Zwangerschapsvergoeding

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Beeps, 26 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Beeps

Beeps Bekend lid

15 dec 2009
    848
    0
    0
    Den Haag
    Beste UWV, wellicht staat een zelfde case hier reeds beschreven, maar het is zoveel dat ik het gewoon even vraag!

Ik ga binnenkort met zwangerschapsverlof (12 november) op 31 december verloopt mijn contract, welke niet wordt verlengd.

Ontvang ik dan na 31 december de zwangerschapsvergoeding van jullie, en is dat dan ook 100% ?

En kan ik dan tijdens mijn zwangerschapsverlof alvast ww aanvragen voor de periode na mijn zwangerschapsverlof?

Ik hoop daar maar heel kort gebruik van te maken hoor, verwacht dat ik met mijn academische achtergrond snel weer een baan heb.

Dus eigenlijk 3 vragen:
    is mijn zwangerschapsverlof na 31 december, dus na beeinidiging contract ook 100% ? en moet ik dat nog apart aanvragen of gaat dat automatisch?

en mag ik na het verlof aanspraak maken op een ww uitkering? Mijn werkgever verlengd mijn contract niet, maar er zit natuurlijk al zwangerschapsuitkering tussen.

Ik hoor het heel graag van jullie alvast bedankt voor de informatie.

Groet,

Bianca

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Bianca,

De zwangerschaps- en bevallingsuitkering duurt minimaal 16 weken. Als je op 12 november met zwangerschapsverlof gaat en je contract eindigt op 31 december dan loopt de uitkering gewoon door. Meestal betalen wij de uitkering via de werkgever. Je kan ervoor kiezen om de uitkering rechtstreeks aan jezelf te laten betalen vanaf de ingangsdatum. Je werkgever vult dit dan op het aanvraagformulier in. Wil je tijdens de uitkering de betaalaanwijzing veranderen gebruik dan het wijzigingsformulier.

De zwangerschaps- en bevallingsuitkering is 100 % van het dagloon. Deze hoogte zal ook na 31 december ongewijzigd zijn. Kijk voor de hoogte van de uitkering op deze pagina.

Een maand voorafgaand aan je werkloosheid, dus tijdens je verlof, kan je de WW-uitkering aanvragen als je voldoet aan de volgende voorwaarden.

Je kan een WW-uitkering aanvragen via internet. Ga daarvoor naar de volgende link.

Ik wens je een fijn zwangerschapsverlof.

Met vriendelijke groet,

Mariëlle
    UWV Webcare Team

3. Beeps

Beeps Bekend lid

15 dec 2009
    848
    0
    0
    Den Haag
    Dank je Marielle voor je antwoord!

Groet,