Assen: welke wijk?

Discussion in 'De lounge' started by Yummy, Apr 11, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Yummy

Yummy Fanatiek lid

Jan 7, 2011
    4,571
    8
    38
    Brabant
    :)Ik ben eigenlijk benieuwd of er hier meer mensen zijn die in Assen wonen en wellicht dan ook nog toevallig nog in de wijk Kloosterveen of Marsdijk.

Wij wonen sinds een paar jaar in Assen (vlakbij het centrum) en zijn ons aan het oriënteren op een koophuis. We vinden het erg belangrijk om in een écht kindvriendelijke buurt te wonen met meer jonge gezinnen en gewoon een buurt waar onze kinderen nog fijn buiten kunnen spelen.

Een van de opties is dus om in Assen te blijven en onze voorkeur gaat dan in eerste instantie uit naar een van de twee genoemde wijken. Nu twijfelen we alleen wat een leukere wijk is? In Kloosterveen staat zo ontzettend veel te koop dat ik me haast ga afvragen wat er daar wel niet aan de hand moet zijn dat iedereen zo graag weg wil ;)
    Over Marsdijk horen we ook wel weer wat slechte berichten dat er "slechte" gedeelten tussen zouden zitten, maar om welke gebieden gaat het dan?

Dus mocht er hier iemand zijn uit Assen: help! :D
    De meeste vrienden van ons wonen in Groningen of Brabant dus we hebben niet zoveel mensen hier in Assen die ons van deze info kunnen voorzien haha.
    We rijden nu wel eens wat rondjes en speuren natuurlijk rond op funda, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd naar échte ervaringen.

2. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

In Kloosterveen zitten ook slechtere gedeelten, maar dat heb je in elke wijk.

Wij wonen in Marsdijk. Heel veel oud-Marsdijkers die naar Kloosterveen zijn verhuisd, zijn weer terug verhuisd of willen weer terug verhuizen. Marsdijk is wat ruimer van opzet. Voor het geld waar je in Kloosterveen een huis voor koopt, krijg je in Marsdijk net meer wat meer huis en tuin. Wij twijfelden destijds ook tussen Kloosterveen en Marsdijk. Maar we vinden de huizen hier in Marsdijk wat ruimer qua ons budget dan in Kloosterveen.

Qua kinderrijk en kindvriendelijkheid scoren beide wijken denk ik even goed. Kloosterveen is natuurlijk een nieuwere wijk dan Marsdijk.Hier heb je her en der in de buurt diverse speeltuintjes, maar dat zal in Kloosterveen net zo zijn. In Kloosterveen heb je een heel groot nieuw winkelcentrum. Die in Marsdijk is kleiner.

3. Yummy

Yummy Fanatiek lid

Jan 7, 2011
    4,571
    8
    38
    Brabant
    Wat super, al zo snel een reactie! :)

Mijn voorkeur gaat ook uit naar Marsdijk. Ik vind het net iets groener en net iets minder "opgepropt". In Kloosterveen krijg ik in de meeste straten soms echt een benauwd gevoel. Vriend vindt alleen de huizen qua 'stijl' in Kloosterveen weer net iets mooier, maar dat komt wellicht ook omdat het natuurlijk net iets nieuwe is.

We zien inderdaad ook wat jij beschrijft: we krijgen in Marsdijk toch een flink aantal meters meer tuin én huis dan bij een woning van dezelfde prijs in Kloosterveen.

En de vrienden die we hebben in Assen wonen dus in Kloosterveen, maar willen ontzettend graag verhuizen. En dat terwijl ze écht een pracht van een huis hebben. Ze missen er toch iets en zijn zelfs bereid om flink in te leveren qua vraagprijs zodat ze maar weg kunnen.
    Dit maakte mij dus best huiverig en ik was wel benieuwd of anderen dit ook zo ervaren in Kloosterveen.

