Iemand verstand van meterkasten?

Discussie in 'De lounge' gestart door anica, 3 feb 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. anica

anica Fanatiek lid

3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    Gisteren ben ik aangesloten op glasvezel door een kpn monteur.. nu zat er geen stopcontact in de meterkast, deze heeft de monteur geplaatst...

Nu wil ik net mijn oven aanzetten en die doet dus niet meer... De inductie kookplaat doet het wel gewoon.
    Ik heb een vrijstaand fornuis.

Nu heb ik het vermoeden dat hij misschien sluiting heeft gemaakt en de zekering van mijn oven kapot is... maar kan dat?

En wat ga ik er mee doen?

2. LisbethSalander

LisbethSalander Fanatiek lid

1 dec 2015
    2.830
    5.566
    113
    Kun je een foto van je meterkast plaatsen?

anica vindt dit leuk.
  3. anica

anica Fanatiek lid

3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    Even kijken of het lukt

Bijgevoegde bestanden:

• image.jpg
      image.jpg
      Bestandsgrootte:
      49,4 KB
      Weergaven:
      241
  4. LisbethSalander

1 dec 2015
    2.830
    5.566
    113
    Ik kan het niet goed zien maar staat je zekering van groep 6 om?

anica vindt dit leuk.
  5. anica

anica Fanatiek lid

3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    Aan bedoel je?
    Ja alles staat aan, maar dan nog is het niet logisch dat de oven het niet doet en de plaat wel werkt.

6. LisbethSalander

1 dec 2015
    2.830
    5.566
    113
    Op de foto lijkt groep 6 namelijk niet “aan” te staan.

normaal gesproken heeft een inductiefornuis met oven 3 fasen stroom of krachtstroom. Geen idee hoe dit bij jou zit. Maar ik zou anders toch even bellen met kpn en je bevindingen daar neerleggen.

7. Shay25

Shay25 Fanatiek lid

16 okt 2018
    2.812
    2.501
    113
    Vrouw
    Maar de plaat heeft toch 2fase aansluiting nodig?

8. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.843
    4.103
    113
    Dit ja.
    Inductie zit volgens mij meestal op een andere groep omdat het krachtstroom nodig heeft.

9. anica

anica Fanatiek lid

3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    9779C4FB-AB82-4DD6-B4E6-0340F8E858AE.jpeg
    alles staat aan...

10. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Groep 6 is niet in gebruik zo te zien. Keukenapparatuur kan inderdaad op meerdere groepen zitten. Zo hebben wij twee groepen voor de keuken en ook de wasmachine en droger hebben bijvoorbeeld een eigen groep.
    Wat er bij jou aan de hand is weet ik niet. Wellicht helpt het om de stekker er even uit te halen.

Edit: ik zie wel een rood vlakje boven de schakelaar (naast de rode 1, onderin)
    Linksboven zit een groen vakje. Wellicht is dat de indicatie dat er iets niet klopt.

11. ButterflyPassion

ButterflyPassion Fanatiek lid

13 jul 2015
    2.278
    2.523
    113
    Vrouw
    Het vlakje van aardlekschakelaar q1, naast het blauwe test knopje, is die rood?

Groen betekent namelijk dat hij uit staat, en rood dat hij aan staat.

Mocht hij groen zijn, dan is dat gek want de schakelaar staat wel omhoog. Dus zou aan moeten zijn...

12. ButterflyPassion

13 jul 2015
    2.278
    2.523
    113
    Vrouw
    Je verklaring onder de modules klopt hier trouwens niet... je moet de hele tekst strook even 2 modules (vakjes) opschuiven..
    Het eerste module met die 2 knopjes aan elkaar en de rode onderkant is je hoofdschakelaar. De tweede module met het blauwe test knopje je aardlekschakelaar. Je derde module is groep f5 en je vierde module is groep f6 (die staat inderdaad gewoon aan). De module helemaal rechts is de trafo voor je deurbelinstallatie, die heeft dus sowieso niets met je probleem te maken ;) .

Heb je toevallig nog een 'groepenverklaring' in je meterkast hangen? Dus een overzicht welke groep voor wat is ? Dat maakt het iets makkelijker te bepalen waar het probleem gezocht moet worden.

Ik zie dat het extra stopcontact direct uit je groepenkast komt. Ik hoop eigenlijk vooral dat hij niet 2 draden onder 1 klem heeft gedaan, en dat hierbij 1 draad geen goede verbinding meer heeft... dat kan brandgevaarlijk zijn want je beveiliging slaat hier niet op uit.

Of je oven is gewoon toevallig stuk, kan ook

13. anica

anica Fanatiek lid

3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    Nou schiet mij maar lek, vanmorgen een aantal keer stroom eraf gehad, klok opnieuw ingesteld, stekker eruit en erin...

na aanleiding van jullie groep 6 knopje ingedrukt, stroom ging eraf, alles weer aangezet, daarna gewoon gekookt...

mik test net de oven en hij doet het weer... mijn gasfornuis zit op groep 3...

hoe dan!!!???

dit kan ook weer alleen hier in huis

thanks voor alles antwoorden en ideeen

14. ButterflyPassion

13 jul 2015
    2.278
    2.523
    113
    Vrouw
    Ik zou het wel even in de gaten blijven houden hoor. Als hij het vanochtend niet deed terwijl alles aan stond, en nu ineens wel, kan het echt een draad zijn die niet goed vast zit. Dus bij vage storingen echt even iemand met verstand naar laten kijken.

anica vindt dit leuk.
  15. anica

anica Fanatiek lid

3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    Ik vond en vind het al zeer bijzonder dat een KPN monteur een stopcontact plaatst...

Ik had toevallig laatst een elektricien hier in huis en die was flink aan het afgeven op mensen die dingen met stroom doen zonder een diploma.

16. ButterflyPassion

13 jul 2015
    2.278
    2.523
    113
    Vrouw
    Hm zou kunnen dat de kpn monteur gewoon zn sterkstroom papieren heeft hoor, en toch bij de kpn is gaan werken omdat hij telefonie interessanter vond ;)

Ik kan pas iets over de kwaliteit zeggen als je kap van je groepenkast af is. Maar dát, inderdaad, moet je echt niet doen als je er niet voor geleerd hebt ! Ik ben het volledig eens met de elektricien die laatst bij je was want af en toe kom je dingen tegen... man man. Levensgevaarlijk.

anica vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina