Ik wil die pil eigenlijk helemaal niet...

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door mexicang, 2 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mexicang

mexicang Fanatiek lid

1 okt 2008
    4.345
    85
    48
    Ik ben vorige week bij de gynaecoloog geweest.
    Dit vanwege vele klachten, die steeds erger lijken te worden en steeds vaker lijken terug te komen gedurende een maand/menstruatiecyclus.
    Ik lig soms krom van de pijn, vooral tijdens de periode rondom eisprong, maar ook rondom menstruatie krijg ik steeds meer klachten.
    De dagelijkse bezigheden worden er erg door beïnvloedt, ik functioneer gewoonweg slecht.
    Na de eisprong sukkelt het even door, dan volgt wat rust en daarna begint het weer op te bouwen omdat de menstruatie eraan komt

Mijn verhaal deed haar vermoeden dat ik endometriose heb en tijdens de inwendige echo zag zij iets op een eierstok zitten.
    Endometriose stelt zij alleen echt vast met een kijkoperatie, iets waar ze voor nu nog even niet aan wil.
    Deze week krijg ik een uitwendige echo van de buik en volgende week de uitslag van die echo en van het afgenomen uitstrijkje.
    Eind maart weer terug naar de gynaecoloog.

Tot die tijd heeft zij voor mij de Yasmin pil voorgeschreven, die ik moet blijven doorslikken. Dit om even niet te menstrueren en om het lichaam rust te gunnen en endometriosehaarden de kans te geven zelf 'op te lossen'

Toch, die bijwerkingen die op de bijsluiter staan, die zijn niet misselijk.
    Om eerlijk te zijn, zie ik dit helemaal niet zitten.
    Misschien tegendraads of eigenwijs, maar al die hormonen, nee, dat is niet aan mij besteedt.

Ik ben al sinds mijn 7e migraine patiënt en ik ben erg gevoelig voor hyperpigmentatie en die dingen die staan bijna bovenaan de lijst met bijwerkingen.

Ik weet, de pijn is ook geen optie, maar die pil voor mij eigenlijk ook niet.
    Maar er zullen toch wel meer wegen zijn die naar Rome leiden?

Iemand ervaring?

2. Born2beMom

Born2beMom Fanatiek lid

9 dec 2014
    1.484
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ik vind de pil rotzooi! ik ben er tijdenlang depressief door geweest, tot ik erachter kwam dat het door de pil kwam. ik zou serieus kijken naar een andere oplossing...

3. blauwespeen

blauwespeen Fanatiek lid

20 mei 2012
    2.133
    0
    0
    NULL
    Gelderland
    Heb je ooit de bijsluiter van paracetemol gelezen? Staan ook dingen in waarvan ik denk huh?

Het neemt niet weg dat de pil rotzooi is hoor! Maar in meer medicatie zit Veel rotzooi en neem je misschien wel

een je kan het ook een maand proberen? Met de pil kun je ieder moment stoppen is mijn ervaring

4. sprits

sprits Fanatiek lid

21 feb 2011
    3.917
    376
    83
    Als het echt endometriose is is het wel verstandig je cyclus stil te leggen.
    Ik heb een mirena omdat ik ook erg gevoelig ben voor hormonen en dit voor mij de beste oplossing was om mijn endometriose te onderdrukken.
    Overleg met je gynaecoloog als je je er echt niet goed bij voelt!

5. MotherMary

MotherMary Fanatiek lid

10 sep 2014
    1.748
    2
    0
    theaterdocent, regisseur en leerkracht basisonderw
    Overijssel
    Was het niet ook de Yasmin-pil die een tijdje terug in het nieuws was vanwege haar heftige bijwerkingen? Ik kan me je aarzeling goed voorstellen TS, helaas weet ik geen andere opties.

6. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Denk niet dat yasmin in het nieuws was! Yasmin wordt over het algemeen juist als een hele prettige pil gezien. Ik gebruik hem juist om me beter te voelen bijvoorbeeld. Heb er helemaal geen bijwerkingen van.
    Ik ben ook sterk gevoelig voor hoofdpijn, maar met yasmin wordt dat niet erger. Eerder minder.

7. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.250
    1.009
    113
    Zuid-Holland
    Ik zou niet het advies hier afwachten maar gelijk de gyn bellen om te overleggen en uitleggen waarom jij je er niet goed bij voelt en of er ook alternatieven zijn.
    succes

8. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

15 sep 2008
    15.693
    1
    0
    Yasmin is echt niet goed tegen hormoongevoelige migraine, spreek helaas uit ervaring... Heb na veel proberen uiteindelijk de mini-pil van mijn ha voorgeschreven gekregen om te testen hoe dat bevalt, na 3 maanden kon ik echt zeggen dat het bevalt! En na gesprek met gyn mag ik hiermee verder doen.

