Kat: ik weet het niet meer

Discussie in 'De lounge' gestart door Skatje, 15 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Voordat ik begin, wil ik even kwijt dat ik ontzettend veel van dieren hou en als ik een dier in huis neem, dat altijd is totdat ze de laatste adem uitblazen..

We hebben 2 katten: 1 grote dikke luie kater en een poesje van 1 jaar. We hebben haar vorig jaar als kitten gekregen.
    Vanaf het begin heeft ze in huis geplast. Dat kan, dat snap ik, als je in een vreemd huis komt met een vreemde kat en een vreemd kind met allemaal vreemde luchtjes, dat je je kunt vergissen, de bak vreemd vind ruiken of zoiets.

Het werd wel minder, maar waar ze plaste, was ALTIJD op spullen van Aiden. Zijn aankleedkussen, zijn bed, zijn dekens.. En vooral op zijn Doomoo (zitzak).
    Ik hou nu krampachtig de deur van de babykamer en de kamer van Aiden dicht, zodat ze dat niet meer kan.
    Maar áls de deur per ongeluk open stond, zeek ze METEEN weer op die zitzak! :x

Nu stond hij op zolder, hoog, op een onmogelijke plek. En wat denk je!? Ja hoor!!!
    Oh ik ben ZO boos! Als het nu willekeurige plaatsten was in huis, maar nee, alleen op spullen van mijn zoon!!!

Ik weet gewoon niet wat ik moet doen. Straks als deze baby er is, wil ik de Doomoo gewoon in de huiskamer kunnen zetten. En de kinderwagen, die moet ik toch ook gewoon in de gang kunnen zetten? Heb nu de wagen altijd opgeklapt staan, maar straks met reiswieg kan dat niet.

Ze komt trouwens gewoon buiten, dus dat is het niet. De bak is ook schoon.

We dachten dat misschien sterriliseren zou helpen, maar helaas.

Wat is dit? Gewoon jaloezie? Maar mijn zoon was er eerder dan zij!
    Ik zit er bij deze poes toch heeeeeel hard over na te denken om haar weg te doen. Maar dat wil ik ook niet eigenlijk, want mijn zoontje is knettegek op haar.

Heeft iemand de gouden tip? Wat zouden jullie doen?

2. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Ik weet hoe erg het kan zijn als je kat steeds van alles onder piest in huis!!
    Mijn kat deed dat ook, terwijl er echt geen reden voor was (uit lichamelijk onderzoek bleek dat de kat gewoon gezond was). Van alles hebben we geprobeerd, waar onder ook de Feliway. Daar werd ze 3 dagen stoned van, en daarna begon de ellende weer. Overal piesen: op de bank, achter het gordijn, op de stoelen, onder de stoelen, op de deurmat, in de hondenmand, in ons bed, in de badkamer in de kast met handdoeken, op de wcmat, in de wasmand met vieze kleren, in de wasmand met schone kleren, onder het bureau, op het bureau, op de trap, in een tas, in schoenen: ECHT OVERAL!!!

Uiteindelijk hebben we haar niet meer in huis laten zijn. We hebben toen een plekje in de tuin voor haar gemaakt waar ze warm en droog kon zitten als ze wilde slapen. In huis was echt geen optie meer (met pijn in mn hart!!) Het liefst hadden we haar op een boerderij laten wonen, maar echt niemand wilde haar hebben.

Is een buitenplekje maken een idee/mogelijkheid?

3. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Als echt niks helpt.

Dan maar de kat maar weg je laat je spullen toch niet verzieken door een katje.

Dan ben ik heel makkelijk zoek een ander huis zonder kinderen ect ect..

Zo te lezen heb je van alles al geprobeert. En zit het in haar gedrag.

En ik snap met een baby opkomst dat je er niet opzit te wachten op nog meer werk.

Een ander huisje zoeken is mijn advies.

4. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Oh jeetje dat is nog wel een stapje erger dan wat die van ons doet.. Maar als het puntje bij het paaltje komt, is het wel hetzelfde: een piesende kat kun je niet in huis hebben!

