Op welke leeftijd geloofde jullie kinderen niet meer in de Sint?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Juffie26, 14 okt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. giebel

    giebel Fanatiek lid

    26 aug 2011
    2.499
    499
    83
    Onze oudste is 8,5 en gaat voor het eerst surprises maken maar daarom vertel ik niet dat het niet echt is hoor! Op school brengen ze het ook zo, dat het is om de Sint te helpen...

    Wij zouden het afgelopen zomer vertellen maar toch besloten het nog 1 jaar uit te stellen. Ze genieten er zo van. De jongste is 6 en beide geloven bij ons weten nog heilig.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  2. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.911
    1.188
    113
    Nederland
    Ik merkte vorig jaar dat onze oudste al begon te twijfelen. Hij zei dan dingen als: Sinterklaas kan toch nooit zoveel geld hebben om voor elk kind een cadeau te kopen? Of dat ze bij hem op school altijd een nep Sint hadden.

    Afgelopen zomer kwam het eens ter sprake en hebben we besloten om “het grote geheim” te delen met hem. Hij wordt in december 9
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  3. Armina

    Armina Niet meer actief

    Toevallig kwam het vanavond tijdens het eten ter sprake toen ik het over een sinterklaasfilm had. Ze vroeg zich ineens af hoe het toch kon dat vorig jaar de cadeautjes in haar speelgoedmand lagen. Gevraagd wat ze zelf dacht en toen kwam het er uit dat ze wel had bedacht dat wij dat gedaan hadden. Ze had het overigens ook al van klasgenoten gehoord. Ze is in augustus 8 geworden.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  4. RLSD

    RLSD Fanatiek lid

    4 jul 2020
    1.575
    1.128
    113
    Vrouw
    #24 RLSD, 14 okt 2020
    Laatst bewerkt: 14 okt 2020
    Hier was de oudste 8 toen hij er zelf achter kwam omdat hij zoveel twijfels had en er voor hem het een en ander niet meer klopte rondom sinterklaas. Eerst in het midden gelaten, wel zijn twijfels besproken en hem zelf antwoorden op zijn vragen laten geven. Uiteindelijk kwam hij zelf tot de conclusie dat sinterklaas niet kan bestaan en dat wij dat wel moeten doen. Hij vroeg het ons op de man af dus toen maar beaamd dat hij gelijk had.

    De jongste is 6, die gelooft nog en dat houden we voorlopig nog mooi zo totdat hij zelf met vragen/twijfels komt.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  5. Donders

    Donders Lid

    12 okt 2020
    45
    56
    18
    Vrouw
    Lunteren
    Mijn oudste was 4, zei al vrij snel die bestaat niet. Jij bent het mama.

    De jongste is 5 en gelooft nog heilig
     
  6. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.191
    4.337
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Mijn oudste was 8, de middelste 7 en mijn jongste heeft nooit geloofd. Vanaf dat hij kon praten zette hij vraagtekens bij het bestaan van de Sint. Het ging er bij hem gewoon niet in. Dus uiteindelijk hebben we het ze alledrie tegelijk verteld.
     
  7. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
    Volgens mij beide 8 jaar. Maar kan ook 7,5 zijn.
     
  8. PenF

    PenF VIP lid

    20 aug 2009
    8.288
    2.216
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht
    Volgens mij 6,5 jaar oud
     
  9. Strandbal

    Strandbal VIP lid

    3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Mijn kinderen zijn 5 en bijna 7 en geloven nog. Ik vind het leuk. Maar dit jaar vind ik het wel lastig om het invulling te geven. Ik ging naar intocht, theatershows, sinterklaashuis etc zodat ze echt de sinterklaas beleving hadden. en dat kan nu allemaal niet.
     
  10. Manana

    Manana Fanatiek lid

    3 mei 2017
    2.477
    1.420
    113
    Vrouw
    Oudste dochter van nu 6 had er vorig jaar allemaal vraagtekens en twijfels bij. Toen besloten haar de waarheid te vertellen. Ik hou er niet van haar voor te liegen terwijl ze duidelijk op zoek is naar antwoorden. Nu vroeg ze gisteren, maar jullie blijven toch wel cadeautjes kopen he? :roflmao:
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  11. MnnW

    MnnW Fanatiek lid

    10 jun 2013
    3.153
    2.238
    113
    Vrouw
    Ik ben zelf dol op sinterklaas dus maak er thuis altijd al een feestje van (en dit jaar nog een beetje meer): op de dag van de intocht samen pepernoten bakken en het huis versieren. Samen de intocht op tv kijken (en normaal daarna de intocht in het dorp) en 's avonds schoentje zetten. Regelmatig een sinterklaasverhaaltje voor het slapen en ook al wel eens samen 'sinterklaasje spelen' en kleine cadeautjes voor mensen kopen en afleveren. Ze zijn 5 en 7,5 en ik hoop dat ze in elk geval dit jaar nog beiden geloven.

