotere hoeveelheden in je bloed terecht en dus via de melk ook bij
    de baby.

Uit je mail lees ik dat deze moeder niet veel wil afvallen, maar gewoon wat gezonder leven.

Het dieet van Sonja Bakker zou ik niet aanraden voor een voedende moeder. Zij kan beter de richtlijnen voor gezonde voeding (Schijf van Vijf) aanhouden, zie Introductie

http://www.voedingscentrum.nl/EtenEnGez ... de+moeder/

Als je meer zeker heid wilt kan je beter een consult bij een dietist af spreken, ben je goed bezig dan hoor je dat. Anders kan zij goed advies geven.

Waarschijnlijk gaat het afvallen vanzelf door het borstvoeding geven, gezonder eten en meer bewegen.

Misschien kan je contact opnemen met Stefan Kleintjes (dietist en goed op de hoogte van borstvoeding) via borstvoeding.com

Succes en groetjes,

Ilse

7. Mili

Mili VIP lid

23 feb 2007
    6.199
    0
    0
    Hoi Ilse en collegae,

Heel erg bedankt voor de antwoorden :D .

Om ff terug te komen op het maar 3 kg aangekomen zijn, geen idee hoe dat kan.

Ben in het begin tot ongeveer 16 weken wel heel misselijk geweest en heb weinig binnen kunnen houden. Toen ik ongeveer 26 weken was nog weer erg ziek geweest vd zwangerschap en heb nog in t ziekenhuis gelegen omdat medicatie tegen spugen niet hielp en ik aan het uitdrogen was.

Heb regelmatig aan VK gevraagd of het kwaad kon en of ik meer moest eten (terwijl ik normaal at) maar dat was niet nodig volgens hen, mijn buik/baarmoeder groeide goed, mijn kindje ook dus niets aan de hand.

Wat ik wel van meer mensen hoorde was dat als je zelf al overgewict hebt je minder snel groeit tijdens een zwangerschap? Ik heb het daar dus maar op gegooid :rolleyes:

Is prima wat betreft SB ga ik dat niet als basis gebruiken.

Ik zal de link even gebruiken voor de schijf van 5. Ik heb destijds vanuit fitness ook een schem gehad gebaseerd daarop dus ik denk dat ik dat kan gebruiken. Ik zal dat schema voor de zekerheid even naar de dietist noemen die jij mailde in je antwoord (ten minste ik zal even vragen of dat oke is wat hem betreft)

In ieder geval nogmaals heel erg bedankt voor de antwoorden en de tips en ik ga zeker zorgen dat er niet te snel iets af gaat, want mn kleine meid gaat voor :D !

Groetjes,
    Mili

8. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Mili,

Ik denk dat het verloop van je zwangerschap genoeg zegt over de reden van het weinig aankomen. Als je niets binnenhoudt...tja....dan komt het er ook niet aan.

Voor je kindje is het geen probleem geweest. Die gaat voor. Dat is ook zo bij het geven van borstvoeding. De calorieen die jij neemt die worden gebruikt voor de voedingen. Het nieuwe vetweefsel wordt als eerste aangesproken om te verbranden wanneer extra energie nodig mocht zijn.

Als je weinig nieuw vet hebt aangelegd is het zeker zo belangrijk goed op je voeding te letten. Dat je weinig vetreserves gaat aanspreken nodig voor het aanmaken van de borstvoeding.

Ik zou zeker even met een dietist overleggen.

Succes

Ilse

9. Mili

Mili VIP lid

23 feb 2007
    6.199
    0
    0
    Hoi Ilse,

Ga ik zeker doen, ik ga zo dadelijk even mailen :D .
    En anders haha nou ja dan komt hrt wel weer als ik met de BV gestopt ben.

Wil geen risico lopen dat mn dochtertje afvalstoffen binnenkrijgt omdat ik zonodig wat extra kilo's kwijt zou willen.
    Die kilo's heb ik toch al een tijdje haha die kunnen nog wel ff wachten ;)

Bedankt in ieder geval!

Groetjes,
    Mili

10. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hoi Mili,

Goed dat je het zo luchtig bekijkt!
    Ga genieten, fijn zelf voeden en het afvallen komt daarna wel weer.

Groet,
    Ilse

Deel Deze Pagina