Hallo dames, Ik ben wel eens benieuwd naar jullie ervaringen maar ook advies coor war we het beste kunnen doen. Op dit moment zijn vriendlief en ik bezig voor onze eerste. We wonen op dit moment in een tussenwoning (mooie woning, rustige wijk). Oo dit moment huren we. Mijn vriend en ik zitten er toch over te denken om misschien te gaan kopen. De woning is best prijzig namelijk en we willen heel graag 2 onder 1 kap of hoekwoning. Nou vraag ik me af wat we het beste kunnen doen? We investeren nu ook niet meer zoveel in deze woning omdat we hier toch niet voor altijd blijven wonen. Weet dat dit afhankelijk is van veel dingen maar ben benieuwd naar jullie mening. Groetjes
Ik zou altijd kopen. Je investeert daarmee en dat doe je met huren niet. Je kunt altijd vrijblijvend laten uitrekenen wat voor hypotheek je kunt opnemen en hoeveel maandlasten je dan hebt. En als je dat weet dan eens kijken wat voor woning je daarvoor kunt kopen. En of er iets naar je gading bij is.
Op dit moment werken mijn vriend en ik fulltime. Mocht ik zwanger worden dan ben ik wel van plan minder te gaan werken. Als we nu een hypotheek aanvragen dan zullen we meer krijgen dan als we wachten neem ik aan. Is dat dan wel verstandig?
Als je kunt kopen, kopen! Als je minder wilt gaan werken, er zelf op letten dat je de maandlasten kan dragen met alleen zijn loon, maar waarschijnlijk zul je minder per maand kwijt zijn dan met die achterlijke huurprijzen van tegenwoordig. Zou alleen niet vertellen dat je minder wilt gaan werken. Nu heb je nog kans op een fatsoenlijke hypotheek. Ik zou dus niet wachten. Als je tenminste weet waar je wilt wonen.
Ga een gesprek aan met een hypotheek adviseur en kijk hoeveel jullie kunnen lenen, laat ook een berekening maken hoe het is als je minder verdient en wat de maandlasten zijn bij een bepaalde hypotheek, dan kunnen jullie zien in welke prijsklasse je een huis kunt kopen en of dit met jullie idee overeenkomt. Zelf zou ik nu wel kopen, de rente is vrij laag en naar mijn idee is het fijner om te investeren (in een mooie keuken badkamer en tuin etc) in een koophuis dan in een huurhuis. Succes
als je nu kunt kopen zeker kopen. rentes zijn ontzettend laag en met huur gaat het sowieso altijd van je af.
Kopen is volgens mij altijd een goede investering, maar dan moet je er wel een poos willen blijven wonen. De tijd dat het geld direct bij je terug komt is echt voorbij. Je maakt kosten met de koop van een huis die je niet binnen een paar jaar al terug hebt (notaris, makelaar maar ook vloeren, gordijnen, verven en eventueel keuken en badkamer etc.) dus als je weet dat je er wilt blijven zou ik zeker kopen maar als je twijfelt zou ik nog even blijven huren. Huur kun je op elk moment opzeggen en een huis is niet op elk moment verkocht als je iets anders wilt. Qua kosten zou ik kijken naar welke maandlast jullie acceptabel vinden en op basis daarvan de prijs van het huis bepalen en niet het maximale lenen als je daarmee in de problemen komt bij minder werken.
Altijd kopen! Wij hebben op een salaris gekocht en wonen nu halfvrijstaand voor nog geen 600 P maand. En dan krijgen we nog hypotheekrente terug maandelijks.
Als je kan kopen zou ik dat zeker doen. Bedenk wel dat de tijd van hoge hypotheken voorbij is. Waar je vroeger veel kin lenen is het nu maar heel weinig. Met mijn ex kocht ik een super mooi huis, maar kan nu echt maar een hele lage hypotheek krijgen. Bizar want voor mijn huurflat betaal ik meer als hij aan onze hypotheek. Een vriendin is in de afgelopen jaren 500 euro netto meer gaan verdienen en wilde groter gaan wonen. De hypotheek die zij nu kan krijgen is lager als van haar koophuis nu....
