Hebben meer oma's dat?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Life in Pink, Jan 24, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Life in Pink

Life in Pink Niet meer actief

Hallo meiden,

Mijn ouders zijn echt helemaal 'verliefd' op onze dochter. Ze wonen ver bij ons vandaan, dus als ze haar zien is het meestal een dag of 2, 3 omdat we dan blijven slapen. Vorige maand is onze dochter voor het eerst alleen 3 nachtjes bij mijn ouders wezen logeren, ze vonden het helemaal super en zijn nu al de dagen tot aan de vorige keer weg aan het strepen!

Mijn moeder zei daarom steeds tegen mij, zorg dat ze ook eens bij haar andere opa en oma logeert, zodat zij ook een band met haar krijgen. Nu is haar andere oma, de moeder van mijn vriend, sowieso al iets afstandelijker en krijgen we maar moeilijk hoogte van haar over hoe zij het vind om oma te zijn. In de zwangerschap was ze ook al niet erg betrokken en ik bots ook nog wel eens met haar. Maar goed, wij een aantal keer voorgesteld om een logeer weekend te plannen, dus geen oppassen, maar gewoon echt voor de leuk, 1 nacht of meer, wat ze willen.
    Hier kregen we mondeling geen respons op, dus heeft mijn man het ook nog gemaild. Maar ook daarop kwam geen reactie. Laatst werd mijn schoonma 60 en gaf ze een etentje. Mijn man zat naast haar en die vroeg op een gegeven moment nogmaals of ze het leuk vond om nog eens een logeerweekend te plannen? En hierop antwoorde ze dat ze in het weekend wel andere dingen te doen hebben en dat ze het druk hebben :confused:
    Je had het gezicht van mijn man moeten zien, alsof hij een klap in het gezicht kreeg, hij trok helemaal wit weg en was zeer aangeslagen. Hij vertelde me dat dit als zo'n harde, pure afwijzing voelde...ik vind dit zo sneu voor hem....We krijgen hierdoor dus het gevoel alsof ze zich helemaal niet interesseert voor ons kind, zo'n contrast met mijn ouders...

Mijn man zit het helemaal niet lekker en wil (alleen) met zijn moeder gaan praten, ik ben benieuwd of hij op iets uit komt wat voor hem goed voelt!

Hebben meer oma's dit, of is het iets dat moet groeien?

Groet Snoozie

2. lindavg

lindavg Fanatiek lid

Feb 25, 2007
    1,458
    0
    0
    Verkoopster in speelgoedwinkel
    Hoogvliet
    Nou niet zo erg als jij vertelt eigenlijk.

Mijn eigen moeder was gelijk verliefd op haar en was niet meer bij ons weg te slaan.

Mijn schoonmoeder moest er echt aan wennen maar dat heeft een week of 2/3 geduurd en daarna ging ook dat heel goed.
    Ze is er nu ook heel gek mee.

Hoop dat er wat uitkomt met als je man gaat praten met haar.

3. alice

alice Fanatiek lid

Aug 16, 2006
    4,014
    0
    36
    Overijssel
    Ik denk dat je het erg hebt getroffen met jouw ouders. Hier zijn opa en oma ook helemaal verliefd maar 3 nachten oppassen? Nee dat zou teveel zijn. En niet iedere oma zit er op te wachten om in het weekend om een kleinkind op te passen, ook al houden ze er wel veel van. Ik vind het niet zo raar.
    Als je schoonmoeder niet wil oppassen, dan niet...dan is dat haar verlies toch? Zou er niet teveel mee zitten en maar genieten van de aandacht van jouw ouders.

4. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hm hier een opa die ontzettend moet wenne

Hij is wel hartstikke gek met haar als we daar zijn.. Maar na anderhalf begint hij eindelijk te beseffen dat wij het ook leuk vinden dat hij het leuk vind

Laatste verjaardag kregen we een etentje.. Plus oppas!
    We waren wel wat verbaasd maar natuurlijk gebruik van gemaakt :)

Dus wie weet komt het nog best goed :)
    Al zou ik ook nietblij worden van zo'n antwoord nee :(

5. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ik denk dat het even tijd nodig heeft. Jullie dochter is nog hartstikke klein en veel mensen weten gewoon niet wat ze met zo'n kleintje moeten doen. Dat kan ik me ook best wel voorstellen! Mogelijk vinden ze het veel leuker om haar te logeren hebben als ze een jaar ouder is, gaat lopen en meer gaat brabbelen/praten. Dan heb je veel meer interactie met zo'n kleintje wat veel volwassenen prettiger vinden.

