Hallo allemaal, Ik zit met een dillemma. Ik werk in de sportsector en geef les aan kinderen. Nu heb ik sinds 15 weken zwangerschap last van harde buiken, vooral na het werken. Normaal zakt dit met een minuut of 10 als ik stop met werken, nu houdt het alleen 1 tot 3 uur lang aan. Dus elke avond ben ik helemaal op. Ik werk parttime, geef gemiddeld 8 lessen van een half uur per dag. Nu heb ik vandaag de verloskundige gebeld, die zegt ga het rustiger aan doen en luister naar je lichaam, zo vroeg en zo lang harde buiken achter elkaar is niet goed. Ik dit ook aan mijn baas voorgelegd, hij stelde voor om deze donderdag en vrijdag 4 lessen van een half uur te geven ipv 8 lessen en dan maandag verder te kijken hoe het gaat. Dit ga ik nu proberen, maar denk dat het hiervan niet minder wordt. Ik moet maandag dus laten horen hoe of wat verder. Verloskundige zegt rustiger aan doen en zo nodig een paar weken ziek melden, alleen over 2 weken begint de zomervakantie, heb zelf zoiets van ik ga door tot de vakantie, maar heb ook best wat stress op mijn werk wat mogelijk ook de oorzaak kan zijn en merk aan mijn lichaam dat het zwaar is. Ben doodop 's avonds en heb heel vaak hoofdpijn naast de harde buiken. Wat is nu verstandig om te doen en wat mag ik doen volgens de arbo? Liefst meldt ik me inderdaad 2 weken ziek, maar kan dit naar mijn werk toe niet echt maken vind ik. Wie heeft hier ook mee te maken gehad en hoe liep het bij jullie? Voel me ook schuldig omdat ik me buiten dit helemaal goed voel.
Wat vervelend zeg! Kan me voorstellen dat er van baalt dat je dat al zo snel hebt. Ik zou als ik jou was gewoon donderdag en vrijdag een halve dag gaan werken en kijken hoe dat gaat en daarna opnieuw met je leidinggevende overleggen. Succes!
Ik geef les op een basisschool (dus ook 2x per week gymles). Ik vind het heerlijk om gymles te geven, maar nu wordt het inderdaad wat zwaar. Ik geef les aan 10-jarigen. Zij kunnen gelukkig veel spullen zelf klaarzetten. Onderdelen die ze niet zelf kunnen klaarzetten, worden nu dus even niet gedaan. Verder bied ik nu even geen nieuwe oefeningen meer aan. Ik durf nu namelijk niet zo goed dingen voor te doen of kinderen te 'vangen'. Normaal geven wij 1x per week spelles en 1x per week toestellen. Tegenwoordig deel ik de zaal vaak op in twee helften. Ik laat in beide helften een spel doen of ik bereid een les voor met 1 spel en 1 helft toestellen waar ze zelfstandig mee aan de slag kunnen. (Bijvoorbeeld balanceren, touwzwaaien, klauteren in het wandrek.) Bij de spellen laat ik zoveel mogelijk de leerlingen zelf mee 'scheidsen' (Bijvoorbeeld een kind dat niet mee kan doen of als er een oneven aantal is, steeds één scheids via een rouleersysteem. Zelf zit ik in het midden van de zaal om beide helften in de gaten te houden. Dit is goed vol te houden. Soms doe ik ook wel met de hele klas een spel in de hele zaal, zoals slagbal ofzo. Maar ook dan zorg ik er wel voor dat ik kan zitten. (Bijv. op een turnkast: door de hoogte heb je wel overzicht, maar je hoeft tenminste niet te staan.) Misschien zitten hier dingen bij waar je iets mee kunt? Inb ieder geval: geen zware dingen meer klaarzetten en probeer 'zitmomenten' in te bouwen. Als dit niet lukt, moet je je misschien toch ziekmelden. Jij lijf geeft een duidelijk signaal af!
zou sowieso ook ff voor de zekerheid je urnine weg breng om een blaasontsteking uit te sluiten! Heel veel sterkte en hoop dat je je gauw beter voelt!
Hoi Meiden, Bedankt voor de reacties. @Cherie: Ik heb mijn urine al laten testen en het is geen blaasontsteking. @tupp: Bedankt voor de tips, helaas gaat dit niet helemaal op voor mij, had mijn bericht aangepast en zie dat er nu een zin mist. Ik werk in een zwembad en geef zwemles. Nu moet ik voor de veiligheid van de kids wel mee doen met ze. Ik kijk wel erg uit met aanleren van nieuwe dingen, duiken doe ik bijvoorbeeld niet voor, maar kijk wie uit de groep het kan en gebruik haar als voorbeeld. Vooral het zwemmen en hurken op de kant veroorzaakt het naar mijn idee. Vandaag een paar uur alleen toezicht gehouden, dit gaat goed, alleen daarna schoonspuiten en toen was het weer mis. Verder merk ik dat ik ook een kort lontje heb, best wel gespannen en maak me om alles druk, ook al is er bijna geen reden voor. Mijn man zei net zelfs dat hij vond dat ik een beetje overspannen ben/lijk. Zelf zie ik dat niet echt, maar ik maak me idd overal druk om en dat doe ik normaal nooit
Als je lijf reageert met harde buiken op schoonspuiten ga jij het niet redden om 2 uur les te geven (4 x 1/2 uur) en dus is dan de enige keuze het donderdag evt. proberen en anders ziekmelden. Harde buiken zijn heel duidelijk een teken dat het niet gaat, dus luisteren naar dat lijf. 2 weken is niet gigantisch lang om voor hun om op te vangen, dus niet schuldig over vallen.