Gastouder worden - welke opleiding?

Discussie in 'De lounge' gestart door Sammie1, 3 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sammie1

Sammie1 Fanatiek lid

14 feb 2012
    3.494
    2
    38
    Hallo Dames,

Ik ben me aan het oriënteren wat de mogelijkheden zijn om een andere baan te doen dan wat ik nu doe. Ik was aan het kijken naar de mogelijkheden voor gastouder.

Nu moet je een opleiding helpende mbo2 hebben, en je EHBO diploma voor kinderen.
    Maakt het nog uit of je een zelfstudie doet, of is een 2 jarige voltijd MBO een betere optie? Want dat zie ik eigenlijk niet zitten met 2 kindjes. Je hebt ook een soort van interne opleiding bij 4kids.nl of smarttkids.nl

Hebben jullie, of dames die al gastouder zijn, tips wat het slimst is qua opleiding?

2. MoedervanSafia

MoedervanSafia Fanatiek lid

10 mrt 2013
    2.803
    4
    38
    Gastoudertraject bij gastoudercentrale. Maar het allerbelangrijkste is dat je ervaring hebt met oppassen en dit moet je ook kunnen bewijzen (door telefoonnummers/brieven) en het mogen geen bloedverwanten zijn.

Ik heb hier nog het groene boek voor gastouders liggen (ben gestopt want heb gewoon een baan gevonden). Zo goed als nieuw. maar 1 keer in gekeken. Pb me maar ;)

3. woezeltje1

woezeltje1 Fanatiek lid

17 jan 2011
    2.031
    0
    36
    heb mbo 2 gedaan

4. Salsera

Salsera Fanatiek lid

25 jan 2012
    1.195
    177
    63
    NULL
    NULL
    Informeer eens bij een gastouderbureau naar de mogelijkheden. Ik weet niet wat voor opleiding je nu hebt, maar er is een aardige lijst met opleidingen waarmee je ook gastouder kunt worden. (kijk hier even tussen: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2011-6771.html) Mocht je opleiding er niet bij staan dan kun je navragen of een verkort MBO-2 Helpende Welzijn mogelijk is. Ik had binnen 10 weken mijn diploma, maar ik moet erbij zeggen dat ik HBO-V studeerde en al als gastouder werkte dus aardig wat vrijstellingen heb gekregen. Je moet inderdaad wel ervaring hebben of op kunnen doen tijdens de (verkorte) opleiding, denk voor dat laatste aan stage bij gastouder, peuterspeelzaal ed.

5. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.494
    13.964
    113
    Vrouw
    Bel anders even naar Junis om te vragen welke voorwaarden zij hebben? Weet alleen niet of er wel werk in is, vandaag is bekekend geworden dat het kdv in het ziekenhuis gaat sluiten...

6. sjak

sjak Niet meer actief

Mag ik hier ook een vraag stellen? Wat verdien je als gastouder?
    (Gewoon nieuwschietigheid nu ik gezien heb in de lijst van opleidingen dat ik ook gastouder mag worden :))

7. Heart

Heart Fanatiek lid

28 jan 2008
    1.572
    0
    0
    Limburg
    Gastouderroute. Hzw2 in 10 weken met 'thuis' studie met goede ondersteuning. Ik ben nu in week 4:)

8. Sammie1

Sammie1 Fanatiek lid

14 feb 2012
    3.494
    2
    38
    Cin, waar we nu wonen zitten er bijna geen, maar er zitten wel 3 basisscholen vlakbij.

@ Sjak, ligt erg aan hoeveel kinderen en hoeveel uur per kind. Dat is ook afhankelijk of je het 5 dagen per week of 1 dag per week aanbied natuurlijk. Per kind, per uur tussen de 4 en 5,-. Dat is bruto, maar als je niet zoveel verdient gaat er ook niet zoveel belasting af.

@Salsera, ik heb geen werkervaring in de zorg dus ik denk niet dat ik dan een vrijstelling kan krijgen.

Maar zo'n opleiding bij een gastouderbureau is prima?

9. Joycey

Joycey Niet meer actief

Ik betaal 4,60 bij mijn gastouder.