Alleszins, beterschap! Hoop dat je snel van je klachten verlost bent.

9. Marlijn82

Marlijn82 Fanatiek lid

28 mrt 2012
    1.968
    0
    0
    Overijssel
    Hormoonspiraal of rigoreus de boel laten verwijderen waren de andere opties voor mijn collega. Hangt er een beetje vanaf of en op welke termijn je kinderen wilt. Bespreek het gewoon met je gyn en vraag of er nog andere opties zijn ipv de pil.

De diane was die pil in het nieuws trouwens.

10. novaa

novaa Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.286
    0
    36
    Wat een vervelende situatie voor je. Ik heb zelf ook endometriose, en ook regelmatig op hetzelfde punt als jij gestaan. Maar wel altijd beseft dat ik baas over eigen lijf ben. Als ik de yasmin niet wilde, hoefde dat ook niet.

Wat ik je kan aanraden is om ipv de pil te slikken, het endometriose dieet te gaan volgen. Het is niet wetenschappelijk bewezen dat het werkt, maar ik en vele andere endo-patienten hebben er echt heel veel baat bij. En het is alleen maar gezond en niet schadelijk. Alles behalve.

Als je meer info wilt kun je me altijd pb-en. Sterkte in de tussentijd!

ps: Yasmin is erg gevaarlijk ivm risico op trombose, als je dan de pil gaat slikken, probeer dan een minder gevaarlijke.

11. MotherMary

MotherMary Fanatiek lid

10 sep 2014
    1.748
    2
    0
    theaterdocent, regisseur en leerkracht basisonderw
    Overijssel
  12. mamabri

mamabri Niet meer actief

#12 mamabri, 2 feb 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 feb 2015
    ik vertrouw de Yasmin pil na 15 jaar nog steeds niet. Hij was toen nieuw en ik had hem, samen met een vriendin (die apothekersassistente is) voorgeschreven gekregen als enige in ons kleine stadje. Hij beviel op zich prima, totdat ik gebeld werd door mijn vriendin dat ze gebeld was door de dokter onmiddellijk te stoppen met yasmin. Ik werd vlak daarna gebeld door de huisarts. De yasmin is toen per direct uit de handel genomen ivm een aantal overlijdens in Nederland en het buitenland, die door de yasmin veroorzaakt zijn.

Hier dus GEEN Yasmin, óók niet na zo veel jaar.

13. void

void Fanatiek lid

19 mei 2012
    2.356
    19
    38
    0161
    Nee daar heb je helemaal gelijk in TS. Ik slik juist de yasmin omdat het een van de weinige is waarvan ik niet helemaal stuk ga tijdens de menstruatie en de rest werkt goed in balans voor mij.
    Ik ben me er van bewust dat deze pil ietsjes hoger is qua risico voor bloed proppen.

En ik kreeg ook al op m'n kop van de nurse hier dat ik deze pil eigenlijk niet zou mogen slikken met migraine. Al heb ik haar toen verteld dat ik dit al aan had gegeven toen ik hem voor het eerst kwam ophalen dat ik geen aura's heb met mijn migraine dus dat stond niet in het lijstje.

Het is helemaal aan jezelf, bel de gyne op en bespreek dit met haar. De yasmin is echt niet de enige pil die je zou kunnen slikken en dan ook door zou kunnen slikken. Ik denk alleen als het probleem migraine met aura's is dat je dan volgens mij niet eens een combinatie pil mag slikken. Misschien zelfs even terug naar de huisarts gaan omdat te bespreken, die kan dan ook eventueel de informatie doorgeven/bespreken met je gyne.

Hopelijk komt er snel een oplossing voor je x

14. mexicang

mexicang Fanatiek lid

1 okt 2008
    4.345
    85
    48
    Wauw, wat een reacties! Top!

Ik begrijp dat het met endometriose goed is om je cyclus stop te zetten, dat maakt het ook zo dubbel he? Het is eigenlijk kiezen tussen twee kwaden, even plat gezegd.
    Ik denk, en zie, dat iedere pil zijn voors en tegens heeft, we zijn allemaal anders, dus voor de één werkt deze wel, voor de andere niet

Toch, ik lees hier meer negatieve verhalen over de Yasmin dan positief….

Even voor de duidelijkheid, ik heb migraine met aura's. In heftige vorm, inclusief de uitvalverschijnselen.
    Ik heb waarschijnlijk Familiaire Hemiplegische Migraine.
    En toen ik nog jonger was ;) had ik ook de hormoongevoelige vorm, iedere derde dag van de menstruatie.
    Dus ja, ik zit er niet op te wachten, heel eerlijk gezegd.

Ik vind het sowieso lastig, ik weet nog geen week dat ik waarschijnlijk endometriose heb, moet nog een echo, krijg daar nog de uitslag van en ook nog de uitslag van een uitstrijkje, en daarbij is het nog altijd een vermoeden van de gynaecoloog.
    Ze heeft zelf namelijk gezegd dat ze dit pas écht kan vaststellen door middel van een kijkoperatie.

Snappen jullie het nog? Ik bedoel, die bijwerkingen houden mij tegen, maar ook het feit dat nog niet eens alle onderzoeken klaar zijn.

15. novaa

novaa Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.286
    0
    36
    Ja, dit snap ik heel goed, maar toen ik je eerste zin in dit topic las dacht ik al, die heeft endometriose. Ik heb zelf ruim vijf jaar rondgelopen met 'vermoedelijk' endometriose. Mijn arts zei ook dat ze het alleen met een kijkoperatie vast kon stellen (wat ook echt zo is) en ze wilde die operatie natuurlijk zo lang mogelijk uitstellen. Een kijkoperatie zorgt voor littekenweefsel en endometriose gaat daar in zitten. Het kan het dus alleen maar erger maken.

Ik vind dat jouw gynaecoloog tot nu toe goed handelt, (in de afgelopen 10 jaar heb ik hele andere dingen meegemaakt) en je kunt jouw standpunt wat betreft de pil gewoon met haar bespreken. Zij is er om de situatie voor jou dragelijker te maken, niet erger natuurlijk.

16. Teddy26

Teddy26 Niet meer actief

Ik ben gestopt met de pil in begin 2010. Daarna voelde ik mij meteen beter. Na de bevalling in 2013 ben ik weer even begonnen en ik werd er meteen ziek van. Mijn hele humeur veranderde en ik kreeg allerlei kwalen. Dezelfde kwalen die ik had toen ik zo'n 12 jaar lang de pil slikte.

Er komt nu absoluut geen pil meer in huis. Er zijn genoeg andere manieren van anticonceptie. Bovendien heb ik 12 jaar lang de Diane35 geslikt, dus de angst zat er (terecht?) al goed in na het nieuws.

voor de zekerheid zou ik toch het onderzoek doen.

17. novaa

novaa Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.286
    0
    36
    TS heeft vermoedelijk endometriose. Ik bedoel het niet verkeerd maar het gaat hier niet om de anticonceptie, de pil wordt bij endometriose gebruikt als medicatie.

18. void

void Fanatiek lid

19 mei 2012
    2.356
    19
    38
    0161
    Oh nee ik zou dan zeker terug gaan om het met de dokter te bespreken, die kent jou geschiendenis daar ook beter in en kan die informatie door spelen naar de gyne.

Ik weet ook wel bijna zeker als daar duidelijkheid over is dat ze wel een pil kunnen vinden die wel gepast is om je voor te schrijven.

Ja de yasmin en de diane-35 zijn in het nieuws geweest maar dat laat het net lijken alsof deze de enige boosdoeners zijn. Terwijl percentage wijs het risico tussen deze pillen en de andere pillen die we kennen maar iets hoger is en het dus wel bekend is dat de pil zelf het risico verhoogd op o.a bloed proppen. Maar dan moet je er ook rekening mee houden in de gevallen waarbij dat gebeurd is, is het ook likely dat degene die verhoogd risico hadden daar op het moment van aanvraag niet bij stil stonden (Ook deels een fout van de voorschrijver). Je zit wel een beetje in een andere positie doordat je behandeld wordt en hem dus niet als A/C gebruikt. Misschien dienen ze het veilig genoeg maar moet je bijvoorbeeld vaker je bloeddruk laten opmeten (iets wat ze hier sowieso altijd doen wanneer je de pil komt halen)

19. Teddy26

Teddy26 Niet meer actief

Oh lekker dom. Ik zag een aantal herkenningpunten en dacht te kunnen helpen. Ik denk dat ik endometriose verwarde met iets anders.;)

Nou, in ieder geval hoop ik dat iemand je snel kan helpen ts.

20. sprits

sprits Fanatiek lid

21 feb 2011
    3.917
    376
    83
    Hier sluit ik me bij aan.
    De endometriose wordt alleen maar erger. Ik heb er veel te lang mee rond gelopen met alle gevolgen van dien. Ik zou contact opnemen en je twijfel uitleggen en een alternatief bespreken. Succes.

Deel Deze Pagina