Op welke manier bevallen?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Meis28, 29 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mama tuttebel

Mama tuttebel Fanatiek lid

23 jul 2013
    1.212
    0
    0
    In het noorden.
    Bij de eerste horizontaal bevallen wat een hel! 46 minuten geperst & een flinke knip gehad.

Bij de tweede verticaal bevallen (baarkruk) GE-WEL-DIG! Eerste twee persweeën op bed gehad...toen besefte ik dat ik graag op de baarkruk wilde dus tussendoor op de kruk gegaan. Na 2 persweeën op de kruk was ze er. 8 minuten geperst. Enkel twee oppervlakkige wondjes.

Bij de tweede onder de douche geweest.....verschrikkelijk. De weeën werden daardoor 10x zo erg.

2. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Hier ook wonende in Spanje en weet dus hoe het er aan toe gaat.
    Je kan op het moment zelf nog beslissen wat je wil doen, de baarkruk staat klaar naast het bed. De douche is op loopafstand. Alleen het bad moet je natuurlijk wel op tijd laten weten. Maar ik zou gewoon zien wat jouw lichaam van je "vraagt" op dat moment. Zo heb ik altijd gedacht al liggend te bevallen en op dat moment was ik met geen stokken in bed te krijgen, liggen ging me echt niet! Wou het al staand doen (wat ik vroeger altijd zo "primitief" vond, dus zo zie je maar...).
    Hier geen epidurale gehad en uiteindelijk toch liggend bevallen want de gyn was er niet op tijd dus de verpleegsters hadden me verplicht te gaan liggen want water was al gebroken. 3x geperst en onze jongen was er.

3. Zonnetje80

Zonnetje80 Bekend lid

28 apr 2014
    630
    1
    16
    Belgie
    Ik ben benieuwd naar jouwbevalling. Ik wil nl ook heel graag in bad bevallen en vind het leuk om daar over te lezen. Laat je het binnenkort even weten?

4. Zonnetje80

Zonnetje80 Bekend lid

28 apr 2014
    630
    1
    16
    Belgie
    Ik wil graag thuis bevallen, in bad of op een baarkruk. Liggend lijkt mij zo onnatuurlijk en ik denk dat ik last krijg van mijn nek

5. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Ik kreeg die vraag ook maar heb gezegd dat ik nog nooit bevallen was en het over mij heen wilde laten komen. In dat bevalplan had ik alleen wat dingetjes opgeschreven zoals dat ik wilde dat mijn baby huid op huid bij mijn man zou liggen als ik onverhoopt een keizersnede zou krijgen en dat ik ALS ik pijnstilling kreeg een ruggenprik wilde. Ik wilde verder poliklinisch bevallen maar qua houding etc geen idee.

Nou dat werd dus een thuisbevalling, waarbij ik absoluut geen pijnstilling heb nodig gehad, ik heb al mijn weeën op een krukje onder de douche opgevangen en liggend op mijn rug geperst :) Ik vond het prima werken om het gewoon over mij heen te laten komen. Daarom had ik ook geen speciale verwachtingen wat het tot een prettige bevalling hebben gemaakt.

Ik dacht bijv ook van tevoren dat ik graag wilde dat mijn man mij masseerde of dat ik rondlopen fijn zou vinden maar dat vond ik allemaal helemaal niet. Ik dacht overigens ook dat ik zou gaan schreeuwen en vloeken maar ook dat is niet gebeurd haha.

6. Babyliz

Babyliz Fanatiek lid

4 feb 2011
    1.038
    0
    36
    NULL
    Ik ben ingeleid maar heb voor het breken van de vliezen aangegeven dat ik niet alleen op bed wilde liggen. Dat was helemaal prima, dus kon voorzover alle draden het toelieten een beetje bewegen om het bed heen.
    Ik kan de verpleegkundige wel zóenen die op het idee kwam om de skippybal te pakken. Heerlijk! Bed omhoog, ik naast het bed op de skippybal en met mn ellebogen op het bed steunen. Voelde wel vreemd met een draad op het hoofdje van de baby haha ;) Liggend kon ik de weeën totaal niet opvangen, getoucheerd worden was echt vreselijk.
    Met persen ben ik wel zo ongeveer gedwongen om op het bed te gaan liggen omdat er nog steeds een randje stond (al 3uur, die ging maar niet weg). Dus uiteindelijk halfliggend/halfzittend op bed bevallen met de rugleuning ver omhoog en een hele hoop kussens zodat ik niet zo plat lag.

Ohja, ik dacht er van tevoren ook anders over. Door BI had de fysio me eigenlijk aangeraden om op de baarkruk te bevallen. Maar tijdens de bevalling moest ik een aantal keer naar de wc en wow wat was dat vreselijk haha! Kon geen kant meer op. Toen vond ik een baarkruk helemaal geen goed idee meer.

7. SteffiekeVO

SteffiekeVO Actief lid

16 nov 2014
    482
    0
    0
    Ik denk dat je dit best afwacht tot de moment zelf...
    Ik had helemaal geen geboorteplan, ik wou proberen zonder verdoving te bevalling, maar als het me niet zou lukken, zou ik me er niet voor schamen om en epidurale te vragen...

En de positie waarop je bevalt, hangt er vanaf welke positie op die moment het beste is voor jou denk ik...

8. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.281
    2.232
    113
    Vrouw
    Nederland
    Ik wilde graag in bad bevallen maar het werd jammer genoeg ziekenhuis. Ben begonnen met persen op het bed. Nou, echt niks voor mij. Die benen optrekken, blehhh.
    Vk stelde toen de baarkruk voor. Toen ik daarop zat was de baby gelijk wat verder gezakt, de zwaartekracht hielp echt. Ook voelde ik op de baarkruk veel beter waar ik naartoe moest persen en ik kon meer kracht zetten. Tussen de weeën door kon ik prima uitrusten, mijn man zat achter mij en ik heb lekker tegen hem aangeleund.

9. Mama tuttebel

Mama tuttebel Fanatiek lid

23 jul 2013
    1.212
    0
    0
    In het noorden.
    hier precies hetzelfde! heerlijk op de kruk

10. ijsje82

ijsje82 Actief lid

8 jan 2014
    470
    3
    18
    Bij de eerste ben ik op bed bevallen. Dat was in het ziekenhuis en toen moest het van de gynaecoloog persee op bed.
    Bij de 2e dacht ik dat ik op bed zou bevallen maar door de weeën kon ik echt niet liggen. Gelukkig had de vk een baarkruk bij zich. Dat was echt zo veel prettiger.
    de zwaartekracht werkt echt mee. Voor mijn gevoel heb ik helemaal niet hoeven persen. Maar kwam ze er door de weeën en zwaartekracht vanzelf uit.
    vond het alleen wel lastig dat ik daarna voor de placenta en hechten weer op het bed moest klimmen.
    maar ik denk dat ik nu weer voor de baarkruk ga.

11. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Vind dat toch wel goed klinken die baarkruk.. ik vind het gewoon zon naar idee om alleen maar plat te moeten liggen en vooral als je veel pijn hebt van de weeën. Denk ook dat zwaartekracht helpt en ik denk dat ik gewoon de optie geef voor sowieso wel het bed en eventueel de kruk erbij bijv. Douche en bad weet ik niet zo..

12. Aiseria

Aiseria Bekend lid

22 jul 2014
    876
    3
    16
    Ik vind baarkruk ook al een hele tijd heel goed klinken. Liggend op bed heb ik totaal geen goed gevoel bij.
    Dus ik bereid me er op voor dat ik in ieder geval de mogelijkheid heb om het middels baarkruk of op handen/knieen kan doen. Maar mocht het weer heel anders lopen omdat mijn lichaam erom vraagt, dan is het maar zo ;)

13. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Wat fijn !
    Je hoeft ook helemaal niet te persen. Met een hypnobirthing laat je het je lichaam en je baby helemaal zelf doen scheelt een hoop :)

14. Noushka

Noushka Fanatiek lid

2 feb 2008
    1.601
    12
    38
    overijssel
    Liggen op bed kreeg ik erg veel rugpijn van tijdens de weeën. Eenmaal verplaatst naar de baarkruk was de pijn een stuk beter te hanteren. Kon mijn vriend ook achter mij zitten/ kan je je afzetten enz.
    Zo is onze zoon ook geboren uiteindelijk. Moet er niet aan denken om liggend te persen..

15. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Ben echt heel erg benieuwd.. zo'n baarkruk is een vrij laag ding toch? Kunnen ze dan wel goed kijken 'van onder'?

16. kimmiej89

kimmiej89 Fanatiek lid

16 jan 2014
    4.685
    0
    36
    Ik ben liggend bevallen. De weeen heb ik eerst staand en lopend opgevangen, naderhand zittend op een kruk voorovergeleund op bed zodat manlief mijn rug kon masseren, ik had rugweeen.

17. wondertjenr3

wondertjenr3 Fanatiek lid

26 feb 2012
    2.658
    2
    38
    Zuiden
    Scheur je niet sneller in op de baarkruk.
    Heb (liggend) maar 9 en 3 min geperst dus het gaat rap bij mij, bij de 1e ingeknipt en bij de 2e ingescheurd,vandaar dat ik bang ben dat op de kruk nog sneller gaat. Wie heeft daar ervaring mee?

18. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Ik zou ook aanraden om het op dat moment zelf te bekijken.

Ik wou graag op de baarkruk, leek mij een fijne houding. Bij de eerste was ik zo in shock dat ik aan het bevallen was, dat ik er niet eens meer aan gedacht heb.

Bij de tweede heb ik het uiteindelijk wel gedaan. Ik had rugweeën en een weeënstorm en kon echt niet meer liggen en was moe van het staan. Het was inderdaad een fijne houding, maar door de zwaartekracht ging de geboorte zo snel, dat ik er aardig wat schade aan overgehouden heb. Dat hoeft niet zo te gaan natuurlijk, maar bij mij was het wel zo. (niet heel erg ingescheurd hoor, maar wel veel inwendige schaafwonden en geloof me, dat is ook geen pretje).

Bij de derde wou ik toch wel weer op de baarkruk, maar op het moment supreme durfde ik het toch niet aan. Uiteindelijk maar goed ook, want zelfs liggend hoefde ik niet eens hard te persen, maar alleen maar te stoppen met tegenhouden om hem geboren te laten worden. Ik wil niet weten hoe dat op de baarkruk was gegaan, haha.

19. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Haha! Misschien als je merkt dat t snel gaat dat je dan nog van houding kan veranderen? Dus bijv weeën opvangen op de baarkruk en als het dan ineens snel gaat dat je nog kan gaan liggen ofzo? Maar ik weet niet of dat dan nog wel gaat als je eenmaal zo ver in de bevalling al zit..!

Deel Deze Pagina