10. Bloem93

Bloem93 Niet meer actief

Rijk zul je er niet van worden:)
    Houd er ook rekening mee dat je extra kosten maakt, wat je bijvoorbeeld doet met eten, fruit, drinken, luiers, billendoekjes etc.

11. Sammie1

Sammie1 Fanatiek lid

14 feb 2012
    3.494
    2
    38
    @ bloem, dat is misschien zo, maar ik heb nu ook geen topbaan ;)
    Bij onze gastouder geven we zelf eten en luiers mee trouwens.

12. Rozeroos

Rozeroos Niet meer actief

Je moet toch je stages lopen? Vraag me af hoe dat kan in 10 weken?
    Je kan evt een volwassen opleiding volgen Helpende zorg en welzijn niveau2 in 1 jaar.

Ondanks dat het voor gastouder is, moet je ook bepaalde dingen kunnen betreft de ouderenzorg.

13. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland

Bij de gastouderroute dus wel- in 8 weken...

14. GewoonLinda

GewoonLinda Fanatiek lid

4 jan 2011
    2.938
    58
    48
    Ik ben zelf gastouder en krijg €4,17 per uur, per kind.
    Het kan lekker aantikken, maar bijvoorbeeld eind van het jaar hebben al mijn vraagouders vakantie en heb ik dus 2 weken geen inkomsten.
    En aan het einde van de rit moet je er ook nog belasting over betalen. En hoeveel ik daarvan ga overhouden, is voor mij nog de vraag, omdat ik nog niet zo lang bezig ben.

15. tuc

tuc Niet meer actief

ik ben ook gastouder, ik krijg 4,75 per uur dan moeten ouders alles zelf meenemen. Als ik eten en doekjes moet verzorgen dan 5 euro per uur. Luiers en flesvoeding moeten altijd meegegeven worden.

16. Bloem93

Bloem93 Niet meer actief

Dan is het wel de moeite waard!
    Je hebt wel je eigen tijd natuurlijk, dat is fijn!

17. GewoonLinda

GewoonLinda Fanatiek lid

4 jan 2011
    2.938
    58
    48
    voordat je er aan begint, moet je je afvragen of je het echt wilt.
    Ikzelf heb het een beetje onderschat.
    Mijn zoontje is nu 1,5 jaar (heb ook nog een zoon van 6,5j) en die kleine is zo ontzettend jaloers momenteel. Hij heeft de neiging om de gastkindjes pijn te doen. Ik denk, omdat hij het moeilijk vind om de aandacht van mij te moeten delen.
    Daarbij is je huis constant vuil en rommelig. Lichamelijk vind ik het ook best zwaar omdat ik heel vaak kinderen naar boven moet dragen om op bed te leggen. Ik moet ze veel tillen om te verschonen en ze in hun kinderstoel te zetten. Dus al met al is het nog niet zo leuk en makkelijk geld verdienen als ik van te voren had verwacht.
    Voordeel is natuurlijk dat je thuis bij je eigen kind kan zijn. Dat is natuurlijk ook heel fijn. Maar momenteel is hij het grootste probleem, omdat hij het me nu zo moeilijk maakt door zo onhandelbaar te zijn.

18. Sammie1

Sammie1 Fanatiek lid

14 feb 2012
    3.494
    2
    38
    @ Linda, bedankt voor je reactie! Doe jij het dan fulltime of heb je ook een dag alleen met je eigen kinderen?
    Ik heb er ook niet een beeld van dat je er slapend rijk van wordt haha.
    Het is ook gewoon werk en daar wordt je moe van.

19. Smurf1985

Smurf1985 Niet meer actief

GewoonLinda,misschien dat je zoontje hetzelfde zou hebben als hij gewoon een jonger broertje of zusje zou hebben? Het is wel een normale fase om jaloers te zijn lijkt me.
    Overigens lees ik vaak de tip om bepaald speelgoed op de kamer van je kindje te leggen,zodat je kindje ook leert dat het niet ALLES hoeft te delen.
    Snap echt dat het rot voor je voelt,maar ik denk dat het een fase is.

Overigens heb ik de opleiding tot gastouder gedaan bij de gastouderroute. Binnen 3 maanden had ik het diploma. Goed te doen!

Deel Deze Pagina