Op welke leeftijd vertelde je de waarheid over Sinterklaas aan je kind

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Clivia, 3 nov 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Bij welke leeftijd vertel je aan je kind de waarheid over de Sint

1. 5

2. 6

3. 7

4. 8

5. nooit begonnen aan het 'sprookje' dus niks hoeven vertellen

6. anders...

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Er zit wel een significant verschil in hoe wij het ervaren. Jij vindt het negatief liegen, ik vind het positief liegen. Ik vind het pedagogisch prima verantwoord om het verhaal rond Sinterklaas en zwarte piet te vertellen. Het is gezellig en ik vind er wel degelijk een meerwaarde aan zitten, zowel voor onze kinderen als voor ons. En ik vind het niet zo slim dat het hele religie-aspect erbij is gehaald ;).

Maar ik vind het niet zielig voor andere kinderen die meteen de waarheid te horen krijgen. Tenminste ik vind het net zo zielig als kinderen die geen ijsje mogen kopen of kinderen die nooit naar een museum gaan of kinderen die nooit met de bus of trein gaan. Ik vind het leven een beetje leuker met die ervaringen, maar ik kan me best voorstellen dat andere ouders dat anders ervaren. En ik snap niet zo goed de hele heftige reacties die hierop komen.

2. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Ik was zeker niet vergeten dat er echt een bestaande historische figuur aan ten grondslag ligt. Wordt er in katholieke kerken en omgevingen niets meer mee gedaan? Mijn ouders hadden vroeger speciale Sinterklaas-missen. Daar kregen ze dan een mandarijntje (omdat ze lief waren geweest) en mijn moeder kreeg ook nog thuis cadeaus. Bij mijn vader was er naast de mis en school niet echt een feest (armere omgeving en men wilde ook niet teveel opvallen ten opzichte van de protestantse omgeving).

3. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ik snap zulke heftige reacties ook absoluut niet hoor.

Sommigen lijken het absoluut onacceptabel te vinden dat een deel van Nederland niet zo massaal opgaat in het (toch voornamelijk commercieel) feest.
    Dat vind ik echt bizar.

En wij zijn zelf overtuigende vierders, dit blijven we ook als de kinderen achterkomen dat de echte Sint Nicalas al eeuwen dood.

4. sydneys

sydneys Niet meer actief

Mij boeit het niet wat andere kinderen geloven. Vind het wel leuker als iedereen in de sint geloofd maar zolang ze niet aan mijn kind gaan vertellen dat het nep is ga ik je ook niet lastigvallen.

In ons huishouden zijn de sint en de zwarte pieten heilig. Dat mag ons ook niemand afpakken. Zolang je het ons laat vieren op onze manier vind ik het goed, hoewel dat laatste steeds moeilijker gaat worden,...

Maar wij doen weer niet zoveel met kerst. Kopen voor elkaar niks. Wel wat voor mijn ouders en broer en enkele "volwassen" cadeaus voor zoontje maar verder niks.
    Voor ons is sinterklaas een heel groot feest, voor anderen kerst.

Ik vind het wel weer een beetje jammer dat sommige kindjes niet mogen fantaseren over de sint en de pieten maar dat is misschien omdat ik dat niet begrijp en ben opgegroeid met sinterklaas en de zwarte pieten.

5. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Maar wat vind je daar jammer aan?
    Het is toch 1 van de sprookjes die we kennen?

Is het ook jammer dat jouw kind niet MAG (??) fantaseren over de kerstman die op Noordpool woont, niet gaat wachten of ie de arrenslee ziet vliegen s nachts, niet op zoek gaat naar de Noordester om zijn wens te doen enz?
    Ik vind dat sprookje echt niet minder mooi dan Sinterklaas, is dat niet zielig als kinderen niet mee mogen doen aan die fantasie?
    Wat is het verschil?

