Op welke leeftijd vertelde je de waarheid over Sinterklaas aan je kind

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Clivia, 3 nov 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Bij welke leeftijd vertel je aan je kind de waarheid over de Sint

1. 5

2. 6

3. 7

4. 8

5. nooit begonnen aan het 'sprookje' dus niks hoeven vertellen

6. anders...

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.250
    7.288
    113
    Vrouw
    Brabant
    Het klonk wel heel erg hoe je het omschreef ;). Maar goed, bij twijfel als ze nog jong zijn (ik vind 7 jaar nog jong wat betreft Sinterklaas) probeer ik het dus nog wel voor elkaar te krijgen dat ze blijven geloven.

2. Niekepiek

Niekepiek Niet meer actief

Ik vind het zo raar dat mensen wel openstaan voor een geloof en dit ook meegeven aan hun kinderen als vanzelfsprekend maar dat vervolgens Sinterklaas of sprookjes worden bestempeld als leugens. Een kind mag wel geloven in een god maar niet in Sinterklaas, erg vreemd.;)

3. Kristientje

Kristientje Fanatiek lid

11 jul 2015
    1.035
    419
    83
    Thuisblijfmama
    Zeeland
    We gaan wel erg offtopic zo maar goed. Hoe je het stelt is erg kort door de bocht. Het gaat niet zozeer over geloven in dingen die niet bestaan, het gaat om het (gevoel van) liegen tegen je kind, je kind met opzet iets wijsmaken. Daar gaat het mij om.

4. Spikkel19

Spikkel19 VIP lid

18 okt 2011
    8.460
    361
    83

dat doe je toch ook met het geloof je kind met opzet iets wijsmaken?

5. Kristientje

Kristientje Fanatiek lid

11 jul 2015
    1.035
    419
    83
    Thuisblijfmama
    Zeeland
    Ok dat was een open deur ;) :D
    Ik vind niet dat ik mijn kind iets wijsmaak door ze te leren niet te liegen. De gulden regel: behandel een ander zoals je zelf behandeld wil worden.

En daar ga ik het bij laten ;)

6. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.182
    8.906
    113
    Ik denk niet dat je geloven in God kunt vergelijken met geloven in Sinterklaas...??

Mensen die hun kinderen 'gelovig opvoeden' (in God dus), doen dat immers omdat ze zelf ook in God geloven. Mensen die hun kinderen in Sinterklaas laten geloven, doen dat zelf niet (ga ik tenminste vanuit ;)). Dat lijkt me wel een wezenlijk verschil...

En ontopic: de oudste is 6 ennik denk dat ze nog gelooft. :D Ik hang geen verhaal op, maar door alle commerciële en schooldingen ed, maakt ze er zelf een verhaal omheen.

7. Niekepiek

Maar dan denk je juist vanuit jezelf en niet vanuit het oogpunt van je kind. Omdat jij het gevoel hebt dat je liegt, zou je een kind een ontzettend groot plezier ontnemen. Een kind gelooft, net zoals jij gelooft in een god, voor jou is het waarheid en voor een kind ook. Waarom is geloof in jouw oogpunt anders dan het geloof van een kind in Sinterklaas, omdat jij volwassen bent en een kind nog niet?

8. Kristientje

Kristientje Fanatiek lid

11 jul 2015
    1.035
    419
    83
    Thuisblijfmama
    Zeeland
    Zoals anderen hier ook al zeiden, vind ik niet dat je de magie, het plezier, wegneemt. Mijn kindjes gaan ook met veel plezier een brief schrijven en vol spanning zitten over het speelgoed en de snoep die ze gaan krijgen. De magie en het plezier zal er echt niet minder om zijn en dat is waar dit feest om draait, toch?

9. Kristientje

Kristientje Fanatiek lid

11 jul 2015
    1.035
    419
    83
    Thuisblijfmama
    Zeeland
    Verder ga ik niet in op de vragen over geloof, ik vind er dit niet het juiste topic voor. :)

10. Niekepiek

Als ze die brief schrijven, dan doen ze dat aan Sinterklaas neem ik aan... Ik vind dat je het plezier en de magie pas wegneemt als je bewust vertelt dat Sinterklaas niet bestaat terwijl je kinderen er wel heilig in geloven.

11. Kristientje

Kristientje Fanatiek lid

11 jul 2015
    1.035
    419
    83
    Thuisblijfmama
    Zeeland
    Nee, mijn kindjes zullen de brief dan aan ons richten ipv aan sinterklaas. Of aan oma en opa, tante en nonkel, maakt niet uit.
    Het is dus de bedoeling dat ze opgroeien met het idee dat de sint niet bestaat. Waar ik wel op ga letten, is dat ze andere kindjes die er wel in geloven in hun waarde laten en niet gaan lopen zeggen dat de sint niet bestaat. Dat lijkt me erg sneu.

12. Niekepiek

En als zij er nu zelf voor kiezen om wel in Sinterklaas te geloven?

13. Kristientje

Kristientje Fanatiek lid

11 jul 2015
    1.035
    419
    83
    Thuisblijfmama
    Zeeland
    Het lijkt me sterk dat een kind hier in zal gaan geloven als wij ze van kindsbeen af leren hoe het zit.
    Ik heb dus nog niet nagedacht over hoe ik hier op zal reageren. Vanavond even bespreken met mijn man ;)

14. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.182
    8.906
    113
    Voor mij was mijn verjaardag toch echt heel anders dan Sinterklaas.

