Op welke leeftijd starten met zwemles??

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Luvv, 15 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Op welke leeftijd zijn jullie kinderen met zwemles gestart?

1. 4 jaar

2. 5 jaar

3. 6 jaar

4. anders, nml:

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Mijn dochter staat op de lijst. Vind het al best lange dagen op school en moeten een half uur heen en terug lopen naar het zwembad (en dan daar nog zwemmen natuurlijk) en wilde wel dat ze dat trok. Hele grut moet ook mee dus best een onderneming.

2. dotje1986

dotje1986 Fanatiek lid

25 apr 2007
    1.759
    194
    63
    Mijn oudste is begonnen met 5 jaar, bijna 6 jaar.

3. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

15 sep 2008
    15.693
    1
    0
    Wij zijn op 4 jaar begonnen, maar 't is vroeg. Nu, het lukt hem aardig maar na 10 lessen nog niet. Zijn nu aan't overwegen om over te gaan naar een ander zwembad. En weet ook niet of ik meisje bij 4 of pas bij 5 laat gaan. Hangt ook wat van haar interesse af.

4. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Colin is net voor zijn 5 de gegaan ( 1 week ervoor) en dat is prima, hij kan het goed aan en heeft de concentratie om het aan te kunnen en dat is echt een puntje bij hem, dus ben er blij mee dat we gewacht hebben.

Shannon gaat sowieso niet voor haar 5de , dan zijn ze gewend aan school is er mee kracht, meer concentratie en gaat het gewoon even makkelijker.

5. Luvv

Luvv Fanatiek lid

27 okt 2010
    2.803
    3
    38
    Het duurdere zwembad is kleiner en warmer.
    Groepjes van max. 8 kinderen en een vaste zwemleraar.

Het goedkopere zwembad groepen van max. 15 kinderen, maar dan zijn er 2 leraren.

6. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.281
    2.232
    113
    Vrouw
    Nederland
    Ik zou ook met 5 jaar beginnen. Met 4 jaar beginnen ze net op school en dan nog zwemlessen erbij kan een beetje teveel van het goede zijn. Ook zijn ze op hun 5e net dat jaartje ouder en dus wat sterker en kunnen ze zich wat beter en langer concentreren.

Al zou ik wel met 4 jaar beginnen als je kinderen denken al te kunnen zwemmen en zo het water inspringen :p;)

7. Chaii

Chaii Niet meer actief

Ik ga ze laten starten met 5 en vanaf 4 ga ik proberen regelmatig samen met ze naar het zwembad te gaan. Zo kunnen ze naar mijn idee eerst op een leuke manier wennen samen met mama.

8. Ster27

Ster27 Fanatiek lid

14 jan 2010
    2.905
    254
    83
    Tsja, ik zou naar je kindje kijken. Mijn oudste zoon (3,5) was er echt aan toe. Bij de zwemschool waar hij heen gaat kunnen kindjes met 3 jaar beginnen. Hij is vlak voor de zomervakantie begonnen en doet het heel goed, maar goed, hij was ook helemaal watervrij (zwom tijdens de intake al onderwater door het gat heen).

9. Chocolat

Chocolat Niet meer actief

Wij zijn nu aan het rondkijken welke we willen doen, mijn dochtertje wil graag op zwemles zij is 4 jaar.

Hier in de buurt zijn 2 zwembaden, bij de één betaal je per zwemdiploma voor A en B samen €625,00 ongeacht de hoeveelheid lessen, lestijd is 45 min. de groep grote weet ik niet en de wachttijd is 1 jaar en je mag pas met 4 jaar inschrijven.
    De ander is de prijs per les €12,00 en de lestijd is 60 min. de wachttijd is nu 3 maanden en inschrijf leeftijd maakt niet uit de groep grote is daar max 8 kinderen.

Het laatste zwembad heeft mijn voorkeur, ik heb daar zelf mijn zwemdiploma's gehaald je komt daar gelijk in een diepbad en bij de 1e ga je instappen en moet je er zelf wel achter aan om af te zwemmen.

10. Charlie84

Charlie84 Fanatiek lid

8 okt 2013
    1.686
    0
    36
    NULL
    NULL
    Mijn dochter is gestart met 5 jaar, ze heeft nu bijna haar A, binnen 10 maanden.
    Ik weet nog niet of de jongste ook met 5 gaat, of met 4. Ik denk dat ze het heel leuk vindt maar echt niet op techniek gaat letten haha :)

11. mamootje

mamootje Fanatiek lid

25 aug 2010
    1.718
    0
    36
    Hier zit dochter vanaf baby op babyzwemmen en nu peuterzwemmen. Zij stroomt na het peuterbad gewoon door in de zwemles. Dat zal met 4 jaar zijn. Ik ga haar dan niet een jaar van zwemles afhalen :)

12. xbabyxdx

xbabyxdx Niet meer actief

Nou toevallig had ik het er laatst nog over met een vriendin.

We hebben hier in de buurt ook 2 baden.

1. Je mag er als ouder bij zitten bij het bad.
    2. Je moet als ouder in een kantine zitten.

Nou vroeg ik mij af wat eigenlijk beter is. Nu heb ik gekozen voor optie 1. Maar ik denk toch dat voor mijn zoontje van 5, optie 2 beter had geweest. Hij is snel afgeleid. En kijkt telkens naar mij ipv naar de zwemjuf. Daarnaast is het water ook best koud daar!

Maar terugkomend op het topic.... de kinderen hier zijn vanaf 5 jaar op zwemles gegaan. Ook omdat het geadviseerd werd.

13. xbabyxdx

xbabyxdx Niet meer actief

Goeie van je zeg! :)

14. sjak

sjak Niet meer actief

Ik de k dat dat helemaal ligt aan je kind... Is hij/zij er aan toe of niet? Genoeg kracht of niet, angst voor water of niet, al kunnen luisteren en geconcentreerd leren of niet.
    Ik was 4,9 toen had ik A en B (wij hadden een boot, was een must...) maar ik heb een neefje die heeft A pas gehaald toe hij 8 was, hij kon gewoon niet zwemmen, wilde niet dat zijn hoofd nat werd, vond het maar koud en 'gedoe'. Haha.
    Nu is hij 10 en het zwembad niet uit te krijgen!! Gaat als het weer het toelaat op zijn fietsje naar het zwembad.

15. Tuuttuterdetuut

Tuuttuterdetuut Actief lid

22 jan 2014
    378
    0
    16
    NULL
    NULL
    Onze dochter is klein van stuk en wij wachten dan ook de volgende keer tot ons kind wat ouder is. Bij de jongens dus.
    Het gaat prima hoor, maar je merkt dat ze weinig kracht heeft, dus het duurde lang voordat het echt goed ging. Ze is nu 11 mnd bezig en zwemt nu met kleding. Ik verwacht dat ze nog max 2 mnd bezig is. Maar op de buik zwemmen blijft lastig. Ze vind het daarom ook niet zo leuk.

Bijna 6 is echt prima. Het lijkt wel een beetje een hype om steeds vroeger te beginnen. Je laat je kind toch niet alleen zwemmen zo klein. Kan je beter nog even wachten.

16. natascha1

natascha1 VIP lid

1 sep 2009
    8.421
    0
    0
    gehandicaptenzorg
    emmen
    Onze dochter zit nu sinds 2 week op zwemles en het gast super ze is 4.5 jaar. Ouders zitten i kantine van sportschool. En we kijken mee op een tv naar de kids . Het water is 33 graden en ze gaat 2x per week 45 minuten per les

17. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Alleen laten zwemmen niet nee, maar wat als er iets onverwachts gebeurt? Heb het te vaak in het nieuws gehoord en weet als voorheen badjuf hoe snel het kan gaan. Dan is het fijn als ze zich kunnen redden.

De middelste van nog geen 3,5 zit daarom op peutersurvivalzwemmen. Heel erg leuk! Soort ouder en kind zwemmen maar hier leren ze al een flinke basis in zelfredzaamheid: hoe klim ik een kant op, hoe moet ik drijven, het watervrijer zijn komt naar voren, onder water zijn etc. Want in eerste instantie gaat het niet om goed leren zwemmen wat betreft zwemslagen, maar vooral goed genoeg kunnen zwemmen zodat ze niet verdrinken.

Weet dat het niet te vergelijken is met vroeger maar ik had met 4 jaar en een paar maanden A en B. Niet omdat het zo leuk was dat zo snel te hebben, maar mijn ouders hadden een boot waar we ieder weekend heen gingen en zomers zes weken. Dan is een zwemvest leuk en aardig, maar een paar tellen niet opletten zonder zwemvest en dat kan zomaar fataal zijn.

18. Tuuttuterdetuut

Tuuttuterdetuut Actief lid

22 jan 2014
    378
    0
    16
    NULL
    NULL
    Kijk, als je een boot hebt, kan ik het begrijpen. Maar wij komen nauwelijks bij water, tenzij we in het zwembad of op het strand zijn. Maar een jaartje later kan zoveel uitmaken. Ik zie die kleintjes van 4 bijna allemaal recht in het water staan ipv liggen en dat is een jaartje later echt anders.

19. mama09

mama09 Fanatiek lid

21 jul 2009
    1.225
    1
    36
    NULL
    NULL
    Ik denk ook minimaal 5 jaar, tenzij je kind motorisch al heel goed/sterk is.

20. Luvv

Luvv Fanatiek lid

27 okt 2010
    2.803
    3
    38
    Bedankt voor alle antwoorden. Ik ben er net achter dat het duurdere zwembad lessen van 50 minuten geeft en het goedkopere lessen van 30 minuten. Als je t zo bekijkt is dus het duurdere zwembad eigenlijk goedkoper ;) Ik ga dus voor die. Ze zal dan 5,5 a 6 zijn als ze start. Prima...

Deel Deze Pagina