Ik moet met mijn zoontje van 2jaar bloed laten prikken in Ziekenhuis Tiel. Ik heb eigenlijk geen idee hoe dit gaat. Wie heeft hier ervaring mee?
Ik ben net wezen bloedprikken. Ik denk dat het bij kinderen er wel iets anders aan toe gaat; ik denk meer vriendelijker en met kleurigere pleisters, maar voor de rest qua handelingen wel hetzelfde. Je gaat zitten, ze kletsen wat, ze zoeken de ader, ze prikken de naald erin, vullen de buisjes en dan krijg je er een pleister op. Bij kinderen denk ik dat ze meer afleidende vragen stellen en ze meer gerust proberen te stellen. Een lolly/pleister naar keuze; dat soort dingen.
Ik heb zelf ook al vaak zat bloed geprikt. Maar vroeg me af hoe dat bij jonge kindjes gaat.. Of ze bijv op een andere plek prikken ofzo? Of op een andere manier prikken etc.
Ik heb regelmatig bloed laten prikken in tiel, ook met mijn kinderen. Ze zijn daar hardstikke lief, en nemen rustig de tijd voor je kleine. Volgens mij zoals bij de meeste ziekenhuizen in nl. Laat vooral zelf je eigen eventuele gespannenheid over het bloedprikken niet zien, relax. hoe moeilijk ook! Meestal hebben ze ook wel een soort van verdovingszalfje die ze dan eerst zullen smeren. Dan even wachten en kun je later terugkomen voor het prikken zelf. Succes, blijft moeilijk zoiets simpels bij je kleintje.....
Verschilt per ziekenhuis. Vele ziekenhuizen hebben tegenwoordig in ieder geval een speciale kamer waar kinderen geprikt kunnen worden: rustige plekken, met speelgoed en soms filmpjes als afleiding en zo weinig mogelijk enge dingen. Verder zijn er dan vaak 2 prikkers, zodat 1 jou kan helpen je kind goed vast te houden. Sommige ziekenhuizen verdoven de plek waar geprikt wordt met een soort van lotion of zalfje, zodat het prikken minder pijn doet.
Mijn advies trouwens: wees eerlijk over het prikken. Dat het even zeer doet, maar ook snel weer over is. Je kunt bijvoorbeeld (af)tellen, zodat je kind weet dat als je bij 3 of 5 of 10 bent, of juist bij 0, het prikken klaar is.
Hier niets anders dan anders, ja ze kreeg een prik diploma na afloop. Ik had haar wel van te voren verteld dat het even pijn zou kunnen doen. Hier in het ziekenhuis geen zalfjes extra medewerkers of iets geks. Zorg dat je zelf zo relaxed mogelijk bent en probeer samen met degene sie prikt je kindje af te leiden dat werkt vaak het beste...
He vervelend! Ik ben 2 weken geleden wezen bloedprikken met mijn dochter, 6 buisjes. Ze hebben hier een special kinderprikkamer en er waren 2 medewerkers. Ik zat op de stoel met I. en één medewerker tegenover ons. Zij hield I. Tegen en haar arm goed vast, de andere medewerker prikte haar. Van te voren heeft zij op allebei de armen een Emla pleister gehad, ongeveer een half uur. Hierdoor had ze de prik in haar ader zelf niet door maar vanaf het derde buisje vond ze het echt vreselijk en dat kan ik me ook goed voorstellen. Die pleister kun je eventueel van te voren in de ziekenhuisapotheek halen heb ik gehoord. wij kregen ze bij de kinderarts. Komt vast goed! Na afloop kreeg ze hier een knuffeltje van een medewerker en we hebben een kleine ballon gekocht .
Bedankt voor de reacties! Ik ben vanmiddag gaan prikken. Ze hebben inderdaad een aparte kamer voor kindjes. En een vrolijk gekleurd bandje voor om de armpjes. Met een spray die naar banaan ruikt maken ze de prikplek schoon en t zou wat verdovend moeten werken. En dan komt er iemand extra om zijn armpje vast te houden. Prikken gaat inderdaad verder op dezelfde plek en manier als bij volwassenen.
Bij mijn dochter prikten ze met twee. 1 persoon leidde haar af. Ze heeft het niet eens gemerkt dat ze geprikt werd. Zij was toen 2 jaar. O, sorry, ik zie dat mijn reactie te laat is. Gelukkig zit het er op