Zit er over te denken als alles weer open is een bezoekje te brengen aan het Anne Frank museum. Is dit de moeite waard? Nog nooit eerder geweest. Op internet kon ik zien dat t museum vrij klein is? Is dit ook zo?
Museum is zeker klein. Het achterhoofd was niet zo heel groot waar ze ondergedoken zaten. Ik vond er geen bal aan. En reserveren voor bezoek moet sowieso, moest voor de corona al....
Ik ben in oktober met mijn kinderen geweest en vond het wel de moeite waard. Heel indrukwekkend, zowel voor ons als de kinderen. Het is inderdaad wel klein. Door de audio tour hoor je echter wel het hele verhaal en informatie in iedere kamer over de kamers.
Ik ben afgelopen juli geweest met m’n oudste van 12. Het is zeker heel klein, maar wij vonden het beide de moeite waard.
Ik vind het eigenlijk bij de opvoeding horen. Ben met mijn oudste dochters geweest toen ze in groep 8 zaten. Jongste twee komen ook nog aan de beurt. En zelf ook geweest toen ik heel jong was, toen kon je er nog wat vrijer in rondlopen. Tegenwoordig staat er vrijwel altijd een lange rij en moet je sowieso een tijdsblok reserveren. Buiten dat is het zeker de moeite waard.
Hoort zeker bij de opvoeding. Dochter van 10 doet haar spreekbeurt over het achterhuis. Ik ben er al een keer of 6 geweest.
Euhh wat had je dan verwacht? Die mensen hebben daar in de oorlog maanden muisstil moeten zijn en hebben het uiteindelijk niet gered. Maar goed, voor de toeristen plakken we er nog een huis aan vast? Anne Frank is onderdeel van onze geschiedenis. Geen entertainment maar gewoon wat het was.
Ik nwordt nu geqoute dat het natuurlijk klein is.. Ik antwoord op lindy92.... En mijn.mening mag toch wel zijn dat ik het niks vond? Ik vind andere plekken veel indrukwekkender dan het achterhuis. Ik ga liever naar kamp amersfoort of margraten. Al liet Yad Vashem in Israël, terezienstad in tsjechie en bergen belsen mij een grotere indruk achter.
Sluit me volledig bij de opmerkingen aan dat dit eigenlijk een vast onderdeel zou moeten zijn van ieders opvoeding. Het is inderdaad relatief klein ja, maar ja.. dat is ook niet zo gek gezien de omstandigheden waarin ze zaten. Veel mensen combineren het bezoek aan het Anne Frank huis met een bezoek aan een ander museum.
Precies, ik denk dat je het Anne Frank huis echt moet zien als een belangrijk stuk geschiedenis wat heel waardevol is om mee te maken. Je moet het echter niet zien als dagvullend programma op je dagje uit . Het is fijn om het met iets anders te combineren als je even gaat zodat je het waardevolle ervan in zijn kleine setting kunt ervaren. Het is de plek waar zij met de anderen al die tijd ondergedoken zat om te kunnen overleven.
Wij hebben al heel veel musea gezien mbt wo2. Zijn in Auschwitz’ geweest maar nog nooit in het Anne Frank huis. Staat hier ook op de planning zodra het kan. Wel zonder kinderen.
De reden dat ik mijn dochter er mee naartoe heb genomen is juist omdat het zo'n klein kippenhok is. Met het verhaal dat daarbij hoort heeft ze zich heel goed kunnen inleven in hoe het voor Anne moest zijn geweest. Denk dat als het een 10 kamer appartement was geweest ze daar veel meer moeite mee had gehad. Na afloop was ze zich er extra van bewust hoe fijn het is om in een vrij land te leven waar je kan gaan en staan waar je maar wilt zonder bang te hoeven zijn dat je elk moment van je familie en vrienden gescheiden kan worden dus alleen daarom al is het hier zeker de moeite waard geweest.