ben het zat!!

Discussie in 'De lounge' gestart door Sila24, 15 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sila24

Sila24 Niet meer actief

Het is nou druk op het werk en blijkbaar is iedereen ziek of heeft iedereen wel wat, waardoor ze de hele tijd mij bellen om te vragen of ik voor diegene in de plaats wil komen werken,, ik ben afgelopen week wel dagelijks gebeld en nu net ook weer, er is weer 1 ziek en of ik morgen ochtend plus morgen avond wil werken. Ik werk de avond al . En ik snap het niet er werken zoveel jongeren van 16 die willen toch geld verdienen waarom bellen ze die niet eerst? blijkbaar denken ze meteen aan mij als er 1 ziek is. Omdat ik meestal wel ja zeg. En ik was zelf maandag en dinsdag heel erg verkouden maar toch was ik aan het werk omdat ik me niet ziek wou melden en dan bellen ze me woensdag ochtend of ik wil werken ik heb gezegd dat ik zelf nog ziek ben en dus niet kon belt ze me vandaag weer pfffff wordt echt strontziek. Heb nou gezegd dat ik niet kan maar voel me weer schuldig. En heb al 2 x ja gezegd voor volgende week 10 uur extra werken. Wie heeft dit ook wel eens gehad en hoe ga je hiermee om?

2. Djamila

Djamila Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.221
    3
    0
    Ik merk dat hoe vakr je ja zegt hoe vaker ze je bellen want dan weten ze dat je toch ja zegt.
    Maar je moet je niet schuldig voelen, je hoeft niet altijd ja te zeggen en zeker als ze ook andere mensen kunnen bellen.

3. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    O ja herken het van mijn vorige baan. ook dagelijks telefoon of ik extra kon werken ivm onderbezetting. Ik zei vaak ja totdat iemand zei: waarom zeg je vaak ja? dan zei ik: ik voel me anders schuldig... Nou zei die andere: degene die zich ziek meldt voelt zich niet schuldig waarom jij dan wel? jij hebt het recht om nee te zeggen en om jezelf te denken. Dit heeft mij aan het denken gebracht en sindsdien zeg ik dus veel vaker nee zonder dat schuldgevoel. dus mijn advies: voel je niet schuldig en zeg nee als je echt niet wil of kan, dan bellen ze maar een andere.

4. paradijsvogel

paradijsvogel Fanatiek lid

4 aug 2008
    1.789
    0
    0
    Noord-Holland
    Toen ik nog bij de supermarkt werkte was het bij mij ook altijd raak.... Ik weet dat het makkelijker gezegt is dan gedaan. Maar gewoon voet bij stuk houden. Alleen ja zeggen als je echt kan en zin hebt en nee zeggen als je het niet zit zitten of niet kan.... Anders even op het werk aangeven dat je best extra wilt werken, maar dat er wel een grens aan zit. En dat ze dan best iemand anders kunnen bellen.... Ik voelde me in het begin ook altijd schuldig....

Succes!

5. Sila24

Sila24 Niet meer actief

Ja nou , ik zag het nummer al en ik dacht zal ik opnemen of niet, had helemaal geen zin om op te nemen, begint ze : heyy ..... ik heb een heel groot probleem, ik zo huh wat dan? nou die en die is ziek en heb al wat geregeld voor de middag maar zoek iemand voor de ochtend. Ik heb gezegd maar ik werk al s' avonds en ik heb morgen een afspraak . Nou was ze helemaal niet blij mee, kon het aan haar stem horen. Ik zei sorry dat ik je niet kan helpen succes met het zoeken. En nu zit ik op de bank met schuldgevoel kan nu ook niet echt genieten van mijn ' weekeind' . Ik kan wel blijven slapen op het werk jeetje ze denken zeker dat ik geen leven heb en dat alles om het werk draait zeker .

6. Djamila

Djamila Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.221
    3
    0
    Je moet je echt niet schuldig voelen, is hun probleem en er zijn meer mensen dan jij alleen. Hun zijn ervaren om het zo te vragen dat je een schuldgevoel krijgt als je nee zegt.
    Dus meid, echt niet doen en lekker genieten van je weekend.