Ik vind het winkelcentrum in Marsdijk overigens hartstikke prima hoor! Ik rijd er nu ook regelmatig even heen.
    O én onze zoon zit op voetbal bij Achilles dus wat dat betreft heeft Marsdijk ook een streepje voor. ;)
    Als ik mijn berichtje zo terug lees denk ik dat ik onze zoektocht naar ons oerdegelijk kindvriendelijke huis denk ik maar voort zet in Marsdijk. :D

4. nijntje1983

nijntje1983 Fanatiek lid

Nov 21, 2012
    1,192
    0
    0
    vlakbij assen
    ik woon niet in assen, maar er wel vlakbij :D. Maar vrienden van ons wel in kloosterveen en collega's van mijn man.
    Ze vinden kloosterveen wat geslotener. Heel mooi van opzet, leuk winkelcentrum, maar het heeft niet echt de gezelligheid van sommige andere asser wijken.

En ook door veel echtscheidingen staan er in kloosterveen woningen te koop hoor.

5. maja82

maja82 VIP lid

Jan 30, 2007
    15,508
    1
    0
    Toevallig hoorde ik vorige week in een gesprek voor mijn werk dat in Kloosterveen het meeste huiselijk geweld voorkomt in het noorden. Vond ik best schokkend. Wel verklaarbaar (crisis, werkloosheid, hoge hypotheek dus financiële problemen etc) maar toch..
    Weet niet of mij dat zou beïnvloeden om ergens wel of niet te wonen overigens;)

6. Leentje21

Leentje21 Bekend lid

Feb 1, 2011
    690
    0
    0
    Oeh ik lees even mee! Wij willen tzt ook graag verhuizen.. misschien ook naar een van die twee wijken.
    Wij wonen nu in Assen-Oost, dat moet ook de aso wijk van assen zijn.. Nog nooit last van gehad! Heerlijke wijk. Alhoewel we wel aan het randje wonen.

7. Yummy

Yummy Fanatiek lid

Jan 7, 2011
    4,571
    8
    38
    Brabant
    Bedankt voor de reacties!

Leentje: Assen-Oost is dat het gedeelte aan de andere kant van het spoor? Hoor over die wijk inderdaad wel vaak wat 'slechte' verhalen.

Maja: Dat is inderdaad wel schokkend! Het ziet er allemaal zo netjes en keurig uit, maar dat is dus schone schijn. Weet ook niet of dat voor mij een reden is om daar geen huis te kopen, maar vind het wel bizar om te lezen.

Nijntje: Ik weet dat het natuurlijk ook door echtscheidingen komt, máár die echtscheidingen hebben natuurlijk ook een oorzaak. Ik heb toch het idee dat veel van dit soort dingen op de een of andere manier toch verband met elkaar houden. Het is een jonge wijk dus ik snap dat het aantal scheidingen dan ook iets hoger ligt, maar als ik verhoudingsgewijs zie hoeveel woningen er in Kloosterveen te koop staan en hoeveel in Marsdijk dan vind ik dat totaal niet in verhouding staan. Vooral omdat Marsdijk ook een relatief jonge wijk is.

8. guus

guus Fanatiek lid

Mar 20, 2012
    2,083
    0
    0
    in het koude noorden
    de slechte gedeeltens van assen oost zijn zo goed als leeg, sloop klaar, al las ik gisteren dat vleermuizen de sloop tegen houden. de wijk is juist heel erg opgeknapt, nieuw bouw winkelcentrum.
    Peelo daar in tegen vind ik wel achteruit gaan, terwijl dat altijd een fijne wijk was om te wonen.
    maar zowiezo het verschil tussen huur en koop gedeelte is groot.
    Pittelo is niet een wijk waar ik zou willen wonen.

9. Be Happy

Ha neee, ik ook niet...Ben in die wijk opgegroeid, maar mijn ouders zijn daar ook weggevlucht en wonen nu ook in Marsdijk. Pittelo is ontzettend achteruitgegaan.