6. sydneys

sydneys Niet meer actief

#166 sydneys, 5 nov 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 nov 2015
    Ik vind het jammer omdat ik me die magie van vroeger herinner. Gewoon puur 'jammer'

Zoontje mag van mij ook in de kerstman geloven. Mijn ouders deden niet geheimzinnig over kerstmis maar vanwege die vele Amerikaanse films geloofde ik wel in de kerstman (home alone is toch echt het bewijs dat die bestaat:D). Dit hebben mijn ouders ook gewoon zo gelaten en zoontje mag er ook in geloven als hij wil.
    Enige verschil is dat hij met kerst geen speelgoed krijgt, wel volwassen of leerrijke/nuttige cadeaus. sokken gaat hij elk jaar krijgen! Ik krijg al 30 jaar sokken van mijn ouders en ga die traditie in stand houden :D

Het verschil is, sinterklaas vieren we groot. Dagelijks sinterklaasliedjes, een aflevering kijken van dag sinterklaas, boekjes lezen, schoentje zetten, naar een intocht gaan en ook vertellen over de sint en de pieten.
    over kerstmis zeg ik geen woord tot sinterklaas voorbij is dus dat geven we minder lang aandacht, we luisteren pas na sinterklaas naar kerstliedjes. Voor hem is de kerst cd van dd company heel mooi (aanrader), we gaan ook naar een kerstmarkt en zetten een klein kerstboompje op maar ik zal niet zoveel vertellen over de kerstman.
    vanwege kerstliedjes en later de kerstfilms zal hij misschien wel in de kerstman geloven. En dat mag hij dan ook van mij.

In onze familie is kerstmis voor volwassen en de sint voor kinderen. De volwassenen krijgen niks van de sint, behalve wat snoep :p. En kinderen krijgen geen speelgoed van de kerstman, wel dus wat nuttige cadeaus. Dit jaar 3 boeken, gezelsschapsspel, pyjama en sokken. Geen speelgoed.

7. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.211
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    En hoe leg je dat dan uit dat kerst anders gevierd wordt?

8. sydneys

sydneys Niet meer actief

De sint is eigenlijk voor de kindjes, de kerstman voor volwassenen en de kindjes in Amerika omdat de boot van sinterklaas niet tot in Amerika geraakt whaha. Laatste verzin ik op dit moment.

9. tuc

tuc Niet meer actief

dat moet dat deel van NL zelf weten...kan ik geen moment mee zitten. Wel als men zo flauw gaat doen en roeptoetert dat het not done is om je kind voor te liegen...terwijl een grote meerderheid dat zelf ook doet mer geloof in God

10. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.269
    4.508
    113
    Hier wachten we dus gewoon tot ze er zelf achter komen, bij mijn zoon was dit vorig jaar ( 8 jaar oud) en mijn dochter kwam eergisteren even melden dat ze heus wel wist dat sinterklaas niet bestond en dat ze echt niet gek was ( 6 jaar oud)

Toen haar verteld waar sinterklaas vandaan kwam (en dat die dus heel vroeger wel heeft geleefd) en dat we dit dus eren en elk jaar vieren. Daarbij ook nog even de mededeling dat ze dit niet aan kindjes onder de 8 mocht vertellen en bij hun net moest doen of sinterklaas echt was.

Gisteren dus al de eerste geïrriteerde melding van een moeder van een vriendinnetje omdat deze dus ook thuis was gekomen en niet meer in sinterklaas geloofde en dit schijnbaar van mijn dochter had. Mijn dochter zegt nu dus dat ze dat echt niet verteld heeft maar dat een ander meisje in de klas dit gezegd had (daar had zij het dus ook van)

11. sydneys

sydneys Niet meer actief

Aaah wat jammer. Die ouder proberen aan te spreken samen met die andere mama? Niet leuk dat je dochtertje de fout kreeg.

12. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.211
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik vind het not done om zo tegen mijn kinderen te liegen. Dat jij het leuk vind dat is niet mijn probleem, maar ik snap niet dat jij er zo over valt dat ik niet tegen mijn kinderen wil liegen. Leven en laten leven toch? Ik zal er niet over denken om zo'n discussie met mn buurvrouw aan te gaan "Wat, lieg jij tegen je kinderen om sinterklaas?" Ja, jij niet dan? Jee, wat zijn jullie slechte ouders, oh, wacht, je dochter loopt toch ook in een pietenpakje verkleed? Ohja....

13. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.446
    1.843
    113
    #173 loetje, 6 nov 2015
    Laatst bewerkt: 6 nov 2015
    Als niet gelovige is het geloof in God voor mij de grootste leugen die bestaat. In mìjn ogen lieg jij dus ook als een malle tegen je kinderen... Je allereerste post in dit topic komt ontzettend aanvallend over richting mensen die hun kinderen wel het feest en fantasie in Sinterklaas willen meegeven. IKals niet gelovige mag niets lelijks over het geloof van een ander zeggen op dit forum, doe ik dit wel dan ben ik respectloos. Maar jij knalt even lekker neer dat we met zn allen staan te liegen, sorry maar dat schiet totaal verkeerd:x Een klein beetje meer respect richting degene die het Sinterklaasfeest wel graag vieren is toch niet teveel gevraagd? Hetzelfde respect heb ik in het dagelijks leven ook voor mensen die leven in/volgens een bepaald geloof.....

14. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.183
    8.908
    113
    Dat lijkt mij dus het wezenlijke verschil tussen iemand die gelooft en iemand die niet gelooft...en daarmee vind ik God en Sinterklaas dus geen vergelijking...

Ik ben overigens niet gelovig, maar respecteer het als mensen wel in God geloven en dat dus als waarheid zien. En ik vind het ook erg fijn als mensen mij ook respecteren. ;) :)

Ik zie het hele gebeuren rondom Sinterklaas btw ook als liegen en ik doe dat in zekere zin dus ook, hoe fout ik het ook vind. Sinterklaas is voor mij echt een dilemma, want ik wil niet liegen, maar ik wil mijn kinderen ook de lol van het Sinterklaasfeest niet ontzeggen: ik vond het vroeger de meest geweldige tijd van het jaar en dat werd toch echt anders/minder toen ik niet meer geloofde. Daarnaast denk ik dat het voor een klein kind erg moeilijk, zo niet onmogelijk is, om zijn of haar mond te houden tegen andere kinderen mbt zo'n soort onderwerp...

15. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.516
    36.479
    113
    Helemaal mee eens.

16. Kristientje

Kristientje Fanatiek lid

11 jul 2015
    1.035
    419
    83
    Thuisblijfmama
    Zeeland
    Ik vind het jammer dat sommigen zo allergisch zijn aan het woordje "liegen". Zoals meerdere niet-gelovigen hier al hebben aangegeven IS het gewoon liegen. De topictitel zegt: op welke leeftijd vertelde je de waarheid over sinterklaas. Dat op zich impliceert al een leugen, waarom zou je anders de waarheid moeten zeggen. ;)
    Kijk, noem het hoe je het wilt, liegen, waarheid verdraaien, dingen vertellen die niet waar zijn, bewust onwaarheden vertellen, het komt overal op hetzelfde neer en daar zouden jullie gewoon niet zo over moeten vallen. ;)

17. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.183
    8.908
    113
    #177 NiekeKris, 6 nov 2015
    Laatst bewerkt: 6 nov 2015
    Waarom niet? Iedereen mag toch zelf weten wat hij wil doen en hoe hij tegen dingen aan kijkt?

Mijn mening is dus wel dat het liegen is, maar dat is zoals ik er tegen aan kijk.

18. tuc

tuc Niet meer actief

haha en wie denk jij dat je bent dat jij even bepaald dat wij daar niet over MOETEN vallen....laat me niet lachen.

ik vind liegen iets wezenlijk anders. Liegen heeft voor mij een negatieve lading...daar kun je mensen pijn mee doen. Sinterklaas is leuk en gezellig.

19. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik ben ook niet gelovig en ik zie toch echt wel verschil. Bij een geloof in een religie geloven de ouders zelf ook, zijn zelfs overtuigd van de waarheid van hun religie. Dat is bij Sinterklaas niet aan de orde. De ouders laten hun kinderen in iets geloven waarvan ze zelf weten dat het anders zit en daarbij doen ze dingen om hun kind extra te laten geloven in Sinterklaas. Dat gebeurt ook niet bij religies. Sec gezien is het een leugen die je vertelt, maar je zou het ook kunnen zien als een uitgebreid toneelstuk oid.

20. Niekepiek

Niekepiek Niet meer actief

Sorry maar ik vind het erg raar en dat is zacht uitgedrukt. Mensen die hun kinderen een bepaald geloof met de paplepel ingieten. Met heel hun hart en ziel geloven dat een man over water loopt en een zee rood kleurt door bloed (met alle respect). Maar vervolgens keihard roepen dat ze hun kinderen een prachtig kinderfeest niet mee willen geven omdat zij vinden dat dit alleenig bestaat uit leugens en onwaarheden. ;)

Deel Deze Pagina