6. Fleur1

Fleur1 VIP lid

Apr 14, 2006
    5,068
    0
    36
    mijn schoonmoeder zit er ook echt niet op te wacten als we vragen of ze wilt oppassen ze zegt dan altijd ik denk er 2 dagen over dan hoor je het wel nou dan hoeft het van mij al niet eens meer.
    Laatst moesten we stel op sprong oppas hebben omdat me pa een herseninfarct had en we met spoed naar het ziekenhuis moesten. Het antwoord nou je weet dat ik niet overvallen wil worden met dat soort vragen dus zoek maar iemand anders. Ik heb boos opgehangen en niks meer van me laten horen. Misschien ook fout maar bel toch niet omdat we wat willen gaan drinken.
    Me ouders zouden altijd wel willen maar me ma heeft MS en nu me pa een hersen infarct betekend nu alleen maar een hele duren oppas regelen als we over 2 weken naar een feestje moeten . Maar het is niet anders. Ik zou zeggen wilt ze niet nou helaas pinda kaas lekker de andere oma dubbel laten genieten.

7. linda221

linda221 Fanatiek lid

Jun 5, 2007
    3,274
    0
    0
    apothekersassistente
    beverwijk
    ik zou zelf echt zo iets hebben van nou dan toch lekker niet! noa is alleen 1 nachtje bij opa en oma wezen logeren omdat mijn vriend en ik hele erge buikgriep hadden en niet voor haar konden zorgen (we konden amper voor ons zelf zorgen) en we wilde haar niet aansteken..dat vond ik al moeilijk 1 nachtje...ik vind noa nu nog te jong om uit logeren te gaan..ik kan haar echt niet missen...ik vind het dus knap dat jij je dochtertje van 4 maanden voor 3 nachtjes uit logeren laat gaan..
    maar het is wel lullig van je schoonmoeder en het is helemaal lullig voor je vriend...maar als de interesse er niet is dan komt ie er vaak ook niet...dus ik zou ze echt niet steeds vragen of je kind alsjeblieft bij hun mag logeren...idd andere oma dubbel laten genieten...maar dat is mijn mening..succes meid!

8. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Hi,

Hier ook twee heel verschillende grootouders. Mijn schoonouders zijn helemaal weg van de kleine man. Zij passen één dag in de week op en vinden het bijna een ramp wanneer ze hem een week niet zien! Ze zijn superlief tegen hem en leven enorm mee.
    Mijn moeder is een super oma en dat weet ik omdat ik al een neef heb van 7 maar heeft niet zo veel met kleine babies. Ze vindt het mannetje heel lief en ze is vooral heel trots op mij maar nee, ze vindt het leuk om hem te zien maar logeren? In geval van nood is hij altijd welkom maar verder hoeft het van haar (nog) niet. Nu is het nog echt oppassen maar als het straks meer logeren wordt dan vindt ook mijn moeder het erg leuk (als het maar niet elke week is ;)

Ach zo zijn alle mensen anders. Mijn moeder is zeker wel geinteresseert maar op een andere manier dan mijn schoonouders. Ik ken mijn mams al heeeeel lang ( :) ) dus ik weet wel wat ik van haar mag verwachten. Ik hoop dat ze nog lang bij ons zal zijn zodat ze straks die superoma kan zijn die haar kleinzoons mee neemt naar het theater, ze nieuwsgierigheid voor de wereld bij brengt en koekjes en taart met ze bakt!

9. guppie81

guppie81 VIP lid

Sep 13, 2006
    12,334
    1
    0
    In de eerste plaats snap ik niet goed waarom je je kindje meer dan 1 nacht ergens anders wilt laten slapen? Mijn dochter gaat volgende week pas voor het eerst 1 nachtje ergens anders slapen.
    Ik zie de lol van logeren dan ook niet in hoor, denk ook niet dat je daarmee een betere band kunt krijgen.