Ik heb niet een hele grote tuin dus ik weet niet in hoeverre dat haalbaar is, om daar een plek voor te maken.

Degene van wie ik haar heb, neemt haar wel terug als het echt niet meer gaat. Zij heeft een boerderij. Maar ja, ik vind het wel echt een hele moeilijke beslissing. Ik zou haar ook écht niet naar een asiel doen of wat dan ook, ik weet ook wel dat niemand een in huis plassende kat wil en dan krijgt ze een spuitje, dat is out of the question!

5. Amfy

Amfy Niet meer actief

ach lieverd!

ik zou het ook niet weten is denk echt gewoon jaloersheid anders zou ik het echt niet weten.

ze is wel heel erg lief wat je zegt.

ja het is niet iets om ze alleen in de woonkamer te laten want die dikke wil dat niet de deuren van de kamers dicht houden boven maarja dat gaat ze naar zolder.
    wat kut dit zeg!

tja ik zou eerst kijken of het geen medische achtergrond heeft (wat ik niet verwacht) en dan toch echt overwegen of ze geen beter thuis ergens kan krijgen heel hard maar ja dit is ook niets

6. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Precies, een kat die continue je huis bevuilt kan gewoon niet in huis wonen. Ik was trouwens degene die perse een kat wilde, moest echt Maartman overtuigen en toen die kat kwam, begon dat beest na een klein jaartje alles onder te plassen. Flessen azijn gingen er door heen en steeds maar schoonmaken voordat hij thuis kwam... Maar op een gegeven moment ging het echt niet meer.

Onze tuin is ook niet heel groot. Wel hebben wij een afdakje in de tuin voor ons open haard hout en daar hebben we toen zo'n hangmandje voor aan de kachel in opgehangen en daar allemaal fleecekleedjes in gelegd. Uit de wind en uit de regen. Als de kat het koud had kroop ze daar in weg.
    We zorgden er trouwens wel voor dat we haar goed vet mestten. Zo gaven we haar vetspek naast de gewone brokjes zodat ze in de winter een goede warme vacht had. Ik wilde niet dat ze het koud ging hebben.
    Hierdoor voederden we wel zowat ook alle buurtkatten maar dat vond ik niet erg ;)

Uiteindelijk heb ik haar moeten laten inslapen omdat ze heel ziek werd aan haar darmpjes... Wat was ik er verdrietig om. Heb gruwelijk verdriet gehad en er erg om moeten huilen, maar wist ook dat dit uiteindelijk voor de kat het beste was....
    Ik was er eerst te verdrietig voor om het ook als een opluchting te zien. Maar nu we enkele jaartjes van de kat af zijn, merk ik pas hoe we onder dat beestje hebben geleden.

We grappen nu wel eens dat ze gewoon een verstandelijke beperking had en daardoor alles onderpieste ;)

Ik zou toch nog maar wel eens gaan overwegen om de kat terug naar die boerderij te gaan doen!!

7. Amfy

Amfy Niet meer actief

bink van ons heeft het ook gedaan maar die had blaasgruis en sinds zijn andere voer doet hij het niet meer.en dat was willekeurig

8. Scarabee

Scarabee VIP lid

12 dec 2010
    6.482
    1
    38
    n.v.t.
    Hee T.O.

Ik kan me voorstellen dat je er helemaal gek van wordt... en ik kan me ook voorstellen dat je het diertje niet meteen weg wilt doen, zeker niet als hij zo geliefd is verder!

Er zijn denk ik nog genoeg dingen die je zou kunnen uitproberen... maar eerst zou de oorzaak van het overal plassen achterhaald moeten worden...is jullie poes medisch onderzocht ?

Wat ook een oorzaak kan zijn is continue stress, of dat ze steeds de drang voelt om haar terrein af te bakenen.. hoe gaat zij om met de luie kater bijv. ? En dat ze op de spullen van je zoon plast.. het lijkt mij niet dat dat jaloezie is.. een kat denkt niet: "Ik ga even lekker al die spullen verzieken voor jullie". Veel van wat een kat doet is onbewust. Misschien heeft ze ergens last van, of wilt ze juist die spullen van je zoontje beschermen door haar geur erop achter te laten zodat er geen andere dieren bij komen ? Ik weet dat ook niet precies natuurlijk...