Assen-Oost (oftewel: "over het spoor" in de Asser volksmond) staat/stond inderdaad niet zo goed bekend. Je hebt daar ook het Blauwe Dorp. Weet niet hoe het daar nu mee voor staat, maar dat was altijd de asobuurt van Assen.
    Verder heb ik daar ook nog even een half jaartje gewoond, vlakbij het winkelcentrum bij mijn vriend in de flat.
    Daarna hebben we dus ons huis in Marsdijk gekocht.
    Wonen hier nou zo'n 7 jaar met veel plezier. En hopen er nog jaaaaren te blijven wonen!

10. maja82

maja82 VIP lid

Jan 30, 2007
    15,508
    1
    0
    Ik denk zelf dat als je 'gevoelig' bent voor de plek en sfeer waar je woont, je echt een paar keer de wijken rond moet lopen enzo. Sfeer proeven, huizen bekijken etc.
    De huizen zelf kunnen wel mooier zijn in een bepaalde wijk, maar je ergens thuisvoelen is het belangrijkste.

11. guus

guus Fanatiek lid

Mar 20, 2012
    2,083
    0
    0
    in het koude noorden
    blauwe dorp bestaaat eigenlijk alleen nog als naam, ik woon nu 7 jaar in oost, en zag er tegen op om hier te wonen, maar ik vind het heerlijk.
    de straat waar ik aan woon is alleen niet kind vriendelijk, heel veel verkeer.
    maar de aso`s zijn eigenlijk allemaal weg, het palet is het gedeelte wat altijd het ergst is geweest en waar ze nu woningen gaan slopen, maar zo erg als het is geweest is het al zeker 10 jaar niet meer.

12. Yummy

Yummy Fanatiek lid

Jan 7, 2011
    4,571
    8
    38
    Brabant
    Ik ben een beetje huiverig voor Assen-Oost omdat onze huidige buren daar jarenlang gewoond hebben en het daar echt geweldig vonden. Deze buren zijn echt de meest afschuwelijke aso's die ik ken dus hebben we meteen besloten dat die buurt geen optie is.

Nu wonen deze buren inmiddels bij ons in de straat (voorheen een hartstikke keurige straat) en eigenlijk zegt het dus ook niets. Want de hele straat heeft nu overlast van dit gezin en eigenlijk is het nu dankzij dit ene gezin ook geen "keurige" straat meer. ;)

Maja: We komen regelmatig in Marsdijk en ik vind het daar hartstikke gezellig. Kloosterveen zijn we ook een een flink aantal keren geweest en vond ik qua sfeer in eerste instantie wel prima. Vind het alleen jammer dat er ongeveer honderd raampjes in je tuin uitkijken ;) En het allemaal zo volgepropt is.

Qua ligging vind ik Kloosterveen wel erg fijn!

Zowel Pittelo als Peelo trekken ons niet. Nu heb je ook nog Baggelhuizen geloof ik? Daar komen we dus nooit, maar hoorden we ook wel redelijke verhalen over. Misschien moeten we daar ook eens een kijkje nemen.

Het gedeelte bij Amelterhout/houtlaan (richting Loon zeg maar) vinden we ook érrrrg leuk! Zit je alleen natuurlijk wel net achter het palet ;)

Qua budget kunnen we in Assen gelukkig wel écht een leuk huis krijgen merkten we. Lang leve Assen ;):D

13. guus

guus Fanatiek lid

Mar 20, 2012
    2,083
    0
    0
    in het koude noorden
    daarom is oost nu zo leuk, alle asos zijn weg hahaha

14. Be Happy

Baggelhuizen moet je ook van houden. Daar ligt de TT-baan vlakbij. En alle mensen die last hebben van het lawaai van de TT-baan, wonen in....Baggelhuizen. Verder heel erg hofjesachtig in Baggelhuizen, net als Peelo. Daar kan ik ook goed verdwalen :p.

Maar als je niet bekend bent in Marsdijk, wil je daar ook nog wel eens de weg kwijt raken, hahaha.
    Verder hoor ik van meer mensen dat er best veel groen is in Marsdijk en het ook echt een beetje een dorps gevoel geeft. Veel ruimtelijker inderdaad dan Kloosterveen waar alles wat dichter op elkaar zit.

