Op welke leeftijd krijgt jouw kind een mobiele telefoon?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Mooiezomer, 4 dec 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Grietjenb

    Grietjenb Niet meer actief

    Waarom wil je met je kind bellen als hij buiten speelt? Mijn kinderen spelen ook veel buiten. Al vanaf vrij jong. Met mooi weer is mijn zoontje van 6 ook de hele middag met vriendjes op pad. Dan zie ik hem af en toe langsfietsen. Of ik kijk zelf een keertje in de buurt.
    Ook mijn zoon van 9 is gerust de hele middag weg. Hij gaat ook het hele dorp door.
    Ze weten hoe laat ze thuis moeten zijn voor het eten. En als er wat is komen ze wel thuis.
    Als hij stopt met NSO is hij wel alleen thuis? Dan kan ik het wel begrijpen.

    Hier krijgen ze in de zomervakantie voor ze naar de brugklas gaan een mobieltje. Eerder echt niet. Naar de middelbare school moeten ze een flink stuk fietsen. 22 km, dus wil ik dat ze kunnen bellen of sms'en als er wat is.
     
  2. Grietjenb

    Grietjenb Niet meer actief

    Dat ligt denk ik heel erg aan de woonomgeving. Wij wonen in een rustig dorp. Onze kinderen gaan vanaf ze in groep 3 zitten zelf van en naar school. Gaat prima.
    Daar ga ik ze echt geen mobieltje voor geven:D
     
  3. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.494
    3.160
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Hier krijgt ze er 1 in de zomer als ze naar groep 8 gaat. Dan is ze 11. Dan heeft ze nog een jaar om te wennen en er mee om te leren gaan. Afgelopen jaar heeft ze wel de 'speel-telefoon' meegenomen op kamp. Omdat bekend was dat er 'momentjes' zouden zijn om met thuis te bellen/appen. Ze had er geen abonnement of beltegoed op. Maar er was zeer goede wifi in het gebouw waar ze zaten, dus daar kon ze gebruik van maken. Bellen via whatsapp ging ook prima. Nu in huis spelen ze er af en toe beiden op. En soms appen ze met oma ;) .

    Ik zie het wel gebeuren dat het nummer van de speeltelefoon misschien aan andere vriendinnen gegeven wordt, maar ze weten hier beiden dat deze telefoon openbaar is, dus voor papa/mama/kinderen - dus zonder privacy ofzo..
     
  4. Strandbal

    Strandbal VIP lid

    3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Mijn kinderen zijn nog jong (2,5 en 4) dus hier is dat nog niet aan de orde. Maar ik heb niks tegen mobieltjes. Het hoeft toch niet zo te zijn dat ze de hele dag met een mobiel zitten, maar bijv alleen als ze naar buiten gaan.
    Ik weet nog niet op welke leeftijd mijn kinderen er 1 krijgen, gewoon wanneer wij denken dat het er tijd voor is.
     
  5. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.508
    496
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Zelf hecht ik niet veel waarde aan de modernste telefoons, mogelijkheden voor whatsapp en bellen zijn voor mij het belangrijkste. Zoals ik/wij er nu in staan: kinderen krijgen een telefoon met hun 10e verjaardag. Dan hebben ze nog even een paar maanden om te wennen aan de nieuwe telefoon voordat ze naar het (Duitse) voortgezet onderwijs gaan. Dan moeten ze met de bus reizen en de dienstregeling is soms ietwat oubollig bij uitvallende uren, zodat ze dan kunnen worden opgehaald....anders moeten ze minimaal een uur wachten op de aansluiting.
     
  6. meintje

    meintje Fanatiek lid

    9 jul 2008
    2.610
    928
    113
    Mijn oudste krijgt een mobiel voor haar 10de of 11de verjaardag, ze zit nu in groep 5 en wordt in januari 8 jaar, ze zal met 11 jaar naar de middelbare gaat en ze moeten een flink eind fietsen hier. Ik wil dat ze weet hoe het ding werkt voordat ze naar de middelbare gaat.
     
  7. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.538
    7.043
    113
    We hebben altijd gezegd: hij krijgt er nooit 1, we vinden het te duur als verjaardagscadeau of sintcadeau en we gaan echt geen abonnement ofzo betalen. Dus tot hij het zelf kan betalen heeft hij pech.
    Maar daar zijn we nu, na bijna 9 jaar van teruggekomen :) Als onze zoon er graag 1 wil in groep 8, dan zal ik toch eens gaan kijken voor zijn verjaardag, met een prepaidkaart ofzo. En dat is eigenlijk alleen omdat ik wil dat hij er goed mee om leert gaan, en hij 'mee' kan doen in de brugklas. Al vermoed ik dat hij daar zelf helemaal niet mee bezig zal zijn. Ik kan me voorstellen dat hij gewoon start in de brugklas zonder mobiel en alle ophef totaal niet snapt. Hij doet eigenlijk nooit mee met wat de rest doet, het interesseert hem totaal niet, alleen wat hij zelf wil of leuk vindt. Heerlijk om zo te zijn :) maar als hij opeens wel die interesse krijgt wil ik wel dat hij er goed mee om kan gaan.
    Dus misschien in groep 8, als hij wil, en anders zien we wel wanneer.
     
