Oudste was 2 maanden voor haar 3e verjaardag plaszindelijk. Poepen vond ze eng en vroeg ze luier om. Pas 9 maanden later durfde ze op wc. Jongste wilde vanaf 18 maanden op Potje, toen nog niet in meegegaan, dacht Nog veel te jong. 2 weken geleden begon ze weer en toen toch maar luier uit gedaan. Sindsdien doet ze alle plasjes en ook poepen op de pot. Meeste dagen helemaal droog en Af en toe nog een keer een ongelukje. We hebben alleen thuis nog luier uit, op Kdv wil ze vooralsnog niet op potje of wc dus prima. Dacht ook dat het wat vroeg zou zijn, maar mevrouw dacht er anders over
Och ieder doet toch lekker waar zij/hij zich prettig bij voelt... En wachten tot het kindje zelf met de pot komt aanlopen of zelf vroeg aanbieden of zelfs bzc. Ieder zijn ding Wij zijn begonnen met 1,5. Gewoon door aan te bieden, niks geen stress of dwang, gewoon leuk gemaakt. Dame E vind het super interessant en poept en plast regelmatig op de pot. Ze loopt er ook zelf heen. Dame N interesseert het minder, ook prima. Maar mijn mening is dus dat als ik het ze niet uitleg waar dat ding voor is het inderdaad heel lang kan duren voor ze er helemaal uit zichzelf mee komt. Ik heb gewoon geen zin om onnodig geld uit te geven aan de luiermensen. Vroeger waren kids ook rond de 1,5jr zindelijk, dus heeft m.i. niks met 'nog niet klaar voor zijn' te maken.
Dit dus, heb boven 2,5 ingevuld, want toen hij bijna drie was gaf hij zelf aan geen luier meer te willen. Niks aan gedaan, zeker niet 'getraind' en sindsdien volledig zindelijk met 2 x een plasongelukje in meer dan 1,5 jaar
Zoontje is bijna 2,5 en sinds 2 maanden dag en nacht zindelijk. Al vanaf de zomer bezig om hem mee te nemen naar de wc en soms deed hij een plasje. Poepen wilde hij zelf graag op de wc. In januari gewoon ineens de luier afgelaten. 1 dag met veel ongelukjes en daarna zindelijk. Een week later gaf hij aan dat hij 's nachts ook geen luier meer aan wilde. En tot nu toe maar 1x in bed geplast.
Wij zijn er nog niet mee bezig, dochter is nu 15 maanden. Het lijkt erop dat ze een beetje door gaat krijgen wanneer ze moet poepen of als ze aan het poepen is. Als ik merk dat ze gepoept heeft vraag ik het haar ook altijd, ze begint sinds een paar dagen dan ja of nee te knikken en bijna altijd klopt haar antwoord. Echt training geven zou ik nog niet weten of en wanneer ik daarmee ga beginnen. De wc is interessant, en mama/papa als ze erop zitten ook maar het potje staat gewoon nog in de kast. Misschien dat ik in de zomer haar zonder luier laat lopen en het potje laat zien/uitleg (voor zover dat kan), daarna zien we wel wat er gebeurd. Alleen plast ze heel veel gedurende de dag dus hoop dat ze veel buiten wil zijn We zien het wel, ik denk dat je vanzelf wel merkt wanneer ze er klaar voor zijn, pushen heeft hier geen zin. Ze doet het toch pas wanneer zij dat wil of er klaar voor is. En ik vind het allemaal best hoor, als ze 18 is is ze vast zindelijk
Ik wil deze zomer beginnen, dan is DL bijna 2. Haar luier blijft steeds langer droog, en ze geeft het al bijna altijd aan als ze iets moet 'doen'. Potje hebben we al een aantal maanden in huis, ze speelt ermee. Pas heeft ze er even met blote billen op gezeten. Ze wil er alleen nog niks op doen
Vorig jaar zomer logeerden we bij vrienden in frankrijk met een meisje van toen twee jaar. Moeder vond dat het tijd was voor zindelijkheidstraining dus geen luier om. Ze plaste toen steeds in haar broek en moeder gefrustreerd. Erg gezellig was het niet. Ze was er gewoon nog niet aan toe. Ik had medelijden met het kind. Mijn zoontje snapt dat ook nog echt niet. Ik ben al blij als hij een eenvoudige opdracht als: pak je schoenen, uitvoert. Er zit zo veel verschil tussen kinderen en ik word een beetje pissig als ik lees dat jullie bepaalde leeftijden te laat vinden. Dan veroordeel je naar mijn idee mijn kind want die is overal laat mee. De een gaat toch ook eerder lopen of praten dan de ander?
