Op welke leeftijd geloofde jullie kinderen niet meer in de Sint?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Juffie26, 14 okt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.578
    4.623
    113
    Ik zeg bik vragen altijd, wat denk je zelf? En afhankelijk van het antwoord ga ik erop door. Verder geef ik eerlijk antwoord op vragen.

    Een paard kan toch niet op het dak? Nee dat klopt dat kan ook niet. Ik maak er dus zeker geen ongeloofwaardig fantasieverhaal van. Als mijn kind aankomt met verhaal dat de buurjongen zegt dat hij niet bestaat ga ik daar dus op in. En zeg niet dat de buurjongen onzin praat.

    Op een gegeven moment komen ze dan wel tot het besef (als je een beetje een slim kind hebt). Kinderen die bang zijn zou ik het direct vertellen.

    Van zaken als de kerstman, paashaas, tandenfee etc vertel ik direct dat het sprookjes zijn.
     
  2. Gizzie1983

    Gizzie1983 Fanatiek lid

    11 apr 2011
    3.340
    207
    63
    Secretaresse
    Noord-Brabant
    Hier had mijn oudste dochter een vermoeden, en dat werd bevestigd toen ze op zolder (tijdens de lockdown toen ze op zolder haar computerhuiswerk deed) een plastic tasje zag liggen met de tekeningen die ze vorig jaar hadden gemaakt voor in de schoen...:|. Helemaal vergeten te verstoppen! Maar voor haar was het toen wel 1 en 1 = 2.
    Nu hebben we samen de grootste pret om het er stiekem over te hebben, zodat onze jongste dochter nog even blijft 'geloven'. Ook een leuke fase!

    Oh ja, ze was dus 7,5 ;).
     
  3. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.407
    3.964
    113
    noord holland
    Mijn oudste zat geloof ik in groep 5 toen het onder hun groepje meisjes uitgelekt werd. Dochter begon er zelf over en ik heb verteld dat dit klopte. Ze vond het totaal niet erg er zo achter te komen vertelde ze toen ik er naar vroeg. Ze had al nooit zoveel met Sint en Piet, wilde er al nooit zoveel mee. Het was dus sowieso vooral een opluchting.
    Jongste daarentegen zat in groep 6 (in een groep 5/6 combinatie) toen de juf eens rondvroeg in hoeverre wij wisten of onze kinderen nog geloofden. Daar bleek uit dat van 15 kinderen in totaal alle meisje op één na ofzo nog geloofden (waarvan wij het wisten dan ;)) en van de jongens ook maar enkelen. We hebben het in overleg dus mooi nog een jaartje zo gelaten. Bij ons op school was dat ook geen punt aangezien ze vanaf groep 1 al een cadeautje voor elkaar maakten met Sinterklaas en er geen surprisedruk was ofzo.
    In het jaar dat erop volgden kwam jongste er overigens ook zelf mee. Er was blijkbaar inmiddels was rond gaan waaien onder de klasgenoten. Ze had er ooit eerder weleens iets over gevraagd hoor, maar haar laten verder denken dmv vragen had nooit zoveel effect.
    Beide dus nooit zo'n 'gesprek' gehad over het grote geheim. Ik vond dat zelf vroeger ook helemaal niet leuk, ik viel echt van mijn troon zeg maar :roflmao:. Dus was blij dat dochters er per toeval anders achter kwamen en hier ook zelf wel tevreden over waren.
     
  4. Juffie26

    Juffie26 VIP lid

    24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    Ok een tijdje verder mijn dochter blijft maar vragen stellen;
    - hoe kan het dat sinterklaas in 1 nacht overal in NL cadeautjes brengt?
    - hoe komt die overal binnen?
    - toen zei ze opeen of jullie doen het of sinterklaas doet het zelf...Toen ik vroeg wat denk je twijfelde ze en zei ik denk dat sinterklaas het zelf doet...
    En zo nog meer vragen waarom dit waarom dat etc.
    Zo lastig wanneer zeg ik het....Ik denk dat ze er tussenin zit tussen wel geloven en niet geloven en dat ze niet verbaasd is als we het vertellen hoe het zit
     
  5. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Wij hebben het verteld in de zomervakantie tussen groep 5 en groep 6. Een paar maanden voor hij 9 werd. We hebben een boek voorgelezen waarin Sinterklaas als het ware zelf het geheim onthuld. Het grappige is dat het de mythe tegelijk wel soort van in stand houdt, want iedereen kan Sinterklaas zijn. Dus ook het kind dat nu op de hoogte is van het geheim. Die kan dus weer meehelpen om het verhaal in stand te helpen voor jongere kinderen.
     
