Scheef hoofdje weer rond zonder helmtherapie?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Cin11, Jan 25, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Cin11

Cin11 Lid

Oct 28, 2008
    85
    0
    0
    Hoi,
    mijn zoontje is nu 5 maanden oud. Hij had een voorkeurshouding waardoor zijn hoofdje afgeplat is. We hebben al een paar maanden fysio en hij heeft een paar behandelingen bij de osteopaat gehad. Bovendien slaapt hij sinds twee maanden op zijn linkerzij. Hoewel het echt al veel minder is geworden, vind ik het nog steeds niet mooi. Zijn achterkant is gewoon ook erg plat en echt rond is het ook niet. We hadden wel een afspraak bij het sofia kinderziekenhuis voor een redressiehelm. Maar ik vind zijn hoofdje niet erg genoeg voor een helmpje.
    Maar ik moet eerlijk zeggen ik vind het toch een gok. Je weet natuurlijk nooit of het echt goed komt. Nu heeft de arts bij het consultatiebureau tegen mij gezegd dat het altijd nog minder wordt.
    Maar wie heeft hier ook ervaring mee? Wie heeft ook geen helmtherapie gedaan, maar heeft toch een zoon of dochter die uiteindelijk een enigszins rond hoofdje heeft gekregen.
    Ik verwacht heus geen wonderen, ik snap dat het met een helm altijd mooier wordt. Maar ik ben erg benieuwdnaar jullie reacties!

2. Wen26

Wen26 VIP lid

Jun 16, 2007
    12,487
    0
    36
    Hoi,

Ons dochtertje had ook een sterke voorkeurshouding door een blokkade in haar nekwervels die ze had overgehouden aan een zware bevalling. Met 8 weken moesten we op controle bij de kinderarts in het ziekenhuis ivm de bevalling. De kinderarts vond dat de afplatting dusdanig was dat ze ons fysiotherapie adviseerde. Ook zijn wij naar de osteopaat gegaan. Uiteindelijk heeft de fysiotherapeute in het ziekenhuis elke 2 wk een meting gedaan om te bekijken hoe erg de afplatting was en of er verbetering of juist verslechtering in zat: plagiocephalometrie.
    Hieruit waren de waardes bij 4 a 5 mnd binnen de schaal waar ze het advies geven tot een redressiehelm. De fysio gaf aan dat we pas bij 6 mnd hoefde te beslissen. Wij hebben er toen voor gekozen om nog even door te gaan met osteopatie en met oefeningen om de voorkeurshouding te doorbreken. Met 6 mnd bleek dat er verbetering in zat en flink ook, met 7 mnd hebben we de laatste meting gedaan en waren de waardes ineens niet meer binnen advies voor helmpje maar binnen de schaal dat er verwacht wordt dat het natuurlijk weer in orde komt. Nu met 11 mnd zie je er niets meer van... haar hoofdje zal vast niet 100% rond zijn, maar dat is mijn hoofd vast ook niet... dus hier een prima resultaat zonder helm.

Hebben ze bij jouw zoon metingen gedaan? Zo nee, je kunt dit wellicht eens vragen? Of je kunt een intake doen bij het sofia kinderziekenhuis en daar een meting laten doen, je bent natuurlijk niks verplicht en kunt altijd vragen wat het advies is dat zij geven...

Zoals wij het begrepen hebben is het vooral een afwijking bij de oortjes die je goed blijft zien. Als je van bovenaf op zijn hoofdje kijkt zou je dan moeten zien dat het ene oortje meer naar voren staat dan de andere, ook kun je dit aan de jukbeenderen zien. Bij ons dochtertje was dit op het ergste moment een afwijking van 11 mm en bij de laatste meting nog maar 2 mm en dat zie je met het blote oog niet meer.

succes met je keuze... hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt...