7. nazli21

nazli21 VIP lid

28 jul 2006
    7.052
    9
    38
    fulltime mama
    Toen ik een bijbaantje had, bbelden ze me een paar keer en zei ik vaker Nee en ze belden me niet meer... Als je geen zin hebt, moet je ook niet gaan werken he

8. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    Tja meid, hoe meer jij je gedraagt als een deurmat naar hun toe(loop maar over me heen, ik pik het wel) hoe vaker het zal voorkomen.
    Trek een grens! Nee zeggen is geen schande.

9. L0nneke

L0nneke Fanatiek lid

21 dec 2009
    4.971
    432
    83
    Nederland
    Niet schuldig voelen! Ook jij hebt een privé leven!

10. Tese

Tese Niet meer actief

Inderdaad niet schuldig voelen! Jij hebt jou uren en je bent niet verantwoordelijk voor de zieken. Dan moeten ze maar een beter beleid gaan voeren....

11. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Niet schuldig voelen, waarschijnlijk weten ze ook dat jij je schuldig voelt als je een keer nee zegt en daar maken sommige handig gebruik van.

Het is niet jou probleem hoor, dan moeten ze maar mensen aannemen die eventueel kunnen komen werken als er mensen ziek zijn.

12. Sila24

Sila24 Niet meer actief

Bedankt allemaal voor de lieve reacties, dus ik hoef me helemaal niet schuldig te voelen :D ja idd ik heb ook een prive leven maar ze snappen dat niet:d Voortaan ga ik meer nee zeggen wanneer ik geen zin heb om te werken.

13. Sila24

Sila24 Niet meer actief

@ jada

Ja idd dat vind ik ook ze kunnen best meer mensen aannemen als ze weten dah het druk wordt of meer oproepkrachten of whatever

14. klarinet

klarinet Fanatiek lid

23 apr 2007
    2.985
    132
    63
    Praktijkondersteuner somatiek
    Zuid limburg
    Oh wat klinkt dat me bekend in de oren!! Dat is een van mijn redenen dat ik inmiddels een andere baan heb.
    Maar voor nu, denk vooral aan jezelf, genoeg is genoeg en dus NEE!

15. Sila24

Sila24 Niet meer actief

owja vanmiddag ook belt ze me voor volgende week of ik extra kan werken ik zei ja is goed, zegt ze ja ik had het al opgeschreven maar ik denk ik vraag het eerst toch maar.
    Dat vond ik heel vreemd ze kunnen er toch niet zomaar vanuit gaan dat ik wel kan? ik zei maar goed dat je het eerst vraagt !! maar vond het heel vreemd

16. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

tip: laat ze op je voicemail ingespreken, dan kun jij er over nadenken of je wel of niet wilt werken, en het eventueel thuis bespreken of het kan. En dan bel je daarna terug of je het wel of niet wilt. dan sta je sterker in je schoenen omdat je er dan alvast je mening over hebt gevormd.

Ik denk dat wanneer je altijd ja zegt, (zoals hier eerder is genoemd) ze er inderdaad op een gegeven moment vanuit gaan dat jij wel wilt en kunt werken.
    Toen ik jong was (he bah ik ben nog niet oud:p) wilde ik juist altijd werken zodat ik geld kon verdienen.
    Nu kan ik dat niet meer, en doe ik dat bijna nooit meer, dus moet ik vaak nee zeggen. Ik voel me dan ook wel eens schuldig.
    maar denk maar zo, er zijn genoeg anderen die voor (of na ) jou nee hebben gezegd.
    doel voor jou: eerste keer een paar x nee zeggen zodat ze er niet meer van uit gaan dat jij altijd kan.

succes!

17. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Als jij vaak ja zegt dan gaan ze er idd vanuit dat je dat nu ook zegt... Je moet idd meer nee zeggen en dan houden ze wel op ;) Ik zeg nu ook Nee zonder schuldgevoel. als ze personeel te weinig hebben dan is dat hun probleem en dan doen ze maar wat aan toch? ;)

18. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Ik ben een stuk makkelijker gewroden met "nee" zeggen, sinds ik kinderen heb. Op de een of andere manier is het voor mij toch makkelijker om te zeggen "nee, ik heb geen oppas" dan "nee, ik kan niet" (ook al zou ik wel kunnen maar heb ik gewoon geen zin)

En feit is gewoon dat ik idd vaak niet kan. Als ze vandaag bellen voor een dienst van morgen, lukt dat gewoon niet (ok, in het weekend soms wel omdat mijn man dan thuis is) Ik heb gewoon geen oppasmogelijkheden in de buurt om snel iets te regelen. Mijn man heeft weliswaar een eigen bedrijf en kan in geval van nood altijd thuis komen, maar ik heb er niet voor niks voor gekozen om maar 2 dagen te werken. 1 dag het kdv en de andere dag blijft mijn man thuis. Mijn man regelt zijn werkzaamheden aan de hand van mijn rooster, dus als ik ineens moet werken, komt hij ook in de knoei. En aangezien hij nog altijd minstens 4x zoveel verdient per uur als ik, is de keus dan snel gemaakt... ;)

Ik heb voor mezelf trouwens wel een mogelijkheid gevonden om me er minder schuldig om te voelen. Collega's mogen mij altijd bellen om een dienst te ruilen, mits het minstens 2-3 weken verder is. Op die manier ben ik dan toch wel wat flexibeler, maar bellen ze me nu niet meer voor diensten voor de volgende dag.

Ik moet er trouwens wel bij vertellen dat dit wel in overleg is gegaan met mijn werkgever. Ik vond het heel vervelend om elke keer nee te moeten zeggen, (ik werk in de zorg, en word regelmatig gebeld) dus ik ben een gesprek aangegaan en heb aangegeven dat het voor mij op deze manier niet fijn is. Ik kàn en wìl mijn kind niet voor elke poep en scheet bij oma neerzetten. (ok, zo heb ik dat natuurlijk niet tegen mijn teamleider gezegd. ;) ) En voor mijn collega's ook niet, aangezien ze dus eigenlijk al weten wat ik zeg als ze bellen. En eerlijk is eerlijk, mijn werkgever maakte er totaal geen probleem van, ze was juist blij dat ik met een oplossing kwam. Op deze manier geeft het mij in elk geval een hoop rust.

19. Minimuisje

Minimuisje VIP lid

8 jul 2006
    8.361
    0
    0
    Zuid - Limboland
    Ik herken het ook van mijn vorige baan. Wat ik deed, was gewoonweg de telefoon niet opnemen en laten inspreken op de voicemail als ik het nummer van het werk zag. Als ik tijd en zin had nam ik gewoon de telefoon op, anders niet. Want helaas bellen ze 9 van de 10 keer alleen maar om je te laten opdraven. Ik was ook nooit een held met nee zeggen en op die manier kwam ik er 'makkelijk' onderuit. Belde dan wel een paar uur later terug naar het werk en meestal kreeg ik dan te horen; is al opgelost ;)

20. ella27

ella27 VIP lid

22 jan 2010
    13.977
    1
    0
    TS goed van je dat je hebt besloten om vaker nee te gaan zeggen! is helemaal niet erg hoor om eens vaker nee te zeggen!

ik wordt bijna nooit gevraagd voor een extra dienst , want in 9 van de 10 keren kan ik niet en/of heb ik totaal geen zin! ik kom aan mn uren, werk genoeg en het ziekteverzuim is mijn probleem niet vind ik.
    Als ik wel kan en ze vragen me toevallig dan werk ik wel eens een extra dienst hoor! zo is het ook weer niet. Maar eigenlijk wordt ik nooit gevraagd hahaha , miss ook wel omdat ik al veel werk en we een goed poolbureau hebben.

Deel Deze Pagina