Leeftijdsverschil kinderen

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Lomo, 16 okt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lomo

Lomo Fanatiek lid

17 jan 2019
    1.182
    1.540
    113
    Vrouw
    Hoi dames,

Ik ben benieuwd naar het leeftijdsverschil tussen jullie kinderen en hoe jullie dit ervaren hebben. Wat was fijn, makkelijk of juist pittig aan het leeftijdsverschil?

Ik merk dat ik er zelf veel over nadenk maar heel moeilijk in te schatten vindt wat ik fijn zou vinden. 2,5 jaar verschil lijkt mij ideaal.

Hoe hebben moeders met meerdere kinderen het leeftijdsverschil ervaren?

2. Kikki1

Kikki1 Actief lid

28 aug 2017
    130
    40
    28
    Vrouw
    Wij hebben er binnenkort 3 met steeds ongeveer 2 jaar ertussen. Dat is bij de oudste 2 superleuk omdat ze nu steeds meer samen kunnen doen (zijn 1 en 3 dus nu). Tegelijk zal het straks de eerste tijd vast best pittig zijn. Dan zijn ze binnen een week of 4: 0, 2 en 4 jaar oud. 3 jonge kinderen dus die ons nog best hard nodig hebben. Wij vinden dat heerlijk en soms pittig. Ik denk niet dat er een ideaal is. Helemaal omdat kinderen krijgen niet te plannen is (bij ons niet in elk geval) maar ook omdat er voor alles wel wat te zeggen is. Het hangt er ook vanaf hoe de kinderen zijn en of ze iets aan elkaar hebben zeg maar.

MMW en Lomo vinden dit leuk.
  3. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Tussen mijn kinderen zit 8 jaar (op 2 maanden na) en ik vind het geweldig en erg makkelijk. Enige nadeel dat ik ervaar is gezinsuitjes plannen. Verzin maar iets wat voor een 12 jarige en 4 jarige beide leuk is (behalve de dierentuin).

YaelStone, Kolibrie en hummeltje5 vinden dit leuk.
  4. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Qua verzorging is meer leeftijdsverschil echt een stuk relaxter. De oudste snapt meer, kan helpen, kan even wachten..
    Qua interesses/activiteiten is minder leeftijdsverschil makkelijker. Wordt het de kartbaan of monkeytown? Monopoly of de kralentoren? Dat idee.
    Even in een notendop mijn ervaring. :)

Robijn89, KleineLai en Lomo vinden dit leuk.
  5. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    Hier zit er twee jaar en acht maanden tussen. Prima, volgens mij. Zowel toen als nu. Toen begreep de oudste al best veel, wat heel fijn was en nu hobbelt de jongste meestal gewoon mee (op te enge dingen na natuurlijk), wat ook fijn is.

Lomo vindt dit leuk.
  6. Lomo

Lomo Fanatiek lid

17 jan 2019
    1.182
    1.540
    113
    Vrouw
    Helemaal mee eens dat het niet te plannen valt natuurlijk. Maar goed om de ervaring te horen!

Kikki1 vindt dit leuk.
  7. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.290
    113
    Nederland
    Hier net als @GossipGirlxoxo 8 jaar leeftijdsverschil en vind het heerlijk!
    De oudste is zelfstandig waardoor we de focus wat meer op de jongste kunnen leggen. Vooral tijdens de baby periode vond ik dit heerlijk. De oudste snapte heel goed dat ik even druk was met de baby. En geniet nu echt van de interactie tussen mijn 2 jongens, zo leuk♡

Het nadeel vind ik de vrijheid die je nu weer in moet leveren met zo'n kleintje en nu weer rekening moet houden met slaapjes etc. Onze jongste slaapt namelijk echt alleen maar in zijn eigen bed:rolleyes:

8. Lomo

Lomo Fanatiek lid

17 jan 2019
    1.182
    1.540
    113
    Vrouw
    Grappig dat de ervaringen zo verschillen. Lijkt inderdaad wel alsof er aan elk verschil voor en nadelen zitten.

9. Emsy

Emsy Fanatiek lid

29 jan 2015
    1.872
    1.681
    113
    Vrouw
    Hier zit tussen de oudste 2 jaar en 3 weken. De jongste zal straks 2,5 & 4,5 jaar schelen met de oudste twee.

Ik vind het echt heel leuk. De oudste 2 zijn echt twee vrienden. Spelen eindeloos samen, willen samen op een kamer slapen (dat doen ze dan ook al een half jaar) en missen het als de ander er niet is. Ze maken ook genoeg ruzie hoor en genieten van een op een tijd met ons maar vind hun band echt heel mooi om te zien.
    Ben heel benieuwd hoe de 3e zich er straks bij gaat voegen. Ik vind vrij dicht op elkaar dus erg leuk.

10. Suuzan

Suuzan Fanatiek lid

21 dec 2013
    1.805
    655
    113
    4,5 jaar verschil.
    • Voordelen :je kan de oudste redelijk vertrouwen op een verdieping in een huis waar je even niet bent en de oudste is redelijk zelfstandig en je ze begrijpen dat ze soms even moeten wachten.
    • Nadelen : ik moest de baby/dreumes vaak meeslepen naar zwemles/sport en school ( hadden toen nog geen continu rooster, dus 4 x per schooldag in een maxicosi meenemen en dus 8 x in de auto zetten) Uitstapjes verzinnen wordt wat moeilijker, omdat de oudste andere interesses krijgt.

