Eten zonder pakjes en zakjes

Discussie in 'De lounge' gestart door mini ons, 17 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mini ons

mini ons Actief lid

20 sep 2012
    253
    23
    18
    Hoi hoi

Ik ben mbv powerslim (onder begeleiding, koolhydraat syn en eiwit rijk eten) ruim 19.5 kg afgevallen vanaf november 2016. Nu zit ik met de laatste 4 kg te klieren.

Er moet er nu iets gebeuren. Wordt er gek van. Ook mijn man is aan het afvallen en wil voor juni 2018 40 kg kwijt zijn. Werk aan de winkel dus!

Ik wil graag koken zonder pakjes en zakjes. Heb er alleen verder weinig ideeën van hoe en wat ik aan kruiden kan combineren met bijv roerbakgroenten.

Zijn er mensen die met mij mee willen doen? Tips, tricks, recepten.

En willen helpen te blijven motiveren voor de laatste kilos en discipline?

2. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.192
    10.793
    113
    In deze tijd is het vrij makkelijk: het internet ligt voor je open! Voor elke curry of roerbak is een recept te vinden. Je moet wel even investeren in een goede kruidenla.

Een favoriet van mij is een oosterse roerbak met citroengras (poeder, vers is ook te krijgen), gember (verse gemberwortel is het lekkerst), knoflook (altijd vers wat mij betreft) en kokosmelk. Ik neem kokosmelk altijd van Go Tan, die is zonder toevoegingen. Eventueel wat rode peper, maar dat maakt het voor jonge kinderen al snel te pittig.

Verse koriander en verse peterselie kunnen ook veel gerechten al flink ophalen.

Sambalboontjes zijn ook lekker! Na voorkoken je boontjes even wokken, lepel sambal (liefst gebakken sambal, is badjak geloof ik) erdoor en nog even roeren.

Op de Italiaanse toer? Knoflook, oregano, tijm en basilicum doen wonderen, vers, uit de diepvries of gedroogd. Bechamelsaus is niks anders dan boter, bloem en melk.

Tacokruiden kan je ook makkelijk zelf maken uit een beetje voorraadkast. Dan kan je de ui en knoflook vers doen ipv poeder, heerlijk!

Succes met afvallen! Ik neem aan dat je je dieet al hebt doorgelicht op verborgen suikers en voor de volkoren producten gaat.
    Je man heeft ook begeleiding hoop ik? 40 kg tot juni is ongeveer een kilo per week, en dat lange tijd achtereen. Dat is heel fors! Begeleiding is noodzakelijk om dat op een gezonde manier te doen.

3. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.192
    10.793
    113
    foutje/dubbel

4. Pepijnn

Pepijnn Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.835
    368
    83
    Vrouw
    Ik heb een kast met kookboeken staan waar geen enkel pakje/zakje in wordt gebruikt en wat madeinUSA al zegt: op internet is zoveel te vinden.
    Zelf google ik vaak waar ik zin in heb, maar dan in het Engels, omdat je zo veel meer recepten te zien krijgt. Vaak staan er zelfs beoordelingen bij en ik probeer alleen dingen uit die 4/5 of hoger hebben.

Verder is het vooral een kwestie van experimenteren wat je wel en niet lekker vind, op een gegeven moment heb je het wel door welke kruiden je bevallen en welke niet. In het begin zul je veel uitgeven aan kruiden en specerijen, maar uiteindelijk is het heel fijn als je gewoon een lekkere voorraad hebt.

Succes!

EDIT: Ik vraag me trouwens wel af in hoeverre je hier meer mee gaat afvallen? Ik ben daar zelf helemaal niet mee bezig, maar wil gewoon graag gezond koken voor mezelf en mijn gezin. Minder zout zul je misschien wel merken in het begin trouwens, als je gewend bent om veel zout te eten.

5. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.192
    10.793
    113
    Ik heb nog even gekeken naar die powerslim, ik kende het niet. Maar wat ik zie zijn allemaal zwaar bewerkte kant en klaar producten? Een prefab omelet, mogelijk weken houdbaar krijg ik de indruk? Ughhh

Ik raad je aan om lekker aan de slag te gaan en inderdaad zelf te gaan koken met echte ingrediënten.
    Met natuurlijk gezond eten zal je merken dat je smaak ook verandert. Je hebt niet altijd veel kruiden en sausjes nodig, en al helemaal geen zoetstoffen. Als je eenmaal gewend bent aan echte smaken, ga je gruwelen van bijvoorbeeld Optimel.
    En als je dan eens bewust ervoor kiest om wel iets "slechts" te eten, zorg dan dat het het waard is. Geen gedachteloos fastfood maar goede ambachtelijke frieten. Geen Magnum maar een echt ijsje van de ijssalon. Geen voorverpakte cake maar een lekkere zelfgebakken zonde met roomboter, suiker, noten en liefde, (en een dankbaar adres om de rest van je baksel op af te schuiven, want met je nieuwe smaak ben je na een plak cake ook wel weer voorzien voor de komende dagen) of eventueel een stukje taart van een bakker die er net zo in staat.

Yellowsun en Marchella vinden dit leuk.
  6. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Ik meng zelf onze eigen kruiden mixen. Dus als het potje leeg is maak ik gelijk nieuwe, anders grijp ik de keer er na mis.

Ik heb dus wel meeeeega veel kruiden, maar ach, prima. Ik meng alles dan in een kom en doe het in een groter potje.

Google gewoon op kruidenmix : wild, vis, kip, rundvlees, hachee, macaroni, nasi, burittos, aardappel etc.

7. klaver85

klaver85 Bekend lid

26 nov 2014
    757
    182
    43
    Zoals iedereen al zegt, het is heel.simpel en de moeite waard.
    Nu ben ik het sowieso vanuit thuis gewend, het enige wat wel eens uit een pot kwam was chickentonight (en dat puur omdat ik.een broer had die doorom zeurde).

Meteen beetje gezond verstand kook je dan ook nog vrij light. Daarnaast vooral op de porties letten! Want kant en klaar of vers, we eten vaak gewoon veels te veel.

Roerbakken qua groente vind ik persoonlijk een kruidige olie en daarna wat peper en zout genoeg.

Uit de over idem. Goede producten hebben vaak al genoeg smaak van zichzelf.

Yellowsun vindt dit leuk.
  8. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.279
    25.751
    113
    Een volle kruiden/specerijen lade is al een goed begin. En als je het te veel gedoe vind om zelf specerijen te combineren dan heb je bij de AH specerijen mengsels van Jonnie Boer. Daar zit geen zout of andere gekke dingen in. En er zijn Aziatische mengsels, maar ook Latijns Amerikaans en Midden-Oosterse kruidenmixen.

En wat ik erg lekker vind met roerbakgroente is gember en knoflook fruiten, groente erbij wokken, een klein scheutje sojasaus, beetje sesamolie en klaar.

Een gewoon op internet zoeken naar lekkere recepten. Of haal een mooi kookboek. Kookboeken zijn eigenlijk altijd zonder pakjes en zakjes. (Tenzij gesponsord of ontwikkeld door Knorr oid ;))

9. pippa26

pippa26 Fanatiek lid

14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Er is meer dan roerbakken :) het is goed om jezelf te leren hoe je zelf bijv. pastasaus maakt, of couscous-saus (geen woord voor) en curry. Dan leer je de basis waar je eindeloos mee kan variëren!

Ook handige tip: bien tasty, proper tasty etc op instagram of YouTube. Zo zie je in oogopslag hoe iets wordt gemaakt, super handig!

10. mini ons

mini ons Actief lid

20 sep 2012
    253
    23
    18
    Bedankt voor de tips! Ik ga eens kijken. Moet straks toch nog boodschappen doen. Ben benieuwd!

Mijn smaak is al aardig veranderd. Suikerd vind ik vaak niet meer lekker en als ik het dan toch neem, is het niet te tarren of heb ik er spijt van. Mn mindset is al goed onderweg daar ben ik blij mee.

Straks maar eens mn kruidenmandje nagaan...heb de kruiden al in mandjes staan

Zeker onder begeleiding, net als mij. Komt goed!

11. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.334
    36.194
    113
    En gewoon proberen, leuk joh. Ik houd niet van het volgen van recepten en vind het gewoon leuk om uit te proberen, gooi er gewoon eens wat in, experimenteer en je komt er vanzelf achter wat goed smaakt. Gewoon lekker een beetje proeven tijdens het koken, dan weet je wat het precies doet.

12. lievemandie

lievemandie Fanatiek lid

31 mrt 2015
    1.333
    508
    113
    Vrouw
    Roermond
    Ik gebruik weinig kruiden. Alle groenten gebruik ik uitjes om te fruiten of knoflook. Dan zout en peper. Meestal nog een klein beetje sojasaus maar zout en peper kan je wel weglaten als je sojasaus gebruikt.