Mijn oudste dochter vraagt btw ook of de kerstman bestaat, terwijl we daar wel openlijk niet in geloven. Sinterklaas heeft ze ook adhv alle commerciële dingen en kdv en school ed zelf een verhaal bij gemaakt.

15. Niekepiek

Je kind zal ongetwijfeld veel mee gaan krijgen over Sinterklaas. Een kinderbrein zit vol met fantasie dus grote kans dat ze op een dag thuiskomen en het over Sinterklaas gaan hebben. Sinterklaas die op school is geweest en zwarte piet die de schoentjes heeft gevuld etc. Je kunt mee gaan in deze fantasie maar je kunt er ook voor kiezen om het tegen te spreken en het te ontkennen, ik persoonlijk vind dat erg sneu. Ik vind het heerlijk om de fantasie van kinderen te zien in die glinsterende oogjes. Zelf heb ik als kind zijnde ook ontzettend genoten van de hele Sinterklaastijd en ik ben ontzettend dankbaar dat mijn ouders hier in mee zijn gegaan en dit mij gegunt hebben i.p.v. het af te pakken omdat zij er geen fijn gevoel bij hebben en het leugens vinden. Voor kinderen bestaat Sinterklaas namelijk echt...

16. Eliza78

Eliza78 Niet meer actief

Voor onze kinderen bestaat hij dus echt niet.. Op school wordt er niks aan gedaan, we kijken geen tv, ze hebben hem nog nooit in t 'echt' gezien.
    Ze vragen er verder ook niet om en ik heb ook niet het idee dat ze vinden dat ze iets missen. In mijn ogen dus niet zielig.
    Wat anderen er van denken of vertellen tegen hun kinderen maakt mij niks uit. Ik ga hun plezier niet vergallen, maar vindt het wel jammer dat er gelijk weer een vergelijking gemaakt moet worden met het christelijk geloof.

17. tuc

tuc Niet meer actief

nou ben blij dat je dat zegt, want de allereerste opmerking/vergelijking werd door iemand die zelf gelooft gemaakt.
    Vond ik ook heel erg jammer overigens:

18. Niekepiek

Waarom vind je dat jammer? Waarom is het geloven in Sinterklaas anders dan het geloven in een bepaalde god? Geloof is toch iets eigens. Heb jij meer recht op een geloof in god dan dat een kind recht heeft op het geloof in Sinterklaas omdat jij volwassen bent? Ik snap werkelijk waar niet waarom mensen nu op hun teentjes getrapt zijn als er een god bij wordt gehaald. Het is precies hetzelfde als dat ik nu tegen jou zeg: jouw god bestaat niet als dat jij tegen een kind zegt: Sinterklaas bestaat niet. Als je ergens in gelooft dan bestaat het voor jou. Als een kind opgroeit met Sinterklaas om zich heen (omdat het gros van Nederland er wel in meegaat) dan is het toch logisch dat de fantasie bij een kind gaat meespelen en deze automatisch ook gaat geloven, en als je dit dan als ouders zijnde gaat ontkennen omdat je geen "leugens" wilt vertellen dan vind ik dat inderdaad erg sneu, net zo sneu als dat ik jou ga vertellen dat jouw god niet bestaat en dat er geen hemel of hel is...

19. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.211
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik zat vanavond een en ander te lezen en bedacht toen dat het nog het meeste overeen komt met het verschil tussen kerst in de USA bijvoorbeeld en in Nederland.

Wat doen de Amerikanen? Die gaan bij de kerstman op schoot, geloven in elfjes die kadootjes inpakken, vertellen hun kinderen dat de kerstman met hun rendier en hun slee over de daken gaan, weet wie er zoet is en wie er stout is.

Hoe gaat het in Nederland meestal? Je hebt een kerstboom, daar komen 'gewoon' kadootjes onder ( Er is toch geen enkele nederlander die verteld dat de kadootjes echt van de kerstman komen en met een arrenslee gebracht worden? ) Je hebt een super gezellige dag met muziek, kadootjes, een prachtige kerstboom en heerlijk eten en gezelligheid.

Jullie vieren Sinterklaas zoals de Amerikanen kerst vieren. Wij vieren Sinterklaas zoals het 2e voorbeeld. Gezellige dag, kadootjes, liedjes en pepernoten. Maar geen arrenslee over het dak verhaal dus.

20. Niekepiek

Klopt maar als je in een land als Nederland woont en er een Sinterklaashype heerst dan gaat een kind er vanzelf in geloven omdat het daarmee geconfronteerd wordt. Als ik nu met mijn kinderen naar Amerika zou emigreren dan zullen zij waarschijnlijk in Santaclause gaan geloven omdat zij daar dan mee opgroeien. Dat is een wezenlijk verschil en erg belangrijk voor een kind, deze kan namelijk nog niet zo relativeren als dat volwassenen dat kunnen, wat zij zien dat geloven ze en soms geloven ze zelfs dingen die ze niet zien (draken, kabouters etc.) maar wel tegenkomen in boeken, films en pretparken.

Deel Deze Pagina