3. Schatjeboutje

Oct 20, 2008
    75
    0
    0
    Ons zoontje heeft wel een helmpje gehad en dat is ons erg goed bevallen. Wellicht zou je eens wat extra info op kunnen vragen bij het Roessing in Zwolle. Zij geven je een heel eerlijk advies en zeggen het ook eerlijk als zij denken dat het niet nodig is. Succes!

4. Chantico

Chantico Niet meer actief

Wat heeft de osteopaat nog gedaan na die meting met 4/5 maanden? Ik ben met ons dochtertje ook bij de osteopaat geweest en die heeft een blokkade in de nek opgeheven. Toen kon ze allebei de kanten even ver op draaien. Daarna hebben we wel oefeningen gedaan om de gewoonte van de voorkeurshouding te doorbreken. Dat is ook gelukt. Sindsdien doen we geen speciale oefeningen meer.
    Nu is haar hoofdje nog wel wat scheef. Wat kunnen we nu nog meer doen? Ik dacht dat het nog wat bij zou trekken als ze meer gaat zitten enzo en dus minder op haar hoofdje ligt. Heb ik dat verkeerd en moeten we nog wel meer doen?

5. Wen26

Wen26 VIP lid

Jun 16, 2007
    12,487
    0
    36
    Nee, je hebt helemaal gelijk hoor... vanaf die leeftijd gaan ze ineens veel meer op de buik liggen (en later zitten) en komt er dus minder druk op het hoofdje en zal de afplatting afnemen. De osteopaat heeft toen nog een aantal behandelingen gedaan om de afname van de afplatting te ondersteunen. Hierbij bewoog hij heel zachtjes de verschillende schedeldelen om de schedelnaden weer wat los te krijgen... door een afplatting komen deze delen namelijk dicht naar elkaar en kunnen al een beetje 'verkleven'. Door dit zachtjes te masseren komt het losser. Zo is het ons uitgelegd en het heeft in ieder geval geholpen. Verder is onze kleine meid met een maand of 7 een buikslapertje geworden ook dat heeft natuurlijk meegeholpen...

6. Suzanne75

Suzanne75 Fanatiek lid

Mar 8, 2007
    1,662
    1
    0
    Ik zou zeggen niet afwachten en hopen dat het vanzelf goedkomt. Wij zagen heel erg op tegen de helmtherapie maar het is ons 100% meegevallen. Achteraf heb je spijt als haren op je hoofd als het niet goed is gekomen zonder helm. Dan zeg je "had ik maar...". Je kind moet de rest van zijn leven met dat model hoofd doen...

7. Cin11

Cin11 Lid

Oct 28, 2008
    85
    0
    0
    Ik denk dat ik toch maar naar de afspraak ga. Dan weet ik in ieder geval meer dan nu. Wellicht valt het ook wel mee. Zo'n arts heeft hier natuurlijk zo veel ervaring mee. Dan kan ik denk wel een betere beslissing maken.

8. Minimuisje

Minimuisje VIP lid

Jul 8, 2006
    8,361
    0
    0
    Zuid - Limboland
    Hier ook een behoorlijke afplatting gehad bij Joris. Hier is het met fysiotherapie en met het geluk dat hij op zijn buik ging slapen met 3,5 maand over gegaan. Zijn bolletje is zo goed als rond nu, niet volledig, maar een vreemde zou het niet eens opmerken ;)

9. Irma1968

Irma1968 Actief lid

Sep 12, 2008
    145
    0
    0
    Niet afwachten maar gewoon een afspraak maken, beter 6 maanden een helm dan later gepest worden toch?

10. Corina

Corina Fanatiek lid

Jan 25, 2006
    4,881
    0
    0
    Hier een helmmama. En ook onder behandeling van een osteopaat. Zijn nekje zit ontzettend vast door een wat moeizame bevalling.

De osteopaat heeft gelijk in het begin al aan gegeven dat zij de vorm van z'n hoofdje niet kon beinvloeden. Maar dat het allicht wel iets beter zou worden. Maar helaas niet goed genoeg.

Share This Page