Maar je vertelt dan ook dat god niet echt bestaat en dat grote mensen dat verzinnen omdat ze dat fijn vinden
Ik heb die zgn god nog nooit gezien, Sinterklaas wel 😬 Het blijft bijzonder hoe sommige mensen een negatieve lading aan zo'n gezellig kinderfeest geven. Wat een frustrerend leven moet je dan hebben 😂
Jaa, maar als je Christelijk opvoed geloof je daarbij ook in iets ongrijpbaars, iets dat praktisch gezien niet bestaat (God) je kunt het niet zien, niet horen.. Alleen slechts geloven dat hij ergens is en daadwerkelijk bestaat. Niet wijsmaken dat de Sint bestaat maar wel iemand in de hemel vind ik gewoon ja een beetje apart. de Sint is zelfs op tv! voor een heleboel ongelovige mensen is tegen je kind vertellen dat er een God bestaat ook een harde leugen snap je
Nee, wij GELOVEN dat, dus wij verzinnen dat niet. Dat is iets wat in je zit. En ja, wellicht leven wij wel ons hele leven in de veronderstelling dat het een fantasie is, maar dit is een wezenlijk verschil met sinterklaas geloven. En ook een hele andere discussie. Geloven in sinterklaas heeft te maken met pakjes avond en pepernoten. Geloven in God heeft te maken met verlossing en een leven na de dood. Wel iets intensiever als pakjes avond.
Het is JUIST niet negatief en JUIST niet frustrerend hier want wij hoeven niet al die heisa te verzinnen rondom "ze nog een jaartje te laten geloven" of "met een hoop gedraai hebben we het geheim nog een jaar gered". Hier weten ze gewoon hoe het in elkaar steekt en genieten daarom juist onbezorgd ervan. Het is gewoon leuk, net als de efteling eigenlijk, daarvan weet je ook dat het een sprookjesbos is, en daar kan je toch ook enorm van genieten, meer nog als je weet dat die wolf niet echt is maar dat hij gromt met een batterijtje, dus je hoeft niet bang te zijn dat die wolf ( zwarte piet ) je op kan eten ( in de zak kan stoppen )
Nou hier is niemand bang dat zwarte piet je in de zak stopt hoor...het is maar net welke lading je er zelf aan geeft.
Ik zeg er gewoon niets over . En sommige poppen zien er best nep uit, maar ik dacht vroeger echt wel dat die krokodillen echt waren en die tijger ook trouwens. Als je klein bent sta je er niet bij stil dat het nep is. En dan heb ik het niet over de leeftijd die mijn kinderen nu hebben (7 en 5) maar destijds waren ze net 4 en bijna 2. Dan staat een kind er echt niet bij stil (vooral de jongste) dat het wel eens nep zou kunnen zijn. Dus als je niets zegt is het gewoon echt . Dan vind ik het dus niet leuk als iemand in het bootje voor ons uitgebreid gaat vertellen hoe nep alles wel niet is.
Onze kinderen vragen zich niet zoveel af geloof ik als ik dit zo lees . Vorig jaar lag het sint pakpapier nog gewoon bij de rest, konden ze gewoon zien, maar ze vroegen zich helemaal niets af. En anders praat ik er wel omheen, zo moeilijk is dat niet. Wij dobbelen 's avonds (dat weten ze) en dan gebruiken we dat pakpapier, dus dan is het alweer verklaard. En Sint gebruikt toevallig hetzelfde. Over die man bij de action met zijn pakpapier, heeft hij toch alvast gekocht voor als er onderweg het pakpapier van een cadeautje beschadigt en het in Nederland opnieuw ingepakt moet worden En pieten verven ook wel eens hun haar blijkbaar net als wij. En ik verwacht dat het deze Sinterklaas ook niet heel koud zal zijn, dan kan een zomerjas toch prima
Mijn zoontje van net 7 zei een paar weken terug dat Sinterklaas een verklede man is en dat de papa's en mama's gewoon de cadeaus kopen. Nou heb ook toegegeven dat dat klopt en toen vroeg ik en hoe zit het met de pieten dan, nou dat zijn gewoon zwarte mensen dus daar heeft hij de link nog niet gelegd zeg maar. Nu heb ik een zoon die toch al niet zo geïnteresseerd is in Sinterklaas want het boeit hem allemaal niet zo en is er nooit zo mee bezig. Dus we zien wel hoe het gaat de komende weken maar denk dat het wel klaar is vanaf nu en dat we meer tijd aan kerst zullen besteden.