Ja, het is inderdaad stomzinnig om kinderen over 1 kam te scheren. Ik kijk zelf ook alleen naar dochter hoor. Vrees dat ze binnenkort haar luier niet meer aan wil. Ze zegt dat 'ie 'auw' doet (doet 'ie niet natuurlijk) En dan is zomervakantie een mooi moment om bloot te laten lopen.
Natuurlijk zijn alle kinderen anders, en kan het goed zijn dat je kindje er nog niet aan toe is. Ook in België zijn er heus wel kinderen die er langer over doen. Maar als ik dit soort topics lees, kan ik me toch niet ontdoen van het idee dat er in Nederland globaal erg laat me begonnen wordt, en dat Nederlandse kindjes globaal later zindelijk zijn dan pakweg in België. Dat heeft vast de logische verklaring dat ze later naar school gaan, en het dus nog niet zo snel hoeft. Maar het klopt dan toch ook niet als vele mama's zeggen dat kinderen er vroeger gewoon nog niet aan toe zijn? Want in andere landen kan het dus wel, en ik betwijfel dat die kinderen een andere anatomie hebben.
Ik vind net als shakes dat hier in nl lang gewacht wordt. Er zijn maar weinig kinderen die er met 2 jaar zelf mee komen. Dagzindelijkheid is niet iets dat je kunt afdwingen, zeker wel iets dat je kunt stimuleren. Wachten tot ze er met 3,5 zelf mee komen zou ik nooit doen...wordt ook niet zo blij van poepluiers van een 3,5 jarige. Dwingen kan wat ik nogmaals zei niet...maar met 1,5 kun je de gang naar het potje/wc als iets dagelijks maken net als tandenpoetsen. Ik ken zoveel ouders die een kind van bijna 3 nog nooit op een potje of wc hebben gezet en hem of haar nog rompers aan hebben.
Geven ze dan ook alles zelf aan, of worden ze gewoon op gezette tijden op de wc gezet? Dat laatste zie ik namelijk erg vaak gebeuren als ouders zeggen dat hun kind al heel vroeg zindelijk was. En dat noem ik zelf niet zindelijk eigenlijk OT: Oudste was hier zwaar aan de diarree door een darmparasiet op het moment dat ik haar zomers in onderbroekje de tuin in had willen doen. Was toen 2,5. Duurde een tijd voor die diarree over was en toen heb ik eerst de winter even afgewacht of ze er toch zelf mee zou komen. Gebeurde niet, dus toen ze iets ouder was dan 3,5 training ingezet. Pikte ze eerst niet op, maar toen ik een beloningssysteem inzette, ging het heel snel en was ze in een paar dagen zowel overdag als 's nachts zindelijk. Jongste is nu 2,5 en begon vorige zomer al aan te geven zelf te willen plassen en poepen. Helaas vroegen deze winter allerlei verkoudheden en griepjes weer een hoop energie, maar de laatste weken gaat ze weer veel op de wc. Straks met mooi weer de luier dus lekker uit en de tuin in en dan zal het wel snel gaan
Zelf aangeven, uiteraard. In het begin vraag je natuurlijk vaak zelf of ze moeten plassen, en zet je ze bijvoorbeeld nog eens op het potje voor je samen naar de winkel gaat. Maar al vrij snel geven ze het gewoon zelf aan. Onze onthaalmoeder start bijvoorbeeld standaard rond twee jaar. Pampers uit, en zien waar we uitkomen. Dochter was zo op 1 dag zindelijk, en de drie andere kindjes van dezelfde leeftijd waren een week of twee later proper. Vanaf dan staan er gewoon een paar potjes naast elkaar klaar in de leefruimte, en gaan ze gewoon wanneer ze willen. Idem in de kleuterklas: de wc is naast de klas, en kindjes worden van bij het begin gestimuleerd zelf naar daar te gaan.