En ben je er misschien achter of jullie poes het kattengrit misschien niet fijn vindt ? Misschien werkt het wel bij een ander soort ? Bijv. houtkorrels of ander soort grit ? Kan zomaar zijn dat ze de geur van dat spul gewoon niet fijn vindt... Enne, gebruiken zij en de kater dezelfde kattenbak ? Want ook dat kan er ervoor zorgen dat zij er niet wilt plassen... Vrienden van mij hadden daarom 2 verschillende kattenbakken staan, voor elke kat eentje... die ene plaste ook overal door het hele huis, maar het scheen dat hij niet wilde plassen in de kattenbak van de ander.

Wat je misschien zou kunnen proberen is op internet zoeken naar geuren waar je katten van houden, en waar ze niet van houden.. de spray waar ze niet van houden zou je kunnen spuiten op de plekjes waar je niet meer wilt dat ze plast... het kan ook een simpele roomspray zijn...die voor jullie juist lekker ruist. En de geur die ze lekker vinden, bij de kattenbak spuiten...

Ik heb dus even voor je meegedacht! Hoop dat je de oorzaak kunt vinden zodat je het probleem kunt aanpakken, want t zou toch moeilijk zijn om dat diertje weg te doen, toch ?!

9. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Bedankt voor de tips, ik heb zelf ook al het een en ander opgezocht waaraan het kan liggen, maar als het nu inderdaad was dat ze het zo vaak zou doen dat ik zou denken dat het aan de kattenbak delen/soort grind zou liggen, dan had ik al lang wat anders geprobeerd. Heb er zelfs over nagedacht om drangers op de deuren van de kamers van de kids te zetten, maar dat is toch eigenlijk te gek voor woorden, dat dat zou moeten!?

Ik denk dat ik het nog heel even aankijk. Maar zodra mijn angst werkelijkheid wordt en ze piest 1x in de reiswieg, gaat ze terug naar de boerderij.

10. Scarabee

Scarabee VIP lid

12 dec 2010
    6.482
    1
    38
    n.v.t.
    Zou je geen zeil oid over de reiswieg kunnen leggen als je hem niet gebruikt ?

Aan het grit ligt het dan in ieder geval niet... maar snap dat het lastig is voor je om dit op te lossen... Meer tips heb ik op dit moment eigenlijk niet.. behalve dat dat proberen met die geurtjes..

Wel benieuwd .. als jij over die zitzak heen piest, of ze er dan mee ophoudt ;)

Heel veel succes iig, en als ik nog iets bedenk zal ik het posten!

11. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Getver wat smerig! Ik zou er niet meer over nadenken, maar het beest terugdoen naar de boerderij. Je kinderen gaan toch voor tenslotte. Sterkte!

12. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Waahahahaa dat ga ik maar even niet uitproberen ;)

13. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Ik lees bij Maartje dat Feliway bij haar niet heeft geholpen.

Maar bij ons werkt het gelukkig WEL. Wij hebben zo'n Feliway stopcontactverdamper. Onze kater kan goed tegen veranderingen, maar onze poes van 7 jaar begon in de stress te schieten. Dat is al zo'n angstkatje. Voelt natuurlijk aan dat er binnenkort iets groots te gebeuren staat. Begon een paar weken geleden in de woonkamer overal kleine plasjes te doen. Dachten eerst aan een blaasontsteking, maar dierenarts kon niks vreemds vinden.
    Daarna maar zo'n Feliwayding aangeschaft en bij ons werkt het wel.

TS: had je dit al geprobeerd of nog niet? Het is in elk geval het proberen waard.

14. Amfy

Amfy Niet meer actief

niet?

hahahaha.

maar even ene tip voor de reis wieg die dikke van ons vind het heerlijk er in te liggen maar dat mag hij niet dus doen we de regen hoes er overheen dat hebben we er geen last van;)

15. Naomi1971

Naomi1971 Bekend lid

21 okt 2010
    740
    0
    16
    woonbegeleidster gehandicaptenzorg
    home sweet home
    Wat je nog kunt proberen is een tweede kattenbak neerzetten. Niet elke kat vind het fijn om zijn toilet te moeten delen.
    Ik weet niet of het helpt omdat je aangeeft dat ze het soms wel gewoon op de bak doet, maar het is het proberen waard.