Ik denk ook dat we overgaan naar kopen! Vind het heel spannend maar ben super enthousiast. Ik probeer er veel over te zoeken maar wat me niet duidelijk is: ga je eerst langs een Hypotheker oid of langs een makelaar? We hebben online ingevuld hoeveel we eventueel kunnen krijgen als hypotheek en beetje in die getallen gezocht. Wel vraag ik me nog af hoe dit salaris word berekend. Aan de hand van vorige jaaropgave? Dit omdat ik onregelmatig werk en salaris niet altijd hetzelfde is. Ik werk ook meer dan mijn contract is.
Ik hoefde nooit zo nodig te kopen, maar wij kregen een aanbod dat we niet konden afslaan, van een oom en tante, aan het bos, met belachelijk veel luxe in huis en dit voor weinig! (Hier in de omgeving dan). Ik had wel een paar eisen voordat we dit zouden gaan doen; - kopen op éën salaris. Ik leef nl om te leven, leuke dingen te doen en niet elke cent om te moeten draaien voor een huis. - volledig afbetalen. Anders zie ik geen voordeel van kopen. Wij moeten wel van de hypotheek af zijn voordat we met pensioen gaan. Dus niets aflossingsvrij. - goede buffer/spaarrekening. Als de ketel stuk gaat of het dak, wil ik graag dat dat gelijk gemaakt kan worden. Wat ik een enorm voordeel vind, is dat onze hypotheek al die jaren hetzelfde blijft, terwijl je met huren toch elk jaar zomaar 25/50 euro per maand meer moet gaan betalen. Nadelen zijn er natuurlijk ook. Zo moet je zelf zorgen voor het onderhoud van je huis, verven, dingen vervangen, loodgieter 'zoeken' etc. Cv zelf bijvullen
Wij hebben ook lang liggen dubben of wij zouden kopen of blijven huren. Wij zijn naar een hypotheekadviseur geweest ze berekenen meestal op 2 salarissen, alles werd er bij ons bij gerekend, k.o.t. en kinderbijslag. Wij hebben besloten om te blijven huren, vooral in de plaats waar wij nu wonen zouden wij geen huis kunnen kopen, en als wij verder weg zouden gaan wonen dan zitten wij allebei met vervoer voor ons werk dus zijn de maandlasten nog hoger en kunnen wij niet sparen. Het huis wordt nooit van ons, maar toch hebben wij er wel geld ingestoken omdat wij besloten hebben hier voor altijd te blijven wonen.
Op dit moment zeker kopen De rente is nu nog zo belachelijk laag, je zit gewoon heel gunstig nu met een koopwoning. Verder zouden wij nooit een hypotheek nemen op 2 lonen. Dus zou dan gaan kijken naar een woning die zonder jouw inkomen ook makkelijk te dragen is
Dat rood gedrukte dat zeg ik ook altijd, en ik ga niet werken voor een huis. Wij blijven huren maar toch blijf ik dromen van het schip met geld die bij ons strand! (dan pakken wij het gelijk goed aan als wij gaan kopen/bouwen, heerlijk die dromen!)
Vlinder, wij hebben in april ons eerste huis gekocht. Eerst een vrijblijvend hypotheek gesprek bij de bank gehad, zodat we wisten hoeveel we konden lenen. Wij hebben zonder een eigen makelaar huizen bezocht en 1 gekocht. Ik zie het nut niet van een eigen makelaar. Mijn man werkt ook een deel freelance, daarbij kijken ze naar een gemiddelde vd laatste 3jaar, als het laatste jaar minder is, nemen ze dat bedrag. Voor overuren werkt dat hetzelfde. Wij hebben wel een huis gekocht wat een halve ton lager was dan we max konden lenen, zodat je niet zo gauw in de problemen komt als het even allemaal iets minder zou gaan. Ook bleven de maandlasten op die manier gelijk met het huurbedrag van daarvoor. Wij hebben ook een 50/50 hypotheek zodat het maand bedrag ook ongeveer gelijk zal blijven (bij de ene gaat het bedrag langzaam omhoog, bij de ander langzaam omlaag). Succes en veel plezier met het huizen kijken
Dat ligt er maar net aan wat voor woning je koopt, wij hebben een gerenoveerde herenhuis gekocht van de woningbouw 3 jaar geleden en onze buren hebben hun woning met 40000 euro winst verkocht. Dus winst maken op je woning kan toch echt nog wel! Mijn advies voor kopen, doe het op 1 inkomen!
Wij hebben ook een koopwoning. Huren was geen optie voor ons. Wat ik me wel afvraag degene die zeggen koop een huis op een salaris wanneer hebben jullie dan een huis gekocht? Dat is tegenwoordig Nl do goed als onmogelijk.. Gemiddeld kost ern rijtjeshuis nu 175.000 als je dat op een salaris kunt krijgen ben ik benieuwd wat voor werk jullie doen. Wij hebben ons huis dus wel op 2 salarissen gekocht maar wel een flinke buffer gehouden. Daarnaast hadden we allebei veel spaargeld dus verder nergens een lening voor. Ook nooit aan geld hoeven denken alles gedaan wat we wilden. Ook extra afgelost. En moet zeggen nu 8 jaar verder en ook in salaris goed gegroeid hoeven we nergens naar te kijken. Dus ja echt kopen maar niet je hypotheek op 2 fulltime salarissen af laten sluiten. Op een zal niet gaan maar iig ern buffer. Laat alles goed uitrekenen door een expert. Op internet komt lang niet alles aanbod. Daarnaast heb je bij een koopwoning meer onverwachte kosten dan bij een huurwoning maar krijg je ook weer belasting voordeel.
Ik zou eerst eens naar een Hypotheker gaan, dat valt altijd nog anders uit dan op internet. Zeker in het geval van onregelmatige uren, dan kijken ze vaak naar laatste 3 jaar dacht ik. Hebben jullie beide vast contract? Zo niet dan heb je werkgeversverklaring met intentieverklaring nodig. Hierop kan je overuren ook laten invullen, maar dit is niet verstandig. Zeker niet gezien het feit dat je minder wilt gaan werken. Wij zijn destijds eerst naar tussenpersoon geweest, die wilde ervoor zorgen dat we toch vooral zo veel mogelijk konden lenen. Pas daar mee op want dat is dus niet verstandig. Beter wat lager gaan zitten met zekerheid dat je kan betalen. Let er ook altijd op dat ze de kosten bruto laten zien (deed die tussenpersoon niet, de bank wel). Stel dat er wel wat verandert in hypotheekrenteaftrek kan je nog wel je lasten betalen. En zonnetje2015: dat is echt erg regio afhankelijk, het kan zeker nog in Nederland. Wij wonen nu vrijstaand met bijna 2000m2 grond voor net 1ton. Rijtjeshuizen zijn hier tussen 70 en 80 duizend. En dat zijn dan echt geen bouwvallen, die gaan voor nog minder weg.
Ons huis was 250.000, 260 incl alle kosten. Wij zijn allebei hbo/wo opgeleid, mijn man is een econoom/financieel meneer. En ik docent in het VSO. Hier in de omgeving zijn de huizen best prijzig, een normaal rijtjeshuis heb je tussen de 200 en de 225, maar ook tot 250, dan heb je zo'n 110m2. Wij wonen groter en luxer en aan het bos, deze huizen gaan weg tussen de 300 en de 335. Maar wij hadden geluk
Jeetje! Maar dan woon je wel in the middle of nowhere waarschijnlijk? Ik woon in Amersfoort en hier mag je er wel even 150.000 bij optellen.. Wij zijn bezig met het kopen van een huis, heel spannend! Hopelijk krijgen we de hypotheek rond Ook op 1 salaris overigens. Als het lukt zou ik zeker een huis proberen te kopen. Vanaf volgend jaar wordt het weer moeilijker.. Weet niet of jullie studieschuld hebben, maar die willen ze ook BKR gaan registreren