Mijn schoonouders wonen nu nog in een dorp op een half uur rijden van Assen, maar als ze in de toekomst gaan verhuizen (wat ze tzt wel willen) dan zouden ze ook graag naar Marsdijk willen.

15. Yummy

Yummy Fanatiek lid

Jan 7, 2011
    4,571
    8
    38
    Brabant
    Haha ja die wonen nu naast ons! :D

Onze overburen zeiden al dat ze echt hoopten dat we hier nog een tijdje bleven wonen. Het blijkt dat het slechte gedeelte van oost (zeg maar) voorrang krijgen op alle vrijkomende huurwoningen in Assen ivm de sloop. :) Voelde me al bijna bezwaard om straks te gaan verhuizen!

Wij wonen namelijk net in een rijtje huurwoningen midden in een koopgedeelte.

16. Be Happy

Die zitten nu in Pittelo :p.

Die nieuwbouwwijk daar achter de Roldertunnel (heet geloof ik Het Palet) is ook leuk, alleen zo dicht bij het spoor. Maar dan zit je wel op loopafstand van het stadscentrum.

17. Kerszje

Kerszje Niet meer actief

Wij wonen aan de rand van Peelo, vlakbij Achilles. Het stukje waar wij wonen is heel netjes met een mooi, groot speelveld voor de deur. Ik doe graag mijn boodschappen in het winkelcentrum van Marsdijk. Je hebt daar meer en leukere winkels dan in Peelo.

In Marsdijk heb je ook "slechte" straten om te wonen. Ik heb vroeger in Marsdijk gewoond en zou in sommige straten echt nooit willen wonen.
    Maar ook hier in Peelo zijn straten waar ik écht niet zou willen wonen.

Als ik jou was zou ik inderdaad een wandeling maken in de straten waar jullie eventueel zouden willen wonen.
    Veel succes!

18. Be Happy

@ Kerszje: voorin Marsdijk schijnt het niet zo best te zijn. Onze vorige buren zijn daar ook vandaan verhuisd. Voornamelijk de Heugte-buurt is niet zo best.

Wij wonen niet zo ver van een natuurgebied vandaan. Heerlijk! Klein stukje lopen en je loopt midden in de natuur. Ik hou zelf van wandelen, dus voor mij ideaal. Heerlijk!

19. Yummy

Yummy Fanatiek lid

Jan 7, 2011
    4,571
    8
    38
    Brabant
    Zou ik de "slechte" straten van Marsdijk mogen weten? :);) Mag ook via PB hoor.
    We hebben namelijk een paar huizen op het oog in Marsdijk en ik twijfel enorm over twee straten waarin deze huizen staan. Het huis opzich is hartstikke prima (ook een stuk beneden ons budget en dat is ook mooi meegenomen), maar over de buurt heb ik een beetje mijn twijfels.

We zoeken overigens ook echt een huis dat niet aan een doorgaande weg ligt. Het liefst met speelmogelijkheden voor de deur. Ik vind het echt heel belangrijk dat de kinderen gewoon lekker rondom het huis kunnen spelen.

20. nijntje1983

nijntje1983 Fanatiek lid

Nov 21, 2012
    1,192
    0
    0
    vlakbij assen

zo bedoel ik het ook hoor:D, ik vind het nogal opvallend dat er in die wijk heel veel echt scheidingen zijn. Toch het idee dat daar een categorie mensen is gaan wonen die het eigenlijk niet kunnen betalen, en door geldproblemen in de problemen is gekomen en dat dit de oorzaak is.

Marsdijk zou persoonlijk ook mijn voorkeur hebben, maar ik denk dat je tegenwoordig in alle wijken wel mindere straten hebt. Ik zou ook een paar keer lekker op zondag ff in de wijk gaan rondlopen, speeltuintjes bekijken/zoeken en je ogen dan goed de kost geven. Vooral nu het mooie weer er aan komt, gaan de 'aso's' weer meer naar buiten en pik je ze er makkelijker uit. Hebben wij vorig jaar ook gedaan toen we dit huis wilden kopen.

Share This Page