    Maar.. we zijn er best losjes in dat er hulpsinten en -pieten zijn en dat grote mensen ook wel eens cadeautjes voor elkaar kopen omdat ze het jammer vinden dat sinterklaas vooral de kinderen verwent.. het grote geheim zal misschien niet eens zo'n big deal zijn uiteindelijk...
     
    Zuul, GossipGirlxoxo en Strandbal vinden dit leuk.
  12. Juffie26

    Juffie26 VIP lid

    24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    Herkenbaar dat doet mijn dochter al jaren maar ik kan er nog altijd een geloofwaardig verhaal van maken.

    Bijvoorbeeld 2 jaar terug al sinterklaas intocht in ons dorp. "Mama waarom gebruikt sinterklaas de boot die hier altijd al in het water ligt dit is niet de pakjesboot" of "deze sinterklaas is nep dat is niet dezelfde als op tv".
    De sinterklaas op school is steevast een hulpsinterklaas en niet de echte dat gaat er bij haar echt niet in. De "echte" is er voor haar maar 1 en dat is die van het sinterklaas journaal.
     
    GossipGirlxoxo en G89 vinden dit leuk.
  13. YaelStone

    YaelStone Fanatiek lid

    5 aug 2019
    2.286
    4.154
    113
    Mijn oudste begon in groep 1 er al aan te twijfelen. Hij gelooft allang niet meer maar vind het feest nog net zo leuk.
     
  14. Gootje1988

    Gootje1988 Fanatiek lid

    5 apr 2017
    4.844
    2.838
    113
    6 jaar.
    Zat bij haar op bed om haar een knuffel te geven voor het slapen gaan. Tand onder de kussen gedaan voor de tanden fee... Ineens ging ze rechtop zitten en keek mij aan met een blik die kon doden. ..
    " mama jij legt geld onder mijn kussen! "
    Na de slappe lach met tranen met tuiten gelachen kon ik inderdaad antwoorden dat ik dat deed. Dus ik vroeg wil je nog meer weten? Zei ze ja.... Jij doet cadeautjes in mijn schoen hè? Niet zwarte piet.... Uhm nou meid... Dat heb je weer goed :roflmao:
    " maar Sinterklaas bestaat wel! "
    Uhhhhm..... Weet je zeker dat je het wil weten? :roflmao: jaar erna met 7 jaar was ze zelf voor het eerst zwarte piet :D
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  15. steenbokje

    steenbokje Fanatiek lid

    24 sep 2012
    2.256
    261
    83
    apothekersassistent
    limburg
    Mijn dochter was ook 6, paar maanden terug. Ze heeft het zelf uitgevogeld en mij op het matje geroepen. Dus dit jaar geen sinterklaas meer..
     
  16. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.629
    1.979
    113
    Vrouw
    Mijn oudste van 6 jaar kwam er pas mee aan dat sinterklaas niet bestaat. Ze wist het al toen ze 4 jaar was zei ze (klopt volgens mij ook wel)
     
  17. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.097
    5.274
    113
    Nou idd zo jammer. Mijn dochter is nog jong maar ze speelt met de buurjongen van 7 jaar. Die is best vals dus ik ben zo bang dat hij het gaat verklappen.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  18. MrsBucket

    MrsBucket Fanatiek lid

    27 mei 2014
    1.163
    590
    113
    Mijn zoontje gelooft niet. We vertellen hem namelijk al vanaf het begin dat Sinterklaas vroeger een man was die goed zorgde voor alle kinderen. Tegenwoordig vieren we zijn verjaardag door elkaar een cadeautje te geven. En soms verkleedt iemand zich als Sinterklaas, dat hoort er dan bij. Maar het verhaal over vroeger vinden wij belangrijker, waarom het een traditie is. Daardoor behouden we de magie van het feest, maar hoeven we niet te liegen.

    Mijn zoontje is nu 5,5 jaar oud en ik ben benieuwd hoe dat straks in de klas gaat. Vorig jaar zat hij niet op school, dus kon hij het ook niet tegen iemand vertellen. Dit jaar is die kans er wel. De juf is in ieder geval op de hoogte van onze invulling van het feest. Ik ga mijn zoontje echter niet vertellen dat hij niets mag zeggen, want dan doet hij het juist wel, hem kennende. Dus we kijken maar hoe het loopt.
     
    Zuul vindt dit leuk.
  19. Cindy1977

    Cindy1977 VIP lid

    12 mei 2017
    7.933
    12.186
    113
    Man zei tegen mij dat we S1 uit de droom moesten helpen toen ze 9,5 was. Die geloofde in de paashaas, Sint, kerst, etc. Het werd vreemd zei hij :roflmao:
     
    Kanarie, Zuul en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  20. Cindy1977

    Cindy1977 VIP lid

    12 mei 2017
    7.933
    12.186
    113
    Het leven is nog zo lang zo hard voor ze...waarom zou je ze het sprookje niet zo lang mogelijk willen geven?
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina