Utrogestan vraagje

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by Snoopy1983, Apr 16, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Snoopy1983

Snoopy1983 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,543
    4,729
    113
    Female
    Even een vraagje voor iedereen die na een IVF of ICSI behandeling de Utrogestan bolletjes moest gebruiken. Tot wanneer zijn jullie ermee doorgegaan?
    Bij het ziekenhuis waar ik zit mocht ik nog voor de positieve test stoppen. Ik heb toen contact opgenomen met ze dat ik dat geen prettig idee vond omdat ik bang was dat als ik plots zou stoppen met de progesteron ik bang was voor een miskraam ook omdat ik al een miskraam heb gehad. En dat kwam waarschijnlijk niet door een te laag progesteron gehalte maar toch. In overleg met het ziekenhuis mocht ik ze langer door gebruiken tot de eerste echo die heb ik met ruim 7 weken. Nu lees ik dat het overal dus anders is? Sommige mogen stoppen voor de test andere pas na een positieve test weer andere stoppen na de eerste echo en weer andere pas na de 12 weken omdat de placenta het dan overneemt. Nu ben ik dus benieuwd hoelang jullie de bolletjes gebruikt hebben en of jullie eventueel hebben afgebouwd of in een keer zijn gestopt?

Alvast bedankt!

2. peetjo

peetjo Actief lid

Sep 23, 2011
    320
    0
    0
    NULL
    Beverwijk
    Ik moest 3 dagen voor een TP beginnen met utro, en doorgaan tot 9 weken zwangerschap. Ik ben in behandeling bij Geertgen.

3. Snoopy1983

Snoopy1983 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,543
    4,729
    113
    Female
    Bedankt voor je reactie! Weet je ook waarom of hebben ze dat niet verteld?En moest je nog afbouwen? Ik neig er dus zelf ook naar om misschien wel tot 12 weken ofzo door te gaan maar ben bang dat het ziekenhuis niet meewerkt omdat het volgens hun niet is bewezen dat het en miskraam kan veroorzaken.

4. Trees

Trees Niet meer actief

Ik heb geen IVF/ICSI gehad, maar wel utrogestan gebruikt doordat ik te weinig progesteron aanmaak. Als je het wil gebruiken ter voorkoming van een miskraam met als oorzaak een te laag progesterongehalte, zou je de volle dosering moeten gebruiken tot minimaal 10 weken. Rond de 9 á 10 weken neemt de placenta de aanmaak van progesteron gedeeltelijk (!) over. Vanaf tien weken kun je gaan afbouwen door elke week een bolletje minder te gebruiken. Ik was ergens rond de 15 weken helemaal klaar. Rond de 15-16 weken heeft de placenta ook de hele aanmaak van progesteron overgenomen.

Als je geen progesterontekort hebt, heeft lang gebruik geen zin, maar het kan ook absoluut geen kwaad! Als jij je er prettig bij voelt? Rond de 9 á 10 weken is in ieder geval een belangrijk moment en kan je progesteron dippen doordat de placenta het begint over te nemen. Deze dip kun je in ieder geval voorkomen met utrogestan. Daarna wordt het minder belangrijk.

5. Girl86

Girl86 Fanatiek lid

Jan 21, 2010
    2,318
    0
    0
    ik heb de bollen tot 12 weken zwangerschap gebruikt. ik liep in dusseldorf..

6. Snoopy1983

Snoopy1983 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,543
    4,729
    113
    Female
    Bedankt voor je reactie! Ja ik heb je handtekening idd al vaker gezien en wist dat je ze bij beide zw-schappen hebt gebruikt. Ik heb dus geen idee of mijn progesterongehalte te laag is, ik denk het niet want er is al eens bloed geprikt. Maar had inderdaad zoiets van kwaad kan het in ieder geval niet. Ik vind het gewoon heel eng om ermee te stoppen en wil er dus ook mee doorgaan maar ben bang dat mijn ziekenhuis niet mee wil werken.

7. Snoopy1983

Snoopy1983 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,543
    4,729
    113
    Female
    Ook tot 12 weken 3x daags 2 bollen?

8. Trees

Trees Niet meer actief

Utrogestan is op internet via een e-apotheek te bestellen. Utrogestan | Progesteron | menstruatiepijn
    Je betaalt dan wel rond de 35 euro per doosje, omdat er nog een online recept bij moet. Je kan dat proberen in te dienen bij je verzekering. Het kan ook zijn dat je eenmaig een recept aanvraagt en dat je daarna 17 euro per doosje betaalt.
    Ook kun je eventueel een lagere dosering gebruiken. 2x2 wordt vaak gebruikt bij herhaalde miskramen. Op deze manier kun je er langer mee door. Misschien nog een keer een extra receptje aanvragen, omdat je 'zogenaamd' een doosje bent verloren ;).....

Als jij je er prettig bij voelt, moet je het gewoon blijven gebruiken. Het kan wat lastiger zijn om aan bolletjes te komen, maar het is niet onmogelijk. Wie weet dat hier meiden zijn die wat over hebben.

9. Zonnestraal77

Zonnestraal77 Fanatiek lid

Aug 20, 2011
    4,507
    2
    38
    Verpleegkundige (ambulance)
    Noord-Holland
    Ik moet de bollen gebruiken tot 12 weken 3xdd2.
    (ben ze helemaal zat, maar zal tot 12 wk doorgaan)

10. Snoopy1983

Snoopy1983 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,543
    4,729
    113
    Female
    Oke dat wist ik niet bedankt voor de tip! Gebruikte jij ook 2x2? En dan met 12 uur ertussen?

@Zonnestraal, toch apart dat het per ziekenhuis zo verschillend is. Ja ben ze ook al zat maar voel me er goed bij:)

11. peetjo

peetjo Actief lid

Sep 23, 2011
    320
    0
    0
    NULL
    Beverwijk
    Ik moet tot en met 9 weken zwangerschap doorgaan, en heb niks gehoord over afbouwen ofzo.
    Ik moet er 3x per dag 2.

Share This Page