Op zoek naar een gynaecoloog en overgewicht...

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Lolieken, 11 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lolieken

Lolieken Fanatiek lid

1 jul 2008
    1.107
    1
    36
    Hoi dames,

ik moet even mijn hart luchten. Ik ben een 27 jarige vrouw en zwanger van ons 2de kindje. Maar ik heb namelijk serieus wat overgewicht. Ik heb besloten dat ik een andere gynaecoloog wil dan vorige keer maar ben toch een beetje bang voor wat ik te horen ga krijgen.

Ik woon in Belgie en ik weet niet hoe het in Nederland is maar hier kunnen dokters heel erg hard zijn voor hun patienten met serieus wat overgewicht. Ik weet dat ik moet afslanken en ik was hiermee ook bezig. Het gaat wel langzaam... Omdat ik zo'n vervelende cyclus heb hadden we besloten de natuur zijn gang te laten gaan en wonder boven wonder werd ik onmiddellijk zwanger. We zijn er ook superrrr blij mee!

Ik voel me echt goed, bloed is gecontroleerd en is ook goed. Maar ik heb zo'n enorme schrik voor mijn eerste bezoek aan de gynaecoloog. :( Ik kan tegen een stootje maar ik ben op dit moment ook wel een beetje overgevoelig met de zwangerschap. ;)

Ik zit er best mee maar ik moet ooit een afspraak maken. De reden waarom ik een andere gynaecoloog wil is doormiddel van zijn assistente. Zij was altijd enorm bot tegen me en omdat de zwangerschap zo goed liep kreeg ik haar altijd tijdens de consultaties. Bovendien was het ook steeds in het ziekenhuis en ik wens echt nu iemand met een thuispraktijk. Ze maakte me altijd bang voor niets. Terwijl de gynaecoloog zelf altijd positief was... Maar hij is er echt voor moeilijke zwangerschappen en blijkbaar liep het bij mij allemaal best goed.

Een andere dus... Ik zal de knoop moeten doorhakken want ben ondertussen een 6 weekjes.

Pff, ik weet dat ik een beetje voorbarig ben maar ik weet ook 100% zeker dat ik commentaar zal krijgen... Hoe zouden jullie hiermee omgaan?? Want persoonlijk voel ik echt dat ik deze zwangerschap evengoed aankan als de eerste.

2. Bkoenen

Bkoenen Niet meer actief

Misschien kan je bij een nieuwe gyn een beetje het voortouw nemen en zelf bij het eerste gesprek al aan geven dat je je écht wel bewust bent van je omvang en dat je daar ook echt wat aan wil doen.

Gefeliciteerd met je zwangerschap en veel geluk! Hopelijk loopt deze weer zo voorspoedig :)

3. greetie

greetie Actief lid

16 sep 2009
    139
    0
    0
    NULL
    NULL
    hoi lolieken,

Ik zit met hetzelfde 'probleem'. Ben ondertussen wel al 29 weken zwanger, maar had int begin ook enorm bang door mijn overgewicht. zeker voor de eerste consultatie! Ik woon ook in belgie, en ga ook naar een gyn. in het ziekenhuis. maar wonder boven wonder valt het mee. Ik weet dat ik te zwaar ben, en de gyn weet dat ook, maar hij doet er niet erg moeilijk over. hij zegt wel keer op keer dat ik moet opletten, en zeker als ik ooit een tweede wil en blabla. nu weet ik het ook wel. voor de zwangerschap was ik al 10 kg afgevallen, en was ik er mee bezig, maar ook snel zwanger geraakt, en dan gaat daar je dieet eh. ben nu nog maar 1Kg2OO gr bijgekomen, dus dat zit wel goed. Maar ik heb een hele goeie gyn. En ik denk dat ze je erop moeten wijzen, maar als ze grof doen en zo, is het niet meer leuk nee... hoop dat je snel iemand vind, want te lang wachten is ook niet zo goed!
    succes allesinds..
    liefs

4. frummeltje31

frummeltje31 Fanatiek lid

16 sep 2009
    2.158
    110
    63
    Ook ik ben te zwaar en heb behoorlijk overgewicht. Maar doordat ik gezond eet heb ik verder ook nergens last van, in de zin van hoge bloeddruk of cholesterol.

Ik was ook bang om naar de gyn of verloskundige te gaan en dan opmerkingen te krijgen, maar ik heb tot op heden nog geen opmerking gehad!!!

Ze zijn allemaal super vriendelijk en mijn zwangerschap verloopt als een voorbeeld zoals ze het graag zien. Zo kan het dus ook. Ik ben ook al jaren bezig om af te vallen, maar helaas gaat het niet zo snel. En ja, ik vond het nu toch zeker tijd worden voor kinderen en qua mijn gewicht zijn er dus geen problemen!

5. mommy1983

mommy1983 VIP lid

30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    Ik woon in ned en ik ga gewoon naar een VK toe. Maar ik was idd ook bang om een afspraak te maken.
    Gewoon omdat mensen vaak een vooroordeel over je hebben.
    Ik was ook in de 2de ronde al zwanger.
    Ik heb 4 verschillende VK en ze begonnen idd dat het beter was dat ik naar een diettist ging enz.
    Bij de 4de keer heb ik het duidelijk gemaakt dat ik gewoon gezond ben en ik niet bij iedere afspraak over me gewicht wil hebben. Ik kom voor controle voor het kindje en niet voor me gewicht.
    Tot op heden gaat me zwangerschap heel goed. Heb wel extra op suiker moeten laten prikken maar dat was steeds goed.Ijzer ook en me bloeddruk ook in orde.
    Ook groeit het kindje precies op schema.

Ik zou toch wel zo snel mogelijk een afspraak maken en gewoon duidelijk zijn tegen de gyn.

Bij mij zeuren ze eigenlijk nooit meer over me gewicht. Ja soms als ik bv zeg dat ik last van me rug heb ofzo zeggen ze ja je hebt natuurlijk ook meer mee te dragen.
    (ik weeg zelfs minder als voor de zwangerschap)

6. Lovelylonnes

Lovelylonnes Fanatiek lid

3 jul 2007
    2.208
    1
    0
    Nagelstyliste en incassomedewerker.
    Lieve Lolieken,

Ik liep bij de 1e zwangerschap bij de verloskunidige, net op het randje want BMI was 39,8 en grens is 40 ;)
    De hele zwangerschap heb ik van iedereen gezeur gehad over mn gewicht, ze konden ook nooit een fatsoenlijke echo maken maar dat lag aan de placenta die aan de achterkan lag, bleek achteraf. OOk mn bloeddruk was te hoog op het eind, en die moesten ze altijd meten met de extra brede band.

Doordat de eerste bevalling is uitgelopen in een keizersnee loop ik by de gyneacoloog. Ik ben ruim 10 kilo zwaarder als bij de eerste maar daar heb ik helemaal NIKS over gehoord. Ik heb steeds een andere gyn, die ik afgelopen week had zei zelf dat dat helemaal niks uit maakte voor een gezonde zwangerschap en kindje. (Wat ook klopt, mn eerste was bij 42 weken 6.5 pond... deze is wel groter maar goed)

Wat ik wil zeggen, probeer idd eens bij een andere gyn. Kun je daarna niet alsnog van gyn wisselen als deze je niet bevalt? Probeer iig te genieten van je zwangerschap en je niet te veel aan te trekken van wat andere mensen zeggen. Je kunt een super gezonde zwangerschap hebben ook al weeg je 130 kilo, dat kan ik uit ervaring zeggen!
    Hoogste bloeddruk is 120/80 deze zwangerschap! en ik ben over 2 dagen uitgerekend.

Heeel veel succes en probeer echt te genieten!

xxx
    ps als je wil mag je altijd pben!

7. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel
    Ik heb ook flink wat overgewicht, maar ik heb werkelijk nog geen enkele VK of gyn over mijn gewicht gehoord!!! Bij al mijn zwangerschappen niet. Ik wist helemaal niet dat als je aan een bepaalde BMI komt dat je dan onder de gyn moet? Is dat in NL ook zo? Dan mag ik misschien zelf wel eens een babbeltje gaan maken met mijn Vk ;)

Ik kan me voorstellen dat je je een beetje druk maakt, maar niet alle zware vrouwen zijn ook gelijk maar ongezond ;) Neem gewoon zelf de touwtjes in handen. Als jij je er prettiger bij voelt zou ik een andere gyn benaderen. Succes!

8. Hitchke

Hitchke Fanatiek lid

3 sep 2009
    1.342
    1
    36
    in belgie zit volgens mij bijna elke zwangere vrouw bij een gynaecoloog, dat is standaard !

9. greetie

greetie Actief lid

16 sep 2009
    139
    0
    0
    NULL
    NULL
    ja hier in belgië ben je altijd bij een gyn. dat is standaard zeker?? Hier is het minder dat je naar een vk gaat... bij mijn weten niet eigenlijk :)

10. Lolieken

Lolieken Fanatiek lid

1 jul 2008
    1.107
    1
    36
    Ja in Belgie moet je sowieso naar de gynaecoloog. Het is te zeggen je kan ook onder begeleiding gaan bij een vroedvrouw maar je moet dan wel twee (of is het drie) keer naar de gyne voor een echo. Verder hoef je er dan niet meer te zijn. Maar dat is al helemaal geen optie.

