Dag dames, het eerste leuke fotomoment van Stern zijn eerste appel fruithapje is uitgelopen op een vervelend moment ik gaf hem 2 kleine hapjes.. hij proefte wat met een zuur gezicht en begon te kokhalzen. eventjes later kwam er zelfs bv mee. ik vind dit zo ontzettend jammer het eerste hapje had toch bijzonder moeten zijn? wie heeft dit nog meer meegemaakt? en wat betekend het dat hij ging spugen? kan ik morgen weer appel proberen?
Wij hebben hetzelfde probleem. Mijn dochter moet heel erg wennen aan de bijvoeding. Als het fruit of de groente niet heel heel heel erg gepureerd is dan begint ze te kokhalsen en komt regelmatig de hele fles er weer uit (meestal over mij en de bank ). Banaan gaat bij ons wel heel erg goed. Appel, worteltjes e.d. geeft problemen. Gisteren zat ik een appel te eten en gaf haar ook een partje om te kijken wat ze er mee doet. Ze nam gelijk een hapje, en vervolgens kokhalzen en overgeven... Tsja je baby moet er gewoon aan wennen. Kokhalzen enzo schijnt heel normaal te zijn. Weet niet of het vaak voorkomt dat ze echt gaan overgeven. Wij blijven in ieder geval rustig proberen (nu meestal voor de fles en niet erna ).
Ik had hem om 18:30 de fles gegeven en anderhalf uur later wat appel. Alle kleine beetje bij elkaar 1 lepeltje. Als ik hem eerst fruit geef en dan pas voeding kan hij niet rustig aan zijn fruit wennen denk ik. Daar is hij dan te onrustig voor.
Terra, baby's hebben in het begin de kokhalsreflex nog veel meer voorin de mond. dat betekent dat ze snel gaan kokhalzen en dat ze erbij gaan spugen is helemaal niet gek. Bedenk maar eens wat er gebeurt asl je zelf moet kokhalzen. Blijven aanbieden en als het echt niet lukt gewoon nog even een tijdje wachten. Succes!
dankje, ik accepteer het zoals het is hoor. maar ik denk wel bij mezelf waar dan dat leuke fotomoment is wat vele moeder hebben verteld aan mij. morgen weer een keertje proberen. en misschien dan niet van een lepeltje maar laat ik hem met zijn handjes erin kliederen ofzo.
Dat is een goed idee! (wij hebben vanaf begin Rapley gedaan, daarbij bied je stukken fruit aan die even groot zijn als het handje.) heel kliederig maar geen verslikkingen gehad!
maar ze mogen toch nog helemaal geen stukjes? als ik hem een stukje appel geef ter grootte van zijn hand en hij bijt een stukje af en stikt erin...? heb m vorige week een ongekookte wortel gegeven waar hij 10 min lang heeft op zitten sabbelen, dat ging dan weer wel goed.
ach ik heb nooit zo begrepen wat er nou leuk aan is qua foto hoor. Maar ik zou die appel even laten voor wat het is, en liever eerst wat groente gaan proberen.
Tuurlijk mag je kind wel stukjes! Pureren is met 6 maanden echt nergens voor nodig hoor. Zeker als een kind borstvoeding gewend is is de mondmotoriek echt ver genoeg om met de harde kaken dingen te kauwen. Gill Rapley heeft onderzoek gedaan naar het beginnen met bijvoeden d.m.v. het zelf pakken van stukken door kinderen. In Engeland wordt dit 'baby lead weaning' genoemd, in Nederland wordt er vaak naar verwezen als 'Rapley methode'. Op borstvoeding.com kun je een heel artikel lezen over hoe je op een voor jou en je kind prettige manier vast voedsel kunt introduceren.
Misschien niet meteen met appel beginnen, maar fruit dat wat minder hard is (peer, banaan, mango). En anders misschien voorlopig alleen even de groente, zodat hij er aan went..