Op welke leeftijd krijgt jouw kind een mobiele telefoon?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Mooiezomer, 4 dec 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik zei altijd: als hij naar de middelbare school gaat.. Maar inmiddels in groep 7, fietst hij 2 middagen alleen naar huis. En dan is het gewoon praktisch als hij kan bellen op hij met een vriendje mee gaat/naar ons komt.. Dus hij heeft een oude mobiel van mij, met een simyo prepaid kaartje erin.

Maar hij gebruikt hem naast die momenten niet veel. Soms eens een app-spelletje op de achterbank van de auto, of nu met een robotje die met een app werkt. Maar hij heeft hem niet dagelijks in zijn handen..

Vriendjes hebben ook geen mobiel, dus er valt weinig te berichten met hen, dat scheelt ook nog wel denk ik.

Nataly1972 vindt dit leuk.
  2. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.170
    2.283
    113
    Ik hoef hem ook niet de hele tijd te bellen hoor. Maar soms zijn ze de hele middag op stap en moet ik nog even naar de supermarkt of met de jongste naar zwemles of zo. Als hij dan tussendoor thuiskomt, heeft ie weer geen idee waar ik ben of wanneer ik terugkom. Of hij moet mee en is de tijd vergeten. Of we hebben een bepaalde tijd afgesproken, maar hij is nog zo lekker bezig dat hij langer weg wil blijven. Dan is het handig als we elkaar kunnen bereiken, zonder dat ik eerst het hele dorp door moet rijden om te zoeken waar hij uithangt. En als hij stopt met de NSO is hij van 14-18 uur alleen thuis.
    Hij heeft 'm nu een week en ik heb hem nog niet een keer gebeld, overigens, haha. Dus zo hoog was de nood blijkbaar ook weer niet. Hij gebruikt hem nu voornamelijk om met oma te whatsappen.

3. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.491
    17.430
    113
    Dat laatste hangt van de afstand/omgeving af ;) wij wonen letterlijk om de hoek, schoolplein grenst aan de tuin dus de oudste 2 (groep 4 en 3) gaan zelf naar school en terug.

4. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.491
    17.430
    113
    Ergens tussen start groep 8 en start vo. Niet leeftijdsafhankelijk. Ik denk nu bij het afscheid van de basisschool,

5. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.172
    8.899
    113
    Dat schrijf ik in een latere post ook. ;)

toch3 vindt dit leuk.
  6. Happygolucky

Happygolucky Bekend lid

10 sep 2017
    544
    322
    63
    Vrouw
    ik weet het nog niet. Geen idee hoe de tijd over 10 jaar is (ik wil niet dat mijn kind bv dan de enige is in groep 7 die geen mobieltje heeft bv) Op dit moment zeg ik groep 8 en geen internetbundel erop. Hebben wij zelf ook niet.

7. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Zodra ze alleen ergens heen gaat, denk ik. En dan een heel goedkoop lelijk ding, zodat ze onderweg niet beroofd zal worden :o:

8. ShineBright

ShineBright Fanatiek lid

29 jan 2014
    2.251
    670
    113
    Mijn zoon heeft sinds een aantal weken de iPhone van zijn vader gekregen en hij is in september 9 geworden.
    Hij is er niet constant mee bezig maar whatsappt met klasgenoten of kijkt filmpjes op YouTube. En als hij naar buiten gaat vind ik het fijn dat ik hem kan bellen.

9. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Ik denk als ze 10 jaar worden. Maar hier wisselt het nogal, ik zie kinderen uit groep 6 al met een mobiel lopen. Mijn schoonbroer en schoonzus geven hun kinderen met de 10e verjaardag een mobiel en ik hoor ook veel in groep 8 met kerst.

Q gebruikt wel mijn oude mobiel om YouTube op te luisteren. Deze mag ze daarvoor gewoon pakken, er zit een code op die ze kent. Ze mag hem niet mee naar school nemen en alleen met WiFi gebruiken. Ik vind dat dus niet onder een eigen telefoon hebben vallen. In de vakanties gebruik ik hem ook zelf omdat ik mijn werktelefoon, die ik normaal altijd gebruik, niet mee naar het buitenland mag nemen.

10. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Mijn dochter Is pas 5 dus voorlopig heb ik er nog niet mee te maken. Ik denk dat ik een mobiele telefoon geef als ze in groep 8 zit ongeveer.

Wb haar omgang hiermee en gedrag van anderen (cyberpesten, sexting etc) wil ik dr afspraak maken dat wachtwoord van mobiel bij mij bekend is zodat ik er altijd in kan en ze mag hem niet mee naar bed nemen.

11. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Exact dit.

Hier ook geen vaste lijn. Dus zodra Aiden alleen thuis mag blijven, moet hij ons bij nood wel kunnen bereiken.

12. sydneys

sydneys Niet meer actief

Zoontje heeft mijn gsm gekregen en hij is 5. Maar in enkele maanden nog maar een keer of 5 gebruikt :) misschien 10 keer.
    Is puur voor lange autoritten of om af en toe een playmobil spelletje op te doen wat niet op de tablet kan.
    ik vergeet dat ding ook altijd te laden :roflmao:

Maar echt een gsm met beltegoed en eventueel 4g zijn zorgen voor later. Misschien als hij 8 is, misschien als hij 10 of misschien wel 14 is.
    We kijken wel hoe het loopt.

13. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.424
    448
    83
    Limburg
    Hier denk ik groep 7 of 8. Oudste zit nu in groep 5. Ze heeft er tot nog toe ook totaal niet naar gevraagd. Zover ik weet hebben vriendinnen er ook geen dus ja.

14. duikster

duikster VIP lid

13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    Mijn oudste heeft m gekregen toen hij 10 werd in gr 7. Er waren toen al veel kinderen in de klas met een telfoon en eind gr 7 had iedereen er een. Ze hebben ook gezamenlijk met de klas een app waar veel onzin over gaat maar ook huiswerkvrageb ed. Gesteld worden aan elkaar. Begin Groep 8 hebben ze op school een project gehad whatshappy waarin ze over allerlei onderwerpen mbt social media gaaten gedragsregels hierin. Erg handig! Maar ik dacht ook eerst t later te doen, maar merk ook echt wel dat kinderen dingen gaan missen zonder telfoon. Speelafspraakjes worden regelmatig in de app gemaakt maar een deel vd communicatie onderling om bv in t zwembad af te spreken gaat ook allemaal over de app

15. Mooiezomer

Mooiezomer Fanatiek lid

22 apr 2017
    2.100
    941
    113
    Vrouw
    Onze oudste gebruikt ook weleens mijn mobiele telefoon, maar dan voor het kijken van een filmpje of ze doet een spelletje. Over een paar maanden krijg ik een andere telefoon en dan zou ik mijn oude aan haar kunnen geven. Maar dat vind ik wat anders. Ik bedoel echt dat ze een eigen telefoon krijgen met beltegoed of abonnement. Dan lijkt mij groep 8 (om vast te oefenen) vroeg genoeg. Met de afspraak dat wij de inhoud op haar telefoon altijd mogen bekijken. Maar goed, wie weet dat ik er tegen die tijd er anders over denk. Of zij zelf! ;)

16. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Hier eind groep 6. Vooral ook omdat zoon alleen naar huis moest op een bepaalde dag en dan ook een uurtje alleen was. Ik vond het wel fijn dat hij dan een mobiel heeft om te bellen. Merk nu dat het in groep 7 ook echt meer leeft. Ze hebben een app groep en spreken dingen af via whatsapp. Mijn voorwaarde is wel dat zijn telefoon volledig voor mij toegankelijk is. En hij heeft buitenshuis geen data. Hij kan alleen op wifi. Buiten kan hij alleen bellen of smsjes sturen. Ik heb een oude mobiel van mij gegeven en een prepaid sim gekocht. Wellicht gaan we wel overstappen naar een abonnement, want als hij per ongeluk een keer data aan heeft staan buiten is het er zo doorheen.

Hier hebben we op school een avond over de digitale wereld en kinderen gehad. Daar werd geadviseerd om een mobiel te doen voor de middelbare school. Omdat je er dan zelf nog meer grip op hebt en ze dingen kan leren. In de brugklas begint toch het puberen wel en staan ze daar wellicht minder open voor.

17. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.274
    6.802
    113
    In groep 7 . Zo kunnen ze vast leren om ermee om te gaan voordat ze echt naar de grote school gaan. Dan heb je er minder zicht op.

Hier hebben ze met de meiden zelfs een app. Daar zit een ouder in die alles in de gaten houdt.

Mijn dochter heeft er dus wifi op en beltegoed

18. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Hier halverwege groep 8. Hij zit nu in groep 5 en het leeft totaal niet onder de kinderen. Wellicht veranderd dat als hij in groep 7 zit (combiklas groep 7/8) maar dat zien we dan wel weer.

19. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Hier met 10 jr. Nu gebruikt mijn dochter hem vooral voor musicallyapp en whatsappen met haar vrienden of whatsapbellen met haar bff die reeds in ht buitenland woont.
    Verder heeft ze hem met buitenspelen niet mee (niet nodig, ze heeft een horloge en de afspraken zijn duidelijk).
    Ze heeft hem alleen mee als ze weet dat bv dingen kunnen uitlopen om af te kunnen stemmen wat we doen (werkt overigens 2 kanten op) ik ben ook weleens laat weg bij het werk en niet op tijd voor de kids thuis zijn thuis of mijn dochter blijft te lang hangen bij de bieb etc.
    Ze moeten al veel leren op het VO en dat kost veel energie, dus bij ons krijgen ze hem eerder zodat wij ook nog kunnen sturen mbt gebruik en taal op de mobiel.

Deel Deze Pagina