Dag dames Ik vroeg mij af wat de beste leeftijd is om een jongetje te laten besnijden. Ons zoontje is nu bijna 5 maanden en dat lijkt mij wel een goede leeftijd om een afspraak te maken maar mijn man heeft zoiets van laat het eerst maar groeien tot hij een jaar of 4-5 is. Wat is wijsheid? Ik vind het zelf ook eng, ben vooral bang dat ze misknippen en zijn voorhuidje zit natuurlijk nog vast. Het is trouwens om religieuse redenen mijn man is moslim.
Volgens mij is het een stuk minder traumatisch als je het nu laat doen. Maar ik weet niet of het één medische voordelen heeft over het andere.
Ja, ik zou het zo snel mogelijk laten doen. Bij ons (joods) wordt het na de 8e dag gedaan en ze hebben er dan minimaal last van.
Ik zou het ook zo vroeg mogelijk doen. Met 4 à 5 jaar lijkt me niets omdat ze het dan heel bewust meemaken.
Ik zou niet wachten tot de leeftijd van 4 a 5 jaar. Dan maakt je kindje dit bewust mee, en prettig is het echt niet! Ons zoontje is om medische redenen besneden + correctie. Dit is gedaan toen hij net een jaar was. Bij ons wilden ze wachten tot hij een jaar was ivm narcose ed. Ik begrijp dat wanneer het om geloofsovertuiging gaat het al eerder gedaan zou worden. Toch lijkt het mij dan verstandig te wachten tot hij 1 jaar is. Gewoon voor de eventuele risico's..... kindje van een jaar kan toch meer aan dan wanneer ze nog kleiner zijn...denk aan eventuele complicaties e.d. Succes met de beslissing!
Ik wil geen discussie aanwakkeren hoor maar het wordt bij ons niet onder verdoving gedaan, dat kan als het kindje nog heel jong is. Er is wel iets van lokale pijnstilling geloof ik. Ze hebben er geloof ik 1 dag wat last van. Dit heeft met de anatomie te maken. Het is nog vergroeid met elkaar. Geen idee of dat met een kindje van een paar maanden oud ook nog kan.
Oke, dat wist ik idd niet, bij ons natuurlijk ook om een hele andere reden gedaan! Als ik je verhaal zo lees zou ik idd ook zeggen zo snel mogelijk! Dan zou ik toch ook zeker niet wachten tot 4 a 5 jaar... is echt best pijnlijk namelijk op die leeftijd..
Volgens mij ben je al te laat voor een simpel knipje. Ik dacht dat het ook bij moslims gebruikelijk was om dat vrij snel (na een week ofzo?) na de geboorte te doen. Denk dat je nu inderdaad met narcose moet gaan werken, en dan zou ik weer wachten tot na de eerste of tweede verjaardag. Waarom heb je het daar niet eerder met je man over gehad, en wat is in zijn familie de norm?
Mijn collega heeft het bij haar zoontje een paar weken geleden laten doen, dat mannetje is ruim 1,5 jaar. Achteraf gezien had ze het liever veel eerder laten doen net als bij haar eerste zoontje, die heeft het veel minder meegekregen. Succes!!
Zonder verdoving doen is echt not done. Dat stamt echt van het tijdperk af dat men dacht dat baby's geen pijn hadden omdat ze het niet konden zeggen. Het zenuwstelsel zou nog niet volgroeid zijn. Maar normaal als je het met narcose laat doen niet voor het eerste levensjaar omdat je dan extra risico bovenop de altijd bestaande risico's. Ik moet zeggen dat ik er echt met mn hoofd niet bij kan om mn kind dat onnodig aan te doen...al die onnodige pijn en risico's...brr Edit: even opgezocht hoe het nou zit met die ' iets van plaatselijke verdoving..heeft iets met anatomie te maken'. Wat ik kan vinden is dat het kind een kalmerend middel en plaatselijke verdoving krijgt...reden...goedkoper. Ook lees je veel verhalen van mannen die het echt zonder verdoving hebben moeten ondergaan als kind. Sommige dingen zal ik nooit begrijpen.. De besnijdenis: Grote gevolgen van een kleine ingreep - Gezondheid - TROUW
Mijn man was 16 en die praat er nu nog vol horror over, dus voor die tijd zou ik het sowieso laten doen Hij kreeg een lokale verdoving (dus een enorme naald erin) en daarna werd hij met een laser echt besneden. Maar ik kan mij voorstellen dat het minder heftig is als het kindje nog jong is. Wat ik sowieso begreep is dat het best pijn kan doen met lopen en veel bewegen, dus ik zou er dan voor kiezen om het te laten doen voordat hij echt heel actief het huis door gaat. Echt niet met 4 of 5 jaar ofzo!
Bij ons is gebruikelijk de 8e dag en dan stelt het echt heel weinig voor. Kinderen hebben er nauwelijks last van en hooguit een dag.
Ik sluit me aan bij Cygnet maar ik ga liever niet in discussie. Ik ben heel seculier opgevoed en heb respect voor alle keuzes hierin. Wel vond ik het volgende stuk om te chargeren dat het om een kleine ingreep gaat: Hoe gaat de Joodse besnijdenis (Briet Mila) in z'n werk? | Mens en Gezondheid: Diversen
Ga er toch niet dieper op in, in de vorm van een discussie. Ik vind echt alles best wat mensen vinden (ik heb een dochter hihi). Ik vertel alleen maar de manier waarop het wordt gedaan, that's it. Volgens mij is TS daar ook niet op uit, die wil gewoon wat info.
Ziekelijk en allang het tegendeel bewezen. Baby ervaart wel pijn en er zijn vaak comlicaties. Dus wat mij betreft...de juiste dag om het te laten doen is de dag dat je ook bereid bent om in jezelf te laten snijden zonder verdoving...alhoewel...dan alsnog heeft het kind er niet om gevraagd...dus eigenlijk nooit
Mijn zoon is besneden toen hij 5 was. Met een plaatselijke verdoving. Hij vond het op dat moment wel eng maar de zelfde middag liep hij alweer buiten te spelen. Aan de naam van je zoontje te zien komt je man uit turkije? Wij hadden een speciale onderbroek gekocht voor na de besnijdenis.. een heel raar ding maar dat heeft echt gezorgd dat hij geen pijn had daarna. Google maar is op sunnet kilodu. Mijn jongste gaan we laten besnijden als hij bijna 4 is.
Even de fabels ontkrachten: er wordt wél verdoofd, plaatselijk ja dat wel. Een narcose is ook niet wenselijk op zo'n jonge leeftijd. Nu even on topic, en de vraag van TS: Mijn oudste is besneden rond 2/2,5 jaar. Hij was bewust en kan het zich nog herinneren, maar niet in negatieve zin. Hij heeft geen trauma ervan. Hij heeft even pijn gehad, niet meer dan een paar uurtjes. De reden dat we het zo laat hebben gedaan was vooral omdat ik aan idee moest wennen. Achteraf had ik het toch liever eerder gedaan, dus met mijn jongste hebben we het met ongeveer 10 mnd gedaan. En met onze derde zoon zal ik het misschien nog wel eerder willen doen. Succes met je beslissing. Ik zal je later nog even pb'en met de site van onze kliniek. Wij waren tevreden over de behandeling en de nazorg.