Daarnaast denk ik dat je moet accepteren dat je schoonmoeder dus blijkbaar wat afstandelijker is. Je maakt haar waarschijnlijk ook niet gelukkig met logeerpartijen door de strot duwen.
    Ik zou er niet zo'n punt van maken eerlijk gezegd.

10. Life in Pink

Het punt is niet dat we een logeerpartij door de strot willen duwen, het punt is dat mijn man zich erg gekwetst en afgewezen voelt. We hebben het een aantal keer gevraagd omdat we misschien dachten dat ze uit bescheidenheid/beleefdheid het zelf niet durfden aan te geven of vragen. We dachten dat het leuk zo zijn voor een opa en oma om je klein kind eens langer te zien dan telkens die 5 mintutjes die ze haar normaal zien. Want ik weet wel degelijk zeker dat je in 5 minuten geen band kan opbouwen met je kleinkind...

En ja, dat wij ons kind wel uit logeren laten en jij niet, daar over heb ik geen zin om een discussie te voeren, ieder voelt zelf wel aan of dat wel of niet goed voelt

Groet Snoozie

11. aukie

aukie Actief lid

Apr 6, 2008
    343
    0
    0
    @guppie,

ik vind het een beetje een rare reactie. Waarom zou je je kind niet langer dan 1 nacht ergens laten slapen?

Het is dat ik in het buitenland woon en dus geen familie in de buurt heb, maar anders had ik het wel geweten!

Zo doet iedereen het op zijn eigen manier.

12. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,252
    36,073
    113
    Ik kan het me van je schoonmoeder ook wel voorstellen hoor. Ze had het alleen wel een beetje aardiger kunnen brengen. Mijn ouders zijn stapelgek op Jesper, maar 3 dagen daar logeren voor de fun? Dat zullen ze zeker niet doen hoor. Ten eerste werkt mijn moeder zelf nog 4 dagen in de week en is ze ook blij als ze eens wat tijd voor zichzelf heeft. Ten tweede vind zij (en ik ook, maar dat terzijde) dat zo'n klein kindje thuis bij de ouders hoort te slapen en dat 3 nachtjes wel erg veel is.

13. Life in Pink

Goed, over hoeveel nachtjes men hun kinderen uit logeren laten gaan, moet, zoals ik eerder al zei ieder voor zich weten. Daarover gaat dit hele verhaal niet als je het goed gelezen hebt...

Mijn ouders zijn de tofste opa en oma die een kind zich kan wensen, ik hoopte dat mijn schoonouders net zo enthousiast zouden zijn, helaas valt dat wat tegen. En we vragen haar dus niet, zoals je gelezen hebt, om ons kindje daar ook 3 nachtjes te laten logeren...we vragen ook geen vaste oppasdag, we vragen geen oppas avond omdat we zo nodig zelf uit willen, we vragen indirect gewoon om iets meer betrokkenheid en interesse in haar kleinkind. Maar helaas is dat dus niet zo vanzelfsprekend, jammer!

14. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,252
    36,073
    113
    snoozie, als jij goed gelezen had, dan had je gelezen dat ik dat ook niet ter discussie wilde stellen en juist zei dat ze het ook wel aardiger had kunnen brengen. Ik zei alleen dat niet elke oma er behoefte aan heeft om zoveel tijd met zo´n kleintje door te brengen, ze zijn nog zo hulpeloos. Heb je uberhaupt wel gevraagd waarom ze het niet wil.

In jouw verhaal heb je het alleen over een logeerweekend, niet dat je hebt gevraagd of die oma gewoon wat meer tijd met haar kleindochter wil doorbrengen. Misschien wil ze wel gewoon een middag met haar doorbrengen, maar heeft ze geen behoefte aan een heel weekend.