13. Emsy

Emsy Fanatiek lid

29 jan 2015
    1.872
    1.681
    113
    Vrouw
    Wij koken ook zonder zakjes of pakjes. Als ik dat nu zelden eens bij m'n moeder eet trekt m'n mond bijna samen zo zout.

Tips:
    Smakelijck heeft enorm veel recepten en baksels, suiker en E- nummer vrij. Als je recepten onder de knie krijgt en je smaken gaat leren kennen wordt het makkelijker om zelf wat te bedenken.

https://chickslovefood.com/recept/healthy-ontbijtmuffins/
    Dit zijn echt heerlijke muffins en kan je in allerlei vormen maken.

https://chickslovefood.com/recept/zoete-aardappellasagne-skinny-six/
    En deze lasagne maken wij regelmatig doen er dan nog aubergine bij.

http://degenietendefoodie.nl/2015/worstjes-uit-de-oven/
    En dit is ook altijd erg makkelijk en lekker. Je gooit je ovenschaal vol met groenten wat je lekker vind en smullen maar.

Nouja hier wat kleine tips waar je misschien weer mee verder kan.

14. butterblue

butterblue Bekend lid

7 nov 2014
    716
    156
    43
    Werk in het ziekenhuis!
    NL
    https://www.lifesabout.nl/

Deze site kookt populaire gerechten zonder alle slechte toevoegingen. Ik raadt je aan om te investeren in groot kruidenrek, kom je een heel eind mee!succes!

Chillin vindt dit leuk.
  15. Chillin

Chillin VIP lid

22 mrt 2007
    68.656
    902
    113
    Zorgprofessional.
    Belgische grens.
    Lekkere recepten op deze site. Zelf gebruik ik het omdat ik kook voor iemand die nierpatiënt is en dan zijn pakjes en zakjes uit den boze.
    Een arsenaal aan kruiden is een must, daarnaast laat ik me ook inspireren op www.smakelijketenzonderzout.nl

16. mini ons

mini ons Actief lid

20 sep 2012
    253
    23
    18
    Heb mn kruiden nagekeken en dit heb ik nog. Best veel vond ik zelf...

Bijgevoegde bestanden:

17. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.279
    25.751
    113
    Haha goed begin! Maar er kan nog meer bij ;)

Bijgevoegde bestanden:

18. Sue87

Sue87 Niet meer actief

leuk topic! ik ben net begonnen met minder koken met zakjes.. Welke kruiden zijn nou echt een must om te hebben? Een soort van basis kruidenrekje voor de simpele kok (pasta, vlees groenten, eitje, stamppot en af en toe een lasagna)?

19. mini ons

mini ons Actief lid

20 sep 2012
    253
    23
    18

Dat is een goeie!

20. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.373
    10.321
    113
    Zoals andere zeggen heel veel kruiden in huis, knoflook hebben we vers, ui (ook gevriesdroogde, aldi) gember vers maar bewaren we in kleine stukken in de diepvries, verse nootmuskaat, komijn, paprika poeder, gerookte paprika poeder, balsilicum vers en droog, bieslook, geen kruiden maar balsamico azijn.
    Balsamico azijn gebruiken wij bij het maken van een tomatensaus.

Een tomatensaus is ook zo gemaakt en een basis voor pasta, pizza, mexicaans, saus voor couscous.

Standaard saus: ui fruiten ongeveer 10 min dan worden ze zoeter, knolook toevoegen, afblussen met een heel klein beetje balsamicoazijn, blikje tomatenpuree toevoegen, kort meebakken want het is zuur, blikje (s) tomatenblokjes toevoegen. Kruiden basilicum, zout, en als het echt zure tomaat is een beetje suiker of honing.

Aanpassingen:
    - pizza de boel pureren
    - mexicaan: gerookte paprika poeder en een klein beetje bruine suiker in plaats van gewone
    -couscous; basis en wat komijn de tomatenpuree hoeft niet.
    - tuurlijk ook voor lasagne

Gebruiken jullie ook my fitnes pal. Met een kleine berekening (lengte, gewicht,wens gewicht) geeft hij aan hoeveel calorieën je mag.
    Of hebben jullie een andere manier om het bij te houden, stiekem krijg je anders toch net wat meer binnen ondanks je denk gezond te eten.
    Misschien doen jullie dat al weet niet waar jullie begeleiding uit bestaat.

Deel Deze Pagina