Eerlijk gezegd heb ik wel zoiets gezegd over geloof. Ik heb verteld dat mensen verschillende dingen geloven en dat ik niet geloof in een god/niet denk dat er goden bestaan. Ik heb ook verteld dat ik denk dat mensen geloven om de wereld beter te begrijpen. Ik heb ook verteld dat hij vrij is om later zelf te bepalen wat hij wel en niet wil geloven. Dit was overigens wel in reactie op rechtstreekse vragen van mijn zoon, hij is erg geinsteresseerd in wat verschillende mensen geloven en hoe dat dan zit. Wellicht ook omdat hij in een zeer multiculturele klas zit.
Zelf ben ik leerkracht groep 4 en het is echt niet leuk als sommige kinderen al weten dat hij niet bestaat. Ze gaan dan dingen vertellen tegen de kinderen die nog wel geloven. Sommige kinderen hebben wel vermoedens maar zodra de Sint en de pieten in de klas zijn, zijn die vermoedens helemaal verdwenen haha Ik zou het vertellen als ze naar groep 5 gaan.
Oh, maar dat doen wij niet. Als de twijfel vragen er komen ga ik ze niet weer verdoezelen met nieuwe leugens. Ik vraag gewoon wat hij zelf denkt, of waarom hij iets constateert. Als hij op die manier het verhaal doorkrijgt, so be it. Ik ben gewend aan honderden vragen per dag, mijn zoon vraagt zich echt alles af. Rond jaswisselingsperiode vroeg hij zich ook af waarom 1 mens het kouder heeft dan de ander, en waarom 1 meer zweet dan de ander enz. En hij is pas tevreden als we een redelijk onderbouwd antwoord geven.
Ik kan me niet herinneren dat mijn ouders of wie dan ook het me ooit uitgelegd hebben, ik ben er gewoon bij het ouder worden vanzelf achter gekomen. Ik kan me niet eens herinneren wanneer eigenlijk. Nu was ik de jongste thuis, maar mijn vader ging nog lang door met de zak bij de voordeur zetten en doen alsof het zwarte piet was ondanks dat ik al beter wist. Het bleef gewoon leuk en toch een tikkie spannend. Zelf ben ik gelovig, maar heb later nooit gedacht dat mijn ouders mij hebben voorgelogen noch heeft het mijn geloof in God aangetast. Ik zie dit volledig los van elkaar en juist omdat het niet verbonden is met een christelijk feest (zoals de kerstman, paashaas) vieren wij het juist wel zonder problemen.
Wat ik nog wilde zeggen. Dat is wat ook zeker belangrijk is als een kind weet dat de sint niet meer bestaat. Zullen ze toch proberen er in te blijven geloven. Want stel ik geloof niet meer krijg ik dan wel mijn cadeautjes. Dat heb ik toen wel gemerkt aan zoonlief na dat hij het wist en merk het ook wel aan mijn dochter. Die pakjes avond de dingen er om heen zijn net zo belangrijk wel of niet geloven. Zelfs mijn zoon van a.s zaterdag 15 jaar wacht toch echt wel op 5 december wat hij dit jaar krijgt ook al hebben wij dat allang samen besloten/besproken. Zit nu z,n 21 jaar in de sinterklaas periode eerst kinderen van zusje waar van de oudste deels bij mij is opgevangen. Tot nu mijn dochter. Het is ook gewoon het magische zo als je een verjaardag van een kind viert. Het cadeau blijft toch echt wel het speciaal.s en het uit pakken met 5 december blijft de ontknoping. Het vieren van de verjaardag van de sint waar bij jij de cadeaus krijgt. Niks leukers dan dat toch. En het maakt niet uit dat mijn meisje al weet dat ( rijke moeders/vaders) de cadeautjes hebben gekocht.!! Dan blijft er meer over voor de arme kindjes ja zo praat ik met mijn kind misschien niet goed. Maar zo geef ik wel aan dat ze veel kan vragen maar niet alles KAN krijgen. Het blijft magisch. En trouwens vind zelf ook leuk sinterklaas dag als je met andere volwassenen een surprise of bepaald bedrag hebt afgesproken om cadeautjes voor elkaar te kopen het blijft leuk. Dan komt het kind mij toch echt wel weer boven.
Ik bedoel dat ik niet een nieuw verhaal ga verzinnen om twijfel weg te halen. Als het kind twijfelt, dan is dat maar zo.
Nee, want die zak is vast veel enger dan het idee dat je naar de hel gaat wanneer je niet lief genoeg bent??
Mijn zoontje is 8 en gelooft dus niet meer, hij zit in groep 4, combinatieklas met groep 3. Ik heb hem nadrukkelijk verteld dat hij het er alleen over mag hebben met oudere kindjes en volwassenen. Hij vertelt echt niets in de klas, thuis is hij ook zo voorzichtig met wat hij wel en niet zegt.
Ik weet het nog niet ik denk rond 7 a 8 jaar dat ik het ga vertellen tenzij ze zelf met haar vermoedens komt en ik er niet meer onderuit kan