Opleinding Sociaal maatschappelijk medewerker

Discussie in 'De lounge' gestart door An79, 4 okt 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. An79

An79 Fanatiek lid

8 jun 2015
    1.092
    575
    113
    Eindelijk weet ik wat ik wil en ik denk dat dit ontzettend goed bij mij past. Het spreekt me in ieder geval heel erg aan en ik heb nu al zin om te beginnen aan een opleiding hiervoor.
    Ik zou zo graag meer voor andere mensen willen betekenen.

Alleen nu ben ik opzoek naar de opleiding die het beste geschikt is voor mij. Ik werk 2 dagen en heb een gezin met 3 kinderen, waarvan eentje pas 6 jaar. Dus het liefst een thuisopleiding en het is voor mij ook prima om er iets langer over te doen. 1-2 dagen in de week school of stagelopen zou ook een optie zijn. Met mijn huidige werk erg flexibel, omdat ik bij het bedrijf van mijn man werk.

Ik zie online zoveel voorbij komen, maar bij welk bedrijf; NCOI, LOI, ROC, NTI of misschien wat anders. Ik heb geen idee.
    Iemand die mij hier misschien wat tips in kan geven?

Alvast heel erg bedankt.

2. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Sociaal maatschappelijk dienstverlener? Ligt er aan welk niveau je wilt doen. HBO zou ik altijd op een hogeschool doen en niet via een NTI of zo, als werkgever vind ik dat toch altijd minder aansprekend (maar dat kan ook een persoonlijk iets zijn hoor).

Voor een MBO-4 zou ik kiezen voor BBL en kijken of je bijvoorbeeld 3 dagen in de week kunt werken en 1 dag naar school. Of bij een erkend ROC in de buurt flexibele leerweg doen. Dan heb je namelijk via die school vaak ook al ingangen bij potentiele werkgevers.

3. Chechi

Chechi Niet meer actief

Wat wil je precies voor een werk gaan doen met die opleiding? Want dat is nog erg breed. Ik zou namelijk ook een BBL opleiding gaan doen bij een erkende ROC en dit is altijd in combinatie met een werkplek. Online lesprogrammas zijn zeker bij dit soort maatschappelijke opleidingen minder in trek.

4. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.745
    646
    113
    Gelderland
    Wat wil je er mee gaan doen uiteindelijk? Wij zijn erg terughoudend (lees: nemen we niet aan) wanneer mensen hun opleiding via nti of capabel etc hebben gedaan. Er zijn veel werk /leer plekken op het moment, waarbij je werk ook je opleiding betaald, daar zou ik voor gaan. Wij hebben ook nog vacatures voor leer-werkplekken. Stuur gerust een privébericht.

Maslov, Juul75, Dubbelgeluk en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.822
    2.003
    113
    Ik heb sociaal maatschappelijke dienstverlening gedaan bij de NHA. Schriftelijk, dus geen lesdagen. Uiteraard wel met een stage, behorend bij de opleiding.binnen de gestelde vier jaar. Je zult gemiddeld 24 uur per week stage moeten lopen en daarnaast studeren. Het is een kwestie van goed uitzoeken of dit past bij wat je nu doet. Je sociale leven is voorlopig minimaal en bij mij is het vaak zo dat het huishouden blijft liggen voor de studie.

De terughoudendheid van werkgevers volg ik niet altijd; deze opleiding voldoen aan dezelfde eisrn als een ROC, je moet je uren stage lopen, hebt begeleiding, doet je examens. Hij is volwaardig. Ik ben zelfs geregistreerd bij het registerplein. Dus werkgevers; vertel eens waar die terughoudendheid vandaan komt, ik wil het oprecht weten.

In 2020 heb ik mijn diploma gehaald en na een korte pauze ben ik doorgestroomd naar HBO social work /bachelor op Windesheim. In totaal ben ik straks 8 jaar verder en 50 als ik afstudeer. Ik heb een baan van 28 uur per week als sociaal werker en daarnaast 1 dag school en nog thuis studeren. Ik ben alleenstaand met de zorg voor een 13 jarige dochter. Het is hard werken en strak plannen, maar absoluut de moeite waard. Maar een werkplek/ stageplaats is wel van belang.

Als je meer wil weten, vraag gerust.

Deel Deze Pagina