Hoihoi, Mijn dochtertje (9,5 maand) moet binnenkort een echo van haar heupjes. Op het consultatiebureau hebben ze gezien dat ze scheve bilplooien heeft. Ik merk aan mezelf dat ik me er wel steeds drukker over ga maken en begin er ook een beetje tegenop te zien. Nu was ik eigenlijk wel benieuwd naar jullie ervaringen. Wiens zoontje/dochtertje heeft ook een echo of foto gehad en was er toen wel of niet wat aan de hand? Alvast bedankt!
hai meid! Mijn dochtertje heeft het ook. Ze moet 14 feb voor een echo. Bij haar moest het zowieso omdat ik een aangeboren heupafwijking heb die erfelijk kan zijn. Als er wat is dan ben je er vroeg bij en kunnen ze er nog wat aan doen. Dus geen zorgen. Maar leuk is anders. Bij mij kwamen ze er pas na een paar jaar achter. Te laat dus. Ik moest geopereerd worden.. Xxx
Mitchell had ook scheve bilplooien en kreeg met 3 maanden foto's enzo. Maar er bleek niks aan de hand te zijn. Hopelijk is dat bij jullie ook zo. Lees het hier vaak hoor dat er niks aan de hand is.
Ons meisje heeft het ook en onlangs een echo gehad: niets aan de hand. Heb het zelf trouwens ook: mijn ene been is ook wat langer dan het andere. Verwacht dat ons dochtertje dit ook heeft. Het kan trouwens ook een ongelijke vetverdeling zijn volgens onze ka. Wacht het gewoon even af... succes
Ik ben zelf als kleintje ook door de molen gehaald: echo's en rontgen. maar er bleek niks aan de hand te zijn
Oh en trouwens me zusje had het ook en ook echo gehad maar die heeft geen heupafwijking.. Maak je vooraf niet druk hoor meid! Komt vast goed
Mijn dochtertje had ook scheve plooien, maar die heeft uiteindelijk wel een spreidbroek gehad. Op echo was niets te zien, maar op de foto wel. Ze heeft hem uiteindelijk 4 maanden omgehad.
Ik had het vroeger ook en had dus heupdysplasie. Ik kreeg een speciaal tuigje aan. Hier heb ik een aantal maanden in moeten zitten. Gelukkig is alles goed gekomen en weet ik er nu niks meer van dat ik erin heb gezeten.
Bedankt voor de snelle reacties! Gelukkig komt het dus best vaak voor dat er niks aan de hand is. Natuurlijk is het wel heel goed dat men er alert op is, maar je maakt je er toch wel een beetje zorgen over. @Miss J, hoe merk je dat er wat aan de hand is? Hebben ze uit voorzorg een echo én een foto gemaakt of kon je wat aan je dochter merken?
Als je niet zeker bent van alleen een echo dan moet je gewoon om een foto vragen hoor! Daar kunnen ze het beter op zien. Je niet laten afschepen
Weet je.... ik denk zelf dat er niks aan de hand is. Maar waarschijnlijk hoop ik gewoon dat er niks aan de hand is en wil ik dat graag geloven . Daarom ben ik wel benieuwd of je wat kan merken aan je kindje als er wel wat aan de hand is.
Onze dochter heeft ook een scheve bilplooi, bij mij in de familie komen erg veel heupproblemen voor dus bij 3 maanden heeft ze een echo gehad. Bij haar hebben ze toen heupdysplasie vastgesteld en onze dochter heeft 3 maanden een spreidbroekje aan gehad (toen ze 3 maanden was tot 6 maanden). Onze dochter vond het spreidbroekje geen probleem, was natuurlijk wel een stuk jonger dan jullie kindje. Ze kon er alles mee, van omdraaien tot kruipen. Ze is nu dus een jaar en we hebben van de week de controle foto's laten maken en alles zag er goed uit. Als bij jullie in de familie geen heupproblemen voorkomen zal het waarschijnlijk wel mee vallen. Stel dat jullie kindje ook een spreidbroekje moet krijgen, het is zeker niet leuk, ik vond het in het begin er erg zielig uit zien, maar toen ik zag dat ze het zelf helemaal niet zo erg vond, ging het met ons ook een stuk beter! Succes!