  8. NieTa

    NieTa Bekend lid

    26 jun 2017
    584
    259
    63
    Vrouw
    Onze oudste wordt in januari 12 en gaat naar het voortgezet naar de zomervakantie.
    Hij krijgt er nu dus 1 voor zijn verjaardag, maar gewoon een eenvoudige smartphone van de kijkshop.

    Onze dochter wordt 11 als ze in groep 8 zit en zal hem dus een jaar eerder krijgen.
    Maar zeker niet eerder dan groep 8.
     
  9. ElizaR

    ElizaR Niet meer actief

    Als ze naar t voortgezet onderwijs gaan krijgen ze een smartphone.
    Budget is rond de 100 euro, niet met een abonnement.
     
  10. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.500
    8.353
    113
    Dat sowieso. En ook aan het kind. En misschien aan nog wel meer dingen.

    Wij wonen in de stad (buitenwijk wel) en mijn kinderen waren vijf toen ze naar groep 3 gingen. En in mijn ogen is het in onze situatie echt geen optie om ze in groep 3 zelf van en naar school te laten gaan. In groep 3 mogen de kinderen hier ook alleen weg als ze degene die ze ophaalt gezien hebben (meestal papa, mama, opa, oma, een heel enkele keer een oudere broer of zus), bij de kleuters moet de juf diegene ook gezien hebben, maar bij groep 3 let de juf er wat minder op, maar verwacht daarin dus wel het eea van het kind zelf.
     
  11. mamavanmimi

    mamavanmimi Fanatiek lid

    13 mei 2010
    2.790
    772
    113
    Tussen de fruitbomen
    Mijn dochter heeft mijn oude gekregen toen ze 7 was. Erg vroeg maar opa en oma wonen ver weg en haar nichtjes ook. Ze zit regelmatig te appen met ze of musically te doen met haar nichtjes. Ze heeft trouwens alleen thuis de WiFi verder niks, ook geen beltegoed oid. Als ze uit logeren gaat bij opa en oma kan ze daar op de WiFi en houd ze zo contact met ons. Vind ze erg fijn. Sommige vriendinnetjes kan ze ook mee appen, maar in principe blijft dat ding gewoon thuis, behalve dus bij het logeren.
     
  12. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Mijn kinderen gebruiken mijn oude telefoon thuis voor spotify, spelletjes of red room app van Voice oid. (8 jaar)
    - geen tel nr, alleen wifi
    - geen soc media of skype op de tel
    - gouden regel: youtube kijken ze alleen op de tv, niet op de telefoon. Zo kunnen we het goed volgen.

    Echt een eigen telefoon met een nummer met 10-11 jaar schat ik.
     
  13. Ahava

    Ahava Fanatiek lid

    27 mei 2011
    1.138
    201
    63
    Zou dit niet heel erg afhankelijk zijn van omgeving en soort school?
    Onze oudste zit ook in groep 5 en hier heeft niemand nog een mobieltje...

    Ik denk nu dat wij voor begin groep 8 gaan...maar dat duurt nog even gelukkig!
     
  14. veense

    veense Niet meer actief

    Samsung j5. Abonnement van 1 gig data en onbeperkt bellen. Geloof bij tele2?
    Wij hadden geen oude telefoons om mee te beginnen trouwens: ik had er toen zelf pas een half jaar 1, en man heeft er de maand nadat zijn dochter er 1 kreeg pas 1 gekocht
     
  15. veense

    veense Niet meer actief

     
  16. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.812
    32.715
    113
    Hier groep 6 en van de 32 hebben 4 geen mobiele telefoon. Toevallig vorige week hebben ze het erover gehad.
     
  17. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.812
    32.715
    113
    Mijn oudste kreeg eentje op zijn 9e verjaardag, met een abonnementje. Dochtertje heeft laatst de oude van mijn man gekregen, zonder abonnement. Gebruikt ze alleen thuis via de wifi.
     
  18. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    Ik wil nu heel graag zeggen in de zomervakantie tussen groep 8 en de middelbare school. Maar... dat duurt nog iets meer dan 10 jaar (als alles goed gaat) dus ik heb echt geen idee. Wie weet bestaan smartphones dan niet eens meer.
     
  19. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.267
    7.828
    113
    Gelderland
    Precies zo hier. Wij konden 2 telefoontjes heel goedkoop op de kop tikken dat we dat gedaan hebben. Ze hebben allebei een boxje voor sint gekregen en kunnen nu op hun kamertje muziek luisteren. Verder is alles afgeschermd/beveiligd of eraf gehaald.
    Rond 10/11 jaar mag er denk ik een simkaartje in. Wel met hele duidelijke afspraken.
     
  20. Superjollie

    Superjollie Fanatiek lid

    13 feb 2011
    1.821
    72
    48
    Groningen
    Onze oudste zoon is 7 jaar. We willen hem over een tijdje leren om te gaan met een telefoon, want wij hebben thuis geen vaste telefoonlijn. We kopen dan waarschijnlijk een eenvoudige mobiel met prepaid kaart, alleen voor gebruik thuis als hij eventjes alleen mag blijven. Dan moet hij ons wel kunnen bereiken.

    Een echt mobieltje voor hemzelf komt er waarschijnlijk in groep 7 of 8.
     

Deel Deze Pagina