11. tuc

tuc Niet meer actief

Plus minus 2 jaar verschil was helemaal hip in onze vriendengroep destijds. Onze oudste was het eerst kind van de groep en onze jongste bijna de jongste. Het leek/lijkt mij niks zo kort op elkaar.
    Hier zit er ruim 4 jaar tussen. 4 jaar de tijd voor de oudste gehad om in alle aandacht op te groeien en toen zij naar school ging kwam na 3 maanden haar broertje en had ik ook weer alle tijd voor hem. Ik vind het perfect zo.

YaelStone vindt dit leuk.
  12. ShineBright

ShineBright Fanatiek lid

29 jan 2014
    2.251
    670
    113
    Hier 8 jaar (en een beetje) verschil en bevalt prima, genoeg tijd met mijn eerste gehad en omdat hij al ouder was en naar school ging had ik alle tijd voor mijn dochtertje.
    Ze zijn dol op elkaar.

13. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.185
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Tussen de oudste 2 zit precies twee jaar en ik heb het best als pittig ervaren.
    Achteraf werd ik wel heel erg geleefd maar nu zijn ze allebei in de puberteit en heeft het ook wel weer iets. De jongste scheelt bijna 9 jaar met de oudste en ik vind het geweldig dit verschil.

14. Paris91

Paris91 Fanatiek lid

22 jul 2017
    1.384
    1.276
    113
    Vrouw
    ik heb 21 maanden verschil. Het leek ons heel fijn om ze dicht op elkaar te krijgen, omdat dat later makkelijk zou zijn met uitjes e.d, en dat je ook snel klaar bent met die hele babyfase.
    Maar eerlijk gezegd is het nu ze klein zijn heel pittig. Ze vragen beiden natuurlijk nog veel aandacht, en ik kan ze nu niet beide 100% geven. De zwangerschap was nu ook veeeeel zwaarder omdat ik met een dreumes echt niet aan mijn rust toe kwam.
    Achteraf had ik er dan toch liever meer tijd tussen gehad, maar ik hoop dat ik er straks in ieder geval wel profijt van heb. :p

Lies1611 vindt dit leuk.
  15. prjbt

prjbt Niet meer actief

Hier bewust gekozen voor hele kleine leeftijdsverschillen en dat is ons heel goed bevallen.

1 en 2 exact 13 maanden
    2 en 3 15 maanden 2 dagen
    3 en 4 3 jaar en 2 maanden
    4 en 5 14 maanden en 1 week

Toen de oudste 2 jaar en 4 maanden was hadden we 3 kinderen. Was pittig maar vooral ook genieten. De kids hadden zo ontzettend veel aan elkaar!

We hebben lang getwijfeld over de 4e vandaar het grotere leeftijdsverschil van ruim 3 jaar. Wij vonden dat verschil echt te groot vandaar dat 14 maanden later nummer 5 er was.

Ze zijn nu 8, 7, 6, 3 & 2

16. MinnieMouse94

MinnieMouse94 Niet meer actief

Tussen de eerste en de tweede + derde zit nog geen twee jaar en ik vond het achteraf gezien echt overleven en groot kijken wat ik heb gedaan. Goed, nu was het ook een tweeling natuurlijk, ben wel eens benieuwd hoe ik het ervaren als nummer twee gewoon alleen was gekomen. Nu ze wat ouder zijn is het wel heel leuk en handig ook, inderdaad met activiteiten, uitjes, speelgoed ed. Interesses liggen ook van alle drie heel dicht bij elkaar. Tussen nummer twee + drie en nummer vier zit dus straks 4,5 jaar. Het lijkt me heerlijk dat die anderen wat zelfstandiger zijn, maar qua samen spelen en zo vraag ik me wel af of het net zo leuk is. Maar ja, het ging gewoon niet eerder en nu de zwangerschap best wel heel zwaar is ben ik helemaal blij dat er wat leeftijdsverschil tussen zit zodat ik kan rusten als de oudsten op school zijn.

17. Striae

Striae Fanatiek lid

16 jul 2020
    1.567
    1.073
    113
    Bij mijn kleintjes zit er straks ongeveer 1,5 jaar tussen. Ik ben benieuwd of het erg zwaar gaat worden. Waarschijnlijk wel, maar ik kan niet wachten:D:D

18. Indiana

Indiana Fanatiek lid

3 mei 2015
    1.180
    1.364
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Bij ons 3 jaar en 7 maanden (wilden eerder maar helaas werkt dat niet zo altijd met zwanger worden :rolleyes:) Hoewel we het uiteindelijk helemaal prima vinden zo! Oudste nog rustig kunnen wennen aan haar broertje voordat ze naar school ging/ was zindelijk/ begreep (tot zekere hoogte :D)dat ze soms moest wachten en nu helemaal gek met elkaar :)

19. roever

roever Niet meer actief

Hier elke x 1,5 jaar ertussen..
    Achterlijk druk nu, oudste is net 4.
    Maar als we iets gaan ondernemen is t evht leuk voor ons allemaal.
    Nu, maar ook als we 10 jaar verder zijn bijv.
    En heel eerlijk... het is zo super gaaf hoe ze hier met elkaar omgaan, bizar gewoon!ik had niet anders gewild!

misschien alleen voor mn lichaam ;)

20. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    Mijn oudste is 20 maanden ouder dan mijn jongste en ik vond dit in het begin zooooo pittig.... Maar sinds mijn jongste 2,5/3 jaar is, werd het makkelijker. Nu zijn ze 4 en 6 en zijn is het echt piece of cake, ze zijn elkaars beste maatjes!

Paris91 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina