Weet iemand welke reiskosten aftrekbaar zijn als zorgkosten? Alleen die van naar het ziekenhuis of ook voor fysio bijvoorbeeld.
Vervoerskosten dit staat op de site van de belastingdienst, ik heb toevallig zelf ook eens gekeken of ik een vergoeding kon krijgen. Maar je moet dan echt wel meerdere keren in de week onderweg zijn. drempelbedrag ligt volgens mij rond de 260 euro pas daarboven ga je een vergoeding krijgen
je kan ook in je polis van de zorgverzekering kijken welke voorwaarden er aan bijv. ziekenhuisbezoek en vergoeding gebonden zijn.
Alles opschrijven. De drempel is afhankelijk van je inkomen. Maar km van en naar ziekenhuis, tandarts, huisarts, fysio, alles is aftrekbaar. Ook medicijnen die je koopt bij de apotheek of drogist, kraamverband, noem het maar op. Parkeerkosten bij het ziekenhuis, arts etc. Zelfs als je op bezoek gaat bij eerste lijns familieleden dus vader en moeder, broers en zussen kun je je kilometers en parkeergeld aftrekken. Ook medicijnen en zorgkosten die je niet vergoed krijgt of onder je eigen risico vallen kun je aftrekken. Zodra je ze gemaakt hebt opschrijven en aan het einde van het jaar heb je echt meer dan je denkt.
Misschien een domme vraag, maar ik hoor dit voor het eerst . Is het dan ook zo dat je alle parkeerbonnetjes, brieven van afspraken etc moet bewaren , of kun je hiervan noties maken en daarvan een kopie naar de belastingdienst doen ?
Ik bewaar in principe de bonnetjes van parkeren etc. Ik schrijf op welke afspraken we hebben gehad, en de kilometers plus bijkomende kosten. Ik stuur de boel pas op wanneer de belastingdienst er om vraagt... als ze vragen kan je zo een uitdraai van het ziekenhuis vragen welke afspraken je hebt gehad. Wij hadden een paar jaar geleden best veel en hoge medische kosten, toen dus ook veel kunnen aftrekken van de belasting. NU eigenlijk alleen nog kosten voor medicijnen en eens in de 2 maanden ofzo een bezoekje aan de HA.... dus komen nu niet meer aan de grens om te kunnen aftrekken.
Ik bewaar inderdaad alle bonnetjes en kwitanties van het parkeren. Doe dit per jaar in een grote envelop met daarbij de bladzijdes uit het notitieblok waar ik alle km en kosten opschrijf. Dat is makkelijker optellen als alles op een vel papier staat. Pas als de belastingdienst erom vraagt maak ik kopietjes en stuur ik het op. Alleen is dat nog nooit gebeurd.
ik denk wel dat je iets van bewijs moet bewaren. ik heb jaren met het ov gereisd naar mn werk, met een abbo. dat bewijs ging automatisch naar de belastingdienst. toen ik minder ging werken was een abo niet meer voordelig en reisde ik op saldo met korting, met de chipkaart. Maar dat gaat niet automatisch naar de BD. Ik kreeg dus in oktober 2014 bericht dat ze de aangifte van 2012 gingen wijzigen, tenzij ik bewijs kon aanleveren. Gelukkig had ik de reiskostenoverzichten bewaard... Voor 2013 hetzelfde verhaal... Ik neem aan dat het voor medische (reis)kosten niet anders is, en dat je bewijs van de gemaakte kosten moet kunnen overleggen: neit enkel een notitie. Anders kan iedereen een lijstje maken van verzonnen parkeerbonnen en gereden kilometers......
over medicijnen en zorgkosten die onder eigen risico vallen heeft mijn boekhouder mij verteld dat je dit niet hoeft te bewaren want het is niet aftrekbaar juist omdat het onder eigen risico valt, als je geen eigen risico had werd het wel betaald. medicijnen en zorgkosten die niet vergoed worden zijn wel aftrekbaar
Het gaat mij alleen om de vervoerskosten. Dus naar het ziekenhuis en zo toe. Ziekenhuis en arts weet ik dat wel vergoed kan worden, maar ik vroeg mij af of fysio ook meetelt. We hebben best veel extra kosten gemaakt en een zoon met allergie dus dat drempelinkomen dat gaat wel lukken. Maar zou leuk zijn als we ook reiskosten naar fysio mee mogen rekenen. Mijn zoon gaat sinds mei elke week naar fysio en mijn man moet ook regelmatig, dus die kilometers lopen wel aardig op zo.
Fysio telt inderdaad ook mee. Je mag de werkelijke autokosten per kilometer pakken (kun je berekenen via anwb). Parkeerkosten mag je ook aftrekken.
Dit lijkt me niet kloppen hoor. Ik maak elk jaar mijn volledige eigen risico op (net als vele andere NLers) maar als iedereen die zorgkosten vervolgens mag aftrekken is het geen 'eigen risico' meer maar 'belastingdienst risico'. Ik moest trouwens vorig jaar 8 maanden lang drie keer per week 57 km enkele reis heen en weer reizen voor zorg (langdurige aandoening). Maar daar moet je vooraf toestemming voor vragen voor vergoeden reiskosten bij je zorgverzekeraar. Op formulier staat naast nierdialyse, chemo etc ook : - verzekerde tot 18 jaar die intensieve kindzorg nodig heeft - verzekerde is langdurig aangewezen op vervoer als gevolg van een langdurige ziekte of aandoening (hardheidsclausule) Op basis van die hardheidsclausule heb ik mijn reiskosten van zorgverzekering vergoed gekregen. Hoe het met belastingdienst aftrekken zit weet ik niet, maar ik heb het van zorgverzekering gehad. Ik weet niet wat ze bedoelen met 'intensieve kindzorg'
Van de verzekeraar krijg je het inderdaad niet altijd maar bij de belasting kan je het wel opgeven. Onze boekhouder doet het dus schrijf alles op en dan kijkt hij hoe of wat. Medicijnen die je zelf moet betalen vallen er zeker wel onder. Eigen risico weet ik dan niet zeker.
medicijnen die je buiten eigen risico zelf moet betalen zijn wel aftrekbaar. kosten die je binnen je eigen risico maakt niet
Oke duidelijk, dan zal ik eens kijken wat de reiskosten van fysio zijn afgelopen jaar. Mocht de belastingdienst er niet mee akkoord gaan, kunnen we altijd de rest nog aftrekken.
Ik zou vooral je zorgverzekering en de BD even bellen, want wij kregen een paar jaar terug, ondanks hoge kosten, helemaal niks vergoed. En hebben toch echt geen hoog inkomen ofzo. Wat hier door een aantal meiden gezegd wordt, klopt volgens de info die ik toen kreeg, niet, en vergoedingen zijn alleen maar minder geworden sindsdien.
Vorig jaar mochten we ook al zorgkosten aftrekken, maar toen zijn we veel in het ziekenhuis geweest. Nu afgelopen jaar veel naar de fysio, dus als ik die reiskosten mag meetellen, kom ik er (tezamen met de verschillende rekeningen) wel over het drempelbedrag heen. Ik zal voor de zekerheid de belastingdienst nog wel even bellen, of het mag of niet.