Ik ga morgen dan maar een beetje blindelings een afspraak maken en hopen dat die persoon wat meevalt. Ik kan natuurlijk nog steeds wisselen maar er is een bepaald ziekenhuis waar ik wil bevallen dus ik veronderstel dat de gynes die daar werken wel wat met elkaar verbonden zijn? Sommige die er werken hebben dus ook nog een thuispraktijk. Heb keuze tussen een 4tal gynaecologen.

Ik had ook al een email gestuurd naar een vrouwelijke gynaecoloog die er werkt maar ik krijg helaas geen reactie. Ik heb gewoon in het kort mijn situatie geschets en gevraagd of zij mij wil begeleiden en zo ja ik zal bellen voor een afspraak.

Het is echt al een kleine week geleden dus ik vraag me af zou ze haar mail niet lezen of deze gewoon genegeerd hebben... Daar krijg ik het ook van. Ik ben een mailer. Ik antwoord ook op iedereen. Er stond effectief dat je met vragen mocht mailen dus...

Acht, doorbijten dus en zien waar we uitkomen. Ik ben blij dat er nog medegenootjes zijn. :)

11. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

14 jul 2009
    13.173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    Inderdaad duidelijk zijn in het erste gesprek dat je weet dat je te zwaar bent, en dat je na deze zwangerschap het weer op gaat pakken om af te vallen, maar dat je voor nu gewoon een gezond kind op wereld wil zetten zonder commentaar inderdaad!!

Succes!

12. vinisa

vinisa Fanatiek lid

8 sep 2008
    4.346
    1
    36
    Gezien de verhalen hierboven is wel de conclusie te trekken dat het dus enorm verschilt per verloskundige/e.d..

Zelf heb ik tot nu toe bijna elke afspraak wel opmerkingen gehad over mijn gewicht. En zo goed als dezelfde opmerkingen ook nog, dus het begint mij steeds meer te irriteren. De volgende keer dat het gebeurt ga ik er ook wat van zeggen.

Ik had de afgelopen keer een andere vk die ik nog nooit had gehad. Ze begon er direct over en over gezond eten en wat ik hoor te eten en dat ik niet te veel moet snoepen. En al zeg ik 100x dat ik dit ook niet doe en al gezond eet, ze gaan maar door... :x
    Dat mijn bloeddruk en suiker waarschijnlijk niet goed zullen zijn (tot nu toe telkens perfect). Ook vragen ze mij constant of ik genoeg beweeg en ga zo maar door.
    Mijn vriend was de laatste keer mee en vond ook dat ze er wel erg over bleef doorgaan en alle klachten wel erg makkelijk afschuift op mijn gewicht en omvang.

Ik heb het er met mijn zus over gehad. Mijn zus, die een normale omvang en gewicht heeft, kreeg deze vragen zelden en die snoept enorm veel (zeker tijdens de zwangerschap) en sportte totaal niet.

Ik weet gewoon dat zodra ik een afspraak heb er weer opmerkingen komen en ik ga er maar zo normaal mogelijk mee om.
    Zoals ik al eerder in dit berichtje zei, ik ga er wel wat van zeggen. Ze mogen best wat vragen of opmerken, maar elke week en nog lang ook is gewoon vervelend.

Zodra er iemand over jouw gewicht begint zou ik gewoon zeggen dat jij je hiervan bewust bent en de evt. gevaren kent. En dat je het er niet elke keer over wilt hebben.

13. Dottie

Dottie Bekend lid

8 mrt 2009
    665
    0
    0
    Bediende
    in België zijn ze idd best wel hard... ik had geen overgewicht voor mijn zwangerschappen, maar kwam wel telkens (te) veel bij. Je zou denken dat ik daar een doodzonde mee gedaan zou hebben. Terwijl ik echt niet veel speciaals deed hoor! Ach ja, gewoon sterk in je schoenen staan... laat je niet doen. Ik had altijd schrik voor de weegschaal en voor de opmerkingen, maar eigenlijk is dat nergens voor nodig! Sterkte

14. nummer 4

nummer 4 Bekend lid

28 jan 2009
    774
    0
    0
    huismoeder
    noord-holland
    hier nog iemand met flink overgewicht!!:)
    ik ben nu voor de vierde x zwanger en loop nog steeds bij dezelfde verloskundige!!
    heb ze werkelijk nog nooit gehoord over mijn gewicht,,alleen dat ik extra op suiker moet prikken{en dat wist ik zelf al}die nog nooit te hoog geweest is bij de andere 3x!nu was die ook goed.
    ik zag er idd ook erg tegenop maar na de eerste keer daar weer binnen geweest te zijn viel al die spanning weg!!een super leuk gesprek gehad en ik ben ondertussen een oude bekende in de praktijk,zo voelt dat voor mij!
    heb 3 super goede zwangerschappen gehad en 3 kerngezonde dochters op de wereld gezet!zonder problemen en met supersnelle bevallingen{gem 2 uurtjes}
    en ik hoop nu in juli nummer 4 op de wereld te zetten,

meid laat je niet gek maken door al die vervelende mensen die alles schuiven op overgewicht!!!ik kan genoeg mensen opnoemen die veel problemen hebben om uberhoubt zwanger te raken en dan tijdens de zwangerschap veel problemen krijgen,en uiteindelijk een keizersnede als toetje,,oja,,en die wegen allemaal de helft van mij:D:D:D
    succes,,xxx

15. Tania

Tania Fanatiek lid

13 mei 2008
    1.240
    0
    0
    Ik heb ook overgewicht. Tijdens het eerste gesprek heeft de vk wel gezegd dat het verstandig was om naar een dietiste te gaan. Dat wilde ik niet en toen was het ook klaar. Ik moet idd wel extra suiker prikken en ik rkijg een extra echo bij 36 weken. Maar voor de rest heb ik er tot nu toe ook niks over gehoord.

16. Aura

Aura Niet meer actief

Sorry hoor maar ik lees hier reacties dat ze moet zeggen tegen de gyn dat ze gaat afvallen na de bevalling...is toch zijn zorg niet.

Ik ben ook niet miss tiny...maar hoeft niemand mij op te wijzen hoor! En al helemaal geen gyn of verloskundige....
    Laat je niet gek maken meid en zorg gewoon goed voor jezelf...komt allemaal goed...

17. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel

Ben het helemaal met je eens! :D

18. Lolieken

Lolieken Fanatiek lid

1 jul 2008
    1.107
    1
    36
    Oh dames vind jullie echt zo lief!!

Om toch nog even duidelijk te zijn. Ik weet dat ik moet afslanken en ik ben er ook mee bezig. Het is te zeggen ik was ermee bezig en let nu extra op maar eet gewoon gezond. Het zit in me genen en dat is géén excuus. Ik eet wel gezond maar ik eet vaak op verkeerde tijdstippen en dat is mijn grootste probleem. Mijn lichaam denkt dat het niet genoeg krijgt. Om jullie een voorbeeldje te geven. Ik ontbijt niet en ik at pas vanaf de vroege avond. Héél héél slecht. De afgelopen maanden probeer ik dit om te gooien en dit lukt. Maar je valt natuurlijk traag af het is namelijk geen crash dieet.

Zoals je ziet ken ik mijn probleem. Bij mijn vorige zwangerschap woog ik aan het einde van de rit 20kg minder dan ik zwanger werd. Heb er niets speciaal voor gedaan gewoon op vaste tijdstippen eten en de eerste maanden was ik ook héél erg misselijk. Ik was zelfs zo bezorgd dat ik afviel maar gelukkig was het geen probleem voor ons kindje. Het ging ook héél geleidelijk. Op negen maanden tijd zeg maar...

Spijtig genoeg ben ik nadien hervallen. Ik had het zo druk met het moeder zijn dat ik mezelf vergat. En jah hoor slechte tijdstippen en ik kwam weer aan. Gelukkig heb ik me herpakt. Ik dacht alleen dat ik meer tijd zou hebben met die cyclussen van me! Niet dus.

Ik krijg dus raad van voedingsdeskundige en verder kan ik niet meer doen dan elke dag een beetje bewegen (fietsen), men huishouden doen en voor men dochtertje zorgen. Ik ben ook maar een mens.

Ik ga proberen sterk in mijn schoenen te staan. Ik hoop natuurlijk best wel dat mijn resultaten verder goed zijn!! Anders kunnen ze gelijk beginnen zeuren. :)

Bedankt voor jullie steun!

19. nummer 4

nummer 4 Bekend lid

28 jan 2009
    774
    0
    0
    huismoeder
    noord-holland
    meid ga lekker genieten van je zwangerschap en laat andere mensen mar praten,het is toch nooit goed,of je nu dik bent of dun,rood haar hebt of groen,mensen hebben altijd wel wat om over te zeuren!
    jouw lichaam is wel in staat om een kindje te dragen en te baren,das een heel mooi feit!
    xxx

20. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Jeetje wat erg zeg, dat je daar opmerkingen over krijgt!
    Ik was bij de vorige veel zwaarder dan nu maar kreeg hooguit te horen dat ik extra suiker moest prikken en beneden moest bevallen. Nu ben ik behoorlijk afgevallen en kreeg daar wel een compliment over, maar ze hebben me nooit echt een rotgevoel gegeven.

Deel Deze Pagina