Zijn hier mama´s wat een BOL opleiding doen?

Discussie in 'De lounge' gestart door A2CA, 27 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. A2CA

A2CA Niet meer actief

Hallo iedereen,

Zoals vele weten ben ik bezig om te regelen om een opleiding te volgen. BBL heb ik nog niks van gehoord en is al enkele weken geleden.
    Gisteren ben ik naar een opendag geweest van Leeuwenborgh.
    Daar mijn verhaal gedaan te hebben mag ik waarschijnlijk komende vrijdag starten met de opleiding niveau 2 helpende zorg/welzijn.
    Ze wilde wel mijn bewijsstukken hebben, hier hebben we naar gekeken en heeft mijn oude lerares ze weggegooid!!
    Nu gaat dezelfde lerares maandag aan de slag om nog mijn stage uren ed te achterhalen zodat ik dus mijn opleiding binnen 6 maanden kan afronden. Super fijn natuurlijk maar is nog niks zeker.
    Ik heb donderdag een gesprek en aan de hand daarvan hoor ik of ik vrijdag kan starten.
    Als ik start mag ik mijn stage niet meer in de zorg doen omdat ik die al 3 jaar heb gedaan in het verleden. Ik moet nu gaan starten ergens in de kinderopvang.

Na dit niveau 2 diploma wil ik dolgraag verder naar niveau 3 verzorgende IG. Maar dat kan dan alleen op BOL omdat de BBL plaatsen nu al op de site staan waar je moet solliciteren en daar kom ik nog niet tussen omdat ik nu dus nog op school zit mocht het doorgaan.
    Als ik in juli klaar ben is het te laat voor BBL want dan zijn de selectieprocedures al afgerond. Maar kan ik wel in september beginnen met BOL.

Als ik in september begin met BOL en ik haal het niet of ik stop ergens zolang de opleiding duurt heb ik een schuld van ongeveer 20.000 euro, over 3 jaar van studiefinanciering en ov.
    Met niveau 2 heb ik dat niet omdat dit landelijk verplicht is om een niveau 2 diploma te halen. Ik moet dus in de toekomst gaan kijken wat ik dan ga doen, want van niveau 2 zijn geen enkele vacatures te vinden.

Sorry voor het lange verhaal. Wat ik dus wil weten of er moeders zijn die een BOL opleiding volgen, welk niveau, wat de uren van school of stage zijn en of het haalbaar is met een huishouden en gezin.

Alvast bedankt.

2. BabygirlM

BabygirlM Bekend lid

18 sep 2011
    781
    0
    0
    Op dit moment geen werk, dus ik geniet nog lekker
    Hoi! Ik volg de opleiding Verzorgende-IG, ik zit nu in mijn eerste jaar, en ik doe ook BOL. Ik had deze periode 1 dag in de week vrij (de dinsdag), maar vanaf volgende week is dat niet meer het geval en ga ik weer 5 dagen in de week naar school. Tot nu toe kan ik alles heel goed combineren. Mijn dochter kan naar de opvang die bij de school in zit, dus ze kan gewoon met mij mee reizen. 1 dag in de week gaat ze een hele dag, dan reist ze ook met mij mee terug aan het einde van de dag. Verder gaat ze 3 ochtenden, dan haalt een van mijn ouders haar 's middags op, en 1 dag in de week is ze thuis bij opa.
    Huiswerk doe ik meestal op school. Omdat ik van de havo kom, is het voor mij allemaal erg makkelijk, dus kan ik in de les goed doorwerken. Bij de meeste vakken loop ik dan ook voor. En op de ochtenden dat ik (veel) eerder op school ben maak ik dan huiswerk. Mijn dochter moet namelijk voor 9u op de opvang zijn, en als ik pas om 12u bijvoorbeeld moet beginnen vind ik het juist heerlijk om dan huiswerk te maken op school, dan word ik ook niet afgeleid door de tv o.i.d. ;)

In de 4e periode ga ik op stage. Ik weet alleen dat ik 36u per week stage moet lopen. Ik weet nog niet in welke instelling ik stage mag gaan lopen, maar ik ga wel aangeven dat ik graag in de buurt van de opvang stage wil lopen, en dan wil ik ook gelijk aangeven dat ik 7u 's ochtends waarschijnlijk niet kan reden ivm m'n dochter, dus of ik dan later kan beginnen, en langer kan doorwerken. Ik denk dat in overleg van alles mogelijk is, al helemaal als je slb'er een beetje mee zit en voor jou zijn/haar best doet.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik nog thuis woon, dus niet een eigen huishouden heb. Dat maakt het voor mij wel een stuk makkelijker. Ik weet niet of jij ook mensen om je heen hebt die je kunnen helpen met het opvangen van je kindje(s)?

En het ligt er natuurlijk maar net aan wat voor een rooster je zal krijgen! Succes! En als je nog vragen hebt, vraag maar raak :)

3. BabygirlM

BabygirlM Bekend lid

18 sep 2011
    781
    0
    0
    Trouwens, de tijden van het rooster verschillen per dag. Ik heb dagen dat ik om half 9 tot half 6 op school zit (al is dat bijna nooit zo geweest ivm heel veel uitval), maar ook dagen dat ik van 13.15u tot half 6 op school zit. Of van half 9/10 tot 15.15u. Erg afwisselend dus :)

4. eline20

eline20 Niet meer actief

Ik volg een bol opleiding niveau 4. Ik vind het makkelijk te combineren. Ons zoontje is ook heel makkelijk. Ik denk dat dit heel veel scheelt. Ik moet 380 uur stage lopen 3 dagen per week. En 2 dagen per week naar school tot half 4. Dit is wel pittig omdat ik het gevoel heb dat il ons zoontje maar weinig zie. Ons zoontje gaat 2 dagen per week naar oma en 3 dagen naar het kdv. Vanaf april ben in klaar met school m.u.v. de examens en stage.

5. A2CA

A2CA Niet meer actief

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb altijd opvang voor mijn kindje, mijn schoonmoeder werkt niet vandaar.

Ik heb eigenlijk een paar vraagjes;
    Zijn jullie ook bang om te blijven zitten met de studieschuld als je je opleiding niet afmaakt.

En dan een vraag voor als je samen woont en een kindje verzorgt dan heb je recht op partnertoeslag. Deze partnertoeslag krijg je alleen als je vriend zijn verzamelinkomen of belastbaar inkomen niet meer is dan 9017.00 per jaar of te wel 721.00 per maand. Mijn vriend verdient per maand nu ongeveer 1200.00 euro.
    Kan iemand mij uitleggen wat het verzamelinkomen is of belastbaar inkomen?

6. Tulp21

Tulp21 Niet meer actief

Even vraagje hoe oud ben je? En wat is de reden dat je niveau 2 opnieuw wilt gaan doen?

Verzamelinkomen x 12 doen. Je vriend zit er ruim overheen dus kun je sowieso geen partnertoeslag krijgen.

7. BabygirlM

BabygirlM Bekend lid

18 sep 2011
    781
    0
    0
    Ik heb al een studieschuld van mijn vorige opleiding (HBO), ik was bezig die af te lossen, maar die schuld is nu tijdelijk stil gezet omdat ik studeer, na de studie moet ik verder met aflossen, maar dat kan makkelijk omdat ik daarvoor maandelijks geld opzij zet. Je kunt er voor kiezen om die schuld in termijnen of in 1x te betalen. Bij mij was het zo dat als ik in termijnen betaal, ik 'korting' krijg, dus heb ik daar maar voor gekozen. Ik ben niet bang om te blijven zitten, want ik vind het erg makkelijk en ik doe het goed (de 1e toetsweek afgesloten met allemaal ruim voldoendes, laagste cijfer was een 6.4 en het hoogste een 10). Als jij gemotiveerd blijft en goed je best blijft doen, kun je allemaal voldoendes halen en zit je niet met een studieschuld. Mocht je daar echt bang voor zijn zou ik gaan kijken naar hoe groot je schuld is, en daarvoor maandelijks genoeg op zij zetten.

8. SDonya

SDonya Niet meer actief

Ik doe een bol opleiding niveau 4, me uren zijn verschillend en me stage is van 8 tot 4. Het is haalbaar met een gezin maar je moet wel doorbijten. Soms ben ik ook bang van wat als ik het niet haal etc. Maar daaraan denken helpt niks dus ik doe gewoon zo veel mogelijk me best om alles te halen en op tijd in te leveren.. :)

9. A2CA

A2CA Niet meer actief

Dankjulliewel voor jullie reacties.

Ik ben 21 jaar oud, en de reden waarom ik niveau 2 opnieuw ga doen is; In het verleden heb ik die opleiding al eens gevolgd en afgerond, ik kreeg toen geen diploma omdat ik niet goed kon opschieten met mijn praktijkbegeleider, omdat ik perse nu wil beginnen en in het verleden eraan begonnen ben, wil ik het nu ook afmaken en kan ik binnen in halfjaar mijn diploma hebben, en in augustus starten met niveau 3.

Ik denk ook dat het pittig zal worden, niveau 3 althans. Maar als andere het kunnen, zou ik het zeker weten ook kunnen!

10. Tulp21

Tulp21 Niet meer actief

Oh Vandaar. Die half jaar zou ik dan wel doen maar niet gedacht aan een HBO opleiding? Aangezien je 21 bent kun je een toelatingstoets doen. adhv de toetsuitslag wordt je aangenomen of niet. Als dit wel zo is weet je dat je HBO ook aankunt :)

11. A2CA

A2CA Niet meer actief

Ik zou het wel aankunnen, heb ik het verleden al eens een capaciteitentest gedaan en kwam uit niveau 5. Maar HBO lijkt me een beetje veel en ik ben allang blij als ik alleen al verzorgende IG in mijn broekzak heb.

Deel Deze Pagina