16. Skye

Skye Niet meer actief

Uhm, ik zou hier persoonlijk ook niet tegen kunnen en raadt je aan om eerst toch eens langs de dierenarts te gaan! Laat haar even goed onderzoeken, neem wat opgevangen urine mee en laat het uitsluiten dat er medisch iets aan de hand is! Dan heb je er in ieder geval alles aan gedaan. Dan kun je altijd nog bepalen of je haar weg doet of niet! Als zal voor mij de keuze heel makkelijk zijn! Maar ik hoef dan ook niet te beslissen over mijn eigen dier.

17. Whabbit

Whabbit Fanatiek lid

22 feb 2008
    1.253
    24
    38
    Skatje: in je eerdere bericht zie ik dat je zelf uitleg geeft aan/voor het gedrag van je kat. Ik denk dat je je toch kunt vergissen. Aangezien ik de indruk krijg dat je ECHT herplaatsen als laatste optie ziet en het liefst thuis een oplossing zou vinden, raad ik je aan eens op deze site te kijken: Kattengedragsadviesbureau en contact op te nemen met Marcellina Stoling. Op dinsdagavond (ik meen tussen 17.00 en 18.00) kan je gratis advies vragen. Ze is echt goed en heeft al heel veel mensen met een probleemkat/kattenprobleem goed geholpen. Ik ben zelf dierenarts, dus weet waar ik het over heb.

Los daarvan: altijd je kat even laten onderzoeken. Ben het met je eens dat het minder waarschijnlijk is dat er wat met het beestje is als ze op andere momenten wel op de bak gaat, maar je MOET uitsluiten dat er lichamelijk iets aan de hand is.

18. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Dank je wel!

Ja ik zie herplaatsen echt als laatste optie en denk er zeker niet lichtzinnig over.

Ik zal eens kijken of ik die mevrouw een keer advies kan vragen.

19. Babbs

Babbs Niet meer actief

#19 Babbs, 15 jun 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 jun 2011
    Hallo Skatje,

Ik heb mijn kat helaas moeten herplaatsen. Ze plaste al
    1 1/2 jaar lang op de deurmat. Ik heb er alles aan gedaan (door dierenarts laten onderzoeken, peper strooien, aluminiumfolie, mispoes spray, anti stressband, kattenbak op de deurmat, kastje met hoog geluid als ze de deurmat op ging, kattenfokkers om advies gevraagd), echt niets hielp. Hoogstwaarschijnlijk was het territoriumafbakeningsgedrag en/of verveling in combinatie met stress dat ze niet naar buiten kon. Gelukkig hebben we een goed plekje voor haar kunnen vinden, maar heb er veel verdriet om gehad. Gek genoeg is het nu ook een opluchting, omdat de kat ons leven thuis negatief beinvloedde/domineerde en dat werd op het laatst alleen maar erger. Hoeveel ik ook van het dier hield, op een gegeven moment houdt het op (voor ons dan).

Ik zou er eerst achter proberen te komen wat de oorzaak is van haar gedrag. Jaloezie, stress, afbakening van territorium? Als ergens hun urinegeur in zit, komen ze daar steeds op terug. En kattenurine is bijna niet te verwijderen (ze hebben bij de dierenarts wel speciaal spul dat de geur neutraliseert), I know...
    Succes!

20. Sarah84

Sarah84 VIP lid

21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Ik zou die zitzak sowieso wegdoen! Die geur blijft er echt inzitten hoe goed je het ook schoonmaakt! Hier heeft 1 van de katten op een grote knuffelzitzak van Finn gepiest en die heb ik echt weg moeten gooien, Daarna bleven ze het doen, terwijl ze nooit binnen plassen. Deze kat had dus blaasontsteking. En ook toen pieste ze alleen op spullen van Finn trouwens!

Deel Deze Pagina