15. guppie81

guppie81 VIP lid

Sep 13, 2006
    12,334
    1
    0
    Snoozie ik snap wel hoe je het bedoelt hoor.
    Ik denk echt dat jullie dit moeten accepteren, want als je al met de beste intenties om aandacht vraagt en het niet krijgt, zit het er misschien ook niet in.
    Helaas zijn er legio van dit soort verhalen.
    Mijn schoonvader heeft mijn dochter nog maar 2 keer gezien in haar hele leven, misschien dat ik daarom een beetje overdreven reageerde.
    Leg je erbij neer en geniet lekker van de opa en oma die wel voor je kindje gaan!

16. Mystery

Mystery VIP lid

Jul 21, 2007
    10,361
    0
    0
    SNOOZIE:

ik herken je gevoel heel erg , niet over het logeren maar de afwijzing , ... mijn kleintje is zoals je ziet over 2 weken jarig en word 1 jaar ....

mijn ouders wonen vlak bij , en zien hem zeker 3 x per week als het niet meer is ,

mijn schoonouders daarintegen zijn bij de geboorte op kraamvisite geweest, ... EN SINDS DIEN NIET MEER .. ze kennen het kind niet eens ....

nu schijnt er vanuit haar kant een punt bij het kraambezoek geweest te zijn , dat mijn man aan mij gevraagd zou hebben of zijn moeder bryan vast mocht houden ...

hierover was/is ze kwaad ...... en heeft ook al die tijd niks laten weten ....

mijn man voeld zich ook erg vervelend hieronder , waarom is zijn kind niet belangrijk voor zijn ouders , andere nichtjes en neefjes zien ze wel , maar bryan niet ...

hier dus heeeel herkenbaar .... :( jammer hoor !

17. guppie81

guppie81 VIP lid

Sep 13, 2006
    12,334
    1
    0
    Oh Mystery bij jou net zo erg dus!
    Mijn schoonvader komt niet meer omdat we op dag 3 hebben aangegeven dat het die dag niet handig was om langs te komen, omdat er al heel veel bezoek zou komen.
    En sindsdien dus nooit meer gezien...

18. mirell

mirell VIP lid

Jul 17, 2007
    15,021
    1
    0
    in een hele leuke winkel de xenos
    ik woon in julianadorp aan zee
    maar waarom ga je normaal maar 5 minuutjes naar oma toe dan?
    je mag toch neem ik aan wel af en toe een uurtje blijven?
    en een kind van zo jong bouwt echt nog niet een band op met opa en oma.
    pas als een kindje zelf zich gaat intereseren voor slapen bij opa of oma is er denk ik interesse van het kind uit.

en inderdaad het is ieder zijn keus om te kiezen of hij wel of niet zijn kind wil laten logeren.
    maar persoonlijk moet ik er ook niet aan denken voor geen goud.
    snachts wil ik mijn meissie binnen handbereik hebben :D
    i

19. mirell

mirell VIP lid

Jul 17, 2007
    15,021
    1
    0
    in een hele leuke winkel de xenos
    ik woon in julianadorp aan zee
    huh dit komt ook beetje raar over.
    net of je graag zonder je kindje bent
    ik heb heeeeeel veeeeeeel familie in de buurt wonen en als ik wil kan mijn meisje elke week ergens anders zijn.
    maar waarom zou je dat willen?
    althans dat is mijn idee

mirell

20. Kar76

Kar76 VIP lid

Oct 30, 2006
    5,124
    0
    0
    Maastricht!
    Eigenlijk is de situatie bij mijn ouders net zoals Alice beschrijft. Ze zijn gek op Sverre maar 1 nachtje vinden ze al veel. Mijn schoonouders daarentegen willen hem met liefde 3 nachten of langer te logeren hebben maar Sverre is ook al hun 5e kleinkind. Alleen vind ik dat weer minder want schoonmoeder rookt. Binnen. :(

@Mystery & Guppie: toen wij vertelden dat er bij ons niet meer gerookt mocht worden binnen hebben wij mijn schoonouders ook ruim 5 maanden niet meer gezien. Heel herkenbaar dus, jullie situatie.

Misschien moeten ze gewoon nog wennen, je schoonouders? Het klinkt heel naar en hard, en als een afwijzing maar misschien bedoelen ze het niet zo.. Ik hoop dat ze nog bijdraaien, en dat je vriend zich minder gekwetst gaat voelen. Is het bespreekbaar?

Share This Page