Ja, rond 2 jaar, dat snap ik. Ik heb meerdere moeders in mijn omgeving eerder zien proberen te snappen. Zei ik er wat van, dan was ik negatief enzo en het zou heus lukken, want ZIJ konden dat echt. Tja.... nodeloos te zeggen dat geen enkele van die kinderen ook daadwerkelijk zindelijk werd?
Hier al heel vroeg begonnen met de luier aflaten ivm erge uitslag en open wondjes op de billen. Vanaf dat moment regelmatig luierloze ochtend/middag en regelmatig op het potje. Onderhand snapt ze heel goed waar het potje voor is en ze vindt het hartstikke leuk. Ik snap juist niet waarom mensen wachten tot een kind al 3 of ouder is ... Ik ken dan juist weer de verhalen van kinderen die al wat ouder zijn en niet op het potje/wc durven.
Ik wil het een poosje proberen net na zijn 1e verjaardag, omdat dat in de zomer is. We zien wel, verwacht geen wonderen, maar ik was ook niet van plan net zo lang te wachten tot meneer naar school gaat. Liefs,
Hier bij de eerste inderdaad met 2 jaar proberen te trainen, nou frustratie's alom zowel bij zoon als bij mama. Dus het winter afgewacht en in de zomer geprobeerd. Meneer kwam gewoon vrolijk plassend voorbij lopen Goed hij werd 3 en ja de tijd begon voor mijn gevoel te dringen, wat ik ook probeerde aan beloningssystemen hij pakte het niet op. Met 3,5 moest het gewoon en dus de luier gewoon afgelaten, pot in de kamer en gaan. Nou niet dus plas liep gewoon weg en poep hield hij op. En dat werd zo ernstig dat wij bij de huisarts terecht kwamen. Die gaf het advies hem de luier weer om te doen en er geen aandacht aan te besteden. Dat hebben we gedaan en de rust keerde weer en toen , op vakantie, in 1 keer de mededeling van meneer dat hij de luier niet om hoefde als we het maar wel meenamen. Vanaf die dag was hij ook meteen dag en nacht zindelijk . Bij onze dochter hebben we het dus anders aangepakt, altijd laten weten dat ze ook mocht plassen en poepen op de wc maar het daar ook bij gelaten. Toen ze 3,5 was melde ze op een zondagmorgen na het douchen dat ze geen luier meer om deed en was vanaf dat moment ook meteen dag en nacht zindelijk.
Hier alledrie de kinderen net na hun 3e verjaardag de luier uitgedaan en alledrie waren ze binnen 3 dagen dagzindelijk en binnen anderhalve week ook nachtzindelijk. Mijn nichtje was rond haar 2e al 'dagzindelijk', maar plast nu nog (8 jaar) af en toe in haar broek en kon toen ze zo klein was haar plas niet ophouden. Dat was voor mij de reden om wat later te beginnen.
Een maand of 2 geleden omdat ze het steeds vaker aan begon te geven. Maar nog niet heel strikt alleen als ze het aangeeft of de luier droog is voor of na een slaapje. Dan even op het potje met vaak een flinke plas tot gevolg! Oudste was tussen 2 en 2,5 plaszindelijk en poepen wel zindelijk maar durfde pas afgelopen september op de wc te poepen was toen 3 jaar en 2 maanden. Daar ook al met 18-19 maanden met het potje bezig; ze gaf het ook aan!
zoon was 2j2m toen hij overdag zindelijk was. Nachten was hij al veel eerder droog. Had rond 18 maanden wel interesse maar ik was hoogzwanger dus zelf geen zin in. dochter was met 1j2m overdag zindelijk en met 1j8m ook snachts. Vanaf dat ze 8 maanden was zette ik haar op het potje omdat poepen dan makkelijker ging en van lieverlee kwam daar plasje bij. Met 14 maanden vond ze dat ze geen luier meer aan hoefde overdag. met deze baby wil ik binnenkort ook potje introduceren, denk gewoon bij het aan/uitkleden. Alleen die ik nu bij de hand had is te groot voor dr minikontje Moet dus nog even opzoek naar de andere, die is wat kleiner (kleine aantekening: ze kan al een paar weken goed zelfstandig zitten en gaan zitten, dat is wel mijn minimale "eis")