  6. Juffie26

    Juffie26 VIP lid

    24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    We zaten straks in de auto en ineens vraagt ze "mama ik wil dat je eerlijk antwoord geeft en echt eerlijk doen jullie het of doet sinterklaas het?"
    Tja wat moet je dan nog he.....dus maar verteld hoe het zit.
    Dat boek ken ik inderdaad sinterklaas voor grote kinderen misschien bestel ik het alsnog om te laten lezen.
     
  7. giebel

    giebel Fanatiek lid

    26 aug 2011
    2.499
    499
    83
    Dit boek heb ik al klaar staan, en wij gaan hem onze oudste voorlezen/samen lezen volgend voorjaar/zomer als het eerder niet nodig is. Ze is dan net 9
     
  8. dreumesje

    dreumesje VIP lid

    7 jan 2014
    7.315
    1.782
    113
    Vrouw
    Oudste is 9,5 (nu groep 6) en zit er een beetje tussenin denk ik. Of hij houdt ons enorm voor de gek. Hij is vorig jaar mee naar de winkel geweest om cadeautjes te halen. En die hebben we zelf ingepakt voor in de surprise.
    Ze hebben op school (in groep 5) gezegd dat ze surprises moesten maken om de sint te helpen. Ben benieuwd wat ze er dit jaar van maken.

    De jongste van 6 (groep 3) gelooft nog heilig.
     
  9. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.501
    2.398
    113
    Hier waren ze 10 en net 8.
    De oudste hebben we het in de zomervakantie maar verteld. Ze ging toen naar groep 6 (jaartje blijven zitten).
    Ze had een vermoeden, maar kon het niet hard maken.
    De jongste zei op haar derde of vierde al dat Zwarte Piet een geschminkte man was, dus ik kneep 'm al, maar uiteindelijk stelde ze de grote hamvraag pas afgelopen jaar ná 5 december. Ze wist het al, maar was bang dat ze dan geen cadeautjes meer kreeg.
    Dit jaar dus voor het eerst met niet gelovende kids sinterklaas vieren. Ben benieuwd hoe ze dat vinden. Vind het voor mezelf wel jammer.
     
  10. Zulema

    Zulema Fanatiek lid

    8 aug 2019
    1.670
    1.136
    113
    Vrouw
    Hier nooit over “gelogen”, ze is nu 6, bijna 7 en ze weet dus hoe het zit. Gek genoeg slaat de magie toch aan, zodra Sinterklaas in het land is gelooft ze heilig. :roflmao:
     
  11. Sophy

    Sophy VIP lid

    28 aug 2011
    5.779
    2.677
    113
    Noord-Holland
    Dit klinkt mooi. Mag ik vragen hoe het heet?
     
  12. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
  13. MnnW

    MnnW Fanatiek lid

    10 jun 2013
    3.152
    2.238
    113
    Vrouw
    'Van kind naar sint' is een vergelijkbaar boekje, waarin de waarheid vertelt wordt en het kind de taak krijgt om het feest van 'geven' ook voort te zetten.. erg leuk!
     
  14. mapepejo

    mapepejo Fanatiek lid

    27 aug 2014
    1.584
    530
    113
    De jongste is 6 en heeft sinds vorig jaar al wel aangenomen dat er hulpsinten en hulppieten zijn en dat de "tv Sint" de echte is. Maar gelooft verder dus nog wel al zijn er dus wel soms wat twijfels en vragen.

    De oudste is ruim 8 maar heeft o.a. een verstandelijke beperking. Hij gelooft nog sterker dan de jongste. Op zijn school trouwens vrijwel alle kinderen.. ik en mijn man hebben afgesproken dat als de jongte het weet, we dan de oudste het ook gaan vertellen. Ik verwacht dan dikke tranen maar denk ook dat als wij hem het niet vertellen datie dan bij wijze van op zijn 30ste nog steeds gelooft ondanks wat anderen zeggen :eek::D
     
  15. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.963
    7.893
    113
    Vrouw
    Mijn oudste van 5 gelooft nog. Maar mijn middelste van 4 gelooft er niks van. Hij denkt dat zijn vader de schoenen vult. Hij weet blijkbaar ook niet hoe het echt zit want ik ben degene die alle cadeaus ed regelt.
     

Deel Deze Pagina