het is wel relatief laat vindt ik ik ben zelf geboren met een heupafwijking en bij mij kwmaen ze erachter toen ik 3,5 maand oud was, ik hbe vervolgens in een spreidbroek gelegen tot 9,5 maand. alles is goedgekomen wel is het een zwakke plek gebleven. mijn zoontje werd toen hij geboren werd gelijk aangemeld voor de echo en kreeg bij 2 maanden een echo dit moest vooor dat hij 3 maanden oud was in veband met eventuele behandeling. gelukkig was er niets aan de hand. bij hem zijn er geen foto's gemaakt alleen een echo en op een echo kunnen ze alles zien en heel goed veel beter dan op de foto's of wat dan ook wel vervelden hoor, hoop dat het meevalt
wij moeten aankomende maandag naar een kinderorthopeed omdat ze op de foto die gemaakt is pas gezien hebben dat er een afwijking zit... Het CB kwam erachter dat wanneer je zijn beentjes optrekt, hij zijn knietjes niet op de grond kan leggen. Volgens de orthopeed is het minimaal en wil hij zelf even voelen en kijken of er iets aan gedaan moet gaan worden (spreidbroekje) of dat het zo minimaal is dat het vanzelf toch nog goed komt. Mijn moeder heeft scheve heupen en mijn jongere zusje een vergroeing in haar rug. Bij mij hebben ze toen ik klein was ook foto's en ondrzoeken gedaan maar bij mij is er niks aan de hand. xxx
Onze dochter heeft met 3 maanden ook een echo en daarna foto gehad. Ze bleek een geluxeerde heup te hebben (heup uit de kom). Hiervoor heeft ze een pavlik (tuigje) gehad, inmiddels is ze daaruit en kan ze staan en begint ze zelfs voorzichtig wat stapjes te zetten! Toen de pavlik afging was ze 10 maanden, de orthopeed zei dat een echo nog net kon om te zien of nu alles goed was, want als ze iets ouder zijn geeft een echo geen goed beeld meer. Dus zoals al eerder aangegeven hier, als je het niet vertrouwd zou ik wel om een foto vragen. Op de site Welkom bij de Vereniging Aangeboren Heupafwijkingen staat veel info. O.a. ook over een echo: Onderzoek en diagnose Tot ongeveer 1 jaar leeftijd kan in de meeste gevallen met een echografie (onderzoek met behulp van geluidsgolven) een heupdysplasie of luxatie worden opgespoord. Ook op een röntgenfoto kan een heupafwijking te zien zijn. Beide methodes hebben hun voor- en nadelen en ook hun moeilijkheden wat de interpretatie betreft. Ook de persoonlijke voorkeur of expertise van de arts / het ziekenhuis spelen hierbij een rol. Na de leeftijd van 1 jaar geeft de echo onvoldoende informatie en moeten er röntgenopnames gemaakt worden. Succes! O ja, en wij konden het zelf ook wel zien dat het niet helemaal goed was. Als ze op haar rug op de commode lag, dan lag ze met de beentjes altijd scheef, naar 1 kant. Ook leek haar ene beentje langer dan het andere. Dat is niet zo, maar dat leek zo omdat de heup dus uit de kom was.
Mijn oudstehad het ook en uit de rontgenfoto bleek een heupdysplasie.Zij heeft toen van 4 maanden tot 9 maanden een spreidbroekje aangehad. Nu is ze 3 jaar en 3 maanden en is er niks meer aan de hand! Overigens zagen ze het bij haar al bij 3 maanden....... Hopleijk valt het mee bij jou!
Bij Fleur zagen ze met 5 maanden ongelijke bilplooien. Op het CB verwezen ze toch door voor een echo. Huisarts was het er mee eens, heeft geregeld dat we binnen een paar dagen terecht konden. De kinderarts kon dan meteen even mee kijken naar de aardbeivlekjes die op vervelende plekken zaten. Echo leek helemaal goed maar voor de zekerheid toch nog een foto. We kregen meteen de uitslag van de kinderarts, heupjes helemaal in orde. Wel doorverwijzing naar de plastisch chirurg in het WKZ. De radioloog mompelde nog dat hij zo vaak ongelijke bilplooien zag waarbij niets aan de hand was.
@ Allistair: We hebben bij 3 maanden een echo gehad door stuitligging. Alles was goed.. CB vertrouwde het niet (door scheve plooien)en stuurde ons door voor een foto. Toen bleek dus heupdysplasie. Ze kreeg toen met 6,5 maand een spreidbroek en heeft daar tot 10,5 maand mee gelopen. Ze kon er echt alles mee, kruipen, rollen, staan.. in het begin dacht ik echt: hoe lastig is dit! Maar het went zo snel. Maar zoals ik lees is het in de meeste gevallen niks aan het handje, dus daar zou ik dan maar van uit gaan, en als ze wel een spreidbroek of iets moet, tja dan moet t maar.. het is geen ramp
mijn meisje had wel wat geen heupkom en heupkop dus 5 weken intractie 12 wekengipsbroek en daarna jaar spreidbroek. maar nu is alles gelukkig goed