Sinds een week werkt ons zoontje (10 weken oud) zich tijdens/na het slapen in z'n bedje omhoog, zodat ie met z'n hele bovenlijf niet meer onder de dekens ligt. Dus ik denk dat ik een slaapzak moet gaan kopen. Wat voor slaapzak moet ik dan hebben? Hij heeft nu maat 62. Moet ik dan een slaapzak in maat 62 nemen? Of eentje in 68? Of nog groter? En hoe lang moet zo'n slaapzak zijn? En moet ik dan eentje zonder mouwen doen of juist eentje met mouwen? En hoe moet ik ons zoontje er dan in laten slapen? Nu heeft hij nog z'n gewone kleertjes aan tijdens het slapen. Moet ik dan een pyjamaatje doen? Of gewoon in z'n rompertje? Of alleen een shirtje met lange mouwen en geen broek? Wie kan mij advies/tips geven over het aanschaffen van een slaapzak? :
zou als ik jou was een slaapzak nemen van 70 cm (die dingen gaan in cm) zelf heb ik altijd zonder mouwtjes gehad. Esmee ligt alleen snachts in een zak ,overdag ligt ze met dr kleren aan in bed. voor de nacht zou je eventueel een pyjama kunnen aan trekken.
En dan ook nog dekentjes er over heen? Is dat niet veel te warm? En is 70 cm niet te kort dan? D. is nu al 60 cm lang. Het is toch de bedoeling dat je een stuk van de slaapzak onder het matras vouwt, zodat ie niet omhoog kan 'kruipen'?
Je kunt ook gewoon 90 of 100 cm nemen, maar dan is het wijs om goed op te letten dat je zoontje niet met zijn hoofdje door de 'hoofdopening' kan! En je hebt verschillende varianten, zomer/tussen en winterslaapzakjes. Als je toch een dekentje wilt gebruiken, zou ik voor de tussenslaapzak gaan.
Ligt eraan hoe warm t op je kindjes slaapkamer is! Hier ist gemiddeld 18-20 graden dus slaapzak zonder mouwen en pyama of kleertjes en zonder lakentje. en heeft je kindje t snel koud of juist snel warm
ik zou niet een te grote slaapzak kopen omdat je een stuk onder het matras wilt stoppen. In een slaapzak kan zo'n kleintje al veel minder bewegen in bed (tenminste die van ons ligt vaak gewoon nog op de plek waar we haar weglegden, draaien gaat ook moeilijker). Het is belangrijker dat het slaapzak goed past bij het nekje en de armen dan dat je een stuk onder het matras kan stoppen. Als ik Inge nu in een slaapzak van 100 cm stop 'verzuipt' ze er bijna in. Wij gebruiken nu nog steeds slaapzakken van 70 cm, ze meten namelijk vanaf het nekje (dus het hoofd telt niet mee) en je kindje meten ze van top tot teen. Plus veel kindjes slapen met opgetrokken beentjes dus kunnen ze makkelijk in een kleine slaapzak. Bij de hema gaan de slaapzakken trouwens niet in cm maar weer in de normale kledingmaten. Ik zou nu geen slaapzak met mouwen meer kopen maar dat hangt ook een beetje van de temp op de babykamer af. In een slaapzak zonder mouwen laat ik Inge nu in een romper met lange mouwen slapen en als het wat fris is laat ik het truitje aan. Broekje gaat wel altijd uit. Pyjama doe ik niet, want aan en uit kleden vindt ze al niet zo leuk. Daarover heen gaat ook altijd nog een dekentje wat we lekker strak instoppen, wat ook het rondkruipen in bed een beetje tegen gaat. Verder slaapt ze zowel overdag als 's nachts in de slaapzak. Als je er toch een wilt met lange mouwen moet je gaan kijken bij de babywinkels want die zijn nu allemaal in de aanbieding.
Tobe is nu ruim 60 cm denk ik en heeft een slaapzak in de maat 70 cm. Past nog ruimschoots moet ik zeggen. Ik denk dat ie deze nog wel 2 maanden aan kan. Daarna gaat ie naar de 90 cm.
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik denk dat ik idd. maar ga voor een niet al te grote slaapzak zónder mouwen. En ook een niet al te dikken, zodat er ook nog een dekentje overheen kan. En dan D. er in laten slapen met een (pyjama)truitje met lange mouwen. Dus het is niet persé nodig om een slaapzak aan het voeteneind onder het matras te stoppen? Dat dacht ik namelijk altijd...
Het is niet nodig om de slaapzak om het matras te doen. Maar het is wel erg handig want het voorkomt dat je kleine omhoog gaat kruipen. Nadat ik Maik een aantal keren boven in zijn bed had gevonden heb ik zelf ook een slaapzak aangeschaft. Armsgaten en het kopsgat wat kleiner gemaakt. Was als de dood dat hij er in kroop .(Heb toen maatje 90 gekocht voor 7,50 bij de Wibra) Voor piep was het een uitkomst hier. Sucses Janna
Het wordt soms ook wel afgeraden om ze te strak in te stoppen aan het voeteneind. Als de kleine dan draait, kan de slaapzak niet mee, en liggen ze soms raar in de knoop.. Wij hebben ons zoontje nooit ingestopt. Als hij in de slaapzak ligt, kan hij rondschuiven wat hij wil, maar hij blijft wel bedekt..
Nog bedankt voor de tip! Ik heb een slaapzak in de lengte van 80 cm van Bambino bij Kruidvat gekocht.
Wij hebben een slaapzak van de ikea ook echt heel fijn tot 6 maanden is die, verder slaapt ze in een pyama laken en duo deken de verwarming